Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Test Opel Meriva: Hlavne nový 1.6 CDTi

Meriva je v našich končinách takmer menšinovým žánrom, pozorný motorista však isto zaregistroval jej tohtoročný facelift. Ani my sme neostali bokom a otestovali sme ho.
24 5 príspevkov 02.12.2014 / Ladislav Malák

Prvá Meriva patrila k priekopníkom kríženia malých a kompaktných áut s génmi MPV. Druhá k tomu pridala originálny opačne sa otvárajúci pár zadných dverí. A po facelifte prináša pár noviniek, z toho úplne najdôležitejšiu pod prednou kapotou. O základným rámcoch a detailoch faceliftu sme písali už pri príležitosti uvedenia na náš trh. Teraz sme si veľký malý Opel sme preverili v redakčnom teste s novým turbodieselom 1.6 CDTi.

Priestor, variabilita.... a gombíky

Skôr než sa dostaneme k jadru tohto testu, pozrime sa na dužinu, ktorým je obalené. Meriva v aktuálnej forme a podobe je stále automobilom, ktorý má ambíciu byť predovšetkým čo najpraktickejší. Výrobca napríklad tvrdí, že je v interiéri až 32 odkladacích priestorov, schránok, priehradiek, otvorených aj zavretých. Rozhodne sme sa nezapodievali počítaním, či ich je ozaj toľko. Aj bez toho však môžeme konštatovať, že ich je viac než dosť na to, čo môžete v praxi potrebovať.

Opačne sa otvárajúce zadné dvere sú originálne, majú však aj svoju nevýhodu: skúste cez ne nastúpiť alebo vystúpiť keď vás zboku tesne priparkujú a uvidíte.... 24 fotografií v galérii Opačne sa otvárajúce zadné dvere sú originálne, majú však aj svoju nevýhodu: skúste cez ne nastúpiť alebo vystúpiť keď vás zboku tesne priparkujú a uvidíte....

Bez problémov si tu uložíte fľaše s nápojmi, mobil, peňaženku a kadečo iné. Odkladacie priestory navyše nie sú vo všetkých prípadoch fixné, ako zvyčajne bývajú. Meriva má niektoré z nich aj posuvné či dokonca odnímateľné, napríklad veľký box v lakťovej opierke medzi prednými sedadlami.

 

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Odkladací box kombinovaný s lakťovou opierkou môžete mať aj vzadu, v prípade, že sa rozhodnete pre komfortnejší dvojmiestny druhý rad sedadiel. Ak potrebujete silou mocou tri miesta a zmierite sa s faktom, že to stredné je iba núdzové, žiaden problém: box sa odprace, krajné dve sedadlá sa odsunú ďalej od seba aj mierne dopredu a tretie stredné sa vyklopí medzi ne.

Interiér je kvalitný a poctivo vypracovaný, patrí rozhodne k najlepším mimo prémiového segmentu. Len keby tých gombíkov na stredovej konzole ubudlo.... 24 fotografií v galérii Interiér je kvalitný a poctivo vypracovaný, patrí rozhodne k najlepším mimo prémiového segmentu. Len keby tých gombíkov na stredovej konzole ubudlo....

Aj pri menej komfortnej konfigurácii sa síce s minimálnou rezervou, ale predsa len „za seba“ posadí 185 cm vysoká osoba. Nad hlavou jej síce budú asi dva centimetre chýbať, ale iba vo verzii so strešným oknom. Aby sa však dalo hovoriť o nejakom aspoň prijateľnom komforte sedenia vzadu, v súvislosti s dĺžkou sedáka, výškou operadla a polohou opierky hlavy, tak by sme stanovili výškový limit niekde na približne dvakrát 180 cm.  

Kufor pridáva k variabilite zadnej časti kabíny tiež svoju nezanedbateľnú trošku. Základný objem 400 litrov rozhodne nie je na zahodenie, i keď sa na túto hodnotu najnovšie doťahujú, alebo už ju dokonca prekonávajú, aj niektoré autá s podobnou dĺžkou napriek klasicky nízkej karosérii – napríklad aktuálna Honda Civic hatchback, ktorú máme ešte v živej pamäti z nášho cestovateľského projektu. Ale späť k Merive: Za pochvalu stojí najmä celkový objem kufra 1500 litrov, rovná plocha po sklopení operadiel a dvojitá batožinová podlaha.

Slušný základný kufor, veľký celkový objem, rovná ložná plocha, štvor- alebo päťmiestne usporiadanie interiéru, to všetko má Meriva v ponuke 24 fotografií v galérii Slušný základný kufor, veľký celkový objem, rovná ložná plocha, štvor- alebo päťmiestne usporiadanie interiéru, to všetko má Meriva v ponuke

Interiér celkovo pôsobí veľmi solídne, materiály sú kvalitné a poctivo spracované. Výhľad je vďaka mierne zvýšenej pozícii sedenia dobrý, nasadá sa príjemne a komfortne. Páčil sa nám aj pri facelifte uvedený väčší 7-palcový centrálny displej, ktorý zvládne kvalitne preniesť aj obraz cúvacej kamery. Stredová konzola obsypaná množstvom tlačidiel tu síce ostala, pri ostatných modeloch však už Opel aj v tomto smere postupne dostáva rozum, takže je predpoklad, že nástupca Merivy bude tiež podstatne menej ogombíkovaný.

Motor takmer lieta, podvozok s rezervou stíha

Novú naftovú jednašestku uvádzal Opel s ozaj veľkými očakávaniami. Na papieri to vyzerá, že by ich aj mala naplniť, avizujú sa tu podstatne lepšie dynamické parametre pri nižšej spotrebe, než má starší diesel 1.7 CDTi. Jeden údaj za všetky: už v najslabšej 70-kilowattovej (95 k) verzii má nový 1.6 CDTi toľko krútiaceho momentu (280 Nm) ako dosluhujúca jednasedmička s výkonom 81 kW (110 k).

BANNER300

Nami testovaná verzia bola tá najsilnejšia, čiže s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 320 Nm. A nie sú to len čísla, obe tieto hodnoty reálne aj cítite. Motor zreteľne ťahá aj nad 4500 otáčkami a ručičku budíka zastaví až hodnota okolo 5200. To však bol iba náš akademický pokus, reálne motor vôbec nie je potrebné až takto vytáčať, pretože spomenuté Newtonmetre úradujú už podstatne nižšie.

Ak ste pragmatickým zákazníkom segmentu malých vanov bez pretekárskych ambícií, najvýkonnejšiu verziu nového 1.6 CDTi hádam ani nebudete potrebovať 24 fotografií v galérii Ak ste pragmatickým zákazníkom segmentu malých vanov bez pretekárskych ambícií, najvýkonnejšiu verziu nového 1.6 CDTi hádam ani nebudete potrebovať

Ani reálna spotreba nás z príjemného sna o naftovej novinke neprebudila. V meste sme síce dosiahli o pol litra viac než sľubuje euronorma, ale pri vyslovene úspornom štýle jazdy by 5 litrov výrobcu mohlo byť reálnych, aj bez prekážania v premávke. Tento diesel v tejto verzii však má reálne ambície uspokojiť aj mierne športové chúťky svojho používateľa, s ohľadom na ktoré sú mestské hodnoty do šesť litrov uspokojivé.

Päť litrov sa dá bez problémov atakovať aj mimo mesta na okreskách, tiež stačí dostatok sebaovládania. Sprevodovanie na diaľnicu nie je vyslovene krátke, mohlo však byť ešte o máličko dlhšie, motor by to so svojou rezervou sily v pohode utiahol. Pri daných 2300 otáčkach na šestke a 130 km/h si pýtal v priemere 6,2 litra, čo je slušné, pokojne by ale ustál aj nejakých 2000, pri ktorých by spotreba veľmi pravdepodobne padla pod šesť.

Všetky tri výkonové verzie novej naftovej jednašestky sa štandardne kombinujú so šesťstupňovým manuálom. Sprevodovaný je rozumne, pre diaľnicu by ale mohol byť ešte o chlp dlhší 24 fotografií v galérii Všetky tri výkonové verzie novej naftovej jednašestky sa štandardne kombinujú so šesťstupňovým manuálom. Sprevodovaný je rozumne, pre diaľnicu by ale mohol byť ešte o chlp dlhší

Nie celkom nadšení sme boli z kultúry chodu. Je lepšia než u predchodcu s vyšším objemom, o tom niet pochýb. Stále je tu však citeľný prenos nízkych frekvencií a jemných vibrácií do kabíny, a to nielen pri voľnobehu a podtočení, ale naprieč celým pásmom otáčok. A k tomu sa pridáva už tak trochu old-schoolové svišťanie turba, tiež jasne počuteľné, hlavne pri jeho nábehu. Zlepšenie teda nastalo, nie je to však rozhodne ten „šepkajúci diesel“, ktorý podsúva zákazníkom opelácky marketing.

Facebook like button

Na záver tejto kapitoly ale predsa len ešte nejaké dobré správy. Možno by ste to pri rodinne ladenom vyššie stavanom malom MPV nečakali, ale jeho podvozok bez väčších problémov dokáže sekundovať aj takto silnému naftovému motoru. Pri akcelerácii zo zákruty na mokrom povrchu síce treba tlačiť plyn s rozvahou, to však nie je chyba tohto auta, ale fyzikálne limity predného pohonu.

Do cenovej vojny nejde v prvej línii

Pohľad na štandardný cenník faceliftovanej Merivy nenaznačuje, že by sa hrnula do najkrvavejšej trhovej bitky v prednej línii – začína sa sumou 13890 za najslabšiu, i keď nie vyslovene slabú benzínovú jednaštvorku s výkonom 74 kW (100 k). Opel si však uvedomuje citlivosť slovenského trhu na ceny, a tak aspoň vyjednal s centrálou slušné akciové zľavy. Tie závisia od motorizácie a stupňa výbavy a pohybujú sa od 2700 až do 4000 eur.

Dvojzónová automatická klimatizácia je sériovo k dispozícii už aj o stupeň nižšie, než v top výbave Cosmo 24 fotografií v galérii Dvojzónová automatická klimatizácia je sériovo k dispozícii už aj o stupeň nižšie, než v top výbave Cosmo

Nami testovaný najsilnejší z nových dieselov 1.6 CDTi v kombinácii s najvyššou výbavou Cosmo patrí do pásma s výškou bonusu 3000 eur. A tieto bubáky sa rozhodne zídu: cenu auta bez príplatkov zrazia z 19790 na 16790 eur. A aj cena nami testovaného exemplára s bohatým príplatkovým balíkom sa vďaka zľave dokáže znížiť z tučných 25 na prijateľnejším 22 tisíc.

Ak by ste však neboli nároční na výbavu, tak 100-kilowattovú verziu 1.6 CDTi dostanete už aj k druhému najnižšiemu stupňu Enjoy. A to znamená štandardných 18790 alebo o 2700 znížených bonusových 16090 eur. V prípade, že by ste chceli ešte viac ušetriť, ale trvali by ste na novom nafťáku, tak jeho najslabšiu verziu (70 kW/95 k) s výbavou Enjoy viete mať za štandardných 18190 alebo akciových 15490 eur.

Náročnejších uspokojí

Z čísel v predošlej kapitole vám musí byť jasné, že Meriva, tak ako doteraz, ani po facelifte nebude cenovým drakom. Nám je však po teste rovnako jasné, že za svoju cenu má čo ponúknuť. Máloktoré auto tejto veľkosti vám dá toľko vnútorného priestoru, variability a praktickosti. A nie každé k tomu pridá takúto slušnú kvalitu. Po ergonomickej stránke by sa jej dalo vytknúť asi už len to more tlačidiel na stredovej konzole.

Pred cenovými agresormi Meriva radšej sklopí uši, aj po facelifte sa však úspešne zameria na menšinového náročnejšieho zákazníka 24 fotografií v galérii Pred cenovými agresormi Meriva radšej sklopí uši, aj po facelifte sa však úspešne zameria na menšinového náročnejšieho zákazníka

Rozhodne najvýznamnejším prínosom polčasovej obmeny druhej generácie je však nová naftová jednašestka. Na jej odhlučnení by sa ešte dalo trochu popracovať, po stránke dynamiky a jej pomeru ku spotrebe nás však v teste jasne presvedčila. Dobrou správou je aj adekvátne „rýchly“, pritom však nie nekomfortný podvozok. Podčiarknuté a spočítané: ak ste trochu náročnejším zákazníkom tohto segmentu, Meriva sa vám môže reálne trafiť do vkusu.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu


Najnovšie články
Viete, ako sa má správne používať klaksón?

Tuner hovorí o štvrťmíľovom šprinte za 11,5 sekundy a maximálnej rýchlosti 300 km/h. Okrem mechanických úprav sa venoval aj vzhľadu.

BMW X6 M od G-Power má 750 koní

MPV je natiahnuté o zhruba 24 centimetrov, sedem dielikov pripadá aj na rázvor. Riešením koncových svetiel pripomína väčšieho brata Espace.

Renault Grand Scénic má nový zadok

Fotka brožúry z domáceho trhu prezradila chystané dizajnové úpravy kompaktu. Tie sa uberú rovnakým smerom ako pri väčších súrodencoch.

Mazda3: Facelift bude decentný

Práce na razení dvojkilometrového tunela v masíve Čebraťa približne pred rokom zastavili. Svah, kde mal vychádzať, je nestabilný a mohlo by dôjsť k zosuvu pôdy.

D1 pri Ružomberku má byť dostavaná do roku 2020

Taliansky výrobca luxusných športových automobilov má autorizované zastúpenie v Bratislave. Plne funkčná je predajňa i servis.

Na slovenský trh prichádza Maserati

Land Rover Discovery Sport Dynamic pôsobí vďaka dynamickému náboju doslova elektrizujúco.

Viac emócií, vyššia hospodárnosť
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×