Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Brutal: Nový slovenský športiak

VIDEO
Na Slovensku vzniká športové kupé zamerané na ľahkosť a ovládateľnosť. Jeho vlastnosti naznačuje už meno.
17 28 príspevkov 13.05.2014 / Radoslav Belák

Slovensko sa označuje za automobilovú veľmoc, za čo môže vďačiť celosvetovo najvyššej výrobe áut na obyvateľa. Všetky kúsky však patria zahraničným značkám. Vo vlastnej réžii sme toho za éry samostatnosti vytvorili žalostne málo. Iskrou nádeje bol K1 Attack, doteraz jediný športový model s koreňmi na Slovensku. Teraz prichádza ďalší. Neďaleko Slovakia Ringu sa rodí na naše pomery nadmieru zaujímavý a nezvyčajný projekt menom Brutal. Na svedomí ho má Marian Lušpai s tímom spolupracovníkov.

Brutal, to je nové športové auto zo slovenskej dielne 17 fotografií v galérii Brutal, to je nové športové auto zo slovenskej dielne

Inšpirácia modelmi F40 i 300SL

Výtvor by si mal byť svojho mena naozaj hoden, bude sa totiž jednať o nekompromisný športový automobil. Jeho tvorcovia čerpajú inšpiráciu z legendárneho Ferrari F40: ľahkého, rýchleho a sparťansky vybaveného žrebca z renomovaného talianskeho chovu. Brutal sa preto neuberá smerom exkluzívnych superšportov s nespočetnými stovkami koní pod kapotou. Je zameraný hlavne na čo najnižšiu hmotnosť a dobrú ovládateľnosť na ceste i na okruhu.

Zaujímavosťou je, že jediným sériovo vyrábaným prvkom slovenského športiaku bude motor. Takmer všetky ostatné dielce si ľudia z Brutal tímu vyrábajú sami, ako sa hovorí „na kolene“. Od externého dodávateľa z Českej republiky pochádzajú iba plne nastaviteľné tlmiče.

Brutal, nový slovenský superšport 17 fotografií v galérii Brutal, nový slovenský superšport Brutal, nový slovenský superšport 17 fotografií v galérii Brutal, nový slovenský superšport
Tím vyrába takmer všetky dielce pre automobil sám

Podpis našich západných bratov nesie aj výzor nového kupé, ktorý má na svedomí mladý dizajnér Jakub Štarman. Karosérii s krátkymi prevismi dal dynamické línie s viacerými zaujímavými prvkami. Predná časť s agresívnym výrazom plynulo prechádza do blatníkov, ktoré sú vyvýšené nad úroveň kapoty. Odvetrávanie v prednom blatníku je prelisom opticky prepojené s väčším chladiacim otvorom pred zadnými kolesami. Zaujmú aj dohora sa otvárajúce dvere pripomínajúce Mercedes 300SL Gullwing. Zadné partie zdobia ostro rezané krivky, dva páry okrúhlych svetiel a centrálne umiestnená dvojitá koncovka výfuku. Výzor završuje dvojfarebné lakovanie

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Základ slovenského športiaku je tvorený rámom z bezšvových vysokopevnostných trubiek. Ten nesie karosériu z kompozitného materiálu (sklenené a uhlíkové vlákno). Na požiadanie je však možné vyrobiť povrchové panely aj čisto z karbónu. Pod konštrukciou je ukrytý podvozok s nápravami aj tlmičmi, ktoré sú navrhnuté presne na mieru.

Dizajn Brutalu navrhol český talent Jakub Štarman 17 fotografií v galérii Dizajn Brutalu navrhol český talent Jakub Štarman

Na stovku za menej než 4 sekundy

Brutal je postavený v konfigurácii s motorom umiestneným v strede, zadným náhonom a dvojmiestnym interiérom. Za kabínou je zatiaľ uložený 1,8-litrový prepĺňaný štvorvalec s výkonom 132 kW (180 k), pochádzajúci z koncernu Volkswagen. Pre finálnu verziu majú ale tvorcovia pripravený 2-litrový prepĺňaný štvorvalec Subaru, ktorý je naladený na 221 kW (300 k). Komu by sa stádo troch stoviek žrebcov málilo, pre toho je možnosť nabrúsenia japonského boxera až na úroveň 500 koní.

BANNER300

Dynamické parametre Brutalu sú viac než zaujímavé, na čom má veľký podiel hmotnosť na úrovni asi 800 kilogramov. Pri štvorvalci od VW trvá zrýchlenie na stovku približne 5 sekúnd. S tristokoňovým boxerom sa čas údajne zníži hlboko pod 4 sekundy. Maximálna rýchlosť bude podľa použitej motorizácie a odstupňovania prevodovky nanajvýš 250 km/h. Prednosť tu pred málokedy využiteľnou rýchlosťou dostala pružnosť.

Brutal je zatiaľ poháňaný prepĺňaným štvorvalcom odu VW 17 fotografií v galérii Brutal je zatiaľ poháňaný prepĺňaným štvorvalcom odu VW

Nový slovenský projekt je stavaný od základu bez kompromisov. Budovaný je ako platforma a na želanie zákazníka je možné do nej osadiť aj ďalšie pohonné jednotky: od Wankelovho trojrotorového motora cez ručne skladaný štvorvalcový dvojliter AMG až po šesťvalcový biturbo agregát známy z Nissanu GT-R.

Výkon bude každopádne vždy posielaný výhradne na zadnú nápravu, a to cez 5-stupňovú, prípadne 6-stupňovú manuálnu prevodovku. O zastavenie sa postará brzdový systém vlastnej konštrukcie s 324-milimetrovými kotúčmi. Do nich budú hrýzť 8-piestikové strmene.

Funkčný prototyp by mal byť hotový už tento rok 17 fotografií v galérii Funkčný prototyp by mal byť hotový už tento rok

Brutálne kupé od 50-tisíc eur

Hlavnú pointu Brutalu ale vystihuje jeho meno. Strážni anjeli v podobe ABS, stabilizačného systému, posilňovača bŕzd a riadenia si v prípade tohto projektu dali totiž pauzu. Slovenský športiak je zameraný na čitateľnosť, čisté spojenie šoféra s automobilom a pôžitok z jazdy, ktorý je priamo úmerný vodičovým schopnostiam. Podobne ako to bolo za starých časov automobilizmu. V tomto prípade sú ale plusom moderné materiály a výrobné technológie.

Tím stojaci za vozidlom sa vyjadril, že funkčný prototyp bude hotový už tento rok. Výroba exemplárov pre zákazníkov bude rozbehnutá neskôr, v budúcom roku. Má sa ale jednať len o niekoľko kusov ročne.

Do predaja sa má Brutal dostať v roku 2015 17 fotografií v galérii Do predaja sa má Brutal dostať v roku 2015

A cena? Predbežne by sa mala pohybovať na úrovni 50-tisíc eur za základný model. Je teda vyššia než pri ľahučkom Caterhame, ale nižšia v porovnaní s cestnými motokárami typu Ariel Atom alebo KTM X-Bow. Oproti nim má ale slovenské kupé výhodu v pevnej streche. Konkurenciu so strechou v podobe malého Lotusu Elise ale Brutal poráža tiež, či už výkonom, alebo cenou.


Najnovšie články
Ford to opäť rozbalil v továrni Craiova

Revolučná technológia mení reflektory na moderné projektory, ktoré dokážu popri dokonalom ožiarení okolia aj vytvárať rôzne obrazce.

Mercedes-Benz vyvíja digitálne svetlá

Turbodiesel talianskeho sedanu má po zásahoch do elektroniky maximum 162 kW (220 k), jeho krútiaci moment stúpol až na 530 Nm.

BR-Performance posilňuje naftovú Giuliu

Štvordverovému bestselleru chce dať japonský výrobca svojský dizajn, zatiaľ ho naznačil záberom na zadné svetlo.

Toyota Camry bude výrazne emotívnejšia

Automatizované systémy vo vozidlách síce majú slúžiť na zvýšenie bezpečnosti posádky, no nepochopenie ich činnosti zo strany predajcov aj vodičov môže viesť...

Automatizovaná jazda vyvoláva chaos

Mladá Boleslav si pripomína historický typ Trekka, ktorý začala montovať takmer presne pred polstoročím na Novom Zélande.

SUV Škoda, o ktorom ste nikdy nepočuli

Spomaľovacie prahy sú často považované za prostriedok pre bezpečné spomalenie vozidla. To je pravda, no platíme za to cenu, ktorá nie je príliš známa: vysoká...

Retardéry vraj ochraňujú naše životy: Je to omyl!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×