Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Lexus IS 300h a GS 300h: Čaro menšinových žánrov

DVOJITÝ TEST    Hybridný pohon pod kapotou produktov koncernu Toyota je tou najprirodzenejšou vecou. A aj keď do nášho trhu diery nerobí, rozhodne zaujme.
60 4 príspevky 13.06.2014 / Ladislav Malák

Lexus je iný. Kým európski prémioví výrobcovia sa idú priam pohlušiť v súboji o čo najlepší turbodiesel, japonská „vyššia“ divízia koncernu Toyota si vytesáva svoj vlastný piedestál kombináciou benzínu a elektriny. Napríklad vo vyššej strednej triede má hneď dva rozličné hybridné modely: GS 300h a GS 450h. My sme redakčný terč namierili na hybridnú tristovku, okrem iného aj preto, že tento pohon zdieľa GS aj s menším modelom IS.

Lexus IS 60 fotografií v galérii Lexus IS Lexus GS 60 fotografií v galérii Lexus GS
Dve tváre a jedno srdce: ako veľmi sa od seba líšia Lexus IS (vľavo) a Lexus GS s identickým pohonom 300h?

Čo urobí odlišný obal s identickým jadrom? Do akej miery dokáže pri rovnakom pohonnom reťazci rozdiel jedného veľkostného segmentu zmeniť celkovú povahu auta? Ak vás to zaujíma, čítajte ďalej. A ak si chcete najprv pripomenúť oba modely zo všeobecného pohľadu, ktorý tu už nebudeme opakovať, tak si pozrite galériu tohto testu, alebo si prečítajte test Lexusu IS 250GS 250, prípadne GS 350 AWD.

Štyri cylindre pána Atkinsona a jeden čertík pána Volta

Spomínaným spoločným srdcom oboch testovaných Lexusov je hybridný systém, pozostávajúci z elektromotora a benzínového štvorvalca. Áno, správne, štvorvalca. Napriek tomu, že pod nižším číselným označením 250 sa v prípade konvenčne poháňaného IS aj GS skrýva šesťvalec. Dešifrovanie kódu 300h konkrétne znamená na spaľovacej strane hybridnej dvojice dvaapollitrový štvorvalec s Atkinsonovým cyklom a systémom D-4S, ktorý kombinuje priamy a nepriamy vstrek.

Lexus IS 60 fotografií v galérii Lexus IS Lexus GS 60 fotografií v galérii Lexus GS  
Podobnosť nie je náhodná: pod kapotou oboch testovaných Lexusov spolupracovali oktány a volty identického hybridného systému

Výkon benzínového motora sám o sebe nie je na zahodenie: 133 kW (181 k) vcelku ujde. Lenže nebyť podpory elektromotora pri rozbehu, krútiaci moment benzínovej atmosféry iba 221 Nm a až od 4200 otáčok by extra veľké ródeo nenarobil. Našťastie, tá podpora tu je a 300 elektrických Nm hneď odspodu urobí svoje. Elektromotor priženie do spoločnej ohrady aj nejaké tie koníky, čiže aj výsledný výkon celého hybridného systému vyzerá síce nie dramaticky, ale predsa len aspoň o niečo lepšie: 164 kW/223 k.

Isto neobjavíme Ameriku konštatovaním, že prevodovka s plynulou zmenou pomeru, nech už je jej konštrukčná realizácia akákoľvek, má ten „dar“ oberať vodiča o subjektívny pocit z dynamiky. Kým pri „ľudových“ toyoťáckych hybridoch to u nepripraveného jedinca môže viesť až k dojmu, že auto je lenivé, pri tu testovaných Lexusoch to až taký problém nie je.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Jedným dôvodom je celková porcia systémového výkonu aj krútiaceho momentu, čiže aj keď z jeho subjektívneho vnímania prevodovka čosi uberie, stále je ho dosť. A okrem toho nás v oboch autách vcelku príjemne prekvapil manuálny režim radenia s umelo vytvorenými „predvolenými“ stupňami. Jasné, nie je to BMW M DCT, ale predsa len vám to vráti aspoň trochu pocitovej radosti z jazdy.

Kombinácia športového režimu a manuálneho sekvenčného radenia predvolených stupňov dokáže vrátiť aj trochu subjektívneho pocitu z dynamiky 60 fotografií v galérii Kombinácia športového režimu a manuálneho sekvenčného radenia predvolených stupňov dokáže vrátiť aj trochu subjektívneho pocitu z dynamiky

Rozdielna veľkosť aj hmotnosť oboch testovaných áut sa však prejaví. Kým menší Lexus IS dokáže byť s pohonom 300h aj takmer športový, väčšie GS poteší skôr už usadenejších a komótnejších pánkov, ktorí síce občas ocenia použiteľnú pružnosť pre predbiehanie, ľavý pruh bezlimitných úsekov nemeckej diaľnice však nie je ich živlom. Vyššiu strednú triedu, nadpriemernú dynamiku a hybridný pohon síce Lexus dokáže skombinovať, ale to už sa volá GS 450h a je to celkom iná liga.

Kilečká navyše sa pri GS 300h prejavili aj na režime čisto elektrickej jazdy: s akcelerátorom je potrebné pracovať ešte o niečo citlivejšie než pri IS 300h, inak spaľovací motor naskakuje skôr. Ale zase naskakuje tak civilne a jemne, že to už pri stredne razantne rapujúcej svokre alebo priemerne veselo čvirikajúcich detvákoch ani nezaregistrujete. 

Lexus IS 60 fotografií v galérii Lexus IS Lexus GS 60 fotografií v galérii Lexus GS  
IS aj GS vedia byť vo verzii 300h reálne úsporné, športovejšia jazda ich ale pošle poľahky aj nad sedemlitrovú hranicu

A aj spotreba prezrádza odlišnú váhovú a veľkostnú kategóriu, nie však až tak dramaticky. Päť a pol litra v meste pre IS a rovných 6 pre GS sú na pomery preplnenej Bratislavy veľmi pekné čísla, aj napriek litrovej odlišnosti od papierových. Diaľnica nie je celkom to pravé orechové, ak však jazdy po nej kombinujete s bežným mestským tempom a rekreačným vidieckym cruisingom, kompenzácia je dostatočná (konkrétne čísla v tabuľke). 

IS a GS: Ako ich odlíši hybrid?

Ako sme už spomenuli vyššie, všeobecné fakty o Lexuse GS ani IS, spomenuté v predošlých testoch, nepovažujeme za potrebné opakovať. Je ale dôležité podeliť sa o dojmy z toho, ako je do kontextu oboch týchto modelov zasadený aktuálne testovaný hybridný pohon, pretože tu rozhodne je o čom, aj po novom....

BANNER300

Aj keď hybridná tristovka dokáže byť použiteľne dynamická, hlavne v menšom IS, nepočítajte s tým, že bude spontánne posielať poháňané zadné partie do driftu. Až toľko pary nemá a hlavne, elektronická stabilizácia to nedovolí, v porovnaní s mierne (DTC) až extrémne (DSC OFF) liberálnym BMW je predsa len mapovaná do vyššej bezpečnostnej rezervy. Pre GS to platí ešte výraznejšie.

Ani v najostrejšej konfigurácii neprestane byť limuzína Lexus jedným z najkomfortnejších artiklov svojho segmentu a nič na tom nemení ani hybridný pohon 60 fotografií v galérii Ani v najostrejšej konfigurácii neprestane byť limuzína Lexus jedným z najkomfortnejších artiklov svojho segmentu a nič na tom nemení ani hybridný pohon

Pre obe autá platí, že sú vzorom svojho segmentu po stránke odhlučnenia pohonu. A vysoký komfort môžete očakávať aj od podvozka, a to napriek tomu, že jazdné vlastnosti sú príkladne stabilné a vypočítateľné. Ešte aj v režime Sport S+, ktorý priostrí nielen reakcie pohonu, ale aj tlmičov, jazda nie je nepríjemná, ani pri kombinácii nízkoprofilových pneumatík, slovenských ciest a kinetóznej posádky na zadných sedadlách. Hmotnosť relatívne ťažkej NiMH batérie na jazdných vlastnostiach pocítia iba športovo skúsení profíci, pre bežného vodiča je jej vplyv takmer bezpredmetný.

Toto hybridný Lexus GS nedokáže. Ale tipujeme, že iba po najbližšiu generačnú výmenu, kedy sa aj jeho batéria lepšie vprace pod podlahu 60 fotografií v galérii Toto hybridný Lexus GS nedokáže. Ale tipujeme, že iba po najbližšiu generačnú výmenu, kedy sa aj jeho batéria lepšie vprace pod podlahu

Zaujímavým faktom je litráž, ktorú hybridná batéria uberá z objemu batožinového priestoru. V prípade Lexusu IS ho zmenší zo 480 na 450 litrov, teda žiadna dráma. Navyše zostáva zachovaná aj schopnosť sklopiť delené zadné operadlo. Pri väčšom GS však na sklápanie zabudnite, navyše aj kapacitný mínus presahuje sto litrov. Paradox? Nie, len IS je skrátka novšie, modernejšie konštruované vozidlo a batériu má šikovnejšie umiestnenú pod zadnými sedadlami. Našťastie, objemová rezerva pri GS v „nehybridnej“ verzii je dosť veľká, takže aktuálnych 451 litrov hybridného kufra nie je vo výsledku žiadnou tragédiou.

Malá, ale šanca

Hybridné autá v našich podmienkach rozhodne nemajú na ružiach ustlané, keďže daňové či iné zákonné zvýhodnenia ostávajú iba zbožným želaním ich priaznivcov, o predajcoch ani nehovoriac.... Napriek tomu ale podľa nás majú aj také artikle ako IS 300h alebo GS 300h šancu nájsť si zákazníka. Síce menšinového ale predsa len nejakého.

Lexus IS 60 fotografií v galérii Lexus IS Lexus GS 60 fotografií v galérii Lexus GS
Nie sú lacné, ale nie sú ani predražené. Oba hybridné Lexusy nás svojou reálne vysokou kvalitou presvedčili o oprávnenosti svojej ceny

Akého konkrétne? Takého, ktorý chce do paliva investovať približne toľko ako pri dieselovom modeli, ale s naftou má problém buď principiálny, alebo kultúrny. Takého, ktorý síce v tunajších pomeroch svojou environmentálnou orientáciou pôsobí ako mimozemšťan, napriek tomu si však stojí za svojím. Takého, ktorý si uvedomuje, že Lexus IS aj GS sú prémiové produkty, za ktoré sa aj prémiovo platí, hlavne keď sa pustíte do lovenia vo vodách príplatkovej výbavy. A hlavne takého, ktorý je schopný odlíšiť drahé od predraženého.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami


Najnovšie články
Dopravné policajné hliadky na dnes

Pokrútené plechy pretrhli zadnú pneumatiku špeciálu, ten dostal v tempe okolo 300 km/h šmyk. Mladý pilot okamžite zareagoval.

Neúmyselný drift na pretekoch Nascar

Vyskúšali sme si rodinne orientovaný model Grandtour s najdrahším motorom a špičkovým vybavením Initiale Paris.

Test Renault Talisman kombi: Lacnejší víťazí

K atraktívnemu vzhľadu britského SUV prispieva zníženie podvozka, športovejšia časť nárazníka či ráfiky s priemerom až 22 palcov.

Hamann štylizuje otvorený Evoque

Lepšie sme sa zoznámili so službami, ktoré automobilka poskytuje svojim zákazníkom. Popritom sme si vyskúšali model Duster s prepĺňaným motorom.

Dacia na ceste za asistenciou i školením

Na príprave nitrianskeho priemyselného parku, ktorého jadrom bude autozávod JLR, pracuje aj medzinárodná stavebná spoločnosť Strabag. Priamo v závode by malo...

Jaguar Land Rover zostáva na Slovensku

Cocoon je predkrmom k druhej generácii elektrického hatchbacku, ktorá má mať ešte väčšiu batériu a konkurovať chystanému bestselleru Tesla.

Nissan Leaf: Prototyp s dojazdom 236 km
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×