Zadlžené železničné spoločnosti majú byť ozdravené v priebehu troch rokov, ak sa budú dôsledne uplatňovať navrhované opatrenia. Po tomto období by pri zákazníckej orientácii mali byť schopné dosahovať vyrovnané hospodárenie. Počíta s tým program revitalizácie železničných spoločností, ktorý ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja predložilo vo štvrtok do medzirezortného pripomienkového konania. Revitalizačný plán má zabezpečiť vyrovnanie pohľadávok medzi železničnými firmami a štátom a optimalizovať nastavenie sektora železničnej dopravy.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. má podľa programu do začiatku budúceho roka uvoľniť 1 800 pracovníkov, približne pätinu z ich celkového počtu. K 1. júlu má z firmy odísť 400 zamestnancov, k 1. septembru 700 a k 1. januáru 2012 ďalších 700 pracovníkov.
Ministerstvo dopravy zároveň chce zabezpečiť vstup strategického partnera do Carga do júla 2012. Úroveň zadlženosti Carga dosahuje 75 %, keď pri majetku 685 mil. eur má záväzky 518 mil. eur.
Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK, a.s. plánuje uvoľniť do troch rokov 621 pracovníkov. Do začiatku apríla má odísť 100 pracovníkov, do mája 131 a k začiatku roka 2012 ďalších 130 ľudí. K začiatku roka 2013 je plánovaný odchod 130 osôb a rovnaký počet by mal odísť z firmy aj k začiatku roka 2014. ZSSK plánuje úplne zrušiť 374 vlakových spojov, čiastočne zrušiť 74 vlakov v určitom úseku jazdy a obmedziť 36 vlakových spojov na niektoré dni v týždni.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) by mali do 1. júla uvoľniť 1 700 zamestnancov a ďalších tisíc do konca roka 2012. Uplatnením úsporných opatrení, uvádza sa ďalej v programe revitalizácie, musí operátor železničnej infraštruktúry dosiahnuť výšku ekonomicky oprávnených nákladov v roku 2013 na úrovni fixných nákladov 260 mil. eur.