Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Qoros 3 Sedan: Najlepšie čínske auto

VIDEO
EXKLUZÍVNA JAZDA    Ako prví zahraniční novinári na svete sme dostali príležitosť získať osobné jazdné dojmy z novinky, ktorá chce zmeniť pohľad na čínske autá.
28 64 príspevkov 10.06.2014 / Ladislav Malák

Slovensko je pre novú čínsku značku Qoros prvým, takpovediac pilotným a v podstate trochu aj laboratórnym trhom. Taktika naťukávania tejto malej európskej bránky v predstihu predtým, než automobilka vyvalí tú hlavnú veľkú európsku bránu, nám priniesla aj vskutku exkluzívnu možno naživo okúsiť prvý produkt, Qoros 3 Sedan, aj priamo za volantom. Hneď po domácich čínskych novinároch, ako vôbec prví zahraniční novinári na celej matičke Zemi.

Qoros 3 Sedan a jeho prvé skutočné novinárske kilometre na inej než domácej čínskej pôde 28 fotografií v galérii Qoros 3 Sedan a jeho prvé skutočné novinárske kilometre na inej než domácej čínskej pôde

Pár desiatok úvodných kilometrov je trochu málo na seriózny komplexný test. Ale zároveň viac než dosť na to, aby sme si prvé statické dojmy z autosalónu potvrdili aj úvodnými osobnými zážitkami, a to už aj priamo spoza volantu. A nazbieralo sa ich ozaj požehnane.

Dizajn: originalita alebo harmónia?

Qoros 3 Sedan nielen pod reflektormi na salónnom pódiu, ale aj naživo pod stredoeurópskym letným slnkom, pôsobí na pohľad veľmi solídne, až robustne. Rozhodne robustnejšie, než to napovedá jeho celková dĺžka 4615, šírka 1839 a výška 1445 mm. Dizajnérom sa však, aspoň podľa nášho vnímania, úspešne podarilo zabrzdiť pred zaborením sa do bahna ťažkopádnosti.

Dizajn.... o tom sa asi bude hovoriť veľa. Možno ešte viac, než sa už hovorí. Realita filtrovaná naším pohľadom je taká, že Qoros zrejme nechytí za srdce tých, čo hľadajú originalitu každej najmenšej drobnosti. Pretože pri jednotlivých detailoch prvého „trojkového“ sedanu by sa vcelku presne dala vystopovať minimálne nepriama inšpirácia rozličnými známymi predlohami.

Čiastkové inšpirácie existujúcimi dizajnovými prvkami sa  možno nájdu, dôležitejšie však je, že ako vzhľadový celok nám Qoros 3 Sedan príde byť zladený dostatočne harmonicky 28 fotografií v galérii Čiastkové inšpirácie existujúcimi dizajnovými prvkami sa možno nájdu, dôležitejšie však je, že ako vzhľadový celok nám Qoros 3 Sedan príde byť zladený dostatočne harmonicky

Na druhej strane, pri pohľade na Qoros 3 Sedan máme pocit, že dobre skombinovaná zmes známych alebo známym podobných prvkov môže pôsobiť v celkovom výsledku harmonickejšie než kŕčovitý pokus o kreáciu, aká tu ešte nebola.  A hlavne: v celkovom súčte nám toto auto nepripomína žiadne iné úplne konkrétne a to je s ohľadom na krajinu pôvodu veľký pokrok, bývalý šéfdizajnér MINI spolu s kolegami z čínskeho aj európskych štylistických centier značky si svoju robotu podľa nás odviedli veľmi poctivo. No ale poďme od „povrchností“ pod povrch.

Gratulujeme k zdravému základu

Ak ste si naladili svoje prijímače na naše vysielanie až v tejto chvíli, pripomíname, že nesledujete redakčný test, ale zatiaľ iba prvé jazdné dojmy z novinky Qoros 3 Sedan. A tak tomuto článku zámerne ani nedávame štruktúru typického testu, skôr sa pokúsime nazbierané dojmy nasypať do misiek „toto už sa vydarilo“ a „toto ešte treba riešiť“. A pozrime sa hneď do prvej z nich.

Existuje teoretický predpoklad, ktorý sme si pri prvej jazde praktickou skúsenosťou overiť nechceli a ani neoverili. Chvalabohu. Už pred ňou nám bolo jasné, že minimálne podľa hodnotenia Euro NCAP nasadáme do najbezpečnejšieho auta minuloročnej testovacej sezóny. Tento veľmi dôležitý aspekt teda už kozmopolitný čínsko-izraelský tím s konštruktérmi zo všetkých kútov sveta vyriešil, k prekvapeniu mnohých.

Nasadnutie potvrdilo dobrý dojem z vlaňajšej Ženevy: aj plne funkčný, sériový, pojazdný, homologovaný a do evidencie prihlásený Qoros 3 Sedan pôsobí v interiéri v globále rovnako presvedčivo. Palubná doska je prehľadná, jednoduchá, nikde sme nenašli vážnejší ergonomický prehrešok, ani na ovládačoch, ani na zobrazovačoch. A ani na základnej pozícii sedenia.

Nič extra komplikované a všetko dobre prehľadné: palubná doska a prístrojový panel 28 fotografií v galérii Nič extra komplikované a všetko dobre prehľadné: palubná doska a prístrojový panel

Na prvý dojem zo sedadiel nás trochu prekvapila relatívne tvrdá a plochá stredná časť operadla, z dlhodobého hľadiska jej však veštíme lepšie ortopedické vlastnosti než takej, ktorá sa pokriví podľa vášho chrbta a neposkytne mu oporu. Dobré prvé dojmy prichádzajú aj zozadu: na to, že je Qoros 3 Sedan v podstate len prerastený kompakt, je tu s rezervou dosť miesta aj pre osobu vysokú 185 cm. Nielen nad hlavou, ale aj pred kolenami: rázvor 2690 mm je využitý ozaj efektívne.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Výborný prvý dojem na nás urobila kvalita materiálov. Plasty sú vo väčšine mäkčené a aj tá menšina tvrdších svoj budgetový pôvod šikovne maskuje štruktúrovaným povrchom a elegantnou farbou. Ani akosť štandardného koženého čalúnenia nezanechala na prvý dojem žiadne nesplnené želania.

Qoros 3 Sedan 28 fotografií v galérii Qoros 3 Sedan Qoros 3 Sedan 28 fotografií v galérii Qoros 3 Sedan
V interiéri rozhodne nie je núdza o odkladacie priestory, tie na stredovej konzole dokonca vytlačili páku ručnej brzdy dosť výrazne nabok, smerom k vodičovi, našťastie nie až tak, aby prekážala

K detailom interiéru, ktoré nás najviac potešili, patrí rozhodne veľký 8-palcový centrálny displej. Číňania otvorene priznávajú, že na tomto prvku sa ešte pracuje, už teraz ale plní so cťou úlohu kvalitného monitora pre cúvaciu kameru s ozaj slušným rozlíšením obrazu.

BANNER300

Naopak, veľa práce, možno dokonca žiadnu, si už konštruktéri nemusia dávať s dvojzónovou automatickou klimatizáciou: prvé horúce dni, ktoré udreli na naše chotáre, ju preverili ozaj dôkladne a výsledkom je vrcholná spokojnosť s jej výkonom, ale najmä s príjemne bezprievanovou prevádzkou a možnosťou presnej a jemnej regulácie prúdenia vzduchu aj priamo na výduchoch.

Prepĺňaná benzínová jednašestka je slušne dynamická, pri intenzívnejšom zrýchlení sa síce zvukovo trochu derie do kabíny, to sa však ešte dá doladiť 28 fotografií v galérii Prepĺňaná benzínová jednašestka je slušne dynamická, pri intenzívnejšom zrýchlení sa síce zvukovo trochu derie do kabíny, to sa však ešte dá doladiť

O solídny subjektívny dojem z pružnosti a zrýchlenia vás neoberie ani 6-stupňový dvojspojkový robot 28 fotografií v galérii O solídny subjektívny dojem z pružnosti a zrýchlenia vás neoberie ani 6-stupňový dvojspojkový robot Celkovo dobré prvé dojmy sme počas prvý pár desiatok kilometrov zozbierali aj zo samotnej jazdy. Podvozok so závesmi MacPherson vpredu a pozdĺžnymi ramenami spojenými torzne pružnou priečkou vzadu je síce konštrukčne jednoduchý, ale zato veľmi slušne vyladený a na cestách priemernej až nadpriemernej kvality ani nepocítite, že je v podstate dosť tvrdý. Ani presnosti riadenia niet v prvej chvíli čo vyčítať. A na prvý dojem nás presvedčili aj brzdy: dostatočne výkonné a s príjemne plynulým dávkovaním účinku.

Zatiaľ jediná dostupná kombinácia prepĺňanej benzínovej jednašestky (115 kW/156 k) a šesťstupňového dvojspojkového robota je subjektívne veľmi príjemne pružná, síce bez vyslovene športových ambícií, ale tie by do celkového kontextu auta aj tak nechýbali. Reálna stovka z pokoja každopádne pôsobí pocitovo lepšie, než papierový údaj 9,7 sekundy. A s maximálkou 217 km/h sa nestratíte ani na nemeckej autostráde.

Spotrebou v meste sme sa pri motore, ktorý ešte len prechádzal zábehom, priblížili na papierový údaj 8,2 l/100 km s odchýlkou iba zhruba pol litra. Mimomestský prísľub 5,2 aj celkový 6,3 preveríme až pri komplexnom teste, zatiaľ máme odskúšanú iba diaľnicu, kde sme jazdili pri permanentne zapnutej klíme a tempe 130 km/h zhruba za 8 až 8 a pol.

Poprosili by sme ešte....

Ak teda zhrnieme predošlé riadky, dôjdeme k názoru, že na prvý dojem sme na novinke Qoros 3 Sedan neodhalili žiaden problém takého závažného konštrukčného rázu, aký zvyknú automobilky riešiť až pri faceliftoch, či dokonca generačných výmenách. Slovensky povedané: základ nám príde byť ozaj zdravý. To však neznamená, že výrobcovi odovzdáme prázdny fascikel s návrhmi na to, čo by sa ešte oplatilo doriešiť. Takýchto detailov sme odhalili zopár už aj pri prvých najazdených kilometroch.

K dobrým prvým dojmom z jazdných vlastností na lepších cestách pripájame aj mierne rozpaky z trochu výraznejšej uskákanosti auta na hrboľatých povrchoch. Na zrkadlovo hladkých asfaltoch nemeckého typu je síce Qoros už teraz hviezdou, ale pre celoeurópsky úspech by sa zišlo mierne ubrať z tvrdosti tlmičov, pretože Slovensko nie je jediná starokontitentálna džamahírija, v ktorej majú cestári drsný zmysel pre humor....

Volant je módne po európsky skosený, podstatnejšie však je, že riadenie je presné. Akurát účinok posilňovača by mohol byť o niečo miernejší 28 fotografií v galérii Volant je módne po európsky skosený, podstatnejšie však je, že riadenie je presné. Akurát účinok posilňovača by mohol byť o niečo miernejší

Naopak trochu pridať na tvrdosti by sme výrobcom radili v oblasti posilňovača riadenia. Reakcie predných kolies na volant, ako sme už spomenuli vyššie, síce nie sú nepresné, pri danej strmosti riadenia by ale tvrdšie servo mohlo trochu pomôcť stabilizovať auto na diaľnici, kde sú aj v priamom smere nutné síce drobné, ale pomerne časté korekcie smeru jazdy.

K dobrému dojmu zo sedadiel pripájame odporúčanie na miernu úpravu bočných sekcií operadiel: ich profil síce vyzerá byť na pohľad výrazný, výplň je však mäkká a telo úplne ideálne nepodržia ani pri priemerne dynamickom zvyšovaní priečnych géčiek. A ešte k miestu vodiča a spolujazdca: funkčný dopad to na prvý dojem nemalo, ale vzhľad dolných úchytov pásov na vonkajších stranách predných sedadiel by sa už len z hľadiska vizuálneho dojmu slušilo a patrilo lepšie zamaskovať.

450-litrový kufor sa už asi nepodarí nafúknuť, parádne logo na jeho veku by sa ale mohlo stať aj funkčným otváračom 28 fotografií v galérii 450-litrový kufor sa už asi nepodarí nafúknuť, parádne logo na jeho veku by sa ale mohlo stať aj funkčným otváračom

K dolaďovacím modifikáciám, ktoré by sme videli veľmi radi, sa pridáva aj otváranie kufra. Už vlani v Ženeve nás upútal neštandardne umiestnený gombík hore pri vnútornom spätnom zrkadle a ani po roku a štvrť sme žiaľ nenašli okrem neho a tlačidla na kľúči nič iné. Pritom krásne veľké logo na veku kufra si priam pýta, aby bolo nielen dizajnovou parádou, ale aj funkčným prvkom. S objemom kufra 450 litrov sa už nedá urobiť asi nič, ani s prirodzene úzkym sedanovitým nakladacím otvorom. K možnosti sklápať asymetricky delené zadné sedadlo by sa ale ozaj mohol pridať aj funkčný otvárač priamo na veku kufra.

Neprehliadnuteľná prvá lastovička

Najničivejšou zbraňou na konkurenciu bývajú náboje s nápisom „cena“. Tu zatiaľ žiadne veľké analýzy rozvíjať nemožno, pretože na pilotnom slovenskom trhu je k dispozícii iba jeden variant. Podrobnejšie rozoberieme cenovú politiku pri prvom komplexnom teste, alebo v momente, keď k nám prikvitnú aj ďalšie varianty. Ale už aj pri prvých jazdných dojmoch sa človeku isté porovnania ponúkajú. Napríklad s horúcim artiklom segmentu jemne prerastených kompaktných limuzín pozadia nemeckého a pôvodu českého.  

Qoros 3 Sedan 28 fotografií v galérii Qoros 3 Sedan Qoros 3 Sedan 28 fotografií v galérii Qoros 3 Sedan  
Kvalitné kožené sedadlá s vyhrievaním vpredu sú štandardnou súčasťou zatiaľ jediného predávaného výbavového variantu „Elegance“. Zvláštne vyzerajúci úchyt pásu sa hádam ešte nejako podarí zamaskovať

Octaviu zatiaľ Qoros rozhodne netromfne základnou cenou. Dôvod je jednoduchý. Zatiaľ jeden jediný variant, ktorý sa predáva, je situovaný na vrchole ponuky. Z dvoch verzií motora má tú drahšiu (lacnejšou bude jednašestka bez prepĺňania), o prevodovke platí to isté (aj manuál má zraziť cenu). Ani tie kožené elektrické sedadlá, cúvacia kamera či veľký dotykový displej, nie sú konečnom účtovaní zadarmo. Preto svieti na cenovke údaj 20 960 eur.

Ak si však z ponuky Octavie vyberiete podobne výkonný pohon, samočinnú skriňu a do výbavy aspoň približne dorovnáte arzenál vyššie popísaných rozmaznávadiel, ktorými je vybavený prvý predávaný Qoros, budete možno veľmi prekvapení. Záujem publika sa však nerodí iba z prvej lastovičky, čo ako presvedčivo švitorí a strihá krídlami, ale aj z možnosti výberu: a v tomto smere sa čínsky súper síce tvári odhodlane, má však čo dobiehať.

Nádejný greenhorn

Veľmi dôležitým kritériom úspechu značky je imidž. A ten sa nebuduje práve ľahko. Aj spomínaná škodovka dlhé roky po ukončení svojej „predkoncernovej“ kariéry ešte stále naráža na predsudky a je časťou publika vnímaná ako „predražený domáci produkt“, napriek tomu, že technické a kvalitatívne rozdiely medzi ňou a koncernovými súrodencami zvučnejších „kapitalistických“ mien sú minimálne alebo žiadne.

Elegantná silueta, ktorá ukrýva poctivé a zdravé jadro. Ak sa podarí doriešiť čiastkové nedokonalosti detailov, môže sa Qoros smelo pustiť do rúcania imidžových bariér 28 fotografií v galérii Elegantná silueta, ktorá ukrýva poctivé a zdravé jadro. Ak sa podarí doriešiť čiastkové nedokonalosti detailov, môže sa Qoros smelo pustiť do rúcania imidžových bariér

No a Qoros to pri svojom geografickom pôvode bude mať ešte ťažšie. Európsky trh chce na jednej strane moderné autá, zároveň je ale po doterajších skúsenostiach veľmi opatrný pri akceptovaní dobrodruhov z divokého východu. Zelenáčovi typu Qoros sa preto na starom kontinente rozhodne nič neodpustí a šancu má len vtedy, keď bude svojimi hmatateľnými kvalitami ozaj presvedčivý.

Už výsledkom crash-testov rozdrvil Qoros jeden z najtvrdších orechov. Ale presvedčil aj nás pri prvej jazde? V základe áno. Nenašli sme žiadnu chybu zásadného rázu, auto má skutočne veľmi zdravé a solídne jadro. Detailov, ktoré treba podoťahovať, je síce ešte dosť, sú to však ozaj len čiastkové záležitosti, žiadna z nich si nepýta komplexný konštrukčný zásah. A v čase, ktorý ostáva do hlavnej vlny trhovej ofenzívy, sa každá z týchto nedokonalostí teoreticky dá eliminovať. Budeme zvedaví, či sa to podarí aj prakticky a či sa Octavia a spol. budú musieť ozaj reálne obávať o svoje sústo z trhového koláča.


Najnovšie články
Ford to opäť rozbalil v továrni Craiova

Revolučná technológia mení reflektory na moderné projektory, ktoré dokážu popri dokonalom ožiarení okolia aj vytvárať rôzne obrazce.

Mercedes-Benz vyvíja digitálne svetlá

Turbodiesel talianskeho sedanu má po zásahoch do elektroniky maximum 162 kW (220 k), jeho krútiaci moment stúpol až na 530 Nm.

BR-Performance posilňuje naftovú Giuliu

Štvordverovému bestselleru chce dať japonský výrobca svojský dizajn, zatiaľ ho naznačil záberom na zadné svetlo.

Toyota Camry bude výrazne emotívnejšia

Automatizované systémy vo vozidlách síce majú slúžiť na zvýšenie bezpečnosti posádky, no nepochopenie ich činnosti zo strany predajcov aj vodičov môže viesť...

Automatizovaná jazda vyvoláva chaos

Mladá Boleslav si pripomína historický typ Trekka, ktorý začala montovať takmer presne pred polstoročím na Novom Zélande.

SUV Škoda, o ktorom ste nikdy nepočuli

Spomaľovacie prahy sú často považované za prostriedok pre bezpečné spomalenie vozidla. To je pravda, no platíme za to cenu, ktorá nie je príliš známa: vysoká...

Retardéry vraj ochraňujú naše životy: Je to omyl!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×