Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Škoda Superb: Je to iba o vzhľade?

PRVÁ JAZDA    Vlajková loď Škody aj po piatich rokoch dokáže konkurencii poriadne podkurovať. Modernizácia druhej novodobej generácie je preto zameraná najmä na vzhľad.
23 26 príspevkov 20.05.2013 / Marián Balog

Škoda má rozbehnutú ofenzívu a do roku 2018 chce predávať 1,5 milióna vozidiel ročne. V minulom roku sa dostala k hranici milióna kusov zatiaľ najbližšie. Kríza-nekríza, s 939 tisícmi predaných automobilov zaknihovala Škoda už ôsmy rok po sebe nárast.

Superb si na facelift počkal päť rokov 23 fotografií v galérii Superb si na facelift počkal päť rokov

Najväčšia Škoda s recyklovaným názvom Superb je už neoddeliteľnou súčasťou ponuky českej značky. A napriek tomu, že tvorí vrchol ponuky, nejde iba o doplnkový produkt. Asi preto, že o zákazníka bojuje v obľúbenom segmente strednej triedy. Akokoľvek sa mu darí kradnúť záujemcov konkurencii aj príbuzným, musel Superb podstúpiť plastickú operáciu.

Tvárička

Povinná faceliftová jazda je zameraná na kozmetické úpravy vzhľadu, ktoré potvrdzujú príbuzenský vzťah s najnovšími produktmi značky Škoda. Superb dostal novú prednú aj zadnú časť, čo platí pre obe karosárske verzie. Tvár mu dávajú najmä nové svetlomety s lomenou spodnou líniou, ktoré sú po novom vybavené diódami. Odlišné je aj tvarovanie nárazníka, jeho komponentov aj mriežky chladiča s chrómovanými ozdobami.

Nové svetlomety dostali diódové „vrásky“ a integrované ostrekovače 23 fotografií v galérii Nové svetlomety dostali diódové „vrásky“ a integrované ostrekovače

Vzadu sa toho veľa vyčarovať nedá, no kombík dostal novú grafiku svetiel a na piatych dverách pribudli trojuholníkové prelisy známe z Rapidu a novej Octavie. Rovnaký prvok dostal aj liftback, no v jeho prípade trojuholníky naznačujú práve nové koncové svetlá. Tie majú mimochodom v súlade s hierarchickým postavením modelu Superb tri LED vlákna v tvare písmena C. Octavia má dve, Rapid jedno (BTW: koľko ich potom bude mať nová Fabia?). Výraznou zmenou je aj miestečko vyhradené pre evidenčné číslo, ktoré sa presťahovalo v prípade liftbacku z nárazníka medzi koncové svetlá.

Typické zadné trojuholníky lepšie vynikajú vo verzii kombi 23 fotografií v galérii Typické zadné trojuholníky lepšie vynikajú vo verzii kombi

V rámci kozmetickej kúry sa zlepšila aj funkčnosť systému TwinDoor verzie liftback. Pre osvieženie pamäte: princíp tohto systému spočíva v tom, že prístup do batožinového priestoru Škody Superb zabezpečujú dvere s dvojitou funkciou. Buď sa vyklopia aj so zadným oknom (liftback), alebo sa otvorí iba ich viditeľná plechová časť (sedan). Na ovládanie systému TwinDoor slúžia dve tlačidlá.

BANNER300

Pred modernizáciou jedno z nich prepínalo medzi režimom liftback/sedan a druhé iba otváralo. Po novom je každému režimu otvárania určené jedno tlačidlo. To v strede otvára „sedanovsky“, to mierne vpravo „liftbackovsky“.

Liftback si zachoval dvojjediné piate dvere, no modernizácia priniesla zjednodušenie ovládania 23 fotografií v galérii Liftback si zachoval dvojjediné piate dvere, no modernizácia priniesla zjednodušenie ovládania

V interiéri sa zmeny hľadajú len ťažko. Škoda faceliftovaný Superb obdarila novými farebnými prevedeniami, volantmi, lištami a materiálmi. Jednou z mála viditeľných noviniek v interiéri je príplatková možnosť ovládania sedadla spolujazdca zo zadných sedadiel. Aj toto je jedným z náznakov nových cieľov Superbu – že by to paní zo Škody chceli zobrať útokom „šetriace“ štátne inštitúcie po celej Európe?

Všetko medzi prednou a zadnou časťou zostalo bezo zmien 23 fotografií v galérii Všetko medzi prednou a zadnou časťou zostalo bezo zmien

Pod kapotou Superbu sa veľké zmeny neudiali, ale pribudli nové kombinácie pohonných jednotiek a prevodoviek. Po novom dostal základný nafťák 1.6 TDI šesťstupňovú prevodovku miesto päťstupňovej a možnosť kombinácie aj s prevodovkou DSG. V prípade verzií s pohonom 4x4 bude slabší dvojlitrový diesel dostupný už iba s manuálom a silnejší už iba s DSG, čo je presne naopak ako pred modernizáciou.

Verzia
Výkon (kW/k)
Kr. moment (Nm)
0 - 100 km/h (s)
Vmax (km/h)
Spotreba (l/100 km)
1.4 TSI
92/125
200
10,5 (10,6)
204 (203)
5,9 (6,1)
1.8 TSI
118/160
250
8,2 (8,3)
222 (221)
6,8 (6,9)
1.8 TSI DSG
118/160
250
8,4 (8,5)
222 (221)
7,0 (7,1)
1.8 TSI 4x4
118/160
250
8,4 (8,5)
219 (218)
8,0 (8,1)
2.0 TSI
147/200
280
7,7 (7,8)
240 (238)
7,9 (8,0)
3.6 FSI DSG 4x4
191/260
350
6,4 (6,5)
250 (250)
9,3 (9,3)
1.6 TDI
77/105
250
12,1 (12,2)
194 (192)
4,5 (4,6)
1.6 TDI DSG
77/105
250
12,2 (12,3)
193 (192)
4,6 (4,7)
1.6 TDI Greenline
77/105
250
12,2 (12,3)
197 (195)
4,2 (4,3)
2.0 TDI
103/140
320
10,0 (10,1)
212 (211)
4,6 (4,6)
2.0 TDI DSG
103/140
320
10,1 (10,2)
212 (210)
5,2 (5,2)
2.0 TDI 4x4
103/140
320
10,3 (10,4)
210 (208)
5,3 (5,3)
2.0 TDI
125/170
350
8,6 (8,7)
228 (226)
4,6 (4,7)
2.0 TDI DSG
125/170
350
8,6 (8,7)
222 (221)
5,3 (5,4)
2.0 TDI DSG 4x4
125/170
350
8,7 (8,8)
219 (218)
5,6 (5,7)

()hodnoty v zátvorke platia pre Combi

Štart/stop systém je odteraz štandardom pre všetky naftové motory a základný benzín. To sa spolu so zmenenými prevodovými pomermi, vylepšenou aerodynamikou, miernym znížením hmotnosti a pneumatikami s nižším valivým odporom podpísalo pod celoplošné zníženie papierovej spotreby.

Posledný mohykán

Na krátku testovaciu jazdu sme si najprv, len tak z pasie, vybrali druh odsúdený na zánik. Atmosférický šesťvalec s objemom 3,6 litra hrá vo faceliftovanom Superbe pravdepodobne svoju labutiu pieseň. Ale hrá ju dobre, najmä v okolí 2 500 otáčok, kedy je zvuk motora najlahodnejší. Škodováci sa ani veľmi nesnažili prejavy agragátu ututlať , čo v tomto prípade hodnotíme kladne.

Podľa záťahu to nie je žiadna dráma, ale vzhľadom na to, že v mainstreamovej strednej triede je šesťvalec na vymretie, užívali sme si jazdu špičkovou verziou Superbu plnými dúškami. Veľký atmosférický motor si s liftbackom dokáže hravo poradiť a v kombinácii s pohodlným podvozkom a povinným pohonom 4x4 ponúka klasické zvezenie na úrovni.

Toto je najväčšia devíza Superbu 23 fotografií v galérii Toto je najväčšia devíza Superbu

Na kratučkej trase sme skúšali aj najúspornejšiu verziu Greenline s motorom 1.6 TDI a opäť len tak z pasie sme sa snažili ísť na spotrebu. V prevádzke mimo mesta a diaľnice nám na konci asi 20 kilometrového okruhu palubný počítač ukázal štyri a pol litra. Šiesty stupeň k dobru točí pri deväťdesiatke asi 1 500 otáčok. Šesťkvalt s týmto malým nafťákom by sme určite ocenili aj v novej Octavii.

Napokon sme sa previezli aj v kombíku s motorom 1.8 TSI, ktorý predvádza len o niečo ležérnejšie divadlo než šesťvalec, no asi sa aj viac zapotí. Na druhej strane, s prepĺňaným štvorvalcom sa dajú dosiahnuť podstatne lepšie hodnoty spotreby.

Do finále

V prípade Škody Superb sa modernizačné snahy výrobcu sústredili takmer výhradne na vzhľad. Nedočkali sme sa žiadnych trendových radarových systémov, či zázračných pomocníkov, ktorí sami brzdia pred prekážkami. Maximom je parkovací automat druhej generácie, ktorý dokáže zaparkovať nie len pozdĺžne, ale aj priečne. Superb bude teda ďalej bojovať svojim mega priestorom vzadu a údajne aj cenou. Avšak konkrétne sumy ešte nie sú zverejnené, dozvieme sa ich až pred uvedením do predaja koncom júna.

Cestu redaktora hradila spoločnosť Škoda.


Najnovšie články
Kuriózne autodoplnky: Na čo tie veci vlastne sú?

Dacia je u nás obľúbená najmä vďaka hodnote, ktorú ponúka za priaznivé ceny. Záujem o ne je aj na trhu s jazdenými autami, tam však často prekvapia až...

Jazdená Dacia: Ktorá z nich sa oplatí najviac?

J.D. Power vypracúva štúdiu kvality nových vozidiel už 30 rokov a tento ročník zaznamenal prekvapenie. Prvýkrát za 27 rokov totiž zvíťazila neprémiová značka,...

Kia zabodovala, preskočila prémiové značky

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na sobotu 25. júna 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Syn jednej zo zákazníčok pumpy sa hral v aute so zapaľovačom priamo počas tankovania. Nebezpečný požiar sa podarilo dostať pod kontrolu.

Chlapec takmer zapálil čerpaciu stanicu

Na oslavu svojho výročia pripravil americký tuner tmavé kupé s poriadnymi svalmi. Vyšľachtený žrebec zhltne stovku za zhruba tri sekundy.

Hennessey Mustang HPE800: Čierny rytier

Najmladší člen rodiny Super Series má prepracované tvary, komponenty pripravené pre motoršport a vypitvaný interiér.

McLaren 570S sa chystá na okruhy
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×