Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Tesla Model S P85D: Najrýchlejší sedan

Nový variant amerického elektromobilu má dve poháňané nápravy a výkon hodný superšportu, vďaka čomu v zrýchlení prekonáva benzínových konkurentov.
7 45 príspevkov 10.10.2014 / Marek Pokrývka

Model S od kalifornskej firmy Tesla už viackrát preukázal, že nie je žiadne slimák. Najmä, ak ide o špičkovú verziu P85S. Teda, donedávna špičkovú. V týchto dňoch prichádza na svet nový kúsok, ktorý písmeno S vymenil za magické D. Aj keď v prípade konvenčných vozidiel by sme za ním hľadali dieselový motor, pri tomto elektromobile to znamená čosi iné: duálny pohon. Sedan totiž k pôvodnému zadnému agregátu pridal druhý kúsok roztáčajúci predné kolesá.

Americký elektromobil prichádza s pohonom oboch náprav 7 fotografií v galérii Americký elektromobil prichádza s pohonom oboch náprav

Elektromobil rýchlejší než benzínoví konkurenti

Vyjadrené v číslach: k originálnej pohonnej jednotke s maximálnym výkonom 346 kW (470 k) a krútiacim momentom 600 Nm sa pridalo ďalších 163 kW (221 k) a 330 Nm. Keďže každý elektromotor poháňa vlastnú nápravu a dvojica tak pracuje nezávisle na sebe, možno použiť jednoduchú matematiku. Po sčítaní dostaneme, že variant P85D disponuje parametrami 508 kW (691 k) a 930 Nm.

To sú čísla, ktoré môžu americkému elektrickému vozidlu závidieť aj mnohé pravoverné superšporty. Samozrejme, vyšší výkon i dve extra poháňané kolesá sa prejavili na akcelerácii vozidla. Čas potrebný na zrýchlenie z pokoja na 100 km/h sa oproti predchádzajúcej špičke P85S výrazne skrátil a novej vlajkovej lodi trvá iba 3,2 sekundy.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

To je nielen menej, než na rovnakú disciplínu potrebujú všetky produkčné elektromobily na svete, ale rovnako aj všetci štvordveroví konkurenti Tesly. Zabudnite na benzínové osem- či dvanásťvalce, najrýchlejším sériovo vyrábaným sedanom na svete je po novom elektromobil. Tento fakt možno označiť za malú revolúciu, keďže ešte pred niekoľkými rokmi boli modely s týmto pohonom všeobecne považované skôr za akési „presúvadlá“ než plnohodnotné autá schopné rýchleho cestovania.

Tesla Model S môže po novom hrabať aj prednými kolesami 7 fotografií v galérii Tesla Model S môže po novom hrabať aj prednými kolesami

Okrem špičkového modelu aj dva slabšie varianty

Ani tradičná slabina takto poháňaných vozidiel, najvyššia rýchlosť, tu nie je nijako tragická. S maximom na úrovni 250 km/h sa Tesla Model S P85D vyrovná väčšine konvenčne poháňaných súperov, ktorých pri rovnakej hodnote priškrtí elektronický obmedzovač. Druhou stranou mince je hmotnosť: jedna pohonná jednotka navyše ju vyhnala až na 2 240 kilogramov.

To je najviac spomedzi všetkých ponúkaných verzií auta. V ponuke pribudli až tri. Okrem špičkového modelu budú totiž k dispozícii aj dve ďalšie prevedenia s pohonom všetkých kolies, nesúce označenia 60D/85D. Tie sú o niečo ľahšie: vážia 2 085 kg, resp. 2 188 kilogramov. Odlišujú sa batériami a nastavením elektrického systému, výkon ich agregátov je identický.

Pohon všetkých kolies prezrádza iba písmeno D v označení 7 fotografií v galérii Pohon všetkých kolies prezrádza iba písmeno D v označení

Na oboch nápravách majú elektromotor, ktorý je vo vrcholnom variante použitý iba vpredu. Znamená to spoločný výkon 325 kW (442 k) a krútiaci moment 660 Nm. Zrýchlenie 0-100 km/h trvá prvému z dvojice 5,7 sekundy. Model S 85D to zvládne o pol sekundy rýchlejšie a dosiahne až 250 km/h, pričom šesťdesiatka je limitovaná na dve stovky.

BANNER300

Posledným dielikom skladačky je dojazd, ktorý sa odvíja od pohonu a použitého akumulátora. Pri variante 60D možno počítať s dojazdom asi 360 kilometrov na jedno nabitie, osemdesiatpäťka má akčný rádius až 475 km. Špičkový kúsok ponúka zhruba 440 km.

Popri nových variantoch aj autonómne jazdenie

Verzie vybavené pohonom oboch náprav sa od svojich starších súrodencov hrabúcich dvomi kolesami nijako vizuálne nelíšia. Poznávacím znakom je akurát označenie na veku batožinového priestoru. Vlajková loď P85D k tomu pridáva červené lakovanie brzdových strmeňov.

Autopilotom môže po novom disponovať aj Tesla Model S 7 fotografií v galérii Autopilotom môže po novom disponovať aj Tesla Model S

Okrem duálneho pohonu je druhou novinkou od Tesly technológia autonómneho jazdenia, využívajúca kamery i sonar zaberajúci celé okolie vozidla. Tá dokáže kompletne prevziať riadenie z rúk vodiča. No podobne ako pri konkurentoch má autopilot viaceré obmedzenia, čo možno pripísať na vrub najmä nepripravenej legislatívnej stránke jeho prevádzky.

Facebook like button


Najnovšie články
Hamann štylizuje otvorený Evoque

Lepšie sme sa zoznámili so službami, ktoré automobilka poskytuje svojim zákazníkom. Popritom sme si vyskúšali model Duster s prepĺňaným motorom.

Dacia na ceste za asistenciou i školením

Na príprave nitrianskeho priemyselného parku, ktorého jadrom bude autozávod JLR, pracuje aj medzinárodná stavebná spoločnosť Strabag. Priamo v závode by malo...

Jaguar Land Rover zostáva na Slovensku

Cocoon je predkrmom k druhej generácii elektrického hatchbacku, ktorá má mať ešte väčšiu batériu a konkurovať chystanému bestselleru Tesla.

Nissan Leaf: Prototyp s dojazdom 236 km

Psychológia farieb nie je exaktná veda, no o vlastníkovi auta môže niečo napovedať. Samozrejme za predpokladu, že si lak svojho nového vozidla vybral podľa...

Čo o vás hovorí farba vášho automobilu?

Nepozorný mladík spôsobil nehodu s niekoľkými účastníkmi, po kolízii sa však zdvihol zo zeme a odišiel.

Jazdec na skútri v zápche zrazil chodca

Šestnásťvalcová beštia mala mať podľa originálnych návrhov neštandardnú prednú časť a kamery namiesto spätných zrkadiel.

Bugatti Chiron mohlo vyzerať aj takto
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×