Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Citroën C5 CrossTourer: Útočí zľavou

Vyskúšali sme dizajnovú edíciu CrossTourer v spojení s najsilnejším naftovým motorom.
15 5 príspevkov 28.08.2014 / Ján Trangel

Keď sme začiatkom minulého roka testovali druhý raz faceliftovanú verziu Citroënu C5, považovali sme to za dôstojnú derniéru. A predsa sme sa mýlili. Francúzi sa snažia naskočiť na odchádzajúci vlak kombíkov s terénnymi ambíciami, a tak C5 parkuje v redakčnej garáži ešte raz, tentokrát s prívlastkom CrossTourer.

Najnovšia reinkarnácia francúzskeho veterána má drsnejší vzhľad 15 fotografií v galérii Najnovšia reinkarnácia francúzskeho veterána má drsnejší vzhľad

Nové plasty

Zmeny vo verzii CrossTourer sú predovšetkým optické. Pribudlo pre terénne kombíky typické oplastovanie, avšak francúzski dizajnéri plasty netlačili zbytočne všade. Predná časť ostala takmer nedotknutá, plasty sa nasťahovali až do oblasti blatníkov. Inak je tvarovaný zadný difúzor a koncovky výfuku. Novinkou sú chrómované zrkadlá a strieborné lyžiny na streche. Okrem toho však ostáva úplne všetko po starom.

 

Už viac než šesť rokov v predaji

Druhá generácia Citroënu C5 bola predstavená ešte ako koncept kupé-kabrioletu C5 Airscape v roku 2007 na autosalóne vo Frankfurte. V roku 2008 sa dostala na trh produkčná verzia v karosárskych vyhotoveniach sedan a kombi. Prvý facelift dostal Citroën C5 v roku 2010, druhý prišiel o tri roky neskôr. Verzia CrossTourer bola prezentovaná tento rok na autosalóne v Ženeve.

Základom celého „zázraku“ s menom Citroën C5 CrossTourer je hydropneumatický podvozok Hydractive III+. Áno, presne ten istý, ktorý si je možné od začiatku objednať aj ku klasickému C5. Vo verzii CrossTourer je však štandardná poloha podvozka nastavená o 15 mm vyššie, čo vytvára ten „terénnejší“ dojem.

Pri rýchlostiach nad 70 km/h podvozok karosériu spustí, to ale samozrejme nepovažujeme za nedostatok, naopak, je to prínosné technické riešenie. Pri rýchlych presunoch po rovnom asfalte je vyššia svetlosť vždy príťažou - zbytočne zvyšuje spotrebu a zhoršuje jazdné vlastnosti.

Úplne vrchná a úplne spodná poloha. Pri prechádzaní nerovným terénom komplikuje situáciu veľmi dlhý predný previs, ktorý výrazne zmenšuje nájazdový uhol 15 fotografií v galérii Úplne vrchná a úplne spodná poloha. Pri prechádzaní nerovným terénom komplikuje situáciu veľmi dlhý predný previs, ktorý výrazne zmenšuje nájazdový uhol

Pri nízkych rýchlostiach (do 10 km/h a 40 km/h) je možné využiť aj dve zvýšené polohy, pričom v najvyššej sa Citroën C5 zdvihne veľmi výrazne. Výhodou tohto podvozkového riešenia je, že auto neklesne ani pri plnom naložení, takže prechádzať poľnou cestou bez strachu o olejovú vaňu je možné aj s piatimi pasažiermi a batožinovým priestorom natlačeným po strechu.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Základným problémom Citroënu C5 CrossTourer je však absencia pohonu všetkých štyroch kolies. Sila motora je prenášaná jedine na prednú nápravu. Napriek drsnému oplastovaniu a miernemu nadvihnutiu preto nemá CrossTourer výraznejšie ambície na prechádzanie sa mimo spevnených ciest.

Pokiaľ vám štandardne hojdanie hydrodynamického pruženia nevyhovuje, k dispozícii je športový režim. Zázraky od neho však nečakajte... 15 fotografií v galérii Pokiaľ vám štandardne hojdanie hydrodynamického pruženia nevyhovuje, k dispozícii je športový režim. Zázraky od neho však nečakajte...

Malou, ale skutočne iba miniatúrnou náplasťou je dobre fungujúca elektronika ovládajúca prekĺzavanie hnacích kolies tak, aby nedochádzalo k zbytočnej strate trakcie. To síce môže byť v určitých situáciách prínosné, avšak štvorkolku nahradiť nedokáže.

S najsilnejším motorom

Citroën C5 CrossTourer sme testovali v silnejšej verzii HDI 200, ktorá označuje 2,2-litrový naftový agregát produkujúci výkon 150 kW (204 k) a krútiaci moment 450 Nm. To sú veľmi slušné parametre, vďaka ktorým tvorí aktuálny vrchol ponuky. Naftový šesťvalec sa už totižto objednať nedá.

Paradoxne, napriek pohonu iba prednej nápravy C5 nemá problém s prenosom obrovského krútiaceho momentu na vozovku. Jednak za to vďačí už spomínanej elektronike, ktorá zasahuje veľmi citlivo, ale najmä komótnej automatickej prevodovke. Tá skrátka nedovolí nárazový nástup krútiaceho momentu. Ťah prichádza iba postupne, a tak ani prudké stlačenie plynu po naskočení zelenej na semafore nemá za následok divoké hrabanie predných kolies a pískanie pneumatík.

Motorový priestor je obrovský, zmestil by sa aj naftový šesťvalec. 2,2-litrový štvorvalcový diesel sa tam priam stráca 15 fotografií v galérii Motorový priestor je obrovský, zmestil by sa aj naftový šesťvalec. 2,2-litrový štvorvalcový diesel sa tam priam stráca

Pri jazde v meste akoby ste ani takú silu pod kapotou neukrývali. Pre úsporu paliva tlačí prevodovka motor do nízkych otáčok, bežne sa v mestských rýchlostiach jazdí okolo 1300-1400. Motor však reálne ukazuje svaly až o pár sto otáčok vyššie, pri zrýchľovaní teda máte na výber – buď si chvíľu počkáte, kým inkriminovanú mŕtvu zónu pomaly preklenie, alebo na pedál zatlačíte viac a dočkáte sa kopanca po podradení. V meste sme dokázali jazdiť s priemernou spotrebou 8,7 litra, čo je o 1,3 litra viac než sme namerali pri predchádzajúcom teste slabšej dvojlitrovej verzie HDI 160.

Pokiaľ vám ostáva priestor v rozpočte, určite odporúčame priplatiť za elektricky nastavované sedadlá v kombinácii koža-látka. Ergonomicky sú zvládnuté  špičkovo, mimo prémiovej triedy patria medzi to najlepšie, čo sa dá kúpiť 15 fotografií v galérii Pokiaľ vám ostáva priestor v rozpočte, určite odporúčame priplatiť za elektricky nastavované sedadlá v kombinácii koža-látka. Ergonomicky sú zvládnuté špičkovo, mimo prémiovej triedy patria medzi to najlepšie, čo sa dá kúpiť

Mocný agregát sa dokáže naplno prejaviť až pri jazde na diaľnici. Pri 130 km/h točí príjemných 2200 otáčok a na pokyny vodičovej pravej nohy bez problémov dokáže reagovať ďalším zrýchľovaním. 2,2-litrový motor má sily na rozdávanie  a úplne na zahodenie nie je ani výsledná spotreba – na diaľnici sme namerali priemer 6,7 litra, čo je podstatne menej než pri minule skúšanom dvojlitri.

BANNER300

Okresné cesty znamenali priemer 6,4 litra, pričom potenciál motora pri predbiehaní sme príliš nevyužívali. Ťažká a rozmerná karoséria v kombinácii s hojdavým podvozkom priveľa istoty vodičovi nedávajú, a tak si predbiehací manéver vždy treba dobre premyslieť.

Interiér Citroënu C5 je úplnou raritou a zároveň protikladom koncernového šampióna Peugeot 308. Potrebovali by ste vari štyri Peugeoty, aby ste napočítali toľko tlačidiel ako v jednom Citroëne... 15 fotografií v galérii Interiér Citroënu C5 je úplnou raritou a zároveň protikladom koncernového šampióna Peugeot 308. Potrebovali by ste vari štyri Peugeoty, aby ste napočítali toľko tlačidiel ako v jednom Citroëne...

Verziu CrossTourer treba brať s rezervou

Verzia CrossTourer je atraktívna pre všetkých fanúšikov plastov, z praktickej stránky ale neprináša nič nové. Francúzsky výrobca sa týmto spôsobom snaží predĺžiť život svojho modelu strednej triedy, ale v kontexte konkurencie tento pokus vyznieva ako umelé naťahovanie trápenia. Bez možnosti voľby pohonu oboch náprav sa s podobnými „víkendovými offroadmi“ nemôže rovnať.  

Svetlú výšku má síce vďaka jedinečnému hydropneumatickému podvozku variabilnú, ale to mal už dávno predtým a nikto to ako špecifickú vlastnosť na prekonávanie terénu neprezentoval. So zvýšenou svetlou výškou je totižto možné jazdiť iba v nízkych rýchlostiach, a tak poslúži skôr pri šplhaní sa na vyššie obrubníky či nárazovom zdolávaní nečakaných prekážok.

Výrazný plastový difúzor v zadnej časti s masívnymi koncovkami výfukov dodáva C5 šmrnc 15 fotografií v galérii Výrazný plastový difúzor v zadnej časti s masívnymi koncovkami výfukov dodáva C5 šmrnc

Verzia CrossTourer vychádza z najvyššej aktuálne dostupnej výbavy BusinessExclusive. Výbavové položky sú rovnaké, avšak cena vyššia o 400 eur. Verzia CrossTourer pridáva niekoľko dizajnových prvkov a štandardne zvýšenú svetlú výšku. Inak ale všetko ostáva po starom. Pokiaľ sa vám plasty páčia, nevidíme dôvod, prečo si za verziu CrossTourer nepriplatiť. Nečakajte však, že okrem upraveného vzhľadu dostanete ešte niečo navyše.

Tip redakcie

Pri počítaní ceny CrossTourera treba odlišovať cenníkovú cenu a akciu. Cenníkový základ pre silnejšiu motorizáciu je astronomických 41 690 eur. Citroën ale aktuálne ponúka ozaj veľkorysú akciu až 12 300 eur, čo zráža výslednú cenovku na konkurencieschopných 29 390 eur. Slabší diesel stojí po bonuse ešte o dve tisícky menej.

Facebook like button

Vo výbave francúzskeho kombíka nechýba nič dôležité, i keď medzi príplatkovými prvkami sa ešte pár lákadiel nachádza. V tomto kontexte vychádza spomedzi podobne koncipovaných konkurentov najlacnejšie (dokonca lacnejšie než o triedu menšia nová Octavia Scout), avšak chýbajúci pohon 4x4 ho z nákupného zoznamu väčšiny potenciálnych zákazníkov automaticky vyškrtne.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu


Najnovšie články
Symfónia dvanásťvalcových superšportov

Nevšedný model sa od štandardných kúskov odlišoval na prvý pohľad. Okrem novej tváre mal červený interiér a pod kapotou 5,6-litrový osemvalec.

Mercedes si pripomenul špeciálne Géčko

Technický manažér Audi Stefan Knirsch s okamžitou platnosťou zložil funkciu a opúšťa automobilku.

Dieselgate: Knirsch okamžite opúšťa Audi

Možno kúpiť auto a neprerobiť? V niektorých prípadoch áno a vôbec nemusí ísť len o exkluzívne modely. Prinášame vám niekoľko osvedčených tipov na jazdené autá,...

Jazdené autá, na ktorých nemôžete prerobiť

Elektrický päťdverový hatchback trochu pripomína Up!, no má futuristické tvary, konštrukciu bez B-stĺpika a posuvné zadné dvere.

Nový elektromobil VW na náčrtoch

Koncept s prívlastkom X-Perience príde do Paríža. Od štandardného modelu sa odlišuje len v detailoch ako sú nárazníky, kolesá a svetlá výška.

Seat Ateca s drsnejším vzhľadom

Audi, BMW a Mercedes chcú v rámci spoločného projektu umožniť výmenu dát medzi vozidlami. Informácie sa budú týkať najmä premávky a budú sa zdieľať anonymne.

Autá si budú vymieňať dáta
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×