Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Oplatí sa prevážať bicykle na streche?

Bicykle pri preprave na nosiči väčšinou putujú na strechu auta. Skrýva však tento štatisticky najčastejší typ transportu iba bonusy, alebo aj záludnosti?
19 16 príspevkov 26.06.2014 / Ladislav Malák

Prednedávnom sme sa pustili do témy prepravy bicyklov a načali sme ju v rovine teoretickej. Dnes sa pozrieme prakticky na najčastejší typ ich transportu: na strešnom nosiči. Požičali sme si dva konkrétne typy a vyskúšali sme si jednoduchosť a komfort montáže samotného nosiča aj náročnosť obsluhy pri upevňovaní bicyklov na nosič, v súvislosti s odlišnou cenovou kategóriou. A samozrejme sa nevyhneme ani horúcej otázke vplyvu jazdy s bicyklami na streche na spotrebu vozidla.

Adekvátna cena za komfort?

Úplne najlacnejšiemu typu strešných nosičov, ktoré zoženiete aj za veľmi smiešne dvojmiestne sumy, sme sa zámerne vyhli, keďže už môžu predstavovať značné kompromisy nielen v komforte obsluhy, ale aj v kvalite materiálu, trvácnosti, bezpečnosti a hodia sa ozaj len na občasné núdzové krátke prevážanie.

Najbežnejší typ nosiča bicyklov na strechu vozidla sme si vyskúšali aj prakticky počas jazdy . Foto: Marek Pokrývka 19 fotografií v galérii Najbežnejší typ nosiča bicyklov na strechu vozidla sme si vyskúšali aj prakticky počas jazdy . Foto: Marek Pokrývka

Vyskúšali sme si jeden nosič približne zo strednej cenovej kategórie, s vyváženým pomerom cena/protihodnota a jeden ozaj špičkový, takmer dvojnásobne drahší. Zdôrazňujeme, že nám nešlo v žiadnom prípade o ich priamy porovnávací test, iba o užívateľský pohľad na to, čo zhruba dostanete extra, keď zainvestujete extra.

Začali sme drahším nosičom, ktorý patrí k špičke na trhu: typ Thule ProRide zoženiete zhruba za 90 eur. Kvalita nosičov tejto triedy sa ukáže už pri montáži. Je jednoduchá a ozaj rýchla. Tento typ sa ukotví do drážok v tvare T na hornej hrane priečok základného strešného nosiča. Ten istý systém ukotvenia používa drvivá väčšina nosičov od európskych výrobcov, buď priamo, alebo pomocou 20-22 mm adaptéra. Rozdiel však spočíva v tom, že pri montáži nosičov najvyššej triedy vďaka rýchloupínaciemu systému prakticky nepotrebujete náradie.

Namiesto náradia iba rýchloupínacie systémy a šikovne vyriešené dobre dostupné zamykanie patria k odmenám za nosič z horných priečok trhovej ponuky. Foto: Marek Pokrývka 19 fotografií v galérii Namiesto náradia iba rýchloupínacie systémy a šikovne vyriešené dobre dostupné zamykanie patria k odmenám za nosič z horných priečok trhovej ponuky. Foto: Marek Pokrývka

Ani s montážou bicykla na „top“ nosič nebol problém. Tento typ je dokonca nápomocný v tom, že jeho rameno, ktoré sa uchytí k rámu bicykla, samo drží diagonálne zodvihnuté na mieste, čiže funguje už pred samotným uchytením rámu ako opierka. To znamená, že keď bicykel vyložíte na strechu, sám stojí na mieste, až kým držiak rámu nedotiahnete a neuzamknete. Samozrejmosťou je nielen uzamknutie nosiča k streche, ale aj bicykla k nosiču – šikovne nízko, takmer na jednom mieste sa nachádzajúcimi zámkami.  

Bicykle na streche: plus či mínus? 19 fotografií v galérii Bicykle na streche: plus či mínus? Bicykle na streche: plus či mínus? 19 fotografií v galérii Bicykle na streche: plus či mínus?  
Jeden z komfortných bonusov zástupcu najvyššej kategórie nosičov: rameno, držiace rám, funguje už pred jeho dotiahnutím ako šikovná opierka na vyložený bicykel. Foto: Marek Pokrývka

Pri lacnejšom nosiči typu Hakr Speed Alu za necelých 50 eur sme síce vo finále dospeli k rovnako pevnému ukotveniu bicykla, bolo to však náročnejšie, časovo aj z hľadiska komfortu. Pri montáži nosiča sme museli použiť už aj náradie – kým na uchytení prednej časti do T-drážky ešte bola krídlová matica, ktorá sa dala dotiahnuť aj rukou, dozadu sa už nezmestila, pretože jej prekáža práve tu umiestnený zámok, ktorý chráni nosič bicykla pred demontážou z priečneho strešného nosníka. Čiže prišla k slovu vidlicová desiatka.

Bicykle na streche: plus či mínus? 19 fotografií v galérii Bicykle na streche: plus či mínus? Bicykle na streche: plus či mínus? 19 fotografií v galérii Bicykle na streche: plus či mínus?  
Pri strednej cenovej a kvalitatívnej kategórii počítajte s tým, že pri montáži bude musieť prísť k slovu aj náradie. Foto: Marek Pokrývka

Náročnejšie pri lacnejšom type nosiča bolo aj upevnenie bicykla. Diagonálne rameno, ktoré drží rám, tu neplní funkciu opierky, čo znamená, že hlavne človek nižšieho vzrastu bude pri montáži s najväčšou pravdepodobnosťou potrebovať pomocníka, ktorý bicykel podrží na mieste, kým sa držiak pevne uchytí k rámu. Zámok na zabezpečenie rámu v nosiči je tu samostatný a treba sa za ním natiahnuť až na horný koniec diagonálneho ramena.

Pri lacnejšom type sme museli chvíľu ladiť pozíciu zadného kolesa v žľabe, aby si jeho klipsňa vzájomne neprekážala so zadným zámkom. Foto: Marek Pokrývka 19 fotografií v galérii Pri lacnejšom type sme museli chvíľu ladiť pozíciu zadného kolesa v žľabe, aby si jeho klipsňa vzájomne neprekážala so zadným zámkom. Foto: Marek Pokrývka

Ukotvenie kolies je na oboch typoch nosičov štandardne jednoduché, pomocou klipsní, aké nájdete napríklad na kolieskových korčuliach, tam by problém nebol. Príde ale vám odlišnosť v rýchlosti, jednoduchosti a komforte montáže aj obsluhy byť adekvátnou cenovému rozdielu? Keďže toto nemal byť a ani nie je porovnávací test, odpovedzte si sami....

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Pamäť škodí viac než zlodeji

Ako už sme spomínali vyššie a ako uvidíte aj na obrázkoch v galérii, pri rozličných cenových a kvalitatívnych kategóriách strešných nosičov sa líši aj systém zabezpečenia zámkami. V tom sa však nemusíme podrobnejšie vŕtať. Jednak preto, že nezávisle od typu býva už počínajúc strednou triedou vyššie zamykateľný tak nosič, ako aj bicykel k nemu. A aj preto, že náš odborný partner pri príprave tohto materiálu, internetový obchod Tazar Group, nám poskytol zaujímavé porovnanie z praxe, ktoré posúva vec do trochu inej roviny....  

Strešné nosiče mávajú už od strednej triedy vyššie zabezpečený zámkom tak samotný nosič na streche, ako aj bicykel na nosiči. Foto: Marek Pokrývka 19 fotografií v galérii Strešné nosiče mávajú už od strednej triedy vyššie zabezpečený zámkom tak samotný nosič na streche, ako aj bicykel na nosiči. Foto: Marek Pokrývka

Za celé obdobie, počas ktorého sa venujú týmto produktom, im nikto nehlásil krádež nosiča či bicyklov, bez ohľadu na typ zámkov. Bežne sa však stáva, že zákazník príde s poškodeným nosičom, ktorý zabudol zložiť a kolidoval buď s konárom stromu alebo stropom v garáži či vzduchotechnikou alebo inými prekliato nízko zavesenými zákernosťami v parkovacom dome. Čisto štatisticky si teda viac než na cudzie dlhé prsty treba dávať pozor na vlastný prehľad o tom, čo práve máte na streche auta.

Od pár desiatok do niekoľkých stovák

Približnú cenovú orientáciu dvoch typov strešných nosičov, ktoré sme si aj prakticky vyskúšali, sme už naznačili vyššie. K téme nákladov ale je potrebné pridať ešte pár poznámok. Pri oboch spomínaných nosičoch sa cena vždy týkala iba jedného kusa. Z čoho logicky vyplýva, že sa vaša investícia vo finále násobí počtom bicyklov, ktoré chcete (a ktoré technicky môžete) na streche prepravovať.

BANNER300

Čiže povedzme v našom konkrétnom prípade sa pohybujeme od nejakých 50 eur za jeden kus lacnejšieho nosiča do dajme tomu 270 eur za tri nosiče drahšieho z dvoch skúšaných typov, ktoré by pri súčte hmotností bicyklov a hmotností všetkých nosičov (spolu max. 75 kg) mala strecha nášho Rapida uniesť. K tomu je samozrejme potrebné prirátať ešte aj náklady na základný strešný nosič s dvoma priečkami. V našom konkrétnom prípade pochádzal priamo z ponuky originálnej výbavy pre Rapid Spaceback so štandardnou katalógovou cenou 139 eur.

Ak ste ešte nikdy nesedeli v aute s bicyklami nad hlavou, pripravte sa na slušnú dávku aerodynamického hluku, hlavne v stredných a vyšších frekvenciách. Foto: Marek Pokrývka 19 fotografií v galérii Ak ste ešte nikdy nesedeli v aute s bicyklami nad hlavou, pripravte sa na slušnú dávku aerodynamického hluku, hlavne v stredných a vyšších frekvenciách. Foto: Marek Pokrývka

Investície sa však nekončia iba zaobstaraním nosiča, resp. nosičov. Treba rátať aj s prevádzkovými nákladmi, ktoré súvisia s vplyvom strešného transportu bicyklov na spotrebu paliva. Asi nie je nikoho potrebné presviedčať, že tento vplyv je reálny. Ide o to, ako veľmi je reálny. A dokáže teda byť pomerne výrazný, ako sme sa presvedčili nielen teoretickými úvahami, ale opäť aj praktickou skúškou, ktorej venujeme nasledujúce kapitoly.

Ako a prečo sme merali spotrebu

Pri porovnaní spotreby sme nemali žiadne vyslovene vedecké ambície, nehrali sme sa na oficiálnu certifikovanú skúšobňu s ciachovaným prietokomerom, namontovaným do palivového systému auta. Merali sme každopádne podľa nás najpresnejšou z „ľudových“ metód, to znamená dotankovaním „po hrdlo“. A výsledky boli zaujímavé, s takými rozdielmi, aké sme ani sami nečakali.

Meranie prebiehalo s prázdnym automobilom, vrátane demontáže základných priečnych nosičov a potom s nahodenými priečkami plus nosičmi na bicykle (vyššie spomenutý typ Thule) plus dvoma „dospeláckymi“ horskými bicyklami. Prvé meranie prebehlo pri rýchlosti 90 km/h, kedy podľa jedných zdrojov ešte aerodynamika „nefunguje“, podľa druhých už áno. A meranie sme vykonávali aj pri 130 km/h, kedy už o vplyve aerodynamiky nikto vopred teoreticky nepolemizoval.

Čím viac bicyklov je na streche, tým viac treba myslieť na zmenu jazdných vlastností: ťažisko vozidla je zvýšené a s ním stúpajú náklony karosérie v zákrutách a citlivosť na bočný vietor. Foto: Marek Pokrývka 19 fotografií v galérii Čím viac bicyklov je na streche, tým viac treba myslieť na zmenu jazdných vlastností: ťažisko vozidla je zvýšené a s ním stúpajú náklony karosérie v zákrutách a citlivosť na bočný vietor. Foto: Marek Pokrývka

Merali sme vždy na tom istom úseku cesty v oboch smeroch a vypočítali sme priemer, aby sme vylúčili faktor vetra a profilu cesty. A celkom zámerne sme použili náš dôkladne cestovateľsky a užívateľsky preverovaný Rapid. Dôvod? Výkon jeho motora 1.2 TSI (77 kW/105 k) je podľa nás dostatočne reprezentatívny pre široké publikum. A zároveň akurátne nízky na to, aby sa dostatočne prejavil vplyv aerodynamického odporu.

Vieme si predstaviť, že napríklad nejaký šesťvalcový diesel s ohromným krútiacim momentom by zhoršenie aerodynamiky pri prevoze bicyklov pocítil oveľa menej, nuž ale buďme realisti: aké percento Slovače jazdí (a vozí bicykle) na takýchto silných autách? Namiesto odpovede sme preto radšej ostali „pri zemi“, teda pri relatívne malom benzínovom Rapide.

Spotreba vyššia aj o polovicu!

Poďme teda k samotným výsledkom merania. Najprv pri 90 km/h, s teoreticky otáznym vplyvom aerodynamiky. Ale iba teoreticky, pretože prax ukázala už pri tejto rýchlosti zreteľný dopad. Kým s Rapidom s prázdnou strechou sme pri ustálenej deväťdesiatke zaznamenali 4,3 l/100 km, s dvoma bicyklami to bolo až o poldruha litra viac. Čiže keď si na takéto auto s takýmto výkonom na strechu primontujete dva bicykle, pocítite to už pri relatívne nízkej rýchlosti.

Porovnanie pri diaľničnom tempe prinieslo ešte omnoho dramatickejší rozdiel. Kým Rapid s holou strechou upíjal z nádrže na každých 100 km necelých 7 litrov, kombinácia dve priečky + dva nosiče + dva bicykle + 130 km/h vyhnala konzum vyššie až o tri a pol litra, teda o dobrú polovicu. A to si radšej nechceme predstavovať auto s ešte menšími výkonnostnými rezervami, než mal náš Rapid, akých jazdí po našich chotároch viac než dosť.... Pred finálnymi úvahami na tému bicykle na streche verzus spotreba si ešte v prehľadnej forme zhrnieme namerané údaje v tabuľke:

Porovnanie spotreby - preprava bicyklov na streche
(l/100 km)
pri 90 km/h
pri 130 km/h
Bez nosičov a bicyklov

4,3

6,9

S nosičmi a bicyklami

5,8

10,4

Je jasné, že iné auto s iným motorom, alebo iným počtom iných bicyklov na iných strešných nosičoch, by mohlo zahýbať číslami, ale žiadna finta neohne tvrdosť fyzikálnych zákonov úplne. Ak sa vám naše čísla z tabuľky nepáčia (podobne ako nám), máte možnosť uvažovať viacerými smermi a vo výsledku ich aspoň čiastočne korigovať.

Napríklad tým, že si v rámci možností predsa len zaobstaráte auto s väčšou rezervou výkonu, či aspoň krútiaceho momentu, čiže menej citlivé na zhoršenú aerodynamiku. Alebo možno pouvažujete nad tým, že sa bicykle dajú transportovať aj inak ako na streche. Poslednej zmienenej úvahy sme sa chopili aj my, nastokli sme ju na guľu ťažného zariadenia a výsledok vám prinesieme niekedy nabudúce.

Plus: flexibilita, mínus: spotreba

Dôvodov na to, že strešné nosiče bicyklov stále nestrácajú svoju popularitu, je dosť. Jedným z hlavných bonusov je cenová flexibilita, ktorá sa odvíja nielen od počtu bicyklov, ktoré chcete prepravovať, ale aj od kvalitatívnej triedy. Už od zhruba strednej kategórie máte k dispozícii solídne konštruované a dobre zabezpečené nosiče, smerom ku špičke ponuky však môže ešte výrazne stúpnuť komfort montáže tak samotného nosiča, ako aj bicykla na nosič. Výber je teda ozaj na vás.

Nosiče na strechu vám dávajú pomerne flexibilne na výber v tom, koľko investujete pri kúpe, vplyv na aerodynamiku však dokáže nepekne zahýbať prevádzkovými nákladmi. Foto: Marek Pokrývka 19 fotografií v galérii Nosiče na strechu vám dávajú pomerne flexibilne na výber v tom, koľko investujete pri kúpe, vplyv na aerodynamiku však dokáže nepekne zahýbať prevádzkovými nákladmi. Foto: Marek Pokrývka

Presvedčili sme sa však aj o tom, že bicykle na streche môžu najmä pri rýchlej jazde po diaľnici poriadne zvyšovať spotrebu. A ak nechcete zbytočne spomaľovať, aby ste ju udržali v rozumných medziach a nemáte auto s väčšou výkonovou rezervou, ktoré na zhoršenú aerodynamiku nie je až také citlivé, musíte vziať do úvahy aj iné riešenie. Napríklad nosič bicyklov, montovaný na ťažné zariadenie. Tento typ v posledných rokoch naberá na obľúbenosti a my sa mu budeme venovať už onedlho.

 

Nosiče bicyklov na strechu nám zapožičal internetový obchod Tazar Group.


Najnovšie články
Nissan chce od Británie kompenzáciu

Elektrické kupé má karosériu z uhlíkových vlákien, atraktívny dizajn a pohon z vychádzajúci z techniky monopostu Formula E.

Renault v Paríži otvoril exkluzívny TreZor

Po ôsmich rokoch od uvedenia prvej generácie prichádza druhá. Je väčšia, ľahšia a lepšie vybavená. Ako však pôsobí naživo?

Audi Q5: Druhá generácia poriadne schudla

Do Paríža prišli z krajiny vychádzajúceho slnka hneď tri rôzne verzie kompaktu, najväčšie haló vyvolal športový prototyp.

Honda prekvapila: Civic Type R i sedan!

Obrovské sedemmiestne SUV dokáže vďaka dvakrát prepĺňanému osemvalec zrýchliť z nuly na 100 km/h za 4,2 sekundy a dosiahnuť tristovku.

Brabus 850 XL: Svaly pre veľkého medveďa

Sedemmiestne francúzske SUV nemá plnohodnotný tretí rad sedadiel, na kratšie trasy však možno vytvoriť kompromisné usporiadanie.

Peugeot 5008: Rodinné gény zostali

Prioritou pre českú Škodu sú juhokórejský a iránsky trh, rozhodnutie o expanzii do USA padne najskôr o rok.

Škoda expanduje do Iránu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×