Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Škoda Yeti 1.4 TSI a 2.0 TDI 4x4

DVOJITÝ TEST   V rámci omladenia rozdelila česká automobilka rod snežného muža na dve línie. Aké sú medzi nimi rozdiely a čo za motor k nim zvoliť?
62 7 príspevkov 02.04.2014 / Marek Pokrývka

Yeti je pre Škodu dôležitý model, vo svojom segmente patrí dlhodobo k najpopulárnejším vozidlám. Ani po štyroch rokoch na trhu sa jeho predajné čísla výrazne neprepadávajú. Česi preto nemali dôvod na rozsiahle prepracovanie tohto auta, no na medzigeneračnú úpravu už bol najvyšší čas.

Test Škoda Yeti 62 fotografií v galérii Test Škoda Yeti Test Škoda Yeti 62 fotografií v galérii Test Škoda Yeti
Škoda Yeti má po modernizácii dve odlišné tváre

S omladeným Yetim sme sa už krátko zoznámili na medzinárodnej prezentácii, teraz sme ho podrobili redakčnému testu v domácich podmienkach. A to hneď dvakrát: skúsili sme naftového „zálesáka“ hrabúceho všetkými štyrmi i benzínovú mestskú verziu s pohonom prednej nápravy.

Plastická operácia a dve línie dizajnu

Škoda darovala Yetimu tvár vytvorenú podľa aktuálnej príručky, pričom hlavnou zmenou je odstránenie okrúhlych predných svetiel. Nový výzor auta má fanúšikov i odporcov a nech už patríte ku ktorémukoľvek krídlu, modernejší ráz mu nemôžete uprieť. Najmä ak je vozidlo vybavené diódovými dennými svetlami.

Svetlá výška verzie Outdoor sa nemení, no má lepšie nájazdové uhly 62 fotografií v galérii Svetlá výška verzie Outdoor sa nemení, no má lepšie nájazdové uhly

Samotnú plastickú operáciu však zatieňuje súvisiaca diferenciácia na dve dizajnové línie. Klasický Yeti sa nielen tvári o niečo civilnejšie, ale v porovnaní s novým variantom Outdoor ponúka aj menšie nájazdové uhly. Rozdiel je vpredu i vzadu asi dve percentá. Nejde o žiadnu priepastnú zmenu, no v praxi môžu tieto percentá rozhodnúť v otázke „šuchnem alebo nešuchnem“...

S lakovanými nárazníkmi a blatníkmi sa Yeti viac hodí do mesta 62 fotografií v galérii S lakovanými nárazníkmi a blatníkmi sa Yeti viac hodí do mesta

Interiér neprešiel žiadnou radikálnou zmenou, facelift sa v jeho prípade obmedzil na tradičné oprášenie farieb a materiálov. Pribudol však nový trojramenný volant s ovládaním. Úplnou novinkou v Škode je parkovacia kamera, ktorú zmodernizovaný Yeti prináša ako prvý v aute tejto značky. Elektronické oko síce neponúka nadštandardný obraz, no na bežnú orientáciu postačí. V kabíne zostali zachované sedadlá VarioFlex a v rámci konkurencie aj jemne nadpriemerný kufor.

Test Škoda Yeti 62 fotografií v galérii Test Škoda Yeti Test Škoda Yeti 62 fotografií v galérii Test Škoda Yeti
Jednou z noviniek snežného muža je parkovacia kamera

Nafta so štyrmi verzus benzín s dvomi

Ako prvý prešiel našimi rukami variant Outdoor. K jeho zálesáckemu imidžu prislúchala aj voľba pohonného reťazca: naftový dvojliter a pohon oboch náprav. Šlo síce o najslabšiu verziu ponúkajúcu 81 kW (110 k), no pri jazde nebolo cítiť žiaden výrazný výkonový hendikep.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Druhý testovaný model mal pod kapotou objemovo menší, no z hľadiska výkonu silnejší motor. Prepĺňaný benzín 1.4 TSI s výkonom 90 kW (122 k) mu udeľuje o niečo lepšiu papierovú dynamiku, no vďaka civilnejšiemu priebehu krútiaceho momentu to subjektívne nie je cítiť.

Test Škoda Yeti 62 fotografií v galérii Test Škoda Yeti Test Škoda Yeti 62 fotografií v galérii Test Škoda Yeti
Z hľadiska subjektívnej dynamiky sú na tom tieto dve verzie podobne

V oboch prípadoch môžeme skonštatovať, že na bežné jazdenie tieto motorizácie úplne stačia. Yetiho si hádam nikto nekupuje pre jeho šprintérske schopnosti... Výber však ovplyvňuje aj spotreba či akustika. Nie je žiadnym prekvapením, že zážihový motor zvíťazil z hľadiska kultúry chodu i odhlučnenia. Najmä na voľnobehu bol jeho beh takmer nebadateľný. Ani diesel však na tom nie je zle, kultivovanosťou určite neurazí.

V rámci triedy patrí k terénne najschopnejším

Okrem paliva sa dvojica snežných mužov od seba líšila aj pohonom. Nafta prenášala svoju silu na štyri kolesá, benzín iba na dve. Na suchom asfalte nie je rozdiel medzi nimi výrazný, prejavovať sa začne až na limite trakcie. Pohon oboch náprav pri nej čiastočne kompenzuje nadváhu, spôsobenú ťažším motorom a prídavnou technikou systému.

Po štítku 4x4 by preto mali siahať najmä tí, ktorí ho skutočne využijú. Yeti vybavený týmto pohonom patrí vo svojej kategórii k najschopnejším terénnym harcovníkom. Samozrejme, nejde o žiaden tvrdý off-road, no v štichu vás nechá málokedy, za čo vďačí okrem piatej generácii medzinápravovej spojky Haldex aj elektronike, ktorej môže veliť špeciálny režim.

Test Škoda Yeti 62 fotografií v galérii Test Škoda Yeti Test Škoda Yeti 62 fotografií v galérii Test Škoda Yeti
Škoda Yeti sa vo verzii 4x4 nemusí báť ani náročnejšieho terénu

Z hľadiska jazdných vlastností na ceste sa nám ako lepšie vyvážený javil benzín. SUV od Škody sa vie slušne držať asfaltu, no daňou je tvrdé pruženie. Bohužiaľ, facelift tento problém nevyriešil. Podvozok obmedzuje komfort a bez pardónu si vie aj zabúchať, najmä na krátkych priečnych nerovnostiach.

Z hľadiska spotreby nemožno ani v jednom prípade hovoriť o nejakých zázrakoch. Vznetový dvojliter potreboval v meste i na diaľnici identickú porciu paliva: 7,5 l/100 km. Na okresných cestách mu stačilo čosi vyše šiestich. Pre výkonnejšiu verziu tohto motora uvádza Škoda paradoxne nižšiu spotrebu, v meste je podľa údajov výrobcu rozdiel až deväť deci.

Benzín nám spotrebou urobil radosť v meste, no sklamal nás na diaľnici 62 fotografií v galérii Benzín nám spotrebou urobil radosť v meste, no sklamal nás na diaľnici

Aj keď vo všeobecnosti sú naftové motory úspornejšie, v tomto prípade to celkom neplatilo. V meste sa nám so zážihovým motorom podarilo výrazne podliezť výrobcom udávané číslo i dieselového súpera. Výsledkom bola hodnota 7,1 litra. Nižší apetít s finálnym priemerom 5,8 l/100 km sme zaznamenali aj na okresných cestách. Opačné garde mali varianty na diaľnici, kde si vyššie otáčky agregátu 1.4 TSI pýtal krutú daň vyjadrenú údajom 9,2 litra na 100 kilometov.

Dizajnové rozdiely za 170 eur

Škoda Yeti po modernizácii štartuje na čiastke 14-tisíc eur, pričom z tejto okrúhlej sumy vám pri kúpe základného modelu jeden eurodukát zvýši. Nami testované motorizácie skombinované s vybavením Mont Blanc však začínajú podstatne vyššie než je cena 13 990 eur. Benzín sa blíži k hranici dvadsaťtisíc, diesel je štandardne ešte o tri tisícky ďalej.

Interiér dostal pri modernizácii nový volant a pár drobností 62 fotografií v galérii Interiér dostal pri modernizácii nový volant a pár drobností

Pre záujemcov o kúpu tohto SUV je podstatná informácia, že z hľadiska dizajnu sa môžu rozhodovať najmä podľa vkusu. Rozdiel medzi dvoma vyhotoveniami totiž nie je nijako priepastný, za variant Outdoor si priplatíte 170 eur. Ani novinka v podobe parkovacej kamery nemá svoju cenu nastavenú vysoko. Záujemcovia dajú za tento šikovný prvok iba 280 eur navyše.

Cenový rozdiel medzi motorizáciami nie je malý. Preto ak ste rozhodnutí kupovať diesel a 4x4, lepšou voľbou by mohla byť verzia s výkonom 103 kW (140 k), ktorá leží ešte o tisícsto eur vyššie. To síce nie je zanedbateľná čiastka, no ak vás netlačí peňaženka, tento variant dvojlitra sa odmení nielen lepšou dynamikou, ale ako sme už spomínali, má aj nižší apetít.

Najväčšou zmenou Yetiho je plastika

Nemeň to, čo funguje. Škoda sa tohto pravidla pri modernizácii typu Yeti vo veľkej miere držala. Tvár vozidla síce „povinne“ prispôsobila flotilovej šablóne, no inak sú zmeny tohto modelu len detailné. Snežný muž tak stále boduje najmä priestorom, variabilitou a cenou. Plastika síce so sebou priniesla aj zopár noviniek vo výbave, no žiadnu nemožno považovať za naozaj zásadnú. Škoda, že pri modernizácii konštruktéri nevyriešili problém tvrdosti podvozka.

Test Škoda Yeti 62 fotografií v galérii Test Škoda Yeti Test Škoda Yeti 62 fotografií v galérii Test Škoda Yeti
Yeti zmenil svoju tvár, no v základe zostal rovnaký, aký bol

Testovaná dvojica sa líšila na papieri i naoko, no pri výbere medzi nimi má hlavné slovo peňaženka a najmä potreby. Diesel boduje spotrebou len na diaľnici, inak za menším benzínom zaostáva. Hlavnou výhodou testovanej naftovej verzie so systémom 4x4 tak zostáva univerzálnosť, reprezentovaná aj väčšími schopnosťami v teréne. Doplácať za ňu nezanedbateľné tisíce len pre každoročnú silvestrovskú cestu na chalupu sa však určite neoplatí.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami


Najnovšie články
Babráci za volantom sa opäť nevmestili do kože

Nezávislý grafik vytvoril dve vizualizácie terénne štylizovaného kombi, ktoré má mať premiéru na parížskom autosalóne.

Ako môže vyzerať Mercedes E All-Terrain

Vedenie FCA uviedlo, že ide o modely strednej triedy Chrysler 200, dodávky Ram, Jeep Renegade a Cherokee, vyrobené v rokoch 2014 a 2015.

Fiat Chrysler zvolá do servisov 410-tisíc áut

Bentayga dostane športovejší bodykit, disky s priemerom 23 palcov či ladený výfukový systém. Zvýšenie výkonu sa zatiaľ nekoná.

Startech si brúsi zuby na SUV Bentley

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na nedeľu 24. júla 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Veľké americké kupé pôsobia nielen svalnatým, ale i robustným a bezpečným dojmom. Bariérové testy však odhalili ich vážne slabiny pri ochrane posádky.

Prekvapenie z crashtestu legendárnych kupé

Zážihový motor, či vznetový? To je častá, priam hamletovská otázka, či už pri kúpe nového auta, alebo ojazdeného. Pri týchto modeloch z druhej ruky je však...

7 jazdených áut, kde je benzín jasná voľba
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×