Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Test Peugeot 308 SW 1.2 PureTech: Ten silnejší

Peugeot 308 sme tentoraz vyskúšali vo verzii s novým prepĺňaným trojvalcovým motorom 1.2 PureTech v silnejšom naladení.
9 32 príspevkov 29.09.2014 / Ján Trangel

Peugeot 308 sme opakovane testovali v krátkej verzii a na redakčnom grile sa už opekal aj kombík. Tentokrát sa k najnovšiemu prírastku do francúzskej rodiny ešte raz vrátime, lebo na vyskúšanie sme si vybrali nový prepĺňaný trojvalcový motor 1.2 PureTech v silnejšom naladení.

Tip redakcie

Silnejší dostáva šesťkvalt

Motor 1.2 PureTech je pre kombi 308 dostupný v dvoch naladeniach, pričom slabší variant zároveň tvorí štartovaciu motorizáciu. Dokáže produkovať 80 kW (109 k) alebo až 96 kW (130 k). Rozdiel však nie je iba vo výkone; slabšia verzia je štandardne kombinovaná s päťstupňovým manuálom, pričom silnejší variant dostáva o jeden prevodový stupeň viac. A k mocnejšej verzii je možné v prípade záujmu objednať aj šesťstupňovú automatickú prevodovku. My sme sa ale pri testovaní uspokojili s manuálom, ktorý bude predsa len v našich končinách využívaný častejšie.

Dnes sa už trojvalce bežne nosia aj v kombíkoch nižšej strednej triedy 9 fotografií v galérii Dnes sa už trojvalce bežne nosia aj v kombíkoch nižšej strednej triedy

Ale späť k samotnému motoru. Rovnako ako mnohé z nových downsizovaných agregátov, aj jednadvojka PureTech stavila na trojicu valcov. Netreba však hneď prepadať panike a katalóg roztrhať zlosťou. Technológiu troch hrnčekov majú Francúzi zvládnutú dobre. Chod je vo väčšine jazdných režimov príjemný a kultivovaný, vodič ani posádka rozdiel oproti štvorvalcom takmer nebadajú. Platí to dokonca aj o vysokých otáčkach, kedy turbo síce trošku piští, plomby však zo zubov nevyťahuje.

Silnejší trojvalec s turbom zvláda jazdu aj pri plnom obsadení 9 fotografií v galérii Silnejší trojvalec s turbom zvláda jazdu aj pri plnom obsadení

Rád ide do otáčok

Pri jazdení v nízkych otáčkach sa v kabíne ozývajú protesty v podobe citeľného dunenia. Stačí však radiť trošku neskôr než našepkáva elektronický pomocník, preklenúť inkriminované pásmo otáčok a všetko ostáva v najlepšom poriadku.  Vyššie pracovné otáčky sa ale logicky odrazia na spotrebe. Predpísaných 6,2 l mestskej konzumácie benzínu sme v letnej prevádzke so zapnutou klimatizáciou prekročili o šesť desatín litra.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Okresné cesty motoru chutia. Samozrejme, francúzsky trojvalec nie je kráľom stredoslovenskej pahorkatiny, rád ale ide do otáčok a nestráca dych, ani keď ručička oblizuje hodnoty nad 5000. Pri správnom využívaní aktívnych pásiem nie je problémom ani predbiehanie. S pokojnou nohou na plyne sme po okreskách južného Slovenska jazdili za rovných päť litrov, pri dynamickejšom štýle spotreba mierne prekročila šesť litrov.

Motor zaberie pod kapotou na pohľad prekvapivo veľa priestoru 9 fotografií v galérii Motor zaberie pod kapotou na pohľad prekvapivo veľa priestoru

Pri maximálnej povolenej diaľničnej rýchlosti motor na šiestom prevodovom stupni točí 2750 otáčok, čo je na benzínový trojvalec slušný výsledok. Priemerná spotreba sa ustálila na 6,7 litroch benzínu na 100 km. Výkon 130 konských síl je dostatočný pre pohodové zrýchlenie, na prekonávanie diaľničných stúpaní je však potrebné podradenie. Obzvlášť pokiaľ kombík zaťažíte posádkou a batožinou. Jazda po diaľniciach je celkovo príjemná a pohodová, motor je úplne tichý a v kabíne počuť jedine hluk od kolies a aerodynamiku od A-stĺpikov.

BANNER300

Trojvalcové športovanie

Špecifikom tohto konkrétneho testovaného auta bol integrovaný športový režim. Aktivuje sa samostatným tlačidlom a s rodinným kombíkom dokáže robiť prekvapivé veci. Zmení reakcie plynového pedálu na pokyny vodičovej pravej nohy. Výkon prichádza rýchlejšie, motor je tak podstatne viac dravý a volant začne klásť výrazne väčší odpor.

Sekundárnym prejavom športového režimu je červené podsvietenie budíkov a objavenie špeciálnej obrazovky zobrazujúcej využitie výkonu, krútiaceho momentu a turba 9 fotografií v galérii Sekundárnym prejavom športového režimu je červené podsvietenie budíkov a objavenie špeciálnej obrazovky zobrazujúcej využitie výkonu, krútiaceho momentu a turba

Škoda, že v Peugeote neumožnili športové nastavenie iba samotného riadenia s nižším účinkom posilňovača aj pri bežnej jazde... Podvozok však adaptívny nie je a jeho charakteristika sa nemení. Ako jeden veľký balíček je športový režim dostupný jedine k najvyššej výbave Allure za 350 eur.

 

Poriadok v troch valcoch

V ponuke Peugeotu 308 sa aktuálne nachádza viacero motorov s objemom 1,2 litra. Krátke 308 potrebuje lákavú cenovku pre akciové letáky a štátne tendre, a tak sa Francúzi rozhodli ponúknuť ako základ 1.2 Vti s výkonom 60 kW (82 k). Áno, presne ten atmosférický trojvalec, ktorý horko-ťažko stíha už pod kapotou menšieho Peugeotu 208.

Pri plánovaní kombi verzie sa už ale majstri automobilisti poškrabali po svojej kolektívnej plešine a (úplne správne) stanovili ako základ prepĺňaný trojvalec 1.2 PureTech naladený na 80 kW (109 k). Dôsledkom síce je o 2100 eur vyššia cenovka, ale súčasne aj auto, ktoré sa pri obsadení posádkou a batožinou dokáže rozhýbať. Vrchol trojvalcovej ponuky tvorí 130-koňový variant tej istej prepĺňanej jednadvojky. Stojí síce o ďalších 700 eur viac, ale okrem dvadsiatich koníkov navyše dáva Peugeot aj šesťstupňový manuál; a to je už slušná protihodnota.

Lákadlá sú príliš blízko

Pokiaľ ste sa rozhodli pre benzínový Peugeot 308, trojvalec 1.2 PureTech sa núka ako prirodzená voľba. Má slušnú cenovku a v silnejšom naladení aj šesťstupňovú prevodovku. V hlave ale všetkým zákazníkom musí naisto vŕtať prepĺňaný štvorvalec 1.6 THP.  Oproti silnejšiemu trojvalcu sa za neho pripláca ďalších tisíc eur. Keď už ale cenu vyšponujete takto vysoko, za zváženie stojí aj dieselový motor...

Peugeot zvolil pri skladaní cenníka nového 308 veľmi rozumnú stratégiu. Oproti cenníkovým cenám navyše teraz importér ponúka akciu 1500 eur na všetky motorizácie 9 fotografií v galérii Peugeot zvolil pri skladaní cenníka nového 308 veľmi rozumnú stratégiu. Oproti cenníkovým cenám navyše teraz importér ponúka akciu 1500 eur na všetky motorizácie

Pokiaľ by sme pokračovali v tejto špirále, za chvíľu by sme sa dostali cez 20 tisíc. Peugeot vskutku pripravil ponuku agregátov veľmi šikovne. Nie je medzi nimi žiadna jednoznačná voľba, jednotlivé lákadlá sú až priveľmi dostupné na to, aby sa im odolalo. A tak sa vôbec nebudeme čudovať zákazníkovi, ktorý príde do predajne s predstavou lacného auta a odíde s plne natlačeným top modelom.

Facebook like button

Zaujímavý je aj športový režim dostupný k najvyššej výbave, ktorý síce dramaticky nemení dynamiku, páčilo sa nám však tvrdšie nastavenie riadenia i červené podsvietenie budíkov. Pokiaľ ste sa už rozhodli investovať do najvyššej výbavy Allure, príplatok 350 eur za športový režim nie je zlou voľbou. Tlačiť sa do vyššieho výbavového stupňa iba pre túto opciu by však bolo príliš drahou zábavou.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu


Najnovšie články
Extrémna jazda na Subaru WRX STI

Hlavné postavy pripravovaného filmu sa budú zväčša zdržovať v New Yorku, no zablúdia aj na Island. Drsná príroda tohto ostrova však má ďaleko od mestského...

Fast 8: Tieto autá vám zdvihnú adrenalín

Superdrahé kupé vo farbách zákona je zatiaľ len počítačovou fantáziou, no neskôr sa môže pretaviť do reality.

Kúpi si dubajská polícia Bugatti Chiron?

Sériový model sa od exemplára odhaleného v Ženeve prakticky nelíši. Ford pri ňom špecifikoval akurát paletu ponúkaných motorov.

Ford Kuga Vignale vo finálnej forme

Trenčianski policajti zaistili vodiča, ktorý prekročil rýchlosť o 36 km/h a namerali mu vyše dve promile. Ďalší vodič zas blokoval prejazd sanitky a tvrdil,...

Pirát išiel rýchlo a pod vplyvom alkoholu

Organizátori i signatári petície, pod ktorú sa podpísalo doteraz 3 500 občanov, požadujú dodržať pôvodné riešenie prestavby diaľnice, rátajúce so šiestimi...

Petícia o križovatke Triblavina je na ministerstve

Francúzska automobilka odhalí svoj pick-up vo štvrtok. Technicky pôjde o blízkeho príbuzného modelu Nissan Navara NP300.

Renault ohlásil sériový typ Alaskan
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×