Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Boli sme na svetovej premiére lietajúceho auta

VIDEO
Slovenský konštruktér Štefan Klein sa dnes stal najobletovanejšou osobou na medzinárodnom podujatí Pioneers Festival. Postaralo sa o to jeho charizmatické lietajúce auto.
35 17 príspevkov 29.10.2014 / Ladislav Malák

Technické študijné smery dnes nie sú v móde, a je to škoda. I keď Slováci akosi tradične trpia určitým komplexom menejcennosti, nemajú k tomu dôvod. Žilo a žije tu množstvo vzdelaných a múdrych ľudí, ktorí v oblasti vedy alebo techniky vedia urobiť doslova dieru do sveta. Jedným z nich je Štefan Klein.

Vpravo Štefan Klein, šéfkonštruktér a šéfdizajnér, vľavo Juraj Vaculík, šéf exekutívy projektu, za nimi práve dnes predstavená nová verzia AeroMobil s označením 3.0 35 fotografií v galérii Vpravo Štefan Klein, šéfkonštruktér a šéfdizajnér, vľavo Juraj Vaculík, šéf exekutívy projektu, za nimi práve dnes predstavená nová verzia AeroMobil s označením 3.0

V prípade Štefana Kleina hovoríme o konštruktérovi, ktorý posledných 25 rokov života strávil splnením si svojho sna. Tým snom je lietajúci automobil, ktorého prototyp vo verzii 3.0 sa predstavil práve dnes vo Viedni v rámci podujatia Pioneers Festival (festival priekopníkov).

Svetová premiéra

AeroMobil, ako sa toto vozidlo oficiálne volá, v sebe spája vlastnosti športového automobilu a ultraľahkého lietadla a malo by dokonalo využívať možnosti existujúcej cestnej aj leteckej infraštruktúry. „Základnou myšlienkou celého projektu je preprava osôb z bodu A do bodu B bez potreby meniť dopravný prostriedok,“ povedal dnes Klein novinárom pri slávnostnom odhalení.

AeroMobil má vytvoriť úplne nové poňatie aj kategóriu dopravných prostriedkov 35 fotografií v galérii AeroMobil má vytvoriť úplne nové poňatie aj kategóriu dopravných prostriedkov

Podľa neho ide o úplne nové poňatie osobnej dopravy a navrhuje vytvorenie novej kategórie dopravných prostriedkov, ktoré by boli veľmi efektívne na vzdialenosti od 500 do 1000 km. AeroMobil bol navrhnutý tak, aby bol vhodný pre cestnú infraštruktúru. Jeho rozmery pri sklopených krídlach sú porovnateľné s veľkým luxusným sedanom (pozrite si tabuľku nižšie), čiže vojde sa do bežného priemerne veľkého parkovacieho miesta. Má nízke prevádzkové náklady a tankovať sa môže na ľubovoľnej čerpacej stanici, štandardným benzínom, používaným aj do áut.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Dizajn sa už meniť nebude

Prvý prototyp s označením AeroMobil 1.0 vznikol už začiatkom 90. rokov, vývoj nasledovníka trval 15 rokov a začal sa v roku 1995. Hneď v nasledujúcom roku sa spustil vývoj verzie označenej 2.5 a v priebehu posledných desiatich mesiacov prišla nateraz posledná generácia. A práve tá sa dnes slávnostne predstavila vo Viedni.

Podľa Kleina predchádzajúca verzia predstavovala len akýsi medzistupeň, preto si aj vyslúžila označenie 2.5. „Bol to akoby analógový model a až dnes predstavený prototyp možno považovať za reálny výsledok našej práce,“ povedal Klein. Ide o koncept, ktorý je veľmi blízky finálnemu produktu.

Sklopné krídla lietajúceho auta majú aj ďalšiu výhodu: meniteľný uhol sklonu (šípovitosť), čo zlepšuje letové vlastnosti 35 fotografií v galérii Sklopné krídla lietajúceho auta majú aj ďalšiu výhodu: meniteľný uhol sklonu (šípovitosť), čo zlepšuje letové vlastnosti

Kým predchádzajúcu generáciu konštruktéri prezývali „hadraplán“, nakoľko poťah trupu tvorila tkanina, najnovšiu verziu tvorí prevažne plne karbónová sendvičová konštrukcia. Niektoré časti stroja tvorí oceľová rúrková konštrukcia, nakoľko umožňuje ľahšiu a rýchlejšiu výmenu pohonných jednotiek a ich následné testovanie.

AeroMobil 3.0 - technické údaje
Motor
Rotax 912
Kabína
Dvojmiestna
Konštrukcia
Oceľový rúrkový rám a karbónový poťah
Konfigurácia „automobil"
Dĺžka
6000 mm
Šírka
2240 mm
Maximálna rýchlosť
vyše 160 km/h
Spotreba paliva
8 l/100 km
Dojazd
875 km
Konfigurácia „lietadlo"
Dĺžka
6000 mm
Rozpätie krídel
8320 mm
Minimálna rýchlosť
60 km/h
Maximálna rýchlosť
vyše 200 km/h
Vzletová rýchlosť
130 km/h
Spotreba paliva
15 l/h
Dolet
700 km

AeroMobil 3.0 je vybavený digitálnou avionikou, autopilotom a záchranným padákovým systémom. Jeho hlavnou úlohou bude absolvovať rozsiahle testovanie, prvé letové skúšky má už stroj za sebou. To, čo sa podľa Kleina už žiadnym zásadným spôsobom meniť nebude, je vzhľad AeroMobilu.

Aktuálna verzia prototypu má plne funkčnú avioniku vrátane autopilota a na konte už aj prvé letové skúšky 35 fotografií v galérii Aktuálna verzia prototypu má plne funkčnú avioniku vrátane autopilota a na konte už aj prvé letové skúšky

Prípadné zmeny sa dotknú iných oblastí, napríklad pohonných skupín či vrtule. „Je to koncept. To znamená, že teraz ho začíname testovať, budeme ho analyzovať z hľadiska výpočtov, porovnávať parametre a z toho sa urobí záver, kam bude projekt ďalej smerovať. Dizajn exteriéru sa už však zásadne meniť nebude,“ povedal Klein.

BANNER300

Dochádza na slová automobilového priekopníka

Autori projektu AeroMobil na svojej webstránke citujú výrok Henryho Forda z roku 1940. Ten už vtedy vyjadril, napriek úsmevom publika, svojej presvedčenie o tom, že kombinácia auta a lietadla v budúcnosti určite príde. Zdá sa, že tá budúcnosť už nie je až taká vzdialená. Posledný krok od dokonalo hotového prototypu k sériovej verzii však zvykne byť niekedy veľmi náročný. Ako ho zvládne AeroMobil? Necháme sa prekvapiť....

Dalšie exkluzívne informácie o lietajúcom aute v zajtrajšom Novom Čase!

  • Aké prekvapivé technické riešenia AutoMobil 3,0 prináša?
  • Rozhovor s tvorcom unikátneho vozidla Štefanom Kleinom
  • Čo na projekt hovoria podnikateľské esá Slovenska?

Facebook like button


Najnovšie články
Čo o vás hovorí farba vášho automobilu?

Nepozorný mladík spôsobil nehodu s niekoľkými účastníkmi, po kolízii sa však zdvihol zo zeme a odišiel.

Jazdec na skútri v zápche zrazil chodca

Šestnásťvalcová beštia mala mať podľa originálnych návrhov neštandardnú prednú časť a kamery namiesto spätných zrkadiel.

Bugatti Chiron mohlo vyzerať aj takto

V dnešných dňoch sa značka Tatra zameriava skôr na nákladné automobily. V minulosti však produkovala aj skvosty ako Tatra 600 Tatraplan.

Československý veterán Tatra 600 v dražbe

Japonský sedan sa zmení takmer na nepoznanie. Pod kompletne prepracovanou karosériou sa skrýva známa technika.

Mitsubishi Lancer čaká veľký facelift

Koncern pôvodne zamýšľal investovať okolo 1 miliardy USD s cieľom zvýšiť svoj podiel na indickom trhu do roku 2020 na 3,6 %. Ako sa však ukázalo, na tomto trhu...

Koncern GM zastavil investíciu v Indii

Jeden malý kamienok dokáže motoristom pripraviť nejeden problém. Presne v momente, keď poškodí čelné sklo ich automobilu.

Poškodené čelné sklo: Čo znamená v praxi?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×