Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Dacia Logan MCV 1.5 dCi: Áno aj nie

Pri predstave šetrenia nákladov na palivo sa väčšine šporovlivých v prvej chvíli vybaví nafta. Čo však na to hovorí najlacnejšie kombi na našom trhu?
15 22 príspevkov 04.08.2014 / Ladislav Malák

Dacia Logan MCV začala v prvej generácii svoju kariéru ako kríženec kombíka s MPV. Teraz je to už čistokrvné kombi, ako nám dokázala aj v prvom podrobnom redakčnom teste. Ten sme absolvovali so silnejším prepĺňaným benzínovým motorom. Dacia však o dušu spasenú hudie na cenovú nôtu a ako taká rozhodne zaujíma publikum aj v kombinácii s naftovým agregátom.

Dacia Logan MCV v druhej generácii už je čistokrvné kombi. Aká je však s naftovým motorom? 15 fotografií v galérii Dacia Logan MCV v druhej generácii už je čistokrvné kombi. Aká je však s naftovým motorom?

Aktuálny kombi Logan má na výber hneď dva turbodieselové agregáty, presnejšie dve verzie jedného motora 1.5 dCi. My sme testovali tú silnejšiu, s maximálnym výkonom 66 kW (90 k). Všeobecnému posudku auta ako takého sa teraz už vyhneme, ak chcete pozrite si ho v našom prvom teste. Nasledujúce riadky budú patriť hlavne testovanej nafte a príslušným súvislostiam.

Nafta: výrazné úspory verzus prah tolerancie

Podľa objektívnych papierových predpokladov je najdynamickejším prepĺňaný benzínový variant. Subjektívne vás však rozhodne do sedadla viac pritlačí nami testovaný silnejší diesel. Rezervu ťahu má pre potreby takéhoto auta ozaj slušnú, dokonca by sme tipovali, že nenáročným vodičom z cieľovej skupiny Dacie by úplne stačila aj o 15 koní slabšia verzia.

S ohľadom na zvyčajné nároky zákazníkov tejto značky má 90-koňová verzia naftového motora použiteľne dosť pary 15 fotografií v galérii S ohľadom na zvyčajné nároky zákazníkov tejto značky má 90-koňová verzia naftového motora použiteľne dosť pary

Na jazdné vlastnosti motor nejaký citeľný dopad nemá. Pri svojej veľkosti nie je poldruhalitrový štvorvalček príliš ťažký „pod nosom“. Musel by to hádam byť minimálne celoliatinový dvojliter, aby ste vôbec pri hojdavom a komótnom prejave Loganu MCV spozorovali jeho výraznejší vplyv na skorší nástup nedotáčavosti.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Pokiaľ ide o sprevodovanie, Dacia dokáže byť ozaj extrémistom. Ani nie tak dávno sme sa chytali za hlavu pri mimoriadne nakrátko nasekanom šesťkvalte v naftovom modeli Duster, ktorý sa po diaľnici hnal zavýjajúc s 3000 otáčkami na ľavom budíku. Tento test nás oplieskal o opačný mantinel: päťstupňová prevodovka naftového Logana MCV je taká dlhá, že sa v meste nedostanete pomaly ani na štvorku, ak nechcete trápiť motor podtáčaním, pri ktorom sa už veľmi počuteľne sťažuje. Takéto sprevodovanie síce má aj svoje výhody, o ktorých píšeme ďalej. Tu sa však ešte pristavíme pri naznačenej zvukovej kulise.

Nepresnosť chodu páky v tejto cenovej triede rieši asi málokto, nezvyčajne dlhé sprevodovanie si však rozhodne všimnete 15 fotografií v galérii Nepresnosť chodu páky v tejto cenovej triede rieši asi málokto, nezvyčajne dlhé sprevodovanie si však rozhodne všimnete

V čase, keď boli malé renaulťácke štvorvalce 1.5 dCi uvedené na trh, patrili k tomu najlepšiemu na trhu v oblasti kultúry chodu. Lenže časy sa menia a motory tíchnu. A hlavne: kultúra chodu sama o sebe nestačí, je potrebné investovať trochu aj do odhlučnenia samotného vozidla. Slovo „investovať“ sa však pri nízkorozpočtovej Dacii skloňuje veľmi opatrne a je to vidieť. V tomto prípade skôr počuť.

Skrátka, ak patríte k senzoricky citlivejším typom a už priemerne (ne)kvalitne odhlučnený diesel nezvládate, tak zabudnite na Daciu Logan MCV s naftovým motorom. Mieru, v ktorej jeho hluk a vibrácie prenikajú do kabíny, rozchodia iba jedinci s minimálne stredne vysokým tolerančným prahom. Aj s mierou tolerancie sa však dá hýbať a veríme, že mnohí budú ochotní posunúť jej prah pri pohľade na reálne nároky rumunského naftového kombíka na palivo.

S takouto spotrebou sme začali jazdiť po slovenskej metropole a ani ku koncu mestského úseku veľmi nestúpla 15 fotografií v galérii S takouto spotrebou sme začali jazdiť po slovenskej metropole a ani ku koncu mestského úseku veľmi nestúpla

Motor je úsporný aj sám o sebe, šetriť mu však pomáha aj spomínané dlhšie sprevodovanie. Máloktorý podobne výkonný nafťák s päťkvaltom vám pri diaľničných 130 km/h točí len 2300 otáčok, čoho výsledkom je aj dlhodobo využiteľný diaľničný konzum pod hranicou šiestich litrov. V meste sa úspornou jazdou dostanete aj na päť a pol a pri pohodovom tempe na okreskách bez problémov atakujete aj štyri litre. Pri týchto číslach mnohí isto prevodovke odpustia aj presnosť na úrovni gumenej varechy zapichnutej do misy s riedkym krémom.

BANNER300

Nie najlacnejšia, stále však najlacnejšia

Automobilky samozrejme nie sú charitatívne organizácie, ale obchodné firmy, ktoré musia tvoriť zisk. Preto sa ani v Dacii vyslovené zázraky nedejú a rozhodne treba brať do úvahy celkový pomer ceny a kvality, ktorý sa musí prejaviť a prejaví. Tu už to riešiť ale nebudeme, podrobne sme to rozobrali pri prvom teste druhej generácie Loganu MCV. Pozrieme sa konkrétne na naftové eurá.

Tieto dvierka nebudete otvárať príliš často 15 fotografií v galérii Tieto dvierka nebudete otvárať príliš často

Pri Dacii Logan MCV dCi ušetríte nielen na spotrebe. Veľmi zaujímavo sa tvári aj obstarávacia cena vozidla. S najvyššou výbavou Arctica (s nižšími sa nekombinuje) sa síce diesel odpúta od paranormálne hlbokého dna 7290 eur za základný benzíniak – v slabšom variante 55 kW (75 k) stojí od 10 790 eur, v nami testovanej verzii 66 kW (90 k) od 11 290 eur. Ak by ste si však podobne bohaté výbavy vyskladali v akomkoľvek inom na Slovensku dostupnom kompaktnom naftovom kombi, nechcite vidieť ten rozdiel....

Z hľadiska nákladov sa teda pohonná jednotka 1.5 dCi pre Logan MCV zdá byť dobrou voľbou. Nie však pre každého: Netreba zabúdať na to, čo robia s naftovým turbomotorom pravidelné časté studené zimné štarty a krátke jazdy v meste. Ak je presne toto váš prípad, pouvažujte radšej nad hladkým benzínovým štvorvalcom, pre extra úsporu prípadne vo verzii s pohonom na LPG. Prípadne ak požadujete aspoň trochu jazdnej dynamiky, tak radšej voľte prepĺňaný benzínový trojvalec.

Faktory rozhodovania

Pri závere tohto testu sa nám derú na jazyk podobné úvahy ako pri predošlom hodnotení benzínového Logana MCV, hlavne pokiaľ ide o pomer ceny a poskytnutej protihodnoty. Opakovať sa ale nebudeme, lebo nafta predsa len posunie veci do trochu inej roviny.

Aj naftový Logan MCV potvrdil očakávania: ak prehryznete viaceré kompromisy, dokážete pekne ušetriť 15 fotografií v galérii Aj naftový Logan MCV potvrdil očakávania: ak prehryznete viaceré kompromisy, dokážete pekne ušetriť

Nie, nečakajte, že zvukový prejav pohonu zvládnete, ak ste citlivejší typ. Áno, dieselový rumunský kombík dokáže byť skutočne veľmi úsporný, pri použiteľnej dynamike. Nie, nedá sa zaobstarať v najlacnejších verziách a vzďaľuje sa extrémne nízkemu cenovému základu modelu. Áno, pri porovnateľnej výbave je stále podstatne lacnejší, než ktorýkoľvek segmentový konkurent na našom trhu. Vaše rozhodnutie?

Facebook like button

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu


Najnovšie články
Mercedes-AMG GT R na Nordschleife

Športová divízia švédskej automobilky ponúka pre kombi balík doplnkov. Zoznámili sme sa s nimi v silnom naftovom vyhotovení.

Test Volvo V60 D5: Ochutnávka Polárky

Agentúra otestovala štyri nové modely, z ktorých všetky získali päť hviezdičiek. V dvoch prípadoch však bol podmienkou bezpečnostný balík.

Euro NCAP: Naplno bodoval Levorg i Scénic

Range Rover Evoque Cabriolet je výnimočný sám o sebe. Nemecký úpravca Hamann však jeho exkluzivitu posunul ešte o level vyššie.

Hamann si do parády zobral otvorený Evoque

Po Volkswagene sa v zameriavači amerických právnikov ocitol aj jeho dodávateľ. Zažalovali ho pre aktívnu spoluúčasť na podvodoch s emisiami, nakoľko...

Dieselgate: Bosch na lavici obžalovaných

Veľký francúzsky liftback má futuristický dizajn, výstredný interiér a hybridný pohon. Odpružený je hydraulickými vankúšmi.

Citroën CXperience: Luxusné ambície

Moderné technológie majú svoje muchy. Zlodejom stačí v súčasnosti správny softvér a automobil im nekladie takmer žiadny odpor. Takto sa im podarilo ukradnúť...

Účinná finta zlodejov: Ukradli desiatky vozidiel
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×