Ide o doklad o spotrebe tepla, vody a ostatných služieb, ktorý im správcovia bytov alebo bytové družstvá musia doručiť do konca mája. Nový Čas zisťoval, čo si vo výpise treba skontrolovať a kde ho môžete reklamovať.
Vyúčtovanie obsahuje veľa položiek a nie je ľahké sa v ňom vyznať. „Preto zákazníkom posielame aj sprievodný list, v ktorom sa dočítajú, ako boli realizované jednotlivé výpočty ich spotreby,“ hovorí Alica Blažejová zo spoločnosti IFM, ktorá sa zaoberá správou budov. Správca bytov Southerm s vyúčtovaním posiela aj prílohy s výpočtami cien. „V prípade, že zákazníkom nie je nejaká položka jasná, môžu sa na nás obrátiť ohľadom vysvetlenia,“ hovorí Viliam Varga, riaditeľ Southermu.
Ak sa vám zdá, že máte prehnane vysoký preplatok, môžete vyúčtovanie reklamovať. „Spôsob reklamácie sa líši pri bytových domoch, ktoré majú založené spoločenstvo vlastníkov bytov, oproti tým, ktoré spravuje správca na základe zmluvy o výkone správy,“ upozorňuje Otília Leskovská zo Združenia spoločenstiev vlastníkov bytov.
Pozor na termíny!
Radí Alica Blažejová, riaditeľka IFM, a. s.: Všetky dôležité termíny musia byť uvedené v zmluve o výkone správy, ktorú má užívateľ bytu uzatvorenú so správcom. Preto záleží na dohode, ktorú medzi sebou vlastník bytu a správca uzatvorili.
Do 31. mája
Do tohto termínu vám musí byť doručené ročné vyúčtovanie.
Nedoplatky a preplatky
Štandardne musí vlastník bytu uhradiť nedoplatok do 60 dní od doručenia vyúčtovania - čiže ak počítame, že najneskôr do konca mája musia ľudia dostať vyúčtovanie, tak do konca júla musia uhradiť nedoplatok. To isté platí pre preplatky - správca ich musí uhradiť majiteľovi bytu do 60 dní do doručenia vyúčtovania.
Dokedy reklamovať?
Štandardná lehota na reklamáciu vyúčtovania je 30 dní od doručenia vyúčtovania - čiže ak počítame, že najneskôr do konca mája musia ľudia dostať vyúčtovanie, tak najneskôr do konca júna ho môžu reklamovať.
Kde reklamovať vyúčtovanie
Odpovedá Otília Leskovská, viceprezidentka Združenia spoločenstiev vlastníkov bytov:
1. Vlastníci, ktorým vypracovalo vyúčtovanie spoločenstvo vlastníkov bytov
- reklamáciu môžu podať predsedovi spoločenstva, rade spoločenstva, na Štátnu energetickú inšpekciu - ŠEI (na ŠEI iba teplo a teplú vodu). Ak nie sú spokojní s vysvetlením, tak to môžu riešiť súdnou cestou.
2. Vlastníci, ktorým je zabezpečovaná správa bytového domu na základe zmluvy o výkone správy
- reklamáciu vyúčtovania môžu podať u správcu, na Štátnej obchodnej inšpekcii (na ŠEI iba teplo a teplú vodu) alebo to riešiť súdnou cestou.
Pozor!
Štátna obchodná inšpekcia vyúčtovanie obvykle neprepočíta
- iba skontroluje, či obsahuje všetky stanovené náležitosti, ktoré striktne prikazuje zákon. Pokiaľ niektoré chýbajú, uloží spracovateľovi vyúčtovania pokutu a ten ho musí znovu prepracovať.