Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Test Škoda Octavia G-TEC: Oplatí sa CNG?

Octavia s pohonom na CNG láka nízkymi prevádzkovými nákladmi a dlhým dojazdom. Ako však vyzerajú papierové predpoklady v realite?
20 19 príspevkov 22.08.2014 / Ladislav Malák

Mohlo by sa zdať, že na aktuálnej generácii Škody Octavia už toho veľa na objavovanie nenájdeme. Máme ju otestovanú vo väčšine motorických aj karosárskych kombinácií, od naftových ľudoviek až po benzínových športovcov. Keď však zaznie heslo „plyn“, nielen starému zálesákovi Oldovi Šetrnému zaslzia oči.

Zelené lístočky na bielom podklade isto chytia eko-maniakov za srdce. Aká je však realita Octavie G-TEC? 20 fotografií v galérii Zelené lístočky na bielom podklade isto chytia eko-maniakov za srdce. Aká je však realita Octavie G-TEC?

Plynová Octavia existovala aj v predošlej generácii modelu. Ten sa vlastne s trhom aj lúčil verziou s kombinovaným pohonom benzín + LPG, továrensky namontovaným do atmosférickej jednašestky. Aktuálna generácia vsádza na druhú zo známych plynových pohonných látok, teda na CNG, čiže na stlačený zemný plyn. Z dvoch dostupných verzií sme ju testovali v kombinácii s karosériou typu liftback.

Dokonalá integrácia. Možno až príliš....

Rozdiel oproti Octavii, poháňanej klasickými ropnými palivami, si všimnete hneď po nasadnutí, pri prvom pohľade na prístrojovku. Z nej zmizol teplomer chladiacej kvapaliny a v dolnej časti ľavého budíka pod otáčkomerom sa objavil ukazovateľ obsahu plynovej nádrže.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Obe palivá majú svoje rovnocenné miesto aj v palubnom počítači. Ak nás pamäť neklame, tak plynový pohon takto dôkladne integrovaný do systémov vozidla sme ešte nezažili. Aj vo viacerých autách priamo z výroby malo alternatívne palivo svoj extra ukazovateľ objemu nádrže iba kdesi na palubnej doske či stredovej konzole, vo forme, ktorá veľmi pripomínala ten pri autách s dodatočne montovaným plynom. Toto ozaj stojí za pochvalu.

Každý typ paliva má svoj vlastný analógový indikátor. Dojazd na CNG a benzín ukazuje palubný počítač súčasne 20 fotografií v galérii Každý typ paliva má svoj vlastný analógový indikátor. Dojazd na CNG a benzín ukazuje palubný počítač súčasne

Samostatný indikátor s „domontovaným“ imidžom sme teda radi oplakali. Horšie však je že okrem neho chýba v kabíne tlačidlo, ktorým by ste si dokázali vy sami zvoliť jeden alebo druhý pohon. O túto slobodu výberu vás výrobca ubral. Auto skrátka funguje tak, že kým je kým nie je nádrž CNG prázdna, tak ide na plyn a až po jej vyčerpaní sa prepne na benzín.

Akokoľvek divoko máva zelenými marketingovými zástavami výrobca a akokoľvek logicky zdôvodňuje túto svoju voľbu, nám sa skrátka nepáči. Čo keby sme napríklad na plyn, teda s nižšími emisiami, chceli jazdiť v meste, ktoré je exhalátmi zaťažované najviac? A mimo neho prepnúť na benzín, aby sme si plynové zásoby šetrili zase pre návrat do mesta? Nuž, smola....

Zo špičky priemer, z polotuhej nápravy multilink

Keď hovoríme o nádrži, mali by sme podľa správnosti používať množné číslo, pretože ide o dve tlakové nádoby, uložené pod dnom batožinového priestoru. Keď sa pozriete do tabuľky a vidíte, že pojmú dokopy asi 15 kg plynu, môže vzniknúť dojem, že sú malé. Opak je pravdou. CNG je totiž na rozdiel od kvapalného LPG síce stlačený, ale stále iba plyn, ktorý má nižšiu hustotu a na spomínanú hmotnosť potrebuje objem až 97 litrov.

Obe tankovacie hrdlá sú pod spoločným krytom, tak ako sa na plynové auto rovno z továrne patrí 20 fotografií v galérii Obe tankovacie hrdlá sú pod spoločným krytom, tak ako sa na plynové auto rovno z továrne patrí

Niet divu, že takýto objem sa musí prejaviť na vnútornom priestore, presnejšie na batožinovom. Zmizla väčšina odkladacieho priestoru pod jeho dnom a jeho výsledný objem poklesol pri verzii bez rezervného kolesa až o 130 litrov. Pri priemernom kufri by to bola pohroma, našťastie Octavia mal z čoho stratiť, a tak sa jeden z najväčších batožinových priestorov segmentu aj po scvrknutí na 460 litrov stále radí kamsi medzi priemer.

Plynové nádrže za viacprvkovou zadnou nápravou viditeľne trčia, vyzerajú však byť pomerne dobre chránené pred zákernými obrubníkmi 20 fotografií v galérii Plynové nádrže za viacprvkovou zadnou nápravou viditeľne trčia, vyzerajú však byť pomerne dobre chránené pred zákernými obrubníkmi

Dobrou správou je, že verzia s pohonom benzín/CNG tvorí výnimku zo škodováckeho pravidla o zadnej náprave modelu Octavia. Napriek tomu, že má iba 81 kW (110 k), jej zadné kolesá vedú viacprvkové závesy, o ktorých prínose pre lepší komfort pruženia a jazdne stabilnejšie zadné partie sa už nemá zmysel po stýkrát podrobnejšie rozpisovať.

Nepodstatný rozdiel v dynamike a kultúre chodu

Kým predošlá Octavia mala svoju LPG verziu odvodenú od atmosférického benzínového motora s objemom 1,6 litra, tá aktuálna s pohonom na CNG vychádza z prepĺňanej jednaštvorky TSI, naladenej na 81 kW (110 k). Nechceme robiť v žiadnom prípade ani len nepriame medzigeneračné porovnanie, jablká sú predsa len jablká a hrušky sú hrušky. Pre upokojenie tých, čo si predošlú LPG Octaviu vyskúšali a odradila ich jej nevalná dynamika, iba stručne a rýchlo skonštatujeme, že tu podobný problém nebude.

BANNER300

Nie že by bola sto desať koňová jednaštvorka nejakým športovým drakom. Krútiaci moment 200 Nm už od „naftových“ 1500 otáčok je však rozhodne cítiť a motor nemusíte hnať do výšok, aby aspoň použiteľne ťahal. Pri pokojnej jazde preto bez problémov môžete preraďovať okolo dvoch, dva a pol tisíc otáčok, kedy sa ešte downsizing nezačína meniť z dobrého sluhu na zlého pána.

Prepĺňaná jednaštvorka je pri jazde na plyn trochu drsnejšia než na benzín, stále však dostatočne tichá a kultivovaná 20 fotografií v galérii Prepĺňaná jednaštvorka je pri jazde na plyn trochu drsnejšia než na benzín, stále však dostatočne tichá a kultivovaná

Voľbu pohonu, ako tu už zaznelo, si reguluje vozidlo samo. Na to, aby sme mohli porovnať prejav motora pri horení benzínu a plynu, sme si teda museli počkať až do momentu, keď sa nádrž na CNG vyčerpala. Keď to prišlo, dospeli sme k zisteniu, že s benzínom vo valcoch je motor o máličko subjektívne tichší a živší. Rozdiel je však zanedbateľne malý a zaregistrujete ho len keď sa naňho vyslovene zamierate a zámerne ho očakávate. Čiže nič, čím by sme sa museli podrobnejšie zaoberať.

V použiteľnej objektívnej aj subjektívnej dynamike pomáha plynovej Octavii aj manuálna prevodovka o šiestich stupňoch, o ktorej môžu napríklad majitelia podobne výkonného 1.6 TDI (77 kW/105 k) iba snívať. Prispieva samozrejme aj k lepšej spotrebe, tá si však v prípade tohto auta rozhodne zaslúži samostatnú kapitolu.

Dlhší dojazd než nafta, s plynom o tretinu lacnejšie

Tlačové a reklamné materiály k Octavii zvanej G-TEC sú plné presvedčivo sa tváriacich tabuliek o výhodnosti plynového pohonu oproti všetkým ostatným bežne používaným. Vychádzajú však samozrejme z papierových údajov. My sme ale našich pár kalkulácií samozrejme postavili na reálnych spotrebách, ktoré sme dosiahli.

Začnime dojazdom. Ten by mal podľa údajov výrobcu presahovať 1300 kilometrov a niečo podobné nám ukazovalo na palubnom počítači aj naše konkrétne auto s oboma plnými nádržami, keď sme do neho prvýkrát nasadli. Nás však zaujímala samozrejme naša vlastná testovacia realita.

Palubný počítač ukáže vždy len tú spotrebu, ktorá platí pre aktuálne spaľovanú pohonnú látku. Takýto stav, zhodný s realitou, platil po vyčerpaní nádrže na CNG 20 fotografií v galérii Palubný počítač ukáže vždy len tú spotrebu, ktorá platí pre aktuálne spaľovanú pohonnú látku. Takýto stav, zhodný s realitou, platil po vyčerpaní nádrže na CNG

Pri priemernej spotrebe 4,4 kg/100 km sme plynovú nádrž vyčerpali na trati dlhej 341 km, 50 litrov benzínu zmizlo pri konzume 5,9 l/100 km pri jazde s dĺžkou 847 km. Výsledných 1188 km je síce menej než sľubuje papier, na auto s iným než naftovým motorom je to však stále pozoruhodné číslo.

Túto benzínovú spotrebu sme v realite testu ešte znížili a dostali sme sa pod šesťlitrovú hranicu 20 fotografií v galérii Túto benzínovú spotrebu sme v realite testu ešte znížili a dostali sme sa pod šesťlitrovú hranicu

Pri režime, keď spálite obe celé nádrže, však musíte počítať aj so spojenými nákladmi na oba typy palív. Kilo plynu CNG stojí približne 1,16 eura, za 15 kíl teda zaplatíte 17,40 €. Benzín v objeme 50 litrov za cenu 1,48 eura vás vyjde na 74 eur. Spolu za obe plné nádrže teda zaplatíte 91,40 €. Kilometer jazdy v takomto režime by vás teda vyšiel 7,69 centa.

Pre porovnanie: s podobne výkonnou Octaviou TDI (77 kW/105 k) sme dosiahli priemernú spotrebu počas testu zhruba 5,5 litra. To znamená, že pri vyjazdení jej plnej 50-litrovej nádrže by sme došli do vzdialenosti 909 kilometrov. Pri cene nafty približne 1,35 eura za liter by nás teda každý kilometer jazdy stál 7,43 centa. Rozdiel oproti kombinácii benzín+CNG je teda ozaj minimálny, inými slovami, vďaka plynu sa benzínový motor so všetkými jeho výhodami dostal v oblasti nákladov takmer na úroveň naftového a dojazdom ho dokonca reálne prekonal.

Octavia G-TEC sa kombinuje s karosériou liftback aj kombi a okrem najvyššieho stupňa Laurin & Klement aj so všetkými výbavami 20 fotografií v galérii Octavia G-TEC sa kombinuje s karosériou liftback aj kombi a okrem najvyššieho stupňa Laurin & Klement aj so všetkými výbavami

Skúsme však kalkulovať náklady na palivo čisto len CNG, za predpokladu, že budete stíhať jeho nádrž stále dopĺňať a benzín sa k slovu nedostane. V tomto prípade sa finančná výhodnosť CNG ukáže v plnej paráde. Pri našej testovacej spotrebe 4,4 kg/100 km nás kilometer jazdy na plyn stál iba 5 centov.

Pre porovnanie, pri spotrebe 5,5 l/100 km, ktorú sme pred časom dosiahli s podobne výkonnou Octaviou TDI, by sme za kilometer jazdy zaplatili takmer 7 a pol centa. Veľmi jednoducho si teda dokážete vypočítať, ako rýchlo by sa vám vrátila investícia do Octavie G-TEC, ktorá s karosériou liftback pri rovnakej základnej výbave Active stojí 18770 eur, od verzie TDI 77 kW je teda drahšia o 1140 eur. Ak by ste zainvestovali do najvyššej dostupnej výbavy Business, rozdiel bude dokonca len 940 eur. To však platí pri štandardných cenníkových cenách, pretože na Octaviu G-TEC dostanete bonus 500 eur, rozdiel sa teda zníži na 640, resp. dokonca iba symbolických 440 eur.

ŠKODA OCTAVIA

Priemerná spotreba testu

Dojazd

Cena paliva / 1 km jazdy

G-TEC: CNG + benzín

4,4 kg/100 km + 5,9 l/100 km

1188 km

0,077 eur

G-TEC: iba CNG

4,4 kg/100 km

341 km

0,051 eur

5,5 l/100 km

909 km

0,074 eur

Lenže opakujeme: táto pekná teória by v praxi fungovala iba za predpokladu, že by ste stíhali vždy dotankovávať nádrž CNG. A to pri pomerne malom dojazde na plyn a hlavne pri počte čerpacích staníc CNG na Slovensku nebude práve jednoduché. Museli by ste sa trafiť do niektorej z desiatky verejných alebo dvadsiatky malých súkromných. V porovnaní so stovkami čerpačiek na benzín, naftu a aj na LPG, je to ozaj málo.

Podmienečne výhodná

Odpoveď na otázku o výhodnosti Octavie G-TEC teda nie je jednoduchá ani jednoznačná. Ak budete pri jazde využívať vždy obe nádrže, dostanete sa nákladovo tesne na dostrel k nafte a dojazdom ju prekonáte. Pri jazde výlučne na CNG podleziete reálnymi nákladmi aj naftu, a to dosť výrazne, s rýchlou návratnosťou extra investície, za predpokladu, že vám neprekáža pomerne krátky dojazd na plyn.

Pozrime sa pravde do očí: kým bude na Slovensku tak málo čerpacích staníc na CNG ako dnes, bude dosť ťažké reálne využiť ekonomickú výhodnosť Octavie G-TEC 20 fotografií v galérii Pozrime sa pravde do očí: kým bude na Slovensku tak málo čerpacích staníc na CNG ako dnes, bude dosť ťažké reálne využiť ekonomickú výhodnosť Octavie G-TEC

Kameňom úrazu je však malý počet čerpacích staníc. Ak by všetko fungovalo tak, ako o tom sníva dodávateľ plynu, mohlo by sa to veľmi jednoducho zmeniť, pretože rozvody zemného plynu sú rozťahané po väčšine Slovenska, zostáva teda iba postaviť čerpacie stanice. Tie však pribúdajú akosi veľmi pomaly, v typicky slovenskom tempe. A preto ak zvažujete kúpu auta na CNG, je potrebné sa obrniť trpezlivosťou a nepreháňať to s optimistickými očakávaniami.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu


Najnovšie články
Rekordná jazda One:1 na VMax 200

Francúzska automobilka Peugeot predstavila v predpremiére svoj nový typ 3008, ktorým vstupuje medzi kompaktné SUV. Prinášame vám prvé dojmy z prezentácie.

Peugeot 3008 sa zmenil na klasické SUV

Supra z amerického štátu Tennessee najazdila ohromné kilometre bez akýchkoľvek väčších opráv. Jej šesťvalec je prakticky nedotknutý.

Tento japonský športiak je nesmrteľný

Známy grafik pretvoril omladený sedan na kombi, ktoré by si nepochybne našlo svojich fanúšikov. S výrobou však počítať nemožno.

Vízia: Lexus ES SportCross

Projekt výstavby mosta v Čadci plánuje ministerstvo dopravy financovať s pomocou Európskeho fondu regionálneho rozvoja cez Operačný program Integrovaná...

Most Horelica v Čadci postavia nanovo

Hybridné kupé sa prestalo vyrábať ešte vo februári. Za zhruba tri roky vzniklo približne 2 800 exemplárov tohto modelu.

Cadillac ELR v tichosti skončil

V nedávnej histórii sveta áut môžeme nájsť skutočné klenoty, ale tiež slepé uličky vývoja. Pozrite sa s nami na desať sériovo vyrábaných áut s jedinečným...

10 automobilov s unikátnymi motormi
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×