Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Prísnejšie tresty za stáčanie kilometrov zatiaľ nebudú

Poslanci za Smer-SD odmietajú podporiť navrhovanú trestnoprávnu zodpovednosť za manipuláciu odometrov.
3 15 príspevkov 04.07.2013 / Soňa Zverková

Trestnoprávna zodpovednosť za stáčanie kilometrov sa odkladá na neurčito. Návrh z dielne dvojice poslancov za KDH totiž nezískal podporu strany Smer-SD, ktorá má v parlamente väčšinu kresiel.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Právne nástroje už existujú

Ako pre portál AutoMoto.sk povedala podpredsedníčka NR SR Jana Laššáková (Smer-SD), skutková podstata tohto trestného činu je tak široko formulovaná, že prakticky neumožňuje usvedčiť a potrestať páchateľa. Navyše podľa jej slov Trestný zákon už v súčasnosti ponúka viacero právnych nástrojov, ktoré umožnia tento skutok sankcionovať, napríklad podvod.

Aj jeden z predkladateľov, poslanec Pavol Zajac pre náš portál uviedol, že stáčanie odometrov možno klasifikovať pod § 269a (nekalé obchodné praktiky voči spotrebiteľovi). Keďže sa však táto možnosť potrestania nevyužíva, spolu s kolegom navrhli rozšírenie skutkovej podstaty trestného činu falšovania a pozmeňovania identifikačných údajov motorového vozidla o manipuláciu s počítadlom najazdených kilometrov – samozrejme za predpokladu, že ide o neautorizovaný zásah, čiže bez príslušného zápisu do technického osvedčenia vozidla.

Pokračovanie článku nižšie

Na druhej strane ale neexistuje žiadna povinnosť, podľa ktorej by bolo potrebné výmenu tachometra vrátane počítadla kilometrov nahlásiť. Podľa polície by však každý poctivý predajca mal informovať budúceho majiteľa o výmene tachometra a túto skutočnosť uviesť aj v kúpno-predajnej zmluve.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Problémy pri dokazovaní skutku

Ďalším dôvodom pre odmietnutie podpory je podľa Laššákovej fakt, že návrhu nepredchádzala verejná diskusia ani diskusia odborníkov, vrátane odborníkov na trestné právo. „Táto otázka rozhodne nie je nová, v parlamente sa o nej diskutovalo veľakrát. Ak už máme takúto úpravu prijať, tak by malo ísť o úpravu, ktorá bude naozaj účinná,“ hovorí Laššáková. Upozorňuje pritom na potrebu ďalších a účinnejších opatrení. „Vyžaduje si to diskusiu odborníkov, ako by sa takýmto praktikám dalo zabrániť aj inými prostriedkami, nielen represívnymi.“

Podpredsedníčka parlamentu poukazuje na problémy pri dokazovaní miery zavinenia nezávisle od toho, či išlo o úmysel alebo nedbanlivosť. S jej obavami korešponduje aj vyjadrenie polície, ktorá priznáva, že dokázanie takéhoto konania je veľmi náročné. „Vo väčšine prípadov sa zistí, že vozidlo malo pozmenený stav kilometrov, nezistí sa však kedy a kto takýto zásah vykonal,“ upozorňuje hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová.

Ako to malo fungovať v praxi

Predkladatelia návrhu zákona sa spoliehajú predovšetkým na kontroly originality. „V praxi by to malo vyzerať podobne ako v prípade zásahu do identifikátorov vozidla,“ hovorí Zajac. Pokiaľ by technici na pracovisku Kontroly originality (KO) zistili stopy neoprávneného vonkajšieho zásahu do počítadla najazdených kilometrov alebo nesúlad medzi stavom na odometri a údajom z on-line aplikácie, označili by vozidlo ako „dočasne spôsobilé“.

Technici by následne informovali políciu, nakoľko vzniká dôvodné podozrenie zo spáchania trestného činu (§ 220 Trestného zákona: Falšovanie a pozmeňovanie identifikačných a iných údajov motorového vozidla). Polícia mala vozidlo zaistiť a podrobiť kriminalistickej expertíze. Pokiaľ by sa manipulácia potvrdila, nasledovalo by zisťovanie pôvodnej identity vozidla.

Polícia by po zabezpečení dôkazného materiálu vrátila majiteľovi na odstránenie nedostatkov, čiže na úpravu počtu najazdených kilometrov podľa posledného evidovaného stavu. Následne mohol majiteľ absolvovať skrátenú KO, pri ktorej by získal kontrolnú nálepku a posudok „spôsobilé“. Ak by majiteľ nedostatky neodstránil, auto sa stáva nespôsobilým pre premávku na pozemných komunikáciách, v dôsledku čoho polícia odoberie osvedčenie o evidencii a evidenčné čísla a vozidlo vyradí z evidencie vozidiel.

Ak by sa falšovanie nepotvrdilo, auto by sa vrátilo majiteľovi, ktorý musí absolvovať skrátenú KO a získa kontrolnú nálepku potvrdzujúcu spôsobilosť vozidla.

Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková

Riešenie ad hoc nie je reálne

Podľa Laššákovej sa na Slovensku mnohé záležitosti riešia úplne nesprávne, predovšetkým systémom ad hoc. „Ak niekto ukradne poklop a iný človek si ublíži, ideme meniť trestný zákon a zavádzame trest odňatia slobody za krádež poklopu. Pritom krádež poklopu je podľa hodnoty aj teraz postihnuteľná trestným právom. Skôr chceme upútať pozornosť, že sa snažíme čosi riešiť. Akosi sa pritom zabúda na fakt, že máme dostatok právnych nástrojov, aby sme určité skutky potrestali.“

Podľa jej slov by sa zákony nemali prijímať len preto, aby sme ich mali. V prvom rade by každý zákon mal umožniť reálne uplatnenie v živote. Ako právnička považuje občianske a trestné kódexy za najdôležitejšie právne predpisy, ktoré nemožno príliš často meniť, nakoľko prinášajú právnu stabilitu a istotu. Smer-SD, ktorý je momentálne najsilnejšou stranou v parlamente, zatiaľ zmeny týkajúce sa stáčania kilometrov neplánuje. Laššáková nás však ubezpečila, že táto téma určite nezapadne prachom.

AutoMoto.sk komentuje

Hoci zavedenie trestnoprávnej zodpovednosti za manipuláciu odometra jednoznačne považujeme za krok správnym smerom, už v predchádzajúcom článku sme poukázali na to, že zmena jedného paragrafu v Trestnom zákone nebude stačiť. Preto s argumentami Jany Laššákovej môžeme súhlasiť, predovšetkým pre problémy pri dokazovaní a usvedčovaní páchateľov.

Na to, aby sa reálne niečo zmenilo k lepšiemu, je potrebné urobiť podstatne viac. Napríklad vybudovať elektronickú databanku relevantných údajov o vozidle na základe VIN čísla. A to nielen na národnej, ale aj na európskej úrovni. I keď schvaľovanie zákonov a predpisov je v našom parlamente podstatne rýchlejšie než v Bruseli, dúfajme, že nenastane situácia, ktorá je u nás bežná.

Hovoríme o nedotiahnutých a deravých úpravách, ktoré často situáciu skôr komplikujú, než riešia...

Anketa
Budú podľa vás v tomto volebnom období prijaté účinné zmeny, ktoré zabránia stáčaniu kilometrov?
Určite áno
3 %
Skôr áno
1 %
Skôr nie
20 %
Určite nie
76 %
Neviem sa vyjadriť
0 %


Najnovšie články
NDS chystá súťaže na diaľničné známky

VAŠA TÉMA   Od dnešného dňa prestáva v Česku „papierovo“ existovať približne 680 000 áut. Hrozí, že majitelia sa budú...

Jazdené autá z Česka: Hrozí vám strata peňazí

Ministerstvo vnútra v rámci novely zákona o premávke navrhuje viacero podstatných zmien. Tie najzavážnejšie sa týkajú cestných pirátov...

Zmeny v zákone: Koho čakajú vyššie pokuty?

Povedal to prezident nemeckého Združenia automobilového priemyslu. Prípadných strát v predaji áut v Grécku po jeho vystúpení z eurozóny sa priveľmi...

Odchod Grécka z eurozóny už nesmie byť tabu

VAŠA TÉMA   Slovenskí vodiči by si mali začať dávať v Rakúsku veľký pozor, keďže tamojšia polícia už začala na Slovensko...

Rakúšania už posielajú takéto pokuty Slovákom

Preprava dieťaťa v špeciálnej sedačke je už dnes našťastie úplnou samozrejmosťou. Aj pri jej použití sa však možno dopustiť množstva nebezpečných chýb...

7 chýb pri pripútavaní detí do autosedačiek

Tvrdí, že v spore, ku ktorému došlo v apríli tohto roku, nebolo ani víťaza, ani porazeného. Príčinu však neuviedol.

Winterkorn sa vyjadril k sporu s Piëchom
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Kým v minulosti Slováci hviezdy anglickej Premier League obdivovali iba na obrazovkách, na konci mája ich mohli v Poprade vidieť na vlastné...

Ján Telensky: Chcem tu pritiahnuť Beckhama!

Roamingové poplatky majú skončiť od júna 2017. Nepríde však k zjednoteniu všetkých trhov v únii.

Roaming o 2 roky skončí. Má to háčik

Internetová pomsta! Tak nazval Trenčan Michal Herman (24) video, ktoré dal na internet. 

Michal (24) sa rozhodol pomstiť Trenčínu

Spots číslo päť, unikátnemu projektu spájajúcemu neobvyklé miesta a umenie, sa tentoraz podarilo priniesť naozaj výbušný zážitok!

Spots #5 priniesol najlepší dizajn z Urban Marketu aj talkshow Scény_FM
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×