Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Hyundai Grand Santa Fe: Jeden z najväčších

Hyundai Grand Santa Fe si požičal meno od svojho menšieho bračeka, zdieľa s ním aj techniku. Čo získate výmenou za extra milimetre a kilogramy?
25 14 príspevkov 18.12.2014 / Ján Trangel

Keby sa Santa Claus rozhodol skončiť s vydržiavaním hospodárskych zvierat a presadnúť do auta, pravdepodobne by zatúžil po SUV. Autá tohto typu zvládajú cesty i ľahší terén, veľa sa do nich zmestí a navyše vyzerajú štýlovo. A keďže je uctievaný predovšetkým v USA, určite by poškuľoval po veľkom SUV. Vyskúšali sme jedného z adeptov, ktorý by sa v jeho výbere isto mal nachádzať – Hyundai Grand Santa Fe.

Hyundai Grand Santa Fe je jedno z najväčších SUV na našom trhu 25 fotografií v galérii Hyundai Grand Santa Fe je jedno z najväčších SUV na našom trhu

Cestný chlapec

Veľký Santa zdedil meno po svojom menšom, avšak známejšom bračekovi. Vo firemnej hierarchii zaberá miesto po (u nás) nie príliš obľúbenom modeli ix55 a stavia sa do pozície najväčšieho SUV v ponuke automobiliek Hyundai a Kia. Celkové dĺžkové prvenstvo mu uniklo iba o niekoľko milimetrov, vlajkový sedan Hyundai Genesis sa však k piatim metrom predsa len približuje o niečo viac.  Špecifikom Grand Santa Fe je nadštandardná celková dĺžka až 4915 mm, avšak v kombinácii s prekvapivo krátkym rázvorom iba 2800 mm. Čisto pre porovnanie, napríklad Mercedes triedy M má dĺžku iba 4804 mm, avšak rázvor 2915 mm. 

Krátky rázvor sa postaral o veľmi slušné manévrovacie schopnosti. S Grand Santa Fe sa v tesných priestoroch jazdí podstatne lepšie, než by sa mohlo na pohľad zdať. Oproti staršiemu ix55 ide o vskutku obrovské zlepšenie 25 fotografií v galérii Krátky rázvor sa postaral o veľmi slušné manévrovacie schopnosti. S Grand Santa Fe sa v tesných priestoroch jazdí podstatne lepšie, než by sa mohlo na pohľad zdať. Oproti staršiemu ix55 ide o vskutku obrovské zlepšenie

V praxi sa tieto čísla premietajú do trošičku disproporčného vzhľadu – najmä pri pohľade zboku sú badateľné veľmi výrazné previsy vzadu i vpredu. Tie naznačujú, že na rozdiel od typicky offroadových konkurentov ako je Mitsubishi Pajero či Toyota Land Cruiser nemá veľké Santa Fe výraznejšie terénne ambície. Jeho revírom sú cesty, obzvlášť tie dlhé a rovné. Podvozok je naladený skôr komfortne, nerovnosti dokáže príjemne filtrovať.

Veľký Santa sa nestratí ani mimo spevnených ciest, na asfalte sa však cíti lepšie 25 fotografií v galérii Veľký Santa sa nestratí ani mimo spevnených ciest, na asfalte sa však cíti lepšie

Nadštandardné rozmery si však vyberajú daň v podobe ťažkopádnosti v zákrutách a badateľného nakláňania. Pochváliť musíme pohon všetkých štyroch kolies spojený s citlivou elektronikou. Vďaka nim sú reálne limity tohto auta podstatne ďalej, než si motorista so zdravo vyvinutým pudom sebazáchovy dokáže pripustiť.

Zaujímavo tvarované diódy pre denné svietenie 25 fotografií v galérii Zaujímavo tvarované diódy pre denné svietenie

Aj pre extra veľké formáty

Karoséria Hyundai Grand Santa Fe je samonosná. Keďže nemusí potrebné milimetre obetovať na oltár masívnemu rámu, tak ponúka viac priestoru pre pasažierov. Presnejšie: vodič i spolujazdec majú miesta na rozdávanie. Veľký Santa ponúkne dosť priestoru aj pre ľudí, ktorí bežne nakupujú oblečenie s veľkosťou XXL.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Navyše, stredová lakťová opierka je natoľko veľká, že sa ani tie najväčšie formáty nebudú dotýkať lakťami. Predné sedadlá sú vyhrievané i ventilované a už v štandarde sa nastavujú elektricky vrátane veľmi výraznej opierky bedier.

Tento interiér už poznáme z krátkeho Santa Fe 25 fotografií v galérii Tento interiér už poznáme z krátkeho Santa Fe

Sedenie v druhom rade je veľmi príjemné. Dve krajné sedadlá sú dobre tvarované a je ich možné posúvať natoľko, že v krajnej polohe umožnia pohodlné usadenie aj extra vysokým pasažierom. Navyše sa operadlá dajú mierne sklopiť, čiže pohodlnému cestovaniu ani na dlhých trasách nič nebráni.

Viac miesta v treťom rade

Hyundai Grand Santa Fe patrí k najväčším SUV na našom trhu a z toho ťažia aj pasažieri v treťom rade sedadiel. Na rozdiel od mnohých iných sedemmiestnych automobilov podobnej koncepcie ponúka veľký Santa reálne využiteľné sedenie pre sedem ľudí. V treťom rade je dostatok miesta pre dospelú osobu a v praxi sa dokážu za seba posadiť 180 cm vodič a dvaja rovnako vysokí pasažieri.

Sedadlá druhého radu je možné posúvať v nadštandardne veľkom rozsahu, otvor pre nastupovanie do tretieho radu je napriek tomu veľmi malý 25 fotografií v galérii Sedadlá druhého radu je možné posúvať v nadštandardne veľkom rozsahu, otvor pre nastupovanie do tretieho radu je napriek tomu veľmi malý

Úplne rovnocenný komfort však celkom vzadu nečakajte. Dve extra sedadlá majú kratšie sedáky i menšie operadlá, problémom je tiež vyvýšené miesto pre nohy – sediaci človek má teda kolená nadvihnuté neprirodzene vysoko. Do Chorvátska na dovolenku by sme v treťom rade cestovať nechceli, ale pri jazde na krátke a stredne dlhé vzdialenosti nevidíme problém. Komfort pasažierov v treťom rade ešte umocňujú dva samostatne ovládateľné výduchy klimatizácie.

BANNER300

Komplikáciou pri využívaní tretieho radu je však hlavne prístupnosť. Sedadlá druhého radu nie je možné preklopiť, dajú sa iba sklopiť a posunúť. Priestor pre nastupovanie nie je veľký a napríklad usadenie protestujúcich ratolestí do detských sedačiek v treťom rade bude úloha iba pre odvážnejších rodičov. Paradoxne, jednoduchšie to môže byť v menšom aute, ktoré má extra sedadlá bližšie.

V treťom rade sú kratšie sedáky i operadlá 25 fotografií v galérii V treťom rade sú kratšie sedáky i operadlá

Vo finále teda musíme konštatovať, že sedemmiestnosť Hyundai Grand Santa Fe síce nie je iba teoretická, ideálna ale tiež nie je. Pokiaľ je vozenie pasažierov v treťom rade pre vás maximálnou prioritou, predsa len bude lepšie poobzerať sa po iných automobiloch, ideálne aj s mierne odlišnou konštrukčnou koncepciou. A ak vám stačí kompromis na krátke a stredné trate, tak ste práve našli kandidáta.

Jednoduchá voľba motorizácie

Hyundai Grand Santa Fe sa predáva iba s jediným agregátom – naftovým štvorvalcom s objemom 2,2 litra. Áno, presne tým istým, ktorý poznáme z krátkeho Santa Fe. Ponúka 145 kW (197 k) výkonu a krútiaci moment 436 Nm. Na všetky štyri kolesá je prenášaný za pomoci šesťstupňovej automatickej prevodovky, manuál v ponuke nie je.

Facebook like button

Extra kilogramy a milimetre vo väčšej verzii ho stavajú do trošku iného svetla. Väčšina konkurentov v tejto veľkostnej triede má pod kapotou štvorvalce s väčším objemom, alebo priamo šesťvalce. Dokonca aj pokrvný predchodca, model ix55, sa predával s trojlitrovým vznetovým šesťvalcom 3.0 CRDi s výkonom 176 kW (240 k). V praxi použitý motor stačí veľkému Santovi na pohodlné jazdenie, žiadne dynamické orgie však netreba čakať. Obzvlášť pri diaľničných zrýchľovaniach musí prevodovka často podradiť.

Pochváliť musíme relatívne nízky hluk pri diaľničných rýchlostiach, iba mierne počuť aerodynamiku okolo zrkadiel a trošku hučí aj motor. Oba ruchy ale dokáže prekričať už mierne pustené rádio 25 fotografií v galérii Pochváliť musíme relatívne nízky hluk pri diaľničných rýchlostiach, iba mierne počuť aerodynamiku okolo zrkadiel a trošku hučí aj motor. Oba ruchy ale dokáže prekričať už mierne pustené rádio

Spotreba počas testu bola vyššia než pri krátkom Santa Fe. V meste sme v pohodovom tempe jazdili za 10,2 litra nafty, okresky južného Slovenska sme zvládli s priemerom 7,4 litra. Na diaľnici pri 130 km/h točí motor 2400 otáčok a priemerná spotreba je 8,8 litra. Na auto týchto rozmerov je to slušný výsledok, malý Santa to ale v našom teste zvládol o osem desatín litra lepšie.

Sane z Kórey

Pokiaľ by sa Santa rozhodol z nejakého dôvodu kúpiť veľký Hyundai na Slovensku, voľbu by mal veľmi jednoduchú. Tuzemský importér ho totižto dodáva iba v jednej výbave, s jediným motorom a prevodovkou. Vybrať sa dá iba farba, medzi príplatkami sú už jedine panoramatická strecha, systém sledovania jazdných pruhov, poloautomatický parkovací systém a kožený interiér.

Naša testovačka toto všetko mala, a tak sa výsledná cena zastavila na hodnote 48 390 eur. V krajine, v ktorej vládne predajom Škoda Rapid v základnej výbave, sa to môže zdať ako vysoká čiastka, v kontexte svojej triedy a najmä (chýbajúcej) neprémiovej konkurencie ale považujeme túto sumu za primeranú.

Hyundai Grand Sante Fe sa síce tvári drsne, offroadom ale do kapusty liezť nechce 25 fotografií v galérii Hyundai Grand Sante Fe sa síce tvári drsne, offroadom ale do kapusty liezť nechce

Hyundai Grand Santa Fe je veľmi dobre vyvážené auto, ktoré má iba málo objektívnych nedostatkov. Môžete mu vyčítať absenciu šesťvalcového motora v ponuke či prílišnú ťažkopádnosť spôsobenú rozmermi, avšak napríklad oproti Toyote Land Cruiser či Pajeru od Mitsubishi je kultivovanejší a komfortnejší na ceste, nad Nissanom Pathfinder zase víťazí v priestorových aspektoch. Sedenie pre siedmich v prípade veľkého Santu nie je iba teoretickou položkou v technických špecifikáciách, ale reálne využiteľnou vlastnosťou. Problematické je iba nastupovanie do tretieho radu a predstava dlhej cesty.

Tip redakcie

Vo finále teda Hyundai Grand Santa Fe obstál nad očakávania. Detské choroby z ix55 nechal historikom, naopak, veľa dobrého prevzal z menšieho Santa Fe. Pokiaľ hľadáte veľké SUV, preferujete pohodlie pred terénnymi schopnosťami a nechcete cenou zablúdiť do výsostných vôd prémiových automobilov, najväčšie kórejské SUV bude dobrou voľbou.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu


Najnovšie články
Rýchle zohriatie motora: Ako sa to robí správne?

Štát od 11. novembra podporuje kúpu elektromobilov a hybridov sumou od 3 000 do 5 000 eur. Za necelý mesiac o dotáciu požiadalo 32 záujemcov o kúpu...

Dotáciu využilo 32 záujemcov o elektromobil

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na štvrtok 8. decembra 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Na podujatí v USA sa stretlo množstvo vozidiel, nechýbali ani okruhové monštrá. Minimálne jeden vodič svoj dvanásťvalcový hybrid nešetril.

Ferrari FXX K naplno na trati v Daytone

Nová verzia kupé prevzala techniku z príbuzného sedanu, kombinovať ju bude výhradne s automatom a atmosférickým šesťvalcom.

Dodge Challenger: Pohon 4x4 oficiálne

PRVÁ JAZDA Nová verzia prémiového kombi zo Stuttgartu je schopnejšia, než sa podľa papiera zdá. Priemerná svetlá výška v jej prípade nie je problémom.

Mercedes E All-Terrain: Zdanie klame

Peking vlani podporil predaj áut daňovými úľavami, z čoho profitujú viaceré automobilky. Jednou z nich je aj Daimler, ktorého predaj vzrástol o viac než...

Predaj Daimleru v Číne výrazne stúpol
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×