Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Ford Focus ST: Barytón štyroch hrncov

VIDEO
Aktuálny vrchol modelového radu Focus sa na papieri určite nemusí hanbiť. Ako však funguje v slovenskej realite?
48 13 príspevkov 29.07.2013 / Marek Pokrývka

Ford Focus aktuálnej generácie už dobre poznáme, testovali sme ho v niekoľkých rôznorodých prevedeniach vrátane trojvalcovej verzie. So súčasnou špičkou modelového radu s označením ST sme sa už zoznámili na medzinárodnej prezentácii, kde nám predviedla dobrý kompromis medzi športovým charakterom a praktickou stránkou. Boli sme zvedaví, či rovnako obstojí aj v slovenských podmienkach, preto sme es-téčko podrobili domácemu testu.

Tretia generácia hot-hatchu Ford Focus ST 48 fotografií v galérii Tretia generácia hot-hatchu Ford Focus ST

Výborné sedadlá obložené mandarínkami

Už po prvom zoznámení nám bolo jasné, že tento hot-hatch si s jeho civilnými súrodencami pomýlite len ťažko. Odlišné nárazníky, veľký lichobežník masky chladiča a mimozemsky tvarovaný výfuk dávajú autu jedinečný ráz. Nami testovaný exemplár bol okrem týchto prvkov neprehliadnuteľný aj vďaka laku: jeho karosériu pokrývala farba Tangerine Scream, teda výkrik mandarínky. Perleťový lak sa mení v mnohých odtieňoch od žltej po oranžovú.

Špeciálny lak však mal zásluhu na zvýraznení jedného dizajnového neduhu. Kapota dolieha na predný nárazník s veľkým odstupom. Táto medzera má pravdepodobne napomáhať chladeniu, no nám pomohla najmä v počúvaní upozornení divákov na otvorenú kapotu.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

BANNER300

Naopak, interiér sa od bežných modelov líši len v niekoľkých prvkoch. Nový je prístrojový panel, na palubnej doske pribudli tri budíky a zmenili sa sedadlá. Tie sú však neprehliadnuteľné. Dvojfarebné športové kreslá Recaro majú výrazné bočné vedenie, ktoré v zákrutách výborne podrží telo. Pozícia za malým tučným volantom je výborná a pomerne komfortná. Na dlhších cestách nám však chýbala bedrová opierka.

Dominantným interiérovým prvkom sú športové sedadlá 48 fotografií v galérii Dominantným interiérovým prvkom sú športové sedadlá

Štvorvalcový Dr. Jekyll a Mr. Hyde

S príchodom aktuálneho modelu entuziasti oplakávali výmenu charakterného päťvalca za bežný štvorvalec. Ford sa však neuspokojil s konfekciou a motor vybavil aktívnym zvukovodom. Bežne tak pôsobí motor veľmi civilne a len ťažko by ste mu podľa zvuku hádali jeho výkon. Aktivácia klapky vo zvukovode však Dr. Jekylla mení na Mr. Hyda a štyri valce sa hlásia k životu prekvapujúco rýdzym barytónom. Medzi dvojlitrovými štvorvalcami má Focus ST vďaka tomuto prvku jeden z najhutnejších zvukových prejavov.

Štvorvalec má najvyšší výkon 184 kW (250 k) a krútiaci moment 360 Nm 48 fotografií v galérii Štvorvalec má najvyšší výkon 184 kW (250 k) a krútiaci moment 360 Nm

Motor ponúka okrem príjemnej melódie aj dobrú porciu sily. Nafúknuté turbo slušne ťahá už od nižších otáčok a plnú parádu rozbaľuje okolo troch tisícov. Motor je spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá má slušne vymedzené dráhy chodu páky a dobre nastavenú dĺžku prevodov. Vďaka množstvu sily v širokom rozsahu otáčok je možné na dvojke a trojke absolvovať takmer akúkoľvek cestu okrem diaľnice.

Zábavná nátura zakódovaná v podvozku

Jedným z problémov minulého modelu bol výrazný prejav krútiaceho momentu na riadení. Inžinieri proti nemu postavili elektronického strážcu TSC, ktorý ho má vo veľkej miere neutralizovať. Medzigeneračné utlmenie tohto efektu je nepopierateľné, no stále ho cítiť. Najmä na nerovnom povrchu si volant ešte rád potiahne a vyžaduje od vodiča pevnú ruku.

Test Ford Focus ST 48 fotografií v galérii Test Ford Focus ST Test Ford Focus ST 48 fotografií v galérii Test Ford Focus ST  
Volant vyžaduje pevnú ruku, silný motor ním ešte vie potiahnuť

Focus ST dostal do vienka veľmi strmé riadenie, vďaka ktorému zvládne aj prejazd ostrými zákrutami bez zmeny polohy rúk na volante. Na druhej strane, kolesá sa aj napriek klasickej konštrukcii prednej nápravy odkláňajú od rovného smeru o niečo menej, než by sa žiadalo. Pri manévrovaní na parkovisku si teda napriek strmému prevodu s volantom zapracujete.

Box Autobazar

Podvozok dokáže so silným štvorvalcom držať krok, pri čistej jazde predvádza veľkú mieru neutrality čitateľne prechádzajúcej do nedotáčavosti. Stačí však prudko ubrať plyn či skočiť po brzde a Focus si rád pohodí zadkom. Jazdné vlastnosti sú skutočne výborné, vyvolať úsmev na tvári nie je pre ST žiadny problém. Ford nepoľavil ani pri konštrukcii brzdového ústrojenstva, ktoré dokáže silný štvorvalec opakovane krotiť s dostatočnou razanciou.

Bohužiaľ, stránka pohodlia nám v slovenských podmienkach prišla citeľne horšia než pri prvej jazdnej skúsenosti. Tuhé pruženie skombinované s osemnásťpalcovými kolesami dáva pocítiť mnohé defekty v asfaltovom povrchu a niekedy si podvozok aj pekne zabúcha. Najmä pod plynom predná náprava nestíha kompenzovať väčšie nerovnosti a dokáže sa ozvať skutočne výrazným treskom. Akustická stránka je na tom však horšie než samotný mechanický komfort, žiadne sekery do sedadiel sa ani v tomto prípade nekonajú.

O jeden smädný valec menej

Predchádzajúca generácia modelu Focus ST bola známym žrútom. Jej päťvalec si naozaj ľúbil vypiť a skromný nebol ani pri pokojnej jazde. Prechod na štvorvalec mal zabezpečiť, že tento status už bude minulosťou. Podarilo sa, alebo zostala snaha len na papieri? Áno aj nie.

Ak jazdíte s týmto športovo ladeným Fordom pokojne, s chuťou na benzín to vzhľadom na parametre nepreháňa. V meste sa s pokojnou pravou nohou dá tesne zmestiť do jednociferných čísel, na okresných cestách treba počítať s hodnotou v rozmedzí siedmich a ôsmich litrov. Diaľničné tempo znamená odber z nádrž rýchlosťou 8,3 l/100 km.

V meste sa Focus ST dokáže pri veľkej snahe zmestiť pod desať litrov 48 fotografií v galérii V meste sa Focus ST dokáže pri veľkej snahe zmestiť pod desať litrov

Situácia sa zmení, ak začnete vozidlu šliapať na krk. ST si to pritom priam vyžaduje, hodnoty z predchádzajúceho odseku preto nebude problém prekročiť. Zopnutie zvukovej klapky akoby zároveň znamenalo otvorenie magického prepadliska, ktorým sa benzín začne strácať kdesi za čínsky múr. Drsná pedálová hra v meste dokáže vyhnať spotrebu aj k dvadsiatke.

Mandarínky za dvetisíc europeňazí

Ak poškuľujete po ST, na základnú cenu Focusu sa ani nepozerajte. Športový variant stojí dvojnásobok a ešte aj čosi navyše. So základnou sumou 27 400 eur teda určite nejde o lacné vozidlo, no jeho priami konkurenti sa pohybujú v rovnakých cenových reláciách.

Vybavenie síce nie je chudobné, no pripláca sa aj za tempomat. V našom prípade cenu navýšilo niekoľko ďalších prvkov, napríklad bi-xenónové svetlomety za vyše tisícku. Kráľom príplatkov však bol prekvapujúco lak. Za špeciálnu farbu Tangerine Scream si Ford účtuje skutočne mastný doplatok: takmer dvetisíc európskych zlatiek. Aj vďaka výkriku mandarínky sa cena nášho testovacieho exempláru dotiahla na miliónovú hranicu v starej mene.

Eso v rukáve nesúce označenie kombi

Automobilke Ford sa s treťou generáciou modelu Focus ST podaril krok správnym smerom. Čiastočne ju zbavila povesti nespratného žrúta a trhača volantu z rúk, no podarilo sa jej zlepšiť jazdné vlastnosti a zachovať jedinečný charakter i zábavnosť. Silný turbomotor, dobrý podvozok, ostré riadenie a slušné sedačky z neho robia kvalitnú továreň na radosť. ST sa stalo v segmente silným hráčom, ktorý sa môže konkurentom smelo pozrieť do očí.

Ford Focus ST je v segmente hot-hatch silným hráčom 48 fotografií v galérii Ford Focus ST je v segmente hot-hatch silným hráčom

Hatchback nás presvedčil o svojich kvalitách, no skutočným esom v rukáve Fordu je verzia kombi. Tá dáva rozkolu medzi športovým vyžitím a potrebami rodiny nový rozmer a pred manželkou umožní ospravedlniť kúpu vozidla s 250 nasrdenými koňmi pod kapotou.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 999 cm3
Max. výkon
184 kW/250 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
360 Nm
pri otáčkach
2 000 - 4 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 362 mm
Šírka
1 858 mm
Výška
1 484 mm
Rázvor náprav
2 648 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 362 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 437 kg
Užitočná hmotnosť
638 kg
Celková hmotnosť
2 050 kg
Objem batožinového priestoru
316 / 1 101 l
Objem palivovej nádrže
55 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
248 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,5 s
Spotreba
Mesto - normovaná
9,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,9 l/100 km
Mesto - počas testu
11,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,2 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
169 g/km
Emisná norma
Euro 5
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 12 990 €
Základná cena verzie
od 27 400 €
Cena testovaného exemplára
33 153 €


Najnovšie články
Čo o vás hovorí farba vášho automobilu?

Nepozorný mladík spôsobil nehodu s niekoľkými účastníkmi, po kolízii sa však zdvihol zo zeme a odišiel.

Jazdec na skútri v zápche zrazil chodca

Šestnásťvalcová beštia mala mať podľa originálnych návrhov neštandardnú prednú časť a kamery namiesto spätných zrkadiel.

Bugatti Chiron mohlo vyzerať aj takto

V dnešných dňoch sa značka Tatra zameriava skôr na nákladné automobily. V minulosti však produkovala aj skvosty ako Tatra 600 Tatraplan.

Československý veterán Tatra 600 v dražbe

Japonský sedan sa zmení takmer na nepoznanie. Pod kompletne prepracovanou karosériou sa skrýva známa technika.

Mitsubishi Lancer čaká veľký facelift

Koncern pôvodne zamýšľal investovať okolo 1 miliardy USD s cieľom zvýšiť svoj podiel na indickom trhu do roku 2020 na 3,6 %. Ako sa však ukázalo, na tomto trhu...

Koncern GM zastavil investíciu v Indii

Jeden malý kamienok dokáže motoristom pripraviť nejeden problém. Presne v momente, keď poškodí čelné sklo ich automobilu.

Poškodené čelné sklo: Čo znamená v praxi?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×