Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Autokamery: Vodičom hrozia likvidačné tresty

Téma malých autokamier, často prezývaných aj čierne skrinky, je v Európe sporná. Väčšina krajín ich síce za určitých okolností povoľuje, napriek tomu v súvislosti s nimi hrozia vodičom pokuty dosahujúce výšku desiatok tisíc eur.
2 81 príspevkov 30.03.2015 / Soňa Zverková

Videokamery v autách sa v Európe tešia čoraz väčšej obľube, nakoľko môžu slúžiť ako dôkaz neviny v prípade dopravnej nehody alebo pri spáchaní dopravného priestupku. Vo väčšine krajín sú videokamery v zásade prípustné, zverejňovanie záznamov na internete je však zakázané. Tento princíp platí nielen u nás, ale aj v susednom Česku, Maďarsku a Poľsku.

V Česku, rovnako ako u nás, používanie kamier a najmä poskytnutie záznamov úradom, napríklad, polícii alebo poisťovni, sa na jednej strane môže stať dôkazom neviny, ale aj nášľapnou mínou, keďže jeho autor sa ľahko dostane do rozporu so zákonom o ochrane osobných údajov. Stáva sa tak najmä zverejnením videozáznamu na internete, predovšetkým vtedy, ak sú na záberoch viditeľné evidenčné čísla iných vozidiel prípadne nezainteresovaných osôb. V zásade platí, že v takom prípade by si autor záznamu mal vyžiadať súhlas týchto osôb.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka

Kamery v Maďarsku áno, v Nemecku sa vedú spory

V Maďarsku sú podmienky používania autokamier podobné ako u nás. Podľa právnikov zaoberajúcich sa ochranou osobných údajov je použitie kamier a ich záznamov na súkromné účely vyňaté spod pôsobnosti príslušného zákona. Má to však niekoľko podmienok: kamera by mala byť nastavená na nižšie rozlíšenie, záznam sa nesmie uchovávať dlhšie než päť pracovných dní a vlastník musí zabezpečiť záznam proti neoprávnenému prístupu tretích osôb. Podľa rozhodnutia maďarského Najvyššieho súdu sú takéto záznamy na súdoch prípustné ako dôkaz, preto nie je možné ich napadnúť pre porušenie osobných práv.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Oveľa spornejšia je situácia v Nemecku. Nemecko používanie kamier zatiaľ jednoznačne nevyriešilo, niektoré súdy záznamy z kamier pripúšťajú, iné ju odmietajú. O prevládajúcich sporoch svedčia aj vyjadrenia niektorých nemeckých právnikov, ktorí považujú záznamy za prípustné, nakoľko právo na spravodlivosť a zisťovanie pravdy by malo byť prvoradé. Každá spolková krajina si v podstate rieši otázku použitia videokamier vo vlastnej réžii a to i spôsobom, z ktorého môžu byť vodiči rozčarovaní. Napríklad, v Bavorsku za poskytnutie záznamu polícii alebo jeho zverejnenie môže za určitých okolností vyniesť likvidačnú pokutu až do 300 000 eur.

V Rakúsku sú kamery povolené

Veľmi podobná situácia je aj v susednom Rakúsku, na rozdiel od Nemecka je tu však právna stránka veci doriešená. Hoci na prvý pohľad to vyzerá ako úplný zákaz, v skutočnosti to nie je tak jednoznačné. Ako povedal právnik rakúskeho klubu ÖAMTC Martin Hoffer, „autokamery síce nie sú zakázané, vyslovene však povolené neboli“. Podľa neho jednoznačne je zakázané zverejňovať záznamy na internete, pokiaľ neboli zakryté evidenčné čísla vozidiel a tváre osôb. Rovnako sa nesmú používať záznamy ani na dôkaz viny alebo neviny iných osôb. Pokiaľ autor záznamu toto pravidlo poruší, hrozí mu pokuta až do 10 000 eur.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka

Existujú však výnimky, kedy sú kamery prípustné. Podľa Hoffera smie vodič použiť záznam na dokázanie vlastnej neviny, pokiaľ na ňom nie sú viditeľné, napríklad, tváre nezainteresovaných osôb. Naproti tomu je možné mať bez výčitiek svedomia v aute kameru, pokiaľ slúži výlučne na súkromné účely, trebárs na zaznamenanie krásneho okolia alebo jazdy autom či motorkou.

Hofferov názor potvrdzujú aj vyjadrenia šéfa dopravnej polície rakúskej spolkovej krajiny Vorarlbersko Rudolfa Salzgebera. Ako povedal pre portál Vorarlberger Nachrichten, účastník dopravnej nehody, voči ktorému sa vedie vyšetrovanie a disponuje obrazovým materiálom, môže ho predložiť na súde. Avšak za predpokladu, že na ňom nie sú rozpoznateľné nezúčastnené osoby. „Ten, kto si do auta alebo na motocykel nainštaluje kameru, aby zdokumentoval krásnu krajinu alebo výlet, sa pochopiteľne ničím neprevinil,“ skonštatoval policajný šéf.


Najnovšie články
Ford to opäť rozbalil v továrni Craiova

Revolučná technológia mení reflektory na moderné projektory, ktoré dokážu popri dokonalom ožiarení okolia aj vytvárať rôzne obrazce.

Mercedes-Benz vyvíja digitálne svetlá

Turbodiesel talianskeho sedanu má po zásahoch do elektroniky maximum 162 kW (220 k), jeho krútiaci moment stúpol až na 530 Nm.

BR-Performance posilňuje naftovú Giuliu

Štvordverovému bestselleru chce dať japonský výrobca svojský dizajn, zatiaľ ho naznačil záberom na zadné svetlo.

Toyota Camry bude výrazne emotívnejšia

Automatizované systémy vo vozidlách síce majú slúžiť na zvýšenie bezpečnosti posádky, no nepochopenie ich činnosti zo strany predajcov aj vodičov môže viesť...

Automatizovaná jazda vyvoláva chaos

Mladá Boleslav si pripomína historický typ Trekka, ktorý začala montovať takmer presne pred polstoročím na Novom Zélande.

SUV Škoda, o ktorom ste nikdy nepočuli

Spomaľovacie prahy sú často považované za prostriedok pre bezpečné spomalenie vozidla. To je pravda, no platíme za to cenu, ktorá nie je príliš známa: vysoká...

Retardéry vraj ochraňujú naše životy: Je to omyl!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×