Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI: Mal byť prvý?

Originálny hatchback namiesto zmenšeniny Octavie? Pri prvej jazde od nás dostal zelenú. Obháji sa aj v premiérovom redakčnom teste?
32 57 príspevkov 02.12.2013 / Ladislav Malák

Keď sa hovorilo o „druhej“ karosárskej verzii, ktorá sa má postaviť v ponuke vedľa päťdverového liftbacku, nie nepodobného na väčšiu Octaviu, očakávania boli rôzne. Nemalá časť publika chcela dokonca kombík. Nakoniec však prišlo niečo, čo Škoda ešte vo svojej ponuke nemala: takmer klasický päťdverový hatchback nižšej strednej triedy.

Škoda prezentuje Spaceback ako ten „mladistvejší“ Rapid. Musíme súhlasiť, ostrejšie skosená zadná časť hatchbacku mu ozaj pridala na vizuálnej sviežosti a odlíšila od väčšieho príbuzenstva 32 fotografií v galérii Škoda prezentuje Spaceback ako ten „mladistvejší“ Rapid. Musíme súhlasiť, ostrejšie skosená zadná časť hatchbacku mu ozaj pridala na vizuálnej sviežosti a odlíšila od väčšieho príbuzenstva

Prečo len „takmer“ klasický? Pretože škodováci evidentne použili podobnú fintu ako Audi pri modeli A3 Sportback, keď do výslednej zmesi predsa len prisypali aj trošku kombi-korenia. To sa na pohľad prejavilo v tomto prípade extra párom okienok ešte aj za zadnými bočnými dverami a pomohlo to aj batožinovému priestoru. Ale nepredbiehajme.... Všetko má v prvom teste, pre ktorý sme zvolili motorizáciu 1.2 TSI 63 kW, svoj priestor.

Keď mínus neznamená menej

Rapid Spaceback je v porovnaní s liftbackom kratší o dosť výrazných 18 centimetrov. A zmenšenie objemu batožinového priestoru vyzerá byť podľa papierových hodnôt ešte dramatickejšie: v základe až o 135 litrov. V praxi však vôbec nie je dôvod na paniku. Liftback totiž svoje extra kubíky prepravného priestoru získava hĺbkou kufra a na rozdiel od Spacebacku nad jeho síce veľkú, ale plochu 550-litrovú placku, už nenaložíte de facto nič.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Na druhej strane Spaceback síce má „iba“ 415-litrový základ, tento objem je však kubickejší a lepšie využiteľný aj na výšku. Nehovoriac o tom, že keď sa plató odprace do svojho krytu, v pohode prepravíte ešte o niečo vyšší náklad, ktorý sa už do liftbacku nezmestí ani omylom. A to aj napriek pomerne strmému sklonu zadného okna Spacebacku.

Bez rezervy 415 litrov, s plnohodnotným náhradným kolesom 384 litrov. Hlavne však s dobre využiteľným kubickým tvarom sklonu zadného okna verzie Spaceback 32 fotografií v galérii Bez rezervy 415 litrov, s plnohodnotným náhradným kolesom 384 litrov. Hlavne však s dobre využiteľným kubickým tvarom sklonu zadného okna verzie Spaceback

V dnešnom automobilovom svete nie je práve módou priznávať kapacitné úbytky, Škoda však patrí k tým pár výrobcom, ktorí sa k nim poctivo priznajú. Reč je o zmenšení objemu kufra v prípade, keď si do výbavy vozidla zvolíte plnohodnotnú rezervu (+85 €). Konkrétne tu hovoríme o mínus 31 litroch, ktoré sa týkali aj nami testovaného exemplára. Výsledný základ 384 litrov je však stále nadpriemerom medzi kompaktnými hatchbackmi. A aspoň si podľa toho viete predstaviť, o koľko reálne vám dávajú menej tí, čo robia zo zákazníka hlupáka, tváriac sa, že rezerva priestor neuberá.

Na celkovom objeme kufra za prednými sedadlami už zmenšenie o spomínané tri desiatky litrov v podstate nestojí za reč. Tu skôr treba spomenúť fakt, že ak sa chcete vyhnúť schodíku po sklopení zadných operadiel, treba si priplatiť 212 eur za dvojité dno. Ani to však nevytvorí dokonalú rovinu, stále ostane mierne lomená. Ale aspoň sa zmenší odskok pomerne vysokej nakladacej hrany od dna kufra a vytvorí sa krytý priestor na bezpečné uloženie menších kusov nákladu.

Zadní môžu narásť

Rapid Spaceback je v pragmatickom účtovaní odlišný od liftbacku hlavne kufrom, preto sme ním začali a venovali mu toľko priestoru. Ostatné odlišnosti už také dramatické nie sú, v podstate sa už strácajú v celkovom kontexte automobilu. Respektíve, ešte jeden spomenutia hodný rozdiel sme predsa len našli.

Ak sa posunieme z kufra o „jeden rad“ dopredu, ocitáme sa na zadných sedadlách, kde si kolená nájdu podľa očakávania presne toľko miesta, ako v liftbacku. Citeľne viac priestoru však dostáva hlava. Kým v liftbacku sa 185 cm vysoký pasažier (za rovnakým vodičom) musí kolenami totálne natlačiť na predné operadlo, aby medzi lebku a strešný tapacírung strčil aspoň prst, tak Spaceback mu nad hlavou nechá miesta aj na dva prsty, a to aj pri využití celej, zhruba 5-centimetrovej rezervy pred kolenami.

185 cm vysoký pasažier za rovnakým vodičom má na kolená ešte asi 5 cm rezervu, zadné sedadlá variantu Spaceback však už takýmto urastencom neohrozia ani hlavu nízkou strechou 32 fotografií v galérii 185 cm vysoký pasažier za rovnakým vodičom má na kolená ešte asi 5 cm rezervu, zadné sedadlá variantu Spaceback však už takýmto urastencom neohrozia ani hlavu nízkou strechou

Toto je dosť podstatný rozdiel oproti hatchbacku. Spolu s kufrom však aj jediný podstatný. Pretože rozplývať sa nad nejakým iným volantom či pokovovanou lištou na palubovke miesto plastovej čiernej už ozaj nestojí za zmienku. A je to aj dosť individuálne: niekto má rád čierny interiér, niekto zase pestrejší.

Na kvalite materiálov ako takej sa v kabíne nezmenilo nič. Vizuálne je veľmi dobrá, vypracovaním takisto, plasty sú však na dotyk betónovo tvrdé, nedá sa svietiť.... Spaceback si ale zachoval aj dobré vlastnosti kabíny, ktoré priniesol liftback, čiže okrem iného bezproblémovú ergonómiu s jednoduchým zaujatím správnej vodičskej pozície a prehľadnými rozmiestnením ovládacích aj zobrazovacích prvkov.

Akurátna guma a reálna zeleň

O pohonných alternatívach pre Rapid sme už popísali toľko, že do ďalších opakovaných litánií sa nám už ozaj nechce. Venovali sme sa benzínovej špičke, ale naopak aj atmosférickému základu. Postavili sme proti sebe dve verzie turbomotora 1.2 TSI a žiaľ museli sme zahorekovať nad naftovou alternatívou.

Kontext, do ktorého si vyberáte motor pre Rapid Spaceback, je odlišný skôr marketingovo, než technicky. Ale aspoň trochu predsa len je. Pod kapotu toho „mladistvejšieho, sviežejšieho a dizajnovo dynamickejšieho“ variantu si ozaj už ani teoreticky nevieme predstaviť voľbu najslabšieho neprepĺňaného 1.2 MPI s chabým výkonom 55 kW (75 k) a biednym krútiacim momentom 112 Nm, zasadeným až kdesi vysoko hore v pásme riedkej kosodreviny.

Zabudnite na 1.2 MPI, inak spláchnete do kanálu aj tie najmenšie dynamické ambície športovejšie strihnutého Rapida. Toto je podľa nás rozumný základ: 1.2 TSI 63 kW 32 fotografií v galérii Zabudnite na 1.2 MPI, inak spláchnete do kanálu aj tie najmenšie dynamické ambície športovejšie strihnutého Rapida. Toto je podľa nás rozumný základ: 1.2 TSI 63 kW

Testovanú slabšiu verziu turbomotora 1.2 TSI (63 kW/85 k) vidíme pre tento prípad ako ozaj rozumný základ. A ešte možno viac než pri liftbacku platí, že nemusíte ľutovať plus 800 eur, za ktoré dostanete nielen silnejší variant oturbenej jednadvojky, ale aj k nemu príslušnú šesťstupňovú prevodovku namiesto päťstupňovej. Ale späť k testovanému motoru. Jeho dynamické schopnosti sú už dobre známe. Nie je to žiaden drak, ale vďaka slušnému záťahu už odspodu (160 Nm od 1500 otáčok) ani úplný leňoch. Neohromí, ale ani neurazí.

Aj Spaceback má v kombinácii so slabšou verziou turbomotora 1.2 TSI iba päťstupňový manuál 32 fotografií v galérii Aj Spaceback má v kombinácii so slabšou verziou turbomotora 1.2 TSI iba päťstupňový manuál Zaujímavosťou testovaného auta bol príplatkový balík Greentec, obsahujúci pneumatiky s nižším valivým odporom, systém rekuperácie brzdnej energie a otravné, ale za istých okolností prínosné automatické vypínanie motora. V konečnom účtovaní nám vďaka nemu Rapid Spaceback zožral o niečo menej paliva, než predtým testovaný liftback bez tohto balíka. Investíciu +273 eur do Greentec paketu preto vidíme ako celkom rýchlo návratnú a dosť reálne zelenú, ak vám na tom záleží.

Dobré body píšeme testovanému Spacebacku aj za podvozok. Jednak preto, že použité 15-palcové obutie je z hľadiska komfortu pruženia ozaj ideálne na naše tragikomické cesty. Bez toho, aby vyššou vrstvou gumy nejako extra citeľne degradovalo dobré jazdné vlastnosti. A aj preto, že už v kombinácii so slabšou verziou motora 1.2 TSI sa vyhnete hanebnému použitiu bubnových bŕzd na zadnej náprave.

Aj pod desať tisíc.... teoreticky

A sme pri téme, ktorej sa budú týkať zrejme všetky tie najveselšie príspevky do očakávanej diskusie k tomuto skromnému článočku: cena. Nuž, áno, nezabudli sme na to, že ešte pred časom sme aj my očakávali, že Spaceback ponúkne o niečo atraktívnejšie tabuľky. To sa však nestalo. Plus mínus autobus je tam, kde liftback. Čo na jednej strane znamená, že pomer ceny a poskytnutej protihodnoty je podobne slušný, kladivo na konkurenciu to však nebude.

Box Autobazar

Aspoň jedno pozitívum tu ale musíme zaregistrovať: túto karosársku verziu už hádam nikomu nenapadne biť po hlave tabuľkami neporovnateľných lacných francúzskych sedanov typu Peugeot 301 a Citroën C-Elysée, tak ako sa to prihodilo na jeho veľkú škodu (s malým „š“) liftbacku, ktorý trafil svoju premiéru práve do času, keď vyrazili na slovenské bojové polia títo cenoví nájazdníci.

Ak chcete udržať cenu v rozumných dimenziách, musíte si dať pozor na príplatkové doplnky. V cenníku ich je veľa za ozaj prijateľné sumy, za takúto parádnu „Rally zelenú“ metalízu ale napríklad zacvakáte až 424 eur. Podľa nás zbytočne... 32 fotografií v galérii Ak chcete udržať cenu v rozumných dimenziách, musíte si dať pozor na príplatkové doplnky. V cenníku ich je veľa za ozaj prijateľné sumy, za takúto parádnu „Rally zelenú“ metalízu ale napríklad zacvakáte až 424 eur. Podľa nás zbytočne...

A aj tu sa aspoň pomocou kadejakých bonusov predsa len dá dostať na nejaké zaujímavejšie čísla. Nami testované 1.2 TSI 63 kW sme síce označili za rozumný základ, ak je ale pre vás cena alfou a omegou, viete klesnúť ešte o tisícku nižšie na tabuľkové dno 11 430 eur za 1.2 MPI. Prípadne ešte hlbšie, ak využijete dílerský bonus 300 eur, alebo dokonca až mínus 1300 eur pri využití financovania kúpy.

Za istých okolností sa teda dokážete dostať až pod desaťtisícovú hranicu. Voľba použiteľnejšieho motora a lepšej výbavy však obstarávaciu sumu pevne zakotví v päťmiestnom cifernom regióne. Čo ako štedrý by bol díler a čo ako dobrý by bol váš zákaznícky vyjednávací talent....

Aspoň že na druhý pokus....

Už sme to raz povedali explicitne a párkrát naznačili implicitne, musíme to ale zase zopakovať: aj prvý komplexný redakčný test nás presvedčil o tom, že Spaceback mal byť prvou verziou modelu Rapid, uvedenou na trh. Vyhli by sme sa hlúpemu porovnávaniu s neporovnateľnými „konkurentmi“ a dostali by sme hneď na prvý pokus auto, ktoré by nikto nemohol označiť za „drahú lacnú Octaviu“.

Takto mal vyzerať Rapid hneď na prvý pokus. Prvý redakčný test nás v tom iba utvrdil 32 fotografií v galérii Takto mal vyzerať Rapid hneď na prvý pokus. Prvý redakčný test nás v tom iba utvrdil

Lenže stalo sa a už sa neodstane. A tak konštatujeme, že Spaceback prinesie aspoň dodatočné oživenie ponuky modelu Rapid. Lacnejší síce nie je, ale aspoň má pár lákadiel, ktorými sa starší súrodenec pochváliť nemôže: litrovo menší, ale zato prakticky a reálne využiteľný kufor kubického formátu, viac miesta nad hlavou posádky na zadných sedadlách a dizajn – to je síce kategória subjektívna, ale zatiaľ sme z publika nepočuli hlasy, ktoré by považovali Spaceback za škaredšieho z dvoch ponúkaných Rapidov. Alebo to vidíte inak?

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu


Najnovšie články
Expresné odťahovanie v Turecku

České vozidlo pokrstené po medveďovi pôsobí v mnohých prvkoch povedome, no štandardy značky posunie o úroveň vyššie.

Škoda Kodiaq odhalila svoj interiér

Autosalón v Moskve priniesol veľkú novinku automobilky AvtoVAZ. Pozrite sa ako by koncept XCode mohol vyzerať v športovej aj sériovej verzii!

Takto by mohla vyzerať nabrúsená Lada XCode

SUV dostalo do vienka dva silné motory: benzínový agregát s výkonom 162 kW (220 k) a naftový dosahujúci až 177 kW (240 k).

Špičkové dvojlitre pre VW Tiguan

Aféra koncernu Volkswagen má ďalšie obete, na ktoré sa od začiatku zabúda. Sú nimi obce a mestá v okolí fabrík VW, ktoré sú odkázané na firemné dane. VW však...

Dieselgate: Takto sa aféra dotkne bežných ľudí

Fanúšikovia automobilky Mazda sa dlhodobo dožadujú o nový športový model série RX. Zdá sa, že ich čakanie sa blíži ku koncu. Mazda ukáže RX-9 v roku 2019.

Mazda RX-9: Japonský samuraj potvrdený

Norma Euro 6 priniesla opäť čistejšie exhaláty, ale aj náročnejšiu techniku. Väčšina vznetových motorov sa už nezaobíde bez SCR katalyzátora, vyžadujúceho si...

AdBlue predraží jazdu na naftu: Vieme ako veľmi
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×