Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Audi A3 Sportback 2.0 TDI: Mať na háku

Prémiové kompakty majú u nás ťažký údel. Vyváži päťdverové Audi A3 vyššiu cenu svojími vlastnosťami?
35 16 príspevkov 10.05.2013 / Ján Trangel

Koľko kritiky sa už znieslo na hlavy dizajnérov z Ingolstadtu. Koľko slov o potrebe výraznejších zmien tvarov už bolo popísaných a vyrieknutých. A ako sa im tie audinky stále utešene predávajú. Sú teda drastické inovácie skutočne potrebné? Pravdepodobne nie. Žiadne razantné zmeny nečakajte, krivky a línie sa iba postupne vyvíjajú.

Audi svojím modelom pripravuje generáciu od generácie iba jemné retuše 35 fotografií v galérii Audi svojím modelom pripravuje generáciu od generácie iba jemné retuše

Pri vývoji si ale treba dôkladne ustrážiť počet zmien. Nežiaducim dôsledkom totižto môže byť záplava podobných a ešte podobnejších automobilov, ktorých modelové ročníky dokáže od seba odlíšiť iba skutočný fajnšmeker. Nového Audi A3 sa to ale netýka. Základné tvary ostali zachované, oproti predchádzajúcej generácií je však zmien viac než dosť. Novú generáciu si jednoducho všimne aj neskúsené oko. A ani na to nepotrebuje pomôcku v podobe mimoriadne neestetických polepov tak, ako to bolo na našej testovačke.

NEPREHLIADNITE: Test Audi A3 1.4 TFSI: Oplatilo sa čakať?

Tri plus dve

O Audi A3 ako takom sme sa už rozprávali pri teste trojdverovej verzie. Dnes sa zameriame na jeho súrodenca, ktorý dostal do vienka ďalší pár dverí a štýlovú prezývku Sportback, podobne ako pri predošlých generáciách. Aký je teda hlavný rozdiel medzi klasickou A3 a Sportbackom v aktuálnom vydaní?

BANNER300

Pokiaľ budeme hovoriť o tom, čo je viditeľné na prvý pohľad, skutočne to je najmä ďalší pár dverí. Inžinieri v Audi sa nerozhodli pre radikálnu vizuálnu zmenu medzi týmito dvomi verziami tak, ako to robia niektoré iné automobilky. Najlepšie je rozdiel vidieť na siluete oboch automobilov - predná a zadná časť sa vôbec nezmenili.

Päťdverák je väčší a stojí na dlhšom rázvore, dizajnovo sa však výraznejšie nezmenil 35 fotografií v galérii Päťdverák je väčší a stojí na dlhšom rázvore, dizajnovo sa však výraznejšie nezmenil

Zadné sedadlá je možné sklápať v pomere 40:60, úplnú rovinu ale nevytvoria 35 fotografií v galérii Zadné sedadlá je možné sklápať v pomere 40:60, úplnú rovinu ale nevytvoria Pri pohľade do tabuliek však odlišnosti začínajú pribúdať. Na rozdiel napríklad od BMW radu 1 v trojdverovej a päťdverovej verzii, v Audi sa rozhodli Sportback nafúknuť vo všetkých smeroch. Najviac je to cítiť na celkovej dĺžke, ktorá stúpla o nezanedbateľných 73 mm a rázvore natiahnutom o 35 mm. Pokiaľ by sme tabuľky premietli do praxe, extra priestor bol dopriaty cestujúcim na zadných sedadlách. Objem batožinového priestoru sa síce zmenil tiež, ale iba o kozmetických 15 litrov. Celkových 380 litrov je v triede prémiových kompaktov tiež chvályhodná cifra.

TIP: Veľký test BMW 120d: Olej do ohňa

Pohodlie vzadu nájde dvojica pasažierov, tretie miesto je skutočne núdzové. 180 cm vysoký vodič sa za seba vie posadiť a ešte mu ostane malá rezerva na nohy i hlavu. Žiadne zázraky inak nečakajte, á trojka od štyroch kruhov stále patrí do segmentu nižšej strednej triedy. A to je iba dobre.

Tu je vidieť prémiovku

V interiéri dizajnéri stavili na čisté línie s minimom rušiacich prvkov, trošku svojskou, ale v praxi veľmi dobre použiteľnou ergonómiou a dôrazom na kvalitu továrenského vyhotovenia. Práve celkové spracovanie interiéru je jedným zo základných rozdielov medzi prémiovými a ostatnými kompaktmi. Audi je jednoducho prepracované do posledného detailu.

Interiér prémiovky nie je iba o dizajne, ale predovšetkým o materiáloch a továrenskom vyhotovení 35 fotografií v galérii Interiér prémiovky nie je iba o dizajne, ale predovšetkým o materiáloch a továrenskom vyhotovení

Špeciálnu zmienku si rozhodne zaslúžia fantastické sedadlá v kombinácii Alcantary a kože. Sú výborne tvarované, chrbtu sa dokážu ideálne prispôsobiť. Sedí sa v nich pohodlne aj na dlhších trasách. Časti predných sedákov sú vysúvateľné, každý si teda môže sám nastaviť, ako mu majú podopierať nohy. Fantázia, presne takéto veci sú hlavnými lákadlami prémiového kompaktu.

Alcantara, koža, dokonalé tvarovanie... Príplatkové sedadlá od Audi si zaslúžia najvyššie možné hodnotenie 35 fotografií v galérii Alcantara, koža, dokonalé tvarovanie... Príplatkové sedadlá od Audi si zaslúžia najvyššie možné hodnotenie

Jeden diesel pre všetkých

Pod kapotu našej päťdverovej á-trojky sa dostal motor 2.0 TDI 110 kW. Testovali sme ho už toľkokrát, že ho považujeme za starého známeho – naposledy napríklad v novom Seate Leon FR, VW Golf, Škode Octavia...

Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1968 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
3500-4000/min
Max. krútiaci moment
320 Nm
pri otáčkach
1750-3000/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna

Nebudeme sa zbytočne opakovať, iba skonštatujeme, že aktuálne vrcholné naladenie na 150 koní je pre rozhýbanie auta nižšej strednej triedy plne dostatočné. Motor má relatívne široké pracovné pásmo a v rámci možnosti naftového segmentu vie byť aj slušne dynamický.

Tá istá technika, len iný znak na kryte motora. Tento agregát už poznáme spod kapôt koncernových súrodencov 35 fotografií v galérii Tá istá technika, len iný znak na kryte motora. Tento agregát už poznáme spod kapôt koncernových súrodencov

Dvojlitrový diesel je štandardne kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, objednať sa však dá aj s robotom S-Tronic. V ponuke je aj verzia s pohonom všetkých kolies, dvojkombináciu „štvorkolka/automat“ si však v Audi neobjednáte.

K manuálnej prevodovke nemôžeme mať výhrady – má krátke a presne určené dráhy chodu, vodiča isto nebrzdí pri dynamickej jazde 35 fotografií v galérii K manuálnej prevodovke nemôžeme mať výhrady – má krátke a presne určené dráhy chodu, vodiča isto nebrzdí pri dynamickej jazde

Podľa očakávaní, žiadne dramatické rozdiely v spotrebe oproti Golfu či Leonu sa nediali. Teplé počasie sa priaznivo prejavilo na mestskej spotrebe, ktorej meranie sme ukončili s priemerom 5,9 litra. Na vidieckych cestách sme jazdili za priemerných 4,6 litra. Dosiahnutie diaľničného limitu znamenalo odber 6,1 litra nafty každých 100 km. Vzhľadom na rozmery auta a poskytovaný výkon sú to priemerné hodnoty. Sprevodovanie je rovnaké ako pri koncernovým príbuzných - pri 130 km/h na diaľnici točí iba 2 100 otáčok.

Mesto - normovaná
5,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,2 l/100 km
Mesto - počas testu
5,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,6 l/100 km

Voľba je na vodičovi. A tak je to správne

Dieselový motor a päťdverová karoséria si vybrali svoju daň v podobe vyššej celkovej hmotnosti - napríklad oproti už testovanej trojdverovej A3 s motorom 1.4 TSI je rozdiel nezanedbateľných 135 kg. Ďalším znakom prémiovky v kompaktnom segmente sú však šikovné konštrukčné riešenia, ktoré podobné číselné odchýlky dokážu zmazať. A v praxi to môžeme iba potvrdiť.

Päťdverová A3 pribrala, na jazdných vlastnostiach to ale nezbadáte 35 fotografií v galérii Päťdverová A3 pribrala, na jazdných vlastnostiach to ale nezbadáte

Audi A3 je od prírody prednohrab, ale aj s ťažkým predkom veľmi dlho drží neutralitu. Nedotáčavosť sa dostavuje iba pozvoľna a väčšinou ju aj tak skoriguje elektronika. Vo vyšších rýchlostiach je stabilná aj na nerovných slovenských cestách. Podarilo sa to aj vďaka viacprvkovej zadnej náprave, ktorú používa rovnako ako Golf. Iba pripomenieme, že Octavia a Leon majú vzadu v kombinácii s týmto istým motorom iba pozdĺžne ramená spojené torzne pružnou priečkou.

Jedným z vydarených prvkov novej MQB platformy od Volkswagenu je možnosť voľby jazdných režimov. S najväčšou pravdepodobnosťou má tento systém v Leone, Octavii, Golfe aj testovanej A3 rovnaký technologický základ, čisto subjektívne sme ale mali pocit, že výsledné softvérové naladenie je odlišné. V kompaktnom Audi je rozdiel medzi športovým a komfortným režimom taký výrazný a do uší, rúk, chrbta a zadku bijúci, že ho musí cítiť aj automobilový analfabet.

Test Audi A3 Sportback 2.0 TDI 35 fotografií v galérii Test Audi A3 Sportback 2.0 TDI Test Audi A3 Sportback 2.0 TDI 35 fotografií v galérii Test Audi A3 Sportback 2.0 TDI
Prepnúť jazdný režim do športového, priviesť k rozumu elektroniku a zábava sa môže začať

Tu nehovoríme iba o miernom zmenšení náklonov, alebo inom nastavení bezpečnostnej elektroniky. Po prepnutí do ostrého režimu začne A3 kopírovať vozovku - samozrejme, vrátane výtlkov, čo isto „ocenia“ chrbty pasažierov. Naopak komfortný režim auto príjemne zmäkčí. Neznamená to nejaké výrazné plávanie, skôr iba rozumnú mieru tlmenia. V praxi to funguje mimoriadne dobre. Komfortný režim nám dokonca prišiel lepšie kompatibilný so slovenskou realitou, než všetky ostatné. Každopádne, vždy máte na výber a to je dôležité.

Samostatnou kapitolou je riadenie. V rámci systému regulácie jazdných režimov je možné ovládať intenzitu posilňovača. Elektrická pomoc pri riadení sa navyše dávkuje aj sama pri stúpajúcej rýchlosti. Vo finále z toho vychádza používateľsky prívetivé, avšak nie stopercentne komunikatívne riadenie, ktoré ale dokáže uspokojiť absolútnu väčšinu vodičov. A o to predsa v Audi ide, nie?

Nastavenie reakcií podvozka a posilňovača riadenia je možné kombinovať v individuálnom režime. Na slovenské cesty nám ako najlepšia prišla kombinácia športového riadenia a komfortného podvozku.

Individualizovať sa v A3 nedá iba exteriér a interiér, ale aj jazdné režimy 35 fotografií v galérii Individualizovať sa v A3 nedá iba exteriér a interiér, ale aj jazdné režimy

A vrčí...

Pri hodnotení zvukov, ruchov a hluku v kabíne sa prežehnáme a dvakrát odpľujeme smerom k diablovi, ale z hľadiska utlmenia nám prémiová A3 prišla na rovnakej úrovni ako neprémiový Golf. Inými slovami: lepší priemer svojej triedy, ale nie úplná špička, tak ako v iných smeroch. Motor je v interiéri počuť naprieč celým spektrom otáčok, citlivejší jedinec si pravdepodobne všimne aj drobné vibrácie na sedlách i ovládacích prvkoch.

Vo vyšších rýchlostiach prenikajú do uší posádky ruchy od podvozka, výrazné je odvaľovanie kolies a rozoznať sa dá aj aerodynamika v oblasti A-stĺpika. Rozhodne to ale nie je žiadna tragédia, v A3 nie je problém absolvovať ani veľmi dlhé diaľničné presuny. Treba sa ale pripraviť, že v tejto oblasti vás toto Audi jednoducho rozmaznávať nebude.

Nakladacia hrana batožinového priestoru je trošku vyššie než by ste čakali, nie však tak vysoko ako v Leone 35 fotografií v galérii Nakladacia hrana batožinového priestoru je trošku vyššie než by ste čakali, nie však tak vysoko ako v Leone

Cenová politika koncernu

Audi sa snaží trojdverák od Sportbacku odlíšiť a jedným zo smerov je ponuka motorov. Sportback nekúpite so základným agregátom 1.2. TSI, ponuka štartuje až na 1.4 TSI (90 kW/122 k). Teoreticky teda prvotný rozdiel pri úplnom základe tvorí až 1 920 eur. Pri porovnávaní rovnakých motorizácií sa ukáže fixný príplatok za druhý pár dverí 720 eur.

Štandardná cenníková cena s DPH
Základná cena modelu
od 22 150 €
Základná cena verzie
od 26 250 €
Cena testovaného exemplára
36 262 €
Informácie o poistení (inzercia)
Cena PZP MINI pre osoby staršie ako 25 rokov 131 € *
Cena HP pre osoby staršie ako 30 rokov 1 034 € *


* Ceny platia pre poistenie uzatvorené cez www.union.sk

Audi A3 Sportback s testovaným motorom 2.0 TDI štartuje na cenníkových 26 250 eur s DPH. Akčnú výbavu Style však aktuálne kúpite za 25 410 eur a ešte vám dajú k tomu aj šestnástky gumy na elektrónoch, palubný počítač, rádio s ôsmimi reproduktormi a lakťovú opierku vpredu. Teda všetko prvky, za ktoré si inak treba v Audi priplatiť. Inými slovami – keď ste čakali, že kompakt za bezmála 25 tisíc bude naprataný všetkým možným až po strechu, klopete na zlú bránu.

Budíky s jednoduchou, ale prehľadnou grafikou 35 fotografií v galérii Budíky s jednoduchou, ale prehľadnou grafikou

Mimochodom, pokiaľ si neplánujete Audi A3 Sportback objednať v najvyššej výbave Ambiente, nezabudnite na príplatkovú položku 8T2 za 304 eur. Skutočne, Audi pre nižšiu a strednú výbavu štandardne nedodáva tempomat. A nemala ho ani naša testovačka. Nemecký prémiový výrobca vás pokojne nechá priplatiť si tri tisícky za multimediálny systém, ale tempomat vám do výbavy nedá. A podobných radostných správ sa pri študovaní cenníka dozviete ešte niekoľko. Potom to už naberie rýchly spád a výsledná cena auta sa zastaví až niekde ďaleko v tridsaťtisícových vodách.

Pre koho vlastne?

Aký je rozdiel medzi trojdverákom a päťdverákom? V jazdných prejavoch žiadny, cenový odskok pri týchto výsledných sumách zanedbateľný. Bez zadného páru dverí auto pôsobí trošku dynamickejšie, Sportback je však praktickejší pre život. Vo finále neexistuje žiadne konkrétny dôvod na odporúčanie jednej či druhej verzie, voľba je čisto otázkou vkusu.

Pri rozhodovaní o Audi A3 Sportback ale prichádza do popredia ešte jedna kacírska úvaha – prečo vlastne zvoliť malú audinu a nie zabehnutý VW Golf siedmej generácie? Nuž, argument v podobe štyroch kruhov na chladiči je silný. Keď sa ale od mágie nemeckej prémiovky odosobníte a uvažujete o A3 Sportback skôr v základe, Golf bude skutočne lepšou voľbou. Za rovnaké peniaze viete dostať viac muziky; alebo rovnakú dávku fidlikania za menej peňazí.

Muzika? Peniaze? Ako to je s tým pomerom? 35 fotografií v galérii Muzika? Peniaze? Ako to je s tým pomerom?

Prémiový kompakt získava zmysel až v momente, keď sa rozhodnete priplatiť za rôzne exkluzívne prvky – napríklad tak, ako ich malo naše auto. Sedadlá v kombinácii koža-alcantara sú fantastické, systém ovládania jazdných režimov pracuje na výbornú a pochváliť musíme aj príplatkový multimediálny systém MMI s výsuvným displejom, za ktorý si však Audi pýta hriešnych tritisíc eur.

Sila nového A3 Sportback je teda jednoznačne v množstve príplatkových prvkov, technických vychytávkach a možnostiach individualizácie. Keď si ho ohlodáte na kosť, dostanete síce pekné, štýlové a dobre továrensky spracované, ale stále obyčajné koncernové auto...

Pre koho teda Audi A3 je? Pre tých, čo majú na háku. Nezaujímajú ich utratené eurá navyše oproti neprémiovej konkurencii, ani reči neprajníkov o stále rovnakom dizajne. Je pre tých, čo chcú síce menšie, ale poctivo urobené auto napratané najmodernejšou technikou. A to Audi spĺňa do poslednej skrutky.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1968 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
3500-4000/min
Max. krútiaci moment
320 Nm
pri otáčkach
1750-3000/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4310 mm
Šírka
1785 mm
Výška
1425 mm
Rázvor náprav
2636 mm
Pohotovostná hmotnosť
1310 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1385 kg
Užitočná hmotnosť
560 kg
Celková hmotnosť
1870 kg
Objem batožinového priestoru
380 l / 1220 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
216 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,7 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,2 l/100 km
Mesto - počas testu
5,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
108 g/km
Emisná norma
Euro 5
Štandardná cenníková cena s DPH
Základná cena modelu
od 22 150 €
Základná cena verzie
od 26 250 €
Cena testovaného exemplára
36 262 €

 


Najnovšie články
Kvíz: Futbalové superhviezdy a ich autá

Automobilový priemysel, ktorého podiel na maďarskom priemysle dosahuje 31 %, zamestnáva v súčasnosti 157 000 ľudí, o 13 % viac než koncom minulého roka,...

Daimler postaví v Maďarsku ďalší závod

Rusi použili uhlíkové vlákna na nárazníkoch, rozšírených blatníkoch či difúzore nemeckého SUV. Osemvalec vedia vyladiť na 527 k (716 k).

TopCar Inferno aj z klasického GLE

Britský roadster má klasické tvary z uhlíkových kompozitov, moderné technológie a veľký atmosférický osemvalec od BMW.

Bristol Bullet: Zmes retra a moderny

Nový Opel Astra sa už spoľahlivo udomácnil na trhu. Jeho predchodca ale stále vyzerá k svetu a ojazdené exempláre sú navyše dostupné za priaznivejšie ceny...

Jazdený Opel Astra J: Lepší než predchodca

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na sobotu 30. júla 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Počas jedného dňa položili pracovné stroje na rušnej ulici asi 8 000 ton zmesi na ploche vyše 32-tisíc metrov štvorcových.

Bleskové asfaltovanie v Moskve
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×