Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Poriadny zábeh pre ceed_sw: 7 575 km za mesiac

cee´d kombi sme prehnali po diaľniciach, okreskách i mestách, v Nemecku vyskúšali maximálku a na vlastných chrbticiach otestovali komfort sedadiel po vyše sto hodinách za volantom.
20 3 príspevky 01.08.2013 / Ján Trangel

Keď sme prvého júla preberali cee´d_sw, mal najazdených iba jedenásť kilometrov. Po mesiaci už na počítadle svieti číslo 7 575. Vyjadrené v čase, za volantom sme strávili vyše stodvadsať hodín. Môžeme už teraz povedať, že sa nám podarilo auto skutočne spoznať? Podľa nás áno.

Kia cee´d ako koč pre dlhé trate

Takto sa za mesiac zmenil stav na počítadle prejdených kilometrov 20 fotografií v galérii Takto sa za mesiac zmenil stav na počítadle prejdených kilometrov Je zrejmé, že takmer osemtisíc kilometrov za mesiac sa dá iba ťažko nakrútiť pri šúchaní sa v meste. My sme si kombi cee´d vybrali ako diaľničný koč pre ďalšie pokračovania nášho cestovateľského projektu a riadne sme ho prevetrali po cestách Európy. Preto sa v tomto článku vyhneme všeobecným popisom a technickým detailom a zameriame sa na to podstatné – popíšeme, akým spoločníkom je cee´d kombi na dlhých cestách.

Naša Kia cee´d_sw je vo výbave EX bez akýchkoľvek príplatkových prvkov, čiže ide o strednú z trojice ponúkaných výbav (najnižšia je LX, najvyššia TX). Pri pohľade do cenníka a zoznamu prvkov ju zároveň môžeme považovať za najracionálnejšiu voľbu.

Štandardom je celá písmenková polievka elektronických systémov, LED pre denné svietenie, elektricky ovládaná štvorica okien a systém sklápania zrkadiel, nastaviteľný posilňovač riadenia, tempomat, audio s USB vstupom a Bluetooth handsfree, ovládanie na volante, atď. Z prvkov bežných v tejto kategórii chýbajú iba zadné parkovacie senzory, ktoré sa dajú priplatiť za 290 eur. Na parkovanie s kombíkom bez nich sme si síce zvykli, pohodlie pri používaní v meste však rozhodne zvýšia. Na tomto prvku by sme nešetrili.

Upokojenie v európskom štýle

Sedadlá podľa nás patria medzi najdôležitejšie súčasti auta. Pokiaľ výrobca nezvládne túto disciplínu, zvyšok auta môže byť akokoľvek výborný, celkový dojem padne na kolená. Za sedadlá v strednej výbave by si cee´d zaslúžil, povedzme, dva mínus. Látkové sedadlá majú prirodzene dobré tvarovanie a dokážu podržať v zákrute. Opierka bedier je elektricky nastaviteľná a má výrazný rozsah. To je netradičné riešenie, obzvlášť vzhľadom na to, že sedadlá ako celok sa nastavujú klasicky, manuálne a chýba im aj vyhrievanie (za príplatok 290 eur aj s vyhrievaním volantu).

BANNER300

Pri dlhších cestách však začne vystupovať na povrch prílišná mäkkosť najmä v hornej časti. Pri cestovaní tempom 800 km denne sme spoza volantu nevystupovali vyslovene rozlámaní, ale nebola to ani čistá gaučová pohoda. Čiže cee´d sa radí do akéhosi sedadlového priemeru – na krátke a stredné vzdialenosti je úplne vyhovujúci, občasné dlhšie cesty sa dajú prežiť. Pre pravidelné hltanie nekonečných diaľničných kilometrov však stavané nie sú – v tomto prípade sa treba popozerať inde.

Pracovisko v znamení rozumu

Praktický odkladací priestor medzi lakťovou opierkou a radiacou pákou má mnoho využití a prostredníctvom príslušenstva sa dá podľa potrieb aj zmenšiť 20 fotografií v galérii Praktický odkladací priestor medzi lakťovou opierkou a radiacou pákou má mnoho využití a prostredníctvom príslušenstva sa dá podľa potrieb aj zmenšiť Pochváliť rozhodne treba ergonómiu ovládania. Kým ešte pred niekoľkými rokmi boli niektoré kórejské autá typické svojským rozložením jednotlivých ovládacích prvkov,  cee´d prezentuje jednoznačne badateľné stopy upokojenia v európskom štýle. Vodič má na svojom pracovisku všetko na dosah – čo nie je na volante, dokáže pravou rukou nastaviť na stredovom paneli.

Okolo vodiča sa nachádza celý zástup odkladacích priestorov – uprostred priehradka na peňaženku, hore držiak na slnečné okuliare, veľká jaskyňa v lakťovej opierke a dve multifunkčné priehradky plechovkového formátu. Do dverí sa zmestí aj 1,5-litrová fľaša a papiere sa zas dajú dať do sieťok za sedadlami. O priestor pre odloženie vecí teda rozhodne nie je núdza.

Jedným z prvkov, na ktorý sme si už zvykli aj pri automobiloch nižších tried, je vnútorné spätné zrkadlo s automatickým stmievaním. Z nejakého dôvodu modelu cee´d v strednej výbave chýba a je to veľká škoda – v základe by sme to pochopili, vyššie by to už ale malo byť štandardom. Čo ale musíme oceniť je, výhľad dozadu. Zrkadlo dokáže pokryť celé zadné okno, cez ktoré máte výborný prehľad o dianí za autom.

Po mesiaci používania sú vodičove dvere riadne okopané. A to nie preto, že by sme nevedeli vystupovať z auta, ale pre slabú aretáciu dverí v koncovej polohe – pokiaľ ich otvoríte slabo alebo prisilno, prípadne fúka vietor, dvere sa hneď vrátia späť 20 fotografií v galérii Po mesiaci používania sú vodičove dvere riadne okopané. A to nie preto, že by sme nevedeli vystupovať z auta, ale pre slabú aretáciu dverí v koncovej polohe – pokiaľ ich otvoríte slabo alebo prisilno, prípadne fúka vietor, dvere sa hneď vrátia späť

Pri pohľade na stredový panel nenájdete nič extra zaujímavé – veď toto už všetko poznáme. Faktom ale je, že použitý multimediálny systém si nás získal. Počas cestovania sme nenarazili na jediný problém. Ovláda sa mimoriadne jednoducho, reaguje rýchlo, zobrazenie je prehľadné. Výhodou je, že vie prehrať úplne všetko (dokonca aj odstránené súbory z koša) a je jedno, či sú na CD, USB, alebo ich získava z telefónu pripojeného cez Bluetooth. Toto sú presne situácie, kedy sa získavajú body za jednoduchosť a použiteľnosť, nie grafiku, množstvo súčasne snímaných dotykov či 300-stranový manuál na nastavenie všetkých funkcií rádia.

Niekedy jednoduchosť hrá prvé husle. A to je prípad modelu ceed 20 fotografií v galérii Niekedy jednoduchosť hrá prvé husle. A to je prípad modelu ceed

Alchýmia so vzduchom

Klimatizácia nás pri cestovaní za slnečných dní mierne sklamala. Samozrejme, stále hovoríme o strednej výbave, takže hneď neočakávame automatickú klímu (aj keď v tomto aute by sme si ju za 390 eur pre strednú výbavu isto priplatili). Ale aj medzi manuálnymi sme už mali možnosť zažiť lepšie kúsky. Manuálna klíma v modeli cee´d pracuje v dvoch výkonnostných režimoch. Prvý je slabý, štandardný a pozorujeme ho pri rýchlostiach do cca 100 km/h.

Vychladenie auta na ako-tak komfortnú teplotu pri jazdení v meste nie je jednoduché, obzvlášť keď teplomer ukazuje dvojciferné hodnoty začínajúce sa trojkou. Potrebné je mať zvolený jeden z režimov, kedy sú aktívne minimálne dva výduchy z troch a intenzitu pustenú na trojku. To okrem priameho fúkania studeného vzduchu na posádku znamená slušnú dávku zvukového diskomfortu.

Výduchy klimatizácie vám vedia spôsobiť vrásky na tvári, avšak keď ich zavriete, tesnia výborne 20 fotografií v galérii Výduchy klimatizácie vám vedia spôsobiť vrásky na tvári, avšak keď ich zavriete, tesnia výborne

Pri vyššej rýchlosti akoby klíma nabrala druhý dych. Ventilátor pracuje silnejšie, vháňa do interiéru viac studeného vzduchu. Aj na priamom slnku stačí mať nastavený prvý rýchlostný stupeň. Stále však ostáva v hre alchýmia pri nastavovaní výduchov. Samozrejme, nastavenie zón je vysoko subjektívne, nám sa ale pri najlepšej vôli nepodarilo nájsť žiadne, ktoré by nám plne vyhovovalo. Problém je v tom, že chýba možnosť voľby ofuku „tela“ a „hlavy“ s vypnutými nohami. Pokiaľ si vyberiete iba jeden z nich, efekt je slabý. Keď sa pridá rýchlosť ventilátora, zase nie je možné nájsť polohu, v ktorej by na vodiča a spolujazdca nefúkal studený vzduch úplne priamo.

Po niekoľkých tisíckach kilometrov sme si uvedomili, že za jazdy úplne podvedome v pravidelných intervaloch meníme smerovanie vzduchu a jeho intenzitu tak, aby dlhšie nefúkal na tú istú časť tela. Ku cti ale juhokórejskému výrobcovi slúži, že tesnenie výduchov je veľmi dobré. Keď niektorý  zakážete alebo zatvoríte, studený vzduch z neho jednoducho neprúdi. Presne tak to má byť.

S týmito troma tlačidlami sme sa po pár tisíc kilometroch hrali úplne podvedome 20 fotografií v galérii S týmito troma tlačidlami sme sa po pár tisíc kilometroch hrali úplne podvedome

Kde sú tie litre

Ľavé sedadlo je v kolmej polohe, pravé v aretovanej „naklonenej“ polohe. Toľko miesta náklon sedadiel uberá z praktickej využiteľnosti kufra 20 fotografií v galérii Ľavé sedadlo je v kolmej polohe, pravé v aretovanej „naklonenej“ polohe. Toľko miesta náklon sedadiel uberá z praktickej využiteľnosti kufra Pokiaľ si niekto kupuje kombi, určite mu záleží na batožinovom priestore. Kia cee´d_sw ponúka papierových 510 litrov so zatiahnutou roletkou.

V tabuľke táto hodnota vyzerá výborne, má však svoje obmedzenia.

Prvým je štandardné naklonenie zadných sedadiel do oblasti batožinového priestoru bez možnosti ich aretácie v kolmej polohe.

V praxi to znamená, že na dĺžku síce máte veľa priestoru, keď ale naložíte vyšší kufor, merať musíte v hornej časti, kde sú zadné sedadlá najviac naklonené. A dole vám tak ostane asi 15 cm nevyužitého miesta.

Druhým drobným chytákom je systém odkladacích priestorov v dvojitom dne – čo sú ďalšie „utopené“ litre. Na bokoch sú dve plytké a široké priehradky, uprostred veľa malých odkladacích priestorov a na začiatku, pri vstupe do kufra, jedna hlboká, ale úzka diera.

Kryt dvojitého dna sa dá takto elegantne poskladať, čo je užitočné, pokiaľ napríklad prevážate predmety, ktoré by mohli zašpiniť batožinový priestor 20 fotografií v galérii Kryt dvojitého dna sa dá takto elegantne poskladať, čo je užitočné, pokiaľ napríklad prevážate predmety, ktoré by mohli zašpiniť batožinový priestor

Šikovným poskladaním batožiny sa dá tento priestor využiť, praktická by však bola možnosť kompletne celé dvojité dno vybrať – aj za cenu vzniku „schodu“ po sklopení sedadiel. To sa však dá iba čiastočne, vybratím celej časti oddeľujúcej rezervu od samotného batožinového priestoru vrátane zvukovej izolácie. Navyše ostatné súčasti dvojitého dna – teda schránka vpredu a dvojica na bokoch – sú na svojich miestach pevne ukotvené. Keď sa tieto drobné neduhy spočítajú, tradičný ašpirant na prvé priečky v priestorových tabuľkách padá do priemeru.

Ceed kombi 20 fotografií v galérii Ceed kombi Ceed kombi 20 fotografií v galérii Ceed kombi
Strednú časť dvojitého dna vybrať môžete, boky však nie

Vysoké rýchlosti zvláda

Pod kapotou nášho exepmlára sa nachádza benzínový motor 1.6 GDi, teda konzervatívna 1,6-litrová atmosféra. Ponúka maximálny výkon 99 kW (135 k), čo sú na túto kategóriu veľmi slušné parametre. Napriek tomu sme ale pred cestou mali trošku obavy – predsa len, toto nie je motor určený na dlhé diaľničné presúvanie, ale skôr do každodennej kombinovanej premávky. Už po prvých kilometroch však prišlo veľmi príjemné prekvapenie. Poctivá atmosféra nemá s vyššími rýchlosťami vôbec žiadny problém. Pri 130 km/h motor točí na šestke asi 3 200 otáčok a pod kapotou ho nie je počuť.

Presnejšie: cee´d je pri diaľničnom cestovaní odhlučnený veľmi dobre – obtekajúci vzduch sa ozýva iba šeptom, podvozok ožije až pri bombardovaní podvozka na českej D1 a aj motor výrobca umravnil nadštandardne. Problémom však je odvaľovanie kolies, ktoré preniká do kabíny na všetkých typoch povrchov. Z hľadiska hluku teda cee´d rozhodne patrí k tomu lepšiemu vo svojej kategórii, zázraky ale čakať netreba. Stále sme „iba“ v neprémiovej nižšej strednej triede.

Atmosférická jednašestka nás prekvapila kompatibilitou s rýchlymi diaľnicami 20 fotografií v galérii Atmosférická jednašestka nás prekvapila kompatibilitou s rýchlymi diaľnicami

Ale späť k motoru. Tachometrických 130 km/h dokáže udržať veľmi dlho. Výraznejšie diaľničné stúpania, napríklad na Českomoravskú Vysočinu, si však už vyžadujú podradenie na päťku. Potom môžete v kopci aj pridávať. Podradiť je lepšie aj v situácii, keď vás na diaľnici napríklad kamión spomalí na deväťdesiatku a potrebujete sa opäť rozbehnúť na cestovnú rýchlosť. Zo šestky takýto rozbeh trvá nekonečne dlho a majitelia čohokoľvek oturbeného sa za vami môžu ublikať do bezvedomia...

V praxi sa nám osvedčilo podradenie na štvorku, vytiahnutie rýchlosti na 130 km/h a potom zaradenie šestky. Navyše, ani rozdiel v spotrebe pri jednom či druhom jazdnom štýle (teda rýchlo akcelerovať na štvorke verzus dlho držať plyn na podlahe na šestke) nie je výrazný. O tom si však povieme inokedy.

Rýchlosti nad domácim limitom

Pri putovaní Nemeckom sme cee´d vyskúšali aj vo vyšších rýchlostiach. Konkrétne: dosiahli sme maximálnu rýchlosť 185 km/h (podľa GPS, tachometer v aute už vtedy ukazuje vyše 200) a to sme sa držali na rovine. Tým sme v podstate potvrdili výrobcom udávanú maximálku 192 km/h. Odchýlku 7 km/h môžeme považovať za zanedbateľnú, lebo ju mohlo spôsobiť naloženie vozidla batožinou či protivietor. Tak či onak, toto nie je situácia, v ktorej sa cee´d cíti komfortne.

Oveľa zaujímavejšie je cestovanie ustálenou rýchlosťou 160 km/h. Motor vtedy točí rovných 4000 otáčok a aj dlhodobejšiu jazdu zvláda bez problémov. Jeho činnosť je v kabíne jednoznačne poznateľná. Tu však treba pripomenúť, že ešte nedávno, keď sa 1,6-litrové motory kombinovali iba s päťkvaltmi, bola takáto úroveň hluku štandardom pri 130 km/h.

Práve pri vyšších cestovných rýchlostiach sa ukazuje, aký veľký pokrok urobili kórejské autá za poslednú dekádu. Podvozok nemá s cestovaním stošesťdesiatkou najmenší problém, aj pri diaľničných nerovnostiach je auto na ceste isté a sedí výborne. Pochváliť treba aj aerodynamiku, ktorá sa už pri týchto rýchlostiach ozýva síce výraznejšie, stále však nejde o ohlušujúci rev a dá sa akceptovať.

Týmto tlačidlom sa dá regulovať účinok posilňovača riadenia 20 fotografií v galérii Týmto tlačidlom sa dá regulovať účinok posilňovača riadenia

Riadenie, ku ktorému v nižších rýchlostiach nemáme väčšie výhrady, pri 160 km/h stráca na presnosti a pokyny vodičových rúk prenáša na vozovku s prílišnou vervou. Okrem troch štandardných režimov (Comfort, Normal, Sport) by sa hodil ešte jeden, kde by riadenie kládlo výraznejší odpor, zároveň ale nefungovalo „skokovo“ – teda že na jemné posunutie nereaguje a výraznejšie vás zase hneď vrhne do vedľajšieho pruhu.

Čas, keď sme sa skamarátili

Kia cee´d kombi dostala hneď na začiatok riadne zabrať. Za mesiac sme sa s autom dobre zžili, akceptovali niektoré jeho nedostatky a zvykli si na drobné vychytávky a solídny štandard, ktorý ponúka. Po prvej fáze zoznamovania môžeme povedať, že cee´d kombi je veľmi dobrým kočom pre krátke a stredne dlhé presuny, benzínová atmosféra zvláda diaľničné tempo a cudzie jej nie sú ani rýchlosti vysoko nad tuzemským maximom. Teraz cee´d prechádza do ďalšej fázy, v ktorej sa stane „dievčaťom pre všetko“, univerzálnym denno-denným pomocníkom. Ako sa osvedčí v tejto úlohe?


Najnovšie články
Takto by mohla vyzerať nabrúsená Lada XCode

SUV dostalo do vienka dva silné motory: benzínový agregát s výkonom 162 kW (220 k) a naftový dosahujúci až 177 kW (240 k).

Špičkové dvojlitre pre VW Tiguan

Aféra koncernu Volkswagen má ďalšie obete, na ktoré sa od začiatku zabúda. Sú nimi obce a mestá v okolí fabrík VW, ktoré sú odkázané na firemné dane. VW však...

Dieselgate: Takto sa aféra dotkne bežných ľudí

Fanúšikovia automobilky Mazda sa dlhodobo dožadujú o nový športový model série RX. Zdá sa, že ich čakanie sa blíži ku koncu. Mazda ukáže RX-9 v roku 2019.

Mazda RX-9: Japonský samuraj potvrdený

Norma Euro 6 priniesla opäť čistejšie exhaláty, ale aj náročnejšiu techniku. Väčšina vznetových motorov sa už nezaobíde bez SCR katalyzátora, vyžadujúceho si...

AdBlue predraží jazdu na naftu: Vieme ako veľmi

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na utorok 30. augusta 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Miera akceptácie autonómnych vozidiel síce nie je vysoká, ale najväčšiu šancu predať ich majú značky Mercedes a Infiniti. Majitelia terénnych a výkonných áut...

Ktorí motoristi by kúpili autonómne auto?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×