Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Renault Clio Grandtour 1.5 dCi: Spev Sirén

Vydarený dizajn, mimoriadne úsporný motor, veľa priestoru pre batožinu. Renault Clio Grandtour brnká na slovenské struny.
25 30 príspevkov 21.05.2013 / Ján Trangel

Podľa mytológie Sirény krásne spievali, aby privábili námorníkov. Clio to robí podobne. Vyzerá fantasticky a vo verzii Grandtour mu prakticky nemáte čo vytknúť ani pri pohľade do tabuliek. Rozmermi aj objemami je na tom veľmi dobre, možnosťami výbavy atakuje hranice, ktoré boli ešte pred niekoľkými rokmi vyhradené nižšej strednej triede. A ten motor... to je priamy útok na city Slovákov. Avšak, viete ako to dopadlo s námorníkmi?

Agresívna červená dodáva Renautlu Clio šmrnc 25 fotografií v galérii Agresívna červená dodáva Renautlu Clio šmrnc

Tvrdý život jedného kombíka

Narodiť sa ako kombi do segmentu B je pre každé auto kruté. Väčšina dostala od sudičiek údel jediného auta svojho majiteľa. A ten si ho navyše nezvolil pre čistokrvnú praktickosť, ale skôr z potreby získať viac priestoru za nižšiu sumu než mu ponúkne štandardná nižšia stredná trieda. A tak sú na neho kladené mimoriadne vysoké nároky. Rodičia malých kombíkov preto musia prichádzať s kreatívnymi riešeniami šetrenia na strane vstupov, aby výsledná cenovka ich dieťa nediskvalifikovala zo života hneď po narodení.

Rozmery, hmotnosti a objemy
  Clio Clio Grandtour
Dĺžka
4062 mm
4267 mm
Šírka
1732 mm
1732 mm
Výška
1448 mm
1445 mm
Rázvor náprav
2589 mm
2589 mm
Pohotovostná hmotnosť
1071 kg
1121 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1146 kg
1196 kg
Užitočná hmotnosť
587 kg
590 kg
Celková hmotnosť
1658 kg
1711 kg
Objem batožinového priestoru
300/1146 l
443/1380 l
Objem palivovej nádrže
45 l
45 l

V minulosti sa často škrtalo na dizajne. Všetky krivky boli podriadené maximálnemu využitiu priestoru a zároveň kompatibilite jednotlivých komponentov s hatchbackom. Dôsledkom bola celá generácia kombíkov, ktoré vyzerali ako spuchnuté verzie ich kratších súrodencov. Tieto časy sú už ale preč. Na dizajne sa nešetrí a po vydarenej Ibize ST je ďalším dôkazom v tomto segmente nový Renault Clio Grandtour. Z každej krivky tohto malého kombíka je cítiť, že dizajnéri si na ňom dali záležať rovnako. A výsledok je mimoriadne atraktívny.

Veľmi dobre zapracovali dizajnéri pri umiestňovaní diód pre denné svietenie. Efekt, ktorý vytvárajú naživo, sa však len ťažko dá zachytiť na fotografii 25 fotografií v galérii Veľmi dobre zapracovali dizajnéri pri umiestňovaní diód pre denné svietenie. Efekt, ktorý vytvárajú naživo, sa však len ťažko dá zachytiť na fotografii

Silnou zbraňou nového Clia sú výrazné možnosti individualizácie. Za každú parádu sa síce pripláca, ceny však nie sú nejako závratné. To je výhoda oproti niektorým konkurentom, ktorí štýlové prvky dávajú iba ako súčasť najvyššej výbavy.

Nový Renault Clio s motorom 1.5 dCi sme už detailne testovali v jeho krátkej verzii. V tomto teste sa zameriame predovšetkým na špecifiká verzie Grandtour.

TIP: Test Renault Clio 1.5 dCi: Kvality, efekty a haluze

Hra s objemom

Clio Grandtour jazdí na úplne rovnakom rázvore (2 589 mm) ako jeho kratší braček. Celých 205 mm dĺžkového rozdielu teda pribudlo v zadných partiách, čo pomohlo zväčšiť priestor pre batožinu. Zároveň to znamená, že pasažieri na zadných sedadlách majú v oboch karosárskych vyhotoveniach rovnaké podmienky. Inými slovami: žiadna sláva a rozhodne nič pre veľké cestovanie, ale 180 cm vysoký vodič sa za seba vie vtesnať bez toho, aby pociťoval výraznejší útlak v oblasti nôh či hlavy.

Nárast rozmerov = dlhší zadný previs = viac miesta pre batožinu 25 fotografií v galérii Nárast rozmerov = dlhší zadný previs = viac miesta pre batožinu

Základný objem kufra sa zvýšil z pôvodných 300 litrov až na 443 litrov. To je hodnota, ktorú dokáže prekonať jedine priestorový šampión Škoda Fabia Combi so svojimi 505 litrami.

BANNER300

Každopádne, priestor v malom kombi od Renaultu je dobre tvarovaný i prístupný. Piate dvere sa vyklápajú dostatočne vysoko na to, aby si ani 185 cm vysoký jedinec neudrel hlavu. Sú však trošku masívnejšie, než by ste od tohto auta čakali a na zatvorenie je treba vyvinúť viac sily.

Praktické tvarovanie a možnosť sklopenia zadných sedadiel do roviny... Áno, presne toto od malého kombi čakáme 25 fotografií v galérii Praktické tvarovanie a možnosť sklopenia zadných sedadiel do roviny... Áno, presne toto od malého kombi čakáme

Veľkú pochvalu si Renault zaslúži za možnosť sklopenia zadných sedadiel (delenie 40:60) prakticky do úplnej roviny. Navyše na to ani netreba vyklopiť sedáky, stačí zatlačiť hlavové opierky, ktoré by sa inak bili s prednými sedadlami. Na strane kufra musí schod vyrovnávať dvojité dno, v praxi to je ale skôr výhodou. Výsledkom je maximálny objem až 1 380 litrov, čo je hodnota, za ktorú sa malé Clio rozhodne hanbiť nemusí.

V oblasti kufra všetko vyzerá výborne, ale až kým dáte dole spodná časť dvojitého dna. Na týchto miestach sa Francúzi ani len nesnažia maskovať lacnotu 25 fotografií v galérii V oblasti kufra všetko vyzerá výborne, ale až kým dáte dole spodná časť dvojitého dna. Na týchto miestach sa Francúzi ani len nesnažia maskovať lacnotu

Francúzi to s naftou vedia...

Jedným z veľkých lákadiel nového Clia je modernizovaný naftový agregát 1.5 dCi. Detailne sme si ho rozobrali v teste krátkej verzie, dnes iba zopakujeme, že patrí k tomu lepšiemu, čo je v danej objemovej triede na trhu k dispozícii. 66 kW (90 k) síce nie je žiadny zázrak, subjektívnu dynamiku však podtrháva krútiaci moment 220 Nm.

Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1461 cm3
Max. výkon
66 kW/90 k
pri otáčkach
4000/min
Max. krútiaci moment
220 Nm
pri otáčkach
1750/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna

Kombi je od hatchbacku ťažšie iba o päťdesiat kilogramov, čo tento motor ani neucíti. Má krútiaceho momentu na rozdávanie, a tak nie je problém rozgúľať hoc plne naložené auto na stotridsiatku. Rozdiel hmotnosti je zanedbateľný aj pri spotrebe paliva. Počas testovania sme namerali úplne identické hodnoty ako pri krátkom Cliu, len na diaľnici sme o deci podliezli pôvodne šesťlitrovú hodnotu. To však bude spôsobené letným obutím kombíka.

Pol kráľovstva a princeznú za šesťkvalt... 25 fotografií v galérii Pol kráľovstva a princeznú za šesťkvalt...

Oblečenie kombi nohavíc príliš nezmenilo ani jazdné vlastnosti Clia. Tvrdé naladenie s minimálnym filtrovaním nerovností ostalo, pridali sa drobné náklony v zákrutách. Päťstupňová prevodovka, s ktorou je motor 1.5 dCi kombinovaný, neoplýva presnosťou ani krátkymi dráhami chodu. Veľká škoda, že sa výrobca ulakomil a neponúkol aj moderný šesťkvalt. Nuž ale, staré skladové zásoby päťstupňových manuálov sú pre všedný život nespestrovaný dynamickou jazdou postačujúce. Vzadu inžinieri použili bubnové brzdy, čo je ešte stále na tomto konkurenčnom poli bežné. Kotúče nedostanete ani za príplatok.

Mesto - normovaná
4,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
3,6 l/100 km
Mesto - počas testu
5,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
3,9 l/100 km

Diaľničný kočík?

Úsporný dieselový motor, karoséria kombi... že by ideálne auto na hltanie diaľničných kilometrov? Tu treba povedať bez váhania: určite nie je. Máme na to hneď niekoľko dôvodov. V prvom rade je to hlučnosť. Pri stovke hučí Clio Grandtour asi tak, ako napríklad Mégane pri 130 km/h. Počuť je motor, ale predovšetkým odvaľovanie kolies.

Nenechajte sa zlákať peknou tváričkou a tabuľkami, nové Clio Grand Tour nie je lacný hltač diaľničných kilometrov 25 fotografií v galérii Nenechajte sa zlákať peknou tváričkou a tabuľkami, nové Clio Grand Tour nie je lacný hltač diaľničných kilometrov

Keď rýchlosť stúpne na úroveň diaľničného limitu, všetko akosi splynie do jednoliatej kakofónie ruchov. Motor, pneumatiky, podvozok, aerodynamika, vŕzgajúce plasty, občasne sa objavujúce neidentifikovateľné zvuky... neviete si vybrať, čo vám prekáža viac. Všetko dohromady výrazne komplikuje konverzáciu medzi vodičom a spolujazdcom a s pasažiermi vzadu ju robí prakticky nemožnou.

Druhým vážnejším problémom Clia vo vyšších rýchlostiach je menej presné riadenie. Kým v meste to môže prekážať maximálne pri slalome medzi výtlkmi, na diaľnici sa prejavuje v horšom prijímaní pokynov vodiča a ťažšom určovaní smeru celkovo, napríklad v diaľničných zákrutách. Spolu s tým prichádzajú aj badateľné náklony karosérie nezaťaženého auta, ktoré sú pri celkovej tuhosti podvozka vcelku prekvapením. Auto síce aj vo vyšších rýchlostiach stopu udrží a stále nedosahuje konštrukčné možnosti, od vodiča to chce však výrazne viac sústredenia a šoférskeho umu, než by sme od malého renaultíku čakali.

Volant na diaľnici treba držať pevne, rezanie zákrut nie je samozrejmosť 25 fotografií v galérii Volant na diaľnici treba držať pevne, rezanie zákrut nie je samozrejmosť

A posledným z výraznejších dôvodov pre diskvalifikáciu z užšieho výberu na diaľničného trhača kilometrov je niekoľko detailov v oblasti komfortu sedenia. Napríklad jednozónová klimatizácia síce má automatický režim aj možnosť používateľského určenia výduchov, ale aj pokiaľ vyslovene zakážete ofukovanie nôh, tesnenie nie je dokonalé a stále trocha studeného vzduchu preniká presne na členky vodiča. To isté platí aj pre výduchy do kabíny. Ich plastové lamely netesnia priam zúfalo.

Problémom sú tiež horšie ergonomicky tvarované sedadlá bez výraznejších možností nastavenia. Po absolvovaní vyše 700 km za volantom kombi Clia v jediný deň môžeme konštatovať, že chrbty posádky by určite ocenili výraznejšiu bedrovú opierku, aspoň o niekoľko centimetrov dlhší sedák a prípadne aj lepšie bočné vedenie pre už spomínané prejazdy diaľničných zákrut. Alebo aspoň štandardný prísun kupónov na masáže...

Test Renault Clio Grandtour 1.5 dCi 25 fotografií v galérii Test Renault Clio Grandtour 1.5 dCi Test Renault Clio Grandtour 1.5 dCi 25 fotografií v galérii Test Renault Clio Grandtour 1.5 dCi
V oblasti komfortu sedenia by sa dalo ešte pár vecí zlepšiť

Samozrejme, toto čo spomíname, sú problémy čiastočne presahujúce rámce triedy malých automobilov a často trápia aj konkurentov. Cesta v lete do Chorvátska sa dá pretrpieť, motor má dosť sily pre utiahnutie aj plne naloženého auta. Hovoríme o tom z toho dôvodu, že Clio tabuľkovo pôsobí ako ideálny diaľničný spoločník. Možno až priveľmi ideálny. Lenže v praxi to tak nie je. Lepšie sa mu darí v tých revíroch, kde je doma už niekoľko generácií – teda v meste a prímestských oblastiach. Pre diaľnice Clio ešte nedorástlo. Ani keď si hovorí Grand Tour...

Multimediálny systém s dotykovým displejom má peknú grafiku a je efektný, výrobca ale ešte nevychytal všetky chyby. Počas týždňa testovania nám dvakrát zamrzol a bolo ho treba reštartovať 25 fotografií v galérii Multimediálny systém s dotykovým displejom má peknú grafiku a je efektný, výrobca ale ešte nevychytal všetky chyby. Počas týždňa testovania nám dvakrát zamrzol a bolo ho treba reštartovať

Hlavne na efekt

Z hľadiska dizajnu patrí nové Clio aj v predĺženej karosárskej verzii medzi absolútnu svetovú špičku. Keď ale prvotný efekt opadne, začnú sa pomaly a isto objavovať drobné chybičky krásy. Ako prvé vyplávajú na povrch mimoriadne tvrdé plasty, ktoré sú roztrúsené po celom interiéri. Postupne sa k nim začne pridávať odvrátená stránka praktickosti lesklých častí, nedokonalé spoje a drobné vŕzganie, ktoré sa pri prejazde nerovností objavuje aj v prakticky novom aute.

Inžinierom z Renaultu sa podarilo zabaliť výborný dieselový motor do dizajnovo mimoriadne atraktívneho obalu. Zvyšok už ale trošku pokrivkáva 25 fotografií v galérii Inžinierom z Renaultu sa podarilo zabaliť výborný dieselový motor do dizajnovo mimoriadne atraktívneho obalu. Zvyšok už ale trošku pokrivkáva

Keď sa k tomu pripočíta horšie odhlučnenie karosérie obzvlášť v oblasti zadnej nápravy a prekvapivo tvrdo ladený podvozok, magická aura obklopujúca nové Clio sa začína strácať. Pomyselnou ručičkou na váhach však bude cena, ktorú Renault netradične nenastavil výrazne pod úroveň konkurencie. Presnejšie, základ síce kúpite za 9 790 eur, pokiaľ však chcete naftu, štartujete na cenovke 12 190 eur. S testovaným 1.5 dCi z radu Energy dokonca až 14 590 eur.

Štandardná cenníková cena s DPH
Základná cena modelu
od 9 790 €
Základná cena verzie
od 15 590 €
Cena testovaného exemplára
18 420 €

Po pripočítaní niekoľkých praktických a štýlových prvkov výbavy sa cena zrazu zastaví okolo hranice 16 tisíc eur. Alebo možno aj nezastaví a bude pokračovať až k vyše osemnástim tisíckam tak, ako pri našej testovačke. Jednoducho, nové Clio Grandtour loví v podobných vodách, ako minulý rok okrášlený Seat Ibiza ST, domáci šampión Škoda Fabia Combi, alebo francúzsky veterán Peugeot 207 SW. A v tejto spoločnosti pôsobí malý kombík od Renaultu ako spomínaná bájna Siréna. Budete námorníkom, necháte sa zlákať?

 

Technické parametre
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1461 cm3
Max. výkon
66 kW/90 k
pri otáčkach
4000/min
Max. krútiaci moment
220 Nm
pri otáčkach
1750/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4267 mm
Šírka
1732 mm
Výška
1445 mm
Rázvor náprav
2589 mm
Pohotovostná hmotnosť
1121 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1196 kg
Užitočná hmotnosť
590 kg
Celková hmotnosť
1711 kg
Objem batožinového priestoru
443/1380 l
Objem palivovej nádrže
45 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
178 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,7 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
3,6 l/100 km
Mesto - počas testu
5,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
3,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
95 g/km
Emisná norma
Euro 5
Štandardná cenníková cena s DPH
Základná cena modelu
od 9 790 €
Základná cena verzie
od 15 590 €
Cena testovaného exemplára
18 420 €

Najnovšie články
Dieselgate: Takto sa aféra dotkne bežných ľudí

Fanúšikovia automobilky Mazda sa dlhodobo dožadujú o nový športový model série RX. Zdá sa, že ich čakanie sa blíži ku koncu. Mazda ukáže RX-9 v roku 2019.

Mazda RX-9: Japonský samuraj potvrdený

Norma Euro 6 priniesla opäť čistejšie exhaláty, ale aj náročnejšiu techniku. Väčšina vznetových motorov sa už nezaobíde bez SCR katalyzátora, vyžadujúceho si...

AdBlue predraží jazdu na naftu: Vieme ako veľmi

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na utorok 30. augusta 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Miera akceptácie autonómnych vozidiel síce nie je vysoká, ale najväčšiu šancu predať ich majú značky Mercedes a Infiniti. Majitelia terénnych a výkonných áut...

Ktorí motoristi by kúpili autonómne auto?

Výtvory šikovných grafikov neraz dráždia fantáziu motoristických nadšencov. Tentokrát počítačom jedného z nich prešla štúdia Vision Mercedes-Maybach 6.

Pozeráme sa na predzvesť nového Mercedesu CLS?

Bývalý šéf dozornej rady Ferdinand Piëch hovoril s Martinom Winterkornom o zvýšených emisiách na ženevskom autosalóne, čiže polroka predtým, ako sa škandál...

Dieselgate: Piëch prelomil mlčanie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×