Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Seat Toledo 1.2 TSI: Klasika je späť!

Seat sa štvrtou generáciou modelu Toledo vracia k poctivému dizajnu. Sú však pre úspech dostatočne poctivé aj ďalšie jeho atribúty?
36 25 príspevkov 31.07.2013 / Ladislav Malák

Na tretiu generáciu Toleda, akýsi čudný mix medzi MPV, hatchbackom, sedanom a odpadkovým kontajnerom, by Seat zjavne najradšej čo najskôr zabudol. Aj zástupcovia slovenského importéra ju pri prezentácii tej štvrtej počas tlačovky diplomaticky preskočili konštatovaním, že štvorka má pokračovať v úspechu jednotky a dvojky.

Po frankensteinovskom dizajne predošlej generácie niet ani pamiatky. Toledo si opäť zaslúži svoje meno a milovníci štylistickej klasiky majú opäť dôvod na spokojnosť 36 fotografií v galérii Po frankensteinovskom dizajne predošlej generácie niet ani pamiatky. Toledo si opäť zaslúži svoje meno a milovníci štylistickej klasiky majú opäť dôvod na spokojnosť

A tak prichádza štvrtá generácia opäť s tvarmi elegantnej kompaktnej limuzíny. Tá na prvý pohľad takmer dokonalo tají, že je to praktickejší liftback, ktorému sa vzadu okrem plechu otvára aj sklenená časť dverí kufra. Priamym príbuzným Toleda v koncerne VW je Škoda Rapid. V jej službách sa nám ako jedna z najrozumnejších pohonných alternatív predviedol motor 1.2 TSI, takže sme po ňom siahli aj pri prvom redakčnom teste španielskej novinky.

Ostrejšou britvou. Ale iba navonok

Katalánsky barbiér svoju britvu nabrúsil na prvý pohľad o niečo ostrejšie než český holič a z rovnakého základného formátu dokázal vyrezať viditeľne dynamickejšie črty, pri pohľade na zadné partie, ale hlavne pri skúmaní tvárou v tvár. Seat je v neprémiovej rodine koncernu VW za toho športovejšieho a pri exteriérovom odlíšení Toleda od Rapida sa to aj ukázalo.

Náklady sa však v dnešnej dobe škrtia miestami ozaj kruto, a tak v interiéri odlišnosti okrem volantu budete hľadať lupou, ak nie mikroskopom. A ak ich aj nájdete, tak zistíte, že závisia ani nie tak od krajiny pôvodu, ako skôr od výbavy auta. Medzi Rapidom a Toledom je odlišnosť v kabíne ozaj nepodstatná, preto nemá význam sa v ňom opäť podrobne vŕtať. Stačí stručne zhrnúť, o čom bol český interiér a hneď máte predstavu o tom španielskom.

Za účelným dizajnom sa skrýva aj účelná ergonómia. Tu rozhodne nebudete mať problém s hľadaním zle umiestneného ovládacieho či zobrazovacieho prvku, ani s nastavovaním správnej vodičskej pozície 36 fotografií v galérii Za účelným dizajnom sa skrýva aj účelná ergonómia. Tu rozhodne nebudete mať problém s hľadaním zle umiestneného ovládacieho či zobrazovacieho prvku, ani s nastavovaním správnej vodičskej pozície

Dizajn interiéru isto nepritiahne tú časť zákazníckej obce, na ktorú platia lacné triky na efekt typu kadejakých pokrútených farebných panelíkov a lištičiek, dobrých akurát tak na to, aby odlákali pozornosť vodiča od cesty, alebo sa nebezpečne odrážali v čelnom skle. Toledo, presne ako Rapid, má interiér štylizovaný účelne a decentne. Ani fanúšikovia ďobania do plastov si tu neprídu na svoje, skoro všetky sú ukážkovo tvrdé. Ale zato zlícované presne a pevne, nezaznamenali sme ani najmenší náznak pazvukov.

Priestor vpredu neobmedzí ani nadpriemerne urastených jedincov. Vzadu sa pre komfortnú jazdu dá hovoriť o výškovom limite asi 180 cm ak sa posudzuje priestor nad hlavou. Kolená by sa vošli aj 185-centimetrovému pasažierovi, za rovnako vysokého vodiča. Samozrejme, trojmiestne zadné sedadlo zostáva iba na papieri: aj keď je Toledo o nejaké dva palce širšie než o triedu menšia Ibiza, stále to stačí pre rovnocenné pohodlie iba dvom osobám vzadu.

Výhoda liftbacku: auto nestratí pekné klasické sedanovité proporcie, do kufra vás ale pustí takýmto obrovským otvorom 36 fotografií v galérii Výhoda liftbacku: auto nestratí pekné klasické sedanovité proporcie, do kufra vás ale pustí takýmto obrovským otvorom

Silnou stránkou, žiadne prekvapenie, je aj v tomto prípade kufor. Liftback vás síce oberie o výhodu prepraviť vyššie či kvadratickejšie predmety, ktoré sa zmestia iba do kombi. Na druhej strane vám však ponúka podstatne lepší prístup do kufra, než klasický sedan s úzkym plechovým vekom. Základný objem 550 litrov radí Toledo na špičku a aj keď výrobca nikde neuvádza celkovú kapacitu po sklopení zadného operadla, nie je dôvod aby bola iná než u Rapida, čiže takisto špičkových 1490 litrov.

Komfortnejšie Toledo rovná sa Rapid

Okrem tvárovej časti exteriéru je Toledo od Rapidu asi najviac odlišné jazdným prejavom. Nie však výrazne. A hlavne nie podvozok nami testovaného exemplára. Ten mal totiž vo výbave stupňa Reference položku „komfortné pruženie“. V praxi to znamená, že s týmto prvkom je približne tam, kde je Rapid štandardne. A ak chcete podvozok tvrdší, musíte siahnuť po inej výbave.

To by sme vám však, celkom na rovinu, ani veľmi neodporúčali. Už základný Rapid a „komfortné“ Toledo totiž majú podvozok na pomery našich tankodrómov (viac než) dosť tuhý. Jeho nárazy na nerovnosti sú síce po mechanickej stránke odfiltrované solídne. Odhlučnenie však trochu doplatilo na účelnú konštrukciu, ktorej úlohou je hlavne vydržať čo najviac týrania takými (ne)cestami, aké máme aj u nás. Hlavne prenos nárazov kolies do karosérie a jej následné dunenie budú citlivejší jedinci vnímať trochu bolestne.

Riadenie je presné a aj bez koženého poťahu sa s týmto volantom pracuje prekvapivo dobre 36 fotografií v galérii Riadenie je presné a aj bez koženého poťahu sa s týmto volantom pracuje prekvapivo dobre

Jazdné vlastnosti inak patria k tomu lepšiemu v danej triede. Síce im niečo málo chýba do ukážkovo presných reakcií niektorých drahších kompaktov (Golf, Focus a spol.), ale zato sú podstatne lepšie, než „približne“ reagujúce hojdálky z podsegmentu lacných sedanov typu Citroën C Elysée, Peugeot 301 či Dacia Logan. Toledo, podobne ako Rapid, je veľmi dlho neutrálne, nedotáčavosť nastupuje až pomerne neskoro, ale stále dosť čitateľne.

Okrem tvrdšieho naladenia podvozka Toleda (aj keď nie práve toho nami testovaného) svedčia o jeho športovejších jazdných ambíciách v porovnaní s českým príbuzným aj zadné brzdy. Kým na Rapid sa montujú kotúče iba pre verziu s najsilnejším benzínovým motorom 1.4 TSI, Toledo má vzadu bubny naopak iba v najslabšom variante 1.2 MPI. Aspoň podľa porovnania slovenských špecifikácií, pretože jednotlivé trhy majú v tomto smere rozličné požiadavky.

Optimálna voľba

Pod kapotou prvého testovaného Toleda nám pracovala silnejšia verzia prepĺňaného štvorvalca 1.2 TSI, čiže s výkonom 77 kW/105 k. A celkom zámerne. Pri skúškach jednotlivých pohonov príbuzného Rapida nám tento vyšiel asi ako najrozumnejší, keď sme si na jednu stranu váh dali obstarávacie náklady a na druhú pomer dynamických schopností a spotreby. Preto sme ho zvolili aj na prvý test Toleda s otázkou, či to dopadne rovnako.

Po predošlých skúsenostiach s Rapidom sa nám silnejšia jednadvojka TSI ukázala byť optimálnym výberom aj pre Toledo 36 fotografií v galérii Po predošlých skúsenostiach s Rapidom sa nám silnejšia jednadvojka TSI ukázala byť optimálnym výberom aj pre Toledo

V prípade Toleda sme chvíľu aj zauvažovali nad tým, či by k jeho o málo športovejšiemu naturelu predsa len viac nesedel špičkový 1.4 TSI, ale rozmysleli sme si to: Toledo totiž presne ako Rapid s touto motorizáciu kruto cenovo dopláca na možnosť kombinácie iba s najvyššou možnou výbavou a iba so sedemstupňovým dvojspojkovým robotom DSG.

Jeden z najvýraznejších technických bonusov: silnejšie 1.2 TSI ako jediné v novom Tolede dostane presný a dobre odstupňovaný manuálny šesťkvalt 36 fotografií v galérii Jeden z najvýraznejších technických bonusov: silnejšie 1.2 TSI ako jediné v novom Tolede dostane presný a dobre odstupňovaný manuálny šesťkvalt Silnejšia prepĺňaná jednadvojka si však svoju úlohu zastane veľmi slušne. Krútiaceho momentu nemá veľa, je však k dispozícii v širokom pásme, čiže motor nepotrebuje vytáčať, aby ťahal. A ťahá síce nie nejako extra vehementne, ale zato použiteľne. Zároveň je to jediný motor, ktorý Toledo kombinuje so šesťstupňovým manuálom. Čiže jeho charakteristika je efektívnejšie využitá.

Prejavilo sa to aj na spotrebe. Možno si spomeniete na test, v ktorom sme porovnávali Rapid so slabším a silnejším 1.2 TSI, teda aj s päťstupňovou a šesťstupňovou prevodovkou. A že tá druhá kombinácia sa ukázala v istých režimoch dokonca ako ekonomickejšia. No a Toledo nám potenciálnu hospodárnosť silnejšieho 1.2 TSI iba potvrdilo.

Napriek tomu, že sme auto testovali takmer surové, sme prekročili spotrebu v meste iba o liter. Po dobrom zábehu je sľubovaná sedmička pri normálnej jazde s bežnou dávkou sebaovládania úplne reálnou hodnotou aj pre preplnenú metropolu. Aj nami dosiahnutých 7 litrov z diaľnice (130 km/h) ešte môže poklesnúť. A vidiecka hodnota 5 a pol litra už hádam ani klesať nemusí. Ale pozor, aj tu zbytočné vytáčanie motora vysoko nad dolnú hranicu maxima krútiaceho momentu pripomína fakt, že downsizing je dobrým sluhom, ale zlým pánom.

Za koruny rovnako ako za pesety

Pri uvádzaní takýchto áut na trh sa veľmi bedlivo sleduje cena. Príbuzný Rapid začal vlani iba so štandardným cenníkom a až po čase reagovala automobilka na frfľanie potenciálneho zákazníctva zvýhodnenou ponukou. Príbuzný Seat sa poučil a Toledo ponúka so zľavami hneď od začiatku. Tie dokážu znížiť čísla, ktoré vidíte dolu v tabuľke, o 1400 až 2000 eur. Do nejakého porovnávanie českého a španielskeho cenníka sa púšťať nechceme, pretože už prvý pohľad do oboch naznačuje, že pri povyrovnávaní výbavy sú rozdiely ozaj len málo podstatné.

BANNER300

Samotné Toledo má teda cenovú politiku podobnú ako Rapid. To znamená, že ak sa chcete pridržať na cenovom dne, musíte počítať s dynamicky veľmi kompromisným riešením v podobe atmosférickej benzínovej jednadvojky. A s výbavou, v ktorej chýba kadečo. Napríklad aj klimatizácia. A zase keby ste si chceli maximálne vychutnať dynamiku a palubný komfort, tak sa nedoplatíte, už pre vyššie spomínané obmedzenia kombinácií motora 1.4 TSI.

A čo nafta? Tak tá je kruto v ofsajde, presne ako u Rapida. Spočítané, podčiarknuté a zopakované: ak chcete s Toledom aspoň ako tak jazdiť, ale nechcete pri kúpe finančne vykrvácať, voľte práve nami testované silnejšie 1.2 TSI. Je to ten najrozumnejší kompromis.

Limuzína je späť, priestor na vylepšenie ostáva

Toledo je teda na trhu, jeho prvý redakčný test v našej réžii na konci. Na jednej strane konštatujeme, že nás ničím dramaticky neprekvapilo v porovnaní s českým príbuzným. Je podobne účelné a poctivo zmontované. Rozhodne ale schvaľujeme krok automobilky a radi zase vidíme v jej ponuke pod týmto menom „normálnu“ limuzínku, s praktickými vlastnosťami liftbacku.

Rapid je pre škodovku premostením priepasti medzi Fabiou a Octaviou. Príbuzné Toledo je pre Seat pokusom o návrat k úspechu klasicky tvarovanej karosérie 36 fotografií v galérii Rapid je pre škodovku premostením priepasti medzi Fabiou a Octaviou. Príbuzné Toledo je pre Seat pokusom o návrat k úspechu klasicky tvarovanej karosérie

Pri voľbe motorizácie si treba dávať pozor a počítať s tým, že to bude buď lenivé, alebo drahé. Ak sa ale uspokojíte s motorom 1.2 TSI, nebudete ľutovať. Je použiteľne dynamický a keď jazdíte rozumne, tak aj hospodárny. Pre športovo tvrdší podvozok síce musíte obísť strednú výbavu, vôbec vám to však nemusí byť ľúto, pretože aj ten komfortnejší je jazdnými vlastnosťami v pohode.

Čo by sme si vedeli predstaviť ako námet na vylepšenie do budúcnosti? Nuž, asi najskôr možnosť kombinácie motora 1.4 TSI aj s manuálnou prevodovkou a aspoň strednou výbavou. Športovejším ambíciám Toleda by takáto verzia rozhodne sekla. A prosíme si aj lepšie odhlučnenie karosérie pri nárazoch kolies na nerovnosti.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1197 cm3
Max. výkon
77 kW/105 k
pri otáčkach
5000/min
Max. krútiaci moment
175 Nm
pri otáčkach
1550-4100/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4482 mm
Šírka
1706 mm
Výška
1461 mm
Rázvor náprav
2602 mm
Pohotovostná hmotnosť
1110 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1175 kg
Užitočná hmotnosť
525 kg
Celková hmotnosť
1635 kg
Objem batožinového priestoru
550 l
Objem palivovej nádrže
55 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
195 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,3 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,4 l/100 km
Mesto - počas testu
7,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,5 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
 125 g/km
Emisná norma
Euro 5
Štandardná cenníková cena s DPH
Základná cena modelu
od 11 390 €
Základná cena verzie
od 14 290 €
Cena testovaného exemplára
16 003 €

 


Najnovšie články
Babráci za volantom: Po dovolenkách v plnej sile

Kto by to kedysi povedal, že Trabant môže byť auto, pri ktorom budú dievčatá zhadzovať oblečenie. No časy sa menia a niekdajší úsmevný model je dnes objektom...

Neuveriteľné: Trabant v sexi kalendári

To najlepšie čo Mercedes-Maybach zvládne. Obrnený S600 Pullman Guard stojí viac než milión eur, čo za to ponúkne?

Pullman S600 Guard: Odolá aj výbuchu bomby

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na nedeľu 25. septembra 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Štúdia by mala vychádzať z hatchbacku i30. Očakávať pri nej môžeme nielen radikálne tvary, ale tiež silný turbomotor.

Hyundai avizuje športový koncept RN30

Prototyp VBB-3 s výkonom asi tritisíc koní šiel na soľnom jazere maximálnou rýchlosťou 576 km/h, finálny výsledok sa však počíta priemerom z dvoch jázd.

Venturi prekonalo elektrický rekord

Starostlivý majiteľ na svojej Škode 100 najazdil len 17 000 kilometrov a potom ju zamkol v garáži. Po 35 rokoch uzrela svetlo sveta a žiari ako nová.

Skvost skrytý v garáži: Škoda 100 z roku 1970
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×