Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Aké zimné gumy na Golf či Octaviu sú najlepšie?

Zimná sezóna sa nezadržateľne blíži a pre prípad, že nechcete odkladať nákup obutia na poslednú chvíľu, vám ponúkame aktuálny test rozmeru 205/55 R16.
5 13 príspevkov 18.09.2014 / Ladislav Malák

Pneumatiky sú vašim jediným spojením s vozovkou - či už na suchej, mokrej, alebo zasneženej ceste. Porovnávací test desiatich zimných pneumatík dopadol najlepšie pre kvarteto Nokian, Continental, Dunlop a Goodyear. Celkovo dosiahli všetky skúšané plášte slušné výsledky a žiaden vyslovene neprepadol. Ale poďme postupne.

Pri jazdných vlastnostiach na snehu sa hodnotil dosiahnutý čas na dráhe a subjektívne pocity vodiča zo správania vozidla. Foto: ACE 5 fotografií v galérii Pri jazdných vlastnostiach na snehu sa hodnotil dosiahnutý čas na dráhe a subjektívne pocity vodiča zo správania vozidla. Foto: ACE

Zimné pneumatiky pred aktuálnou sezónou otestoval rakúsky autoklub ARBÖ spoločne s nemeckým autoklubom ACE a spoločnosťou GTÜ, ktorá sa venuje technickým kontrolám vozidiel. Porovnávacie skúšky sa zamerali na zimné pneumatiky s rozmerom 205/55 R 16, ktoré si kupujú najčastejšie majitelia vozidiel nižšej strednej triedy, ako sú Volkswagen Golf alebo Škoda Octavia.

Ako sa testovalo?

Test sa zameral na kvalitu na zasneženej a zamrznutej ceste, na suchej aj mokrej vozovke. Hodnotila sa brzdná dráha, záber na snehu aj odolnosť voči akvaplaningu. Jazdilo sa vo Fínsku, na testovacích tratiach v Ivalo a Tampere. Testovacím vozidlom bol Volkswagen Golf aktuálnej siedmej generácie. Pozrime sa podrobnejšie na jednotlivé disciplíny a metodiku, ktorá bola pri teste použitá.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Pri meraní brzdnej dráhy na snehu sa zisťovalo priemerné spomalenie pri brzdení v intervale od 40 km/h do 5 km/h s prepočtom na metre až do úplného zastavenia. Pri teste trakcie na snehu sa meralo zrýchlenie v rozpätí od 8 do 30 km/h pri aktivovanej trakčnej kontrole. Jazdné vlastnosti na snehu sa zisťovali na dráhe dlhej 1280 metrov a výsledok vznikol kombináciu objektívneho merania času a subjektívneho hodnotenia testovacieho vodiča.

Brzdenie na snehu sa testovalo z rýchlosti 40 km/h. Foto: ACE 5 fotografií v galérii Brzdenie na snehu sa testovalo z rýchlosti 40 km/h. Foto: ACE

Brzdná dráha za mokra sa merala v intervale od 80 km/h do 1 km/h a podobne ako pri brzdení na snehu sa prepočítavala na metre až do plného zastavenia. Pozdĺžny akvaplaning (na rovine) sa skúšal  na vrstve vody hlbokej 7 mm a odčítala sa rýchlosť pri preklze 15% a vyššom. Priečny akvaplaning (v zákrute) sa meral na vode hlbokej 6 mm a rýchlosť sa odčítala v momente straty adhézie. K tomu sa pridalo meranie priemernej rýchlosti na mokrej kruhovej dráhe s priemerom 70 metrov.

BANNER300

Na suchu sa brzdilo zo 100 km/h na 1 km/h a aj v tomto prípade sa metrový prepočet robil do momentu úplného zastavenia. Jazdné vlastnosti na suchu sa zisťovali na dráhe dlhej 1030 metrov, s kombináciou nameraného času a subjektívneho hodnotenia vodiča. Vonkajšia hlučnosť sa meradla pri 80 km/h, prejazdovým spôsobom, podľa normy 2001/43/EC. Valivý odpor sa zisťoval na testovacom stroji pri záťaži 6031 N a tlaku v pneumatike 2,1 baru.

Aktuálny trend: stále lepšie vlastnosti aj na suchu

Okrem samotných špecificky zimných kvalít bolo úlohou ACE testu tiež zistiť ako sa tieto sezónne plášte správajú na suchej vozovke a do akej miery sa postupne darí eliminovať ich typické nedostatky v tomto režime. A výsledok? Na trati so suchým povrchom, kde sa testovali jazdné vlastnosti, sú síce zimné pneumatiky ešte stále o poznanie horšie než letné, rozdiel však nie je až taký dramatický ako bol ešte pred pár rokmi.

Až pri skutočne ostrých jazdných manévroch, aké nebývajú súčasťou bežnej každodennej jazdy, prejavujú zimné pneumatiky oproti letným o niečo pomalšie reakcie na pokyny od riadenia a slabšie bočné vedenie. Pritom sa mäkká zmes gumy, ktorá si musí udržať dobré adhézne schopnosti aj v nízkych teplotách, patrične opotrebúva.

Trakčné schopnosti sa zisťovali pri aktivovanej protipreklzovej kontrole vozidla. Foto: ACE 5 fotografií v galérii Trakčné schopnosti sa zisťovali pri aktivovanej protipreklzovej kontrole vozidla. Foto: ACE

Po teste desiatich plných zabrzdení to bolo na skúšaných plášťoch aj náležite evidentné. Napriek tomu sa testovací Golf s každou skúšanou sadou pneumatík zastavil pri plnom spomalení zo 100 km/h na dráhe dlhej maximálne 40 metrov. A to znamená zastavenie iba o pol dĺžky, maximálne jednu celú dĺžku vozidla ďalej než pri letných dezénoch.

Ani rozdiel medzi najlepšou a najhoršou pneumatikou v teste pri brzdení nie je väčší než približne dva metre. ACE z toho usudzuje, že sa výrobcovia obutia poučili a zlepšili. V zásade však platí, že čím je chladnejšie a čím je povrch klzkejší, o to viac zažiaria sezónni špecialisti. Na podklade s najnižším koeficientom trenia, teda na snehu a ľade, preukázali viaceré pneumatiky v teste výborné výsledky.

Najlepší Nokian, neprepadol nikto

Najviac bodov nazbierali plášte Nokian WR D3. Prvé miesto im patrilo pri testoch na snehu aj na suchej vozovke. Mokrú vozovku najlepšie zvládli zimné pneumatiky Continental TS 850. Medzi štvoricou najlepších sa v celkovom hodnotení umiestnili vedľa výrobkov Nokian a Continental taktiež Goodyear Ultra Grip 9 a Dunlop WinterSport 4D. 

Akvaplaning pri jazde po rovine sa testoval na vrstve vody vysokej 7 mm. Foto: ACE 5 fotografií v galérii Akvaplaning pri jazde po rovine sa testoval na vrstve vody vysokej 7 mm. Foto: ACE

Najlepšie kvarteto získalo od testujúcich organizácií hodnotenie „zvlášť odporúčame“. Ostatných šesť zimných pneumatík dostalo známku "odporúčame", konkrétne ide o plášte Bridgestone, Hankook, Kumho, Pirelli, Semperit a Vredestein.  Žiadna testovaná pneumatika v tomto porovnávacom teste vyslovene neprepadla, čo svedčí o chvályhodnej vyrovnanosti skúšaných plášťov. Hodnotenie pneumatík v jednotlivých disciplínach a celkové skóre testu nájdete v tabuľke.

Prvý test zimných gúm s rozmerom 205/55 R16: Aké pneumatiky obuť na Octaviu alebo Golf?

Zdroj: ACE, GTÜ; *ceny pneumatík sú orientačné a nezohľadňujú predajné akcie 5 fotografií v galérii Zdroj: ACE, GTÜ; *ceny pneumatík sú orientačné a nezohľadňujú predajné akcie

Facebook like button


Najnovšie články
Brabus 850 XL: Svaly pre veľkého medveďa

Sedemmiestne francúzske SUV nemá plnohodnotný tretí rad sedadiel, na kratšie trasy však možno vytvoriť kompromisné usporiadanie.

Peugeot 5008: Rodinné gény zostali

Prioritou pre českú Škodu sú juhokórejský a iránsky trh, rozhodnutie o expanzii do USA padne najskôr o rok.

Škoda expanduje do Iránu

Niektorí motoristi sú svojim automobilkám natoľko oddaní, že si radi kúpia takmer akýkoľvek predmet s ich logom. Zväčša sú to drobnosti, no ponuka značkových...

Prehľad 10 najdrahších značkových doplnkov

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na piatok 30. septembra 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Elektrické koncepty dominujú. Takmer každá automobilka deklaruje, že v najbližších rokoch predstaví revolučné vozidlo. Toto pre nás plánuje Volkswagen!

Volkswagen I.D.: Elektromobil, ktorý jazdí sám

Kórejský hatchback má množstvo enormne veľkých aerodynamických komponentov, dvojliter s výkonom 279 kW (380 k) a pohon oboch náprav.

Hyundai N Concept RN30: Rýdzi pretekár
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×