Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Citroën Grand C4 Picasso: Väčší je lepší

Nafúknutá verzia nového Picassa má úplne prepracovanú zadnú časť a solídne využiteľný vnútorný priestor.
37 25.03.2014 / Ján Trangel

Medzi rodinne založenými MPV odvodenými od nižšej strednej triedy je pekným zvykom ponúknuť dva veľkostne odlišné modely. Nový Citroën C4 Picasso sme už detailne vyskúšali v jeho krátkej verzii, teraz nastal čas doplniť si zbierku o skalp väčšieho bračeka s označením Grand v mene. V tomto teste sa zameriame na odlišnosti a špecifiká väčšieho Francúza.

TIP: Test Citroën C4 Picasso: Vesmírna loď

Prednú časť i pracovisko vodiča majú krátke aj dlhé Picasso rovnaké. Rozdiely začínajú pribúdať od polovice smerom vzad 37 fotografií v galérii Prednú časť i pracovisko vodiča majú krátke aj dlhé Picasso rovnaké. Rozdiely začínajú pribúdať od polovice smerom vzad

Viac než len prerastený Picasso

Citroën Grand C4 Picasso má výrazne prepracovanú zadnú časť. Nejde iba o nasadenie akéhosi batohu pre dosiahnutie väčších objemov v batožinovom priestore. Inžinieri natiahli rázvor o výrazných 55 mm a kompletne prerobili oblasť piatych dverí vrátane svetiel. A tieto zmeny sú iba k dobru – kým v teste krátkej C4 Picasso sme spomínali, že zadná časť je menej futuristická a nekorešponduje tak so zvyškom automobilu, vo verzii Grand to rozhodne neplatí. Vyzerá stopercentne čerstvo a moderne z ktoréhokoľvek uhla.

Grand C4 Picasso má o 55 mm dlhší rázvor. To už je výrazný rozdiel, ktorý zásadne mení charakteristiky auta i jeho siluetu 37 fotografií v galérii Grand C4 Picasso má o 55 mm dlhší rázvor. To už je výrazný rozdiel, ktorý zásadne mení charakteristiky auta i jeho siluetu

 
Grand C4 Picasso e-HDi 115
C4 Picasso e-HDi 115
Dĺžka
4587 mm
4428 mm
Šírka
1826 mm
1826 mm
Výška
1634 mm
1625 mm
Rázvor
2840 mm
2785 mm
Batožinový priestor (za 2. radom)
645 / 725 l
537/630 l
Batožinový priestor (za 1. radom po strechu)
1843 l
1709 l
Pohotovostná hmotnosť
1535 kg
1480 kg
Celková hmotnosť
2150 kg
1940 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h
12,1 s
11,8 s
Maximálna rýchlosť
189 km/h
189 km/h

Šiesty (a siedmy) zmysel

Citroën Grand C4 Picasso formálne patrí medzi narastené MPV odvodené od automobilov nižšej strednej triedy – stáť by teda mal po boku napríklad Renaultu Grand Scénic, alebo Fordu Grand C-Max. Pracovať s priestorom v koncerne PSA vždy vedeli a Grand C4 Picasso toto umenie posúva o niečo vyššie. Napriek priemerne malej platforme je ponúkaný vnútorný priestor nadštandardný. Čisto z pohľadu dostupného miesta pre posádku a batožinu by sme sa ho nebáli smelo postaviť napríklad proti Fordu S-Max, čo je auto minimálne o pol čísla väčšie.

Zásadné zmeny v zadnej časti si vyžiadali aj iné svetlá. Tieto zásahy podľa nás neboli na škodu, Grand C4 Picasso pôsobí nevšednejšie, zaujímavejšie 37 fotografií v galérii Zásadné zmeny v zadnej časti si vyžiadali aj iné svetlá. Tieto zásahy podľa nás neboli na škodu, Grand C4 Picasso pôsobí nevšednejšie, zaujímavejšie

Najlepšie tento skok demonštruje reálna použiteľnosť tretieho radu sedadiel. Kým pri prirodzených konkurentoch so základmi v nižšej strednej triede sme si vždy museli povzdychnúť nad teoretickou úrovňou sedemmiestnosti, pri Grand C4 Picasso hodnotíme, že dvojica sedadiel v treťom rade je skutočne použiteľná aj pre dospelého.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Keď je treba nastupovať úplne dozadu, sedadlá druhého radu sa vedia takto úhľadne poskladať. Bohužiaľ, iný spôsob sklopenia dostupný nie je, a tak je potrebné pred nastúpením demontovať detskú sedačku či sedák 37 fotografií v galérii Keď je treba nastupovať úplne dozadu, sedadlá druhého radu sa vedia takto úhľadne poskladať. Bohužiaľ, iný spôsob sklopenia dostupný nie je, a tak je potrebné pred nastúpením demontovať detskú sedačku či sedák Traja 180 cm vysokí pasažieri sa za seba posadia tak, aby nikto nekvílil bolesťou pre skrútené končatiny. Cestu na lyžovačku či do Chorvátska by sme síce na extra sedadlách absolvovať nechceli, ale bežné presúvanie na krátke vzdialenosti nevidíme ako problém.

Obrovské vráta batožinového priestoru sa otvárajú elektricky, chýba nám však tlačidlo „zavri a zamkni“.  Otvárajú sa ale aspoň dostatočne vysoko na to, aby si priemerne urastený Európan nemusel robiť starosti o príčesok. Samotný kufor je dobre prístupný, nakladacia hrana nie je zbytočne vysoko i keď extra miesta pre šiesteho a siedmeho pasažiera si vyberajú svoju priestorovú daň. Sedadlá druhého radu je možné posúvať, preklopiť, alebo úplne sklopiť do roviny. 

Sedenie na predných sedadlách je pocitovo rovnaké ako pri krátkej verzii C4 Picasso. Priestoru je viac než dostatok, to isté možno povedať o počtoch odkladacích priestorov. Pocit nadštandardného miesta ešte umocňuje A-stĺpik výrazne posunutý vpred. Prístrojový panel vo forme obrovského displeja je umiestnený uprostred palubnej dosky a výrazne zapustený, jeho čitateľnosť teda netrpí ani na priamom slnku.

Test Citroën Grand C4 Picasso 37 fotografií v galérii Test Citroën Grand C4 Picasso Test Citroën Grand C4 Picasso 37 fotografií v galérii Test Citroën Grand C4 Picasso  
Miesto pre batožinu má v závislosti od polohy sedadiel druhého radu objem 645, alebo 725 litrov. Po vyklopení sedadiel tretieho radu ešte ostáva úzky, ale vysoký priestor s objemom 170 litrov

Veľký flegmatik

Ako Grand C4 Picasso jazdí? Nuž, človek uvažujúci o MPV od Citroënu už zo samotnej podstaty svojej voľby a s ňou spojenej filozofie značky nemôže očakávať ostré jazdné náčinie. Prvé husle  hrá komfort, na ostrejšie prechádzanie zákrut treba priamo zabudnúť. Nechápte nás zle - v danej situácii to nepovažujeme za nedostatok, ale prirodzenú vlastnosť. A v tomto kontexte už ani príliš nehrá rolu, či si na stále relatívne krátky rázvor pridáte niekoľko centimetrov dĺžky v podobe verzie Grand.

Pod kapotu sme si schválne vybrali agregát e-HDi, teda 1,6-litrový naftový štvorvalec, ktorý sme mali možnosť testovať aj v krátkom C4 Picasso – tentokrát ale s manuálnou prevodovkou. Nebudeme ho rozoberať do detailov, uspokojíme sa s konštatovaním, že postačuje aj pre potreby väčšieho z dvojice francúzskych MPV.

1,6-litrový dieselový agregát je plne dostatočný aj pre potreby väčšieho z dvojice MPV 37 fotografií v galérii 1,6-litrový dieselový agregát je plne dostatočný aj pre potreby väčšieho z dvojice MPV

Zaujímavejšie sa porovnanie vykryštalizuje pri účtovaní paliva. V meste rozdiel väčšej karosérie nie je cítiť, naopak, prejavil sa blahodarný vplyv manuálneho radenia.  Nameraných 5,5 litra znamená lepší priemer danej triedy. Okresné cesty sme dokázali odjazdiť s priemerom 4,5 litra, na diaľnici si väčší Picasso vypýtal v priemere rovných šesť litrov. To je vzhľadom na rozmery auta primeraná hodnota.

Pochváliť musíme odhlučnenie a hlavne utlmenie vibrácií. Malý dieselový motor na voľnobehu je v podstate nebadateľný, ozýva sa iba pri akcelerácii. Na diaľnici si síce agregát pýta vyššie otáčky, do interiéru však preniká iba tlmené vrčanie. Extra hlučný nie je ani podvozok. Veľká karoséria s presklenou strechou pri náklonoch mierne vŕzga, tento problém ale hravo vyrieši pustené rádio.

Zozadu Grand C4 Picasso pôsobí konvenčnejšie, menej futuristicky, rozhodne však modernejšie, než zadné partie kratšej verzie 37 fotografií v galérii Zozadu Grand C4 Picasso pôsobí konvenčnejšie, menej futuristicky, rozhodne však modernejšie, než zadné partie kratšej verzie

Analógia neobstojí

Nie je to tak dávno čo sme v podobnom duchu ako teraz dvoch Picassov porovnávali Renault Scénic a Grand Scénic a pýtali sa, či dlhý alebo krátky. Vtedy bol záver jednoznačný: Grand Scénic berte iba v prípade, že extra priestor skutočne potrebujete. Centimetre karosérie a litre objemu boli vykúpené citeľne horšími jazdnými vlastnosťami.

Dva Citroëny majú podobný životný príbeh, ale záver rovnaký nevyvodíme. Grand C4 Picasso síce je o niečo ťažkopádnejší, väčšia karoséria si ale nežiada krvavé vodičské obete. A ani z hľadiska dizajnu nejde o prešľap – čisto subjektívne sa nám dokonca Grand so svojou jednoduchšie krojenou zadnou časťou a vytŕčajúcimi dvojitými svetlami zdá byť podarenejší.

Keby sa nejaký bláznivý umelec rozhodol každému národu postaviť sochu v podobe automobilu, tá Francúzska by rozhodne mala niesť proporcie podobné Citroënu Grand C4 Picasso. Toto auto stelesňuje všetky zakorenené hodnoty francúzskych automobilov 37 fotografií v galérii Keby sa nejaký bláznivý umelec rozhodol každému národu postaviť sochu v podobe automobilu, tá Francúzska by rozhodne mala niesť proporcie podobné Citroënu Grand C4 Picasso. Toto auto stelesňuje všetky zakorenené hodnoty francúzskych automobilov

Tak či onak, Citroën Grand C4 Picasso je bližšie k jadru filozofie MPV odvodených od automobilov nižšej strednej triedy než jeho menší braček. Pri stále rozumných celkových rozmeroch ponúka vskutku nadštandardné priestorové parametre. Francúzsky výrobca síce vytiahol z rukáva niekoľko svojich varietných trikov aby maximalizoval subjektívne vnímanie priestoru (napr. posunutie A-stĺpika dopredu), v tomto prípade sa ale radi necháme balamutiť. Citroën Grand C4 Picasso dokáže vyvolať pocit neohrozeného krížniku ciest, známy z modelov MPV o jedno, či dokonca dve čísla väčších.

Dobre sa inžinieri popasovali aj s integráciou tretieho radu sedadiel, ktorá netradične na túto triedu má zmysel. Výhrady nemáme ani voči odhlučneniu, komfortu jazdy či slabšiemu naftovému motoru. Všetky tieto prvky dobre zapadajú do konceptu prerasteného kompaktného MPV.

Diskutabilnou položkou je cena. Základných 16 890 eur v akcii znie mimoriadne lákavo, keď ale začnete prihadzovať prvky výbavy, aby ste sa dorovnali štandardom triedy (prípadne získali niečo navyše), cena hravo skáče vysoko cez 20 tisíc eur. V našom prípade dokonca nečakane vysoko. Jednotlivé rozmaznávadlá sú našťastie poväčšine logicky zoradené do balíčkov, takže nie je problém si povyberať to zaujímavé.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu


Najnovšie články
Porsche Panamera: Evolúcia prebehla úspešne

Nissan rokuje s britskou vládou o prípadnej kompenzácii za odchod Británie z EÚ ešte predtým, ako rozhodne o investícii do výroby novej generácie Qashqaia

Nissan chce od Británie kompenzáciu

Elektrické kupé má karosériu z uhlíkových vlákien, atraktívny dizajn a pohon z vychádzajúci z techniky monopostu Formula E.

Renault v Paríži otvoril exkluzívny TreZor

Po ôsmich rokoch od uvedenia prvej generácie prichádza druhá. Je väčšia, ľahšia a lepšie vybavená. Ako však pôsobí naživo?

Audi Q5: Druhá generácia poriadne schudla

Do Paríža prišli z krajiny vychádzajúceho slnka hneď tri rôzne verzie kompaktu, najväčšie haló vyvolal športový prototyp.

Honda prekvapila: Civic Type R i sedan!

Obrovské sedemmiestne SUV dokáže vďaka dvakrát prepĺňanému osemvalec zrýchliť z nuly na 100 km/h za 4,2 sekundy a dosiahnuť tristovku.

Brabus 850 XL: Svaly pre veľkého medveďa

Sedemmiestne francúzske SUV nemá plnohodnotný tretí rad sedadiel, na kratšie trasy však možno vytvoriť kompromisné usporiadanie.

Peugeot 5008: Rodinné gény zostali
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×