Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Čo robiť pri požiari vozidla

VIDEO
VAŠA TÉMA  Opýtali sme sa hasičov, čo môže vodič urobiť a ako sa má pri požiari vozidla zachovať.
3 12 príspevkov 06.05.2013 / Soňa Zverková

Auto a oheň nepatria medzi ideálne páry. Snáď iba v hollywoodskych akčných trhákoch... A hoci sa požiare vozidiel vyvolané technickou chybou vyskytujú zriedkavo, obyčajne stačí jeden jediný prípad za celý život, aby prevrátil svet majiteľa naruby. V tom lepšom prípade narobí prievan v domácom rozpočte, v tom horšom môže stáť zdravie alebo dokonca život.

Zákon 314/2001 o ochrane pred požiarmi

Každý je povinný

  • vykonať nevyhnutné opatrenia na záchranu ohrozených osôb,
  • uhasiť požiar, ak je to možné, nesmie však vystaviť nebezpečenstvu seba alebo blízke osoby,
  • bez zbytočného odkladu ohlásiť požiar alebo zabezpečiť jeho uhasenie,
  • na výzvu poskytnúť hasičom pomoc, či už osobnú alebo materiálnu, napríklad, zdroj vody alebo dopravný prostriedok.

V prípade požiaru platí hlavná zásada: vždy volajte hasičov. „Na začiatku môže byť síce maličký požiar, no nikdy nie je isté, ako to celé napokon dopadne,“ hovorí veliteľ jednej z bratislavských hasičských staníc Marián Dritomský. Upozorňuje, že požiar vozidla môže mať veľmi rýchly priebeh a v priebehu troch minút sa rozhorí natoľko, že privolaní hasiči budú už hasiť iba vrak.

Požiar vozidla a jeho výsledok. Zdroj: HaZZ 3 fotografií v galérii Požiar vozidla a jeho výsledok. Zdroj: HaZZ Požiar vozidla a jeho výsledok. Zdroj: HaZZ 3 fotografií v galérii Požiar vozidla a jeho výsledok. Zdroj: HaZZ  
 Požiar vozidla a jeho výsledok. Zdroj: HaZZ

Najprv ľudia, potom hasenie

Základným predpokladom pre úspešné zvládnutie skutočného alebo hroziaceho požiaru je včasné rozpoznanie varovných príznakov. Podľa Dritomského jedným z častých signálov je dym, ktorý môže vodič cítiť alebo vidieť. Nie vždy však ide o obrovské kúdoly valiace sa spod kapoty. Varovaním by sa mohol stať aj zápach paliva v kabíne. A pochopiteľne najhorší scenár nastáva, keď začnú šľahať plamene.

Druhým krokom nie je samotné hasenie. Dritomský zdôrazňuje, že v prvom rade musí vodič zabezpečiť vozidlo proti pohybu, nakoľko vo svahu by sa horiace auto mohlo stať neriadenou strelou, ktorá narobí poriadnu paseku. Následne je potrebné dostať do bezpečia posádku, pričom vodič by sa mal predovšetkým snažiť pomôcť starším a menej pohyblivým osobám a pochopiteľne deťom. Všetci by sa mali od vozidla vzdialiť čo najďalej.

BANNER300

Hoci v strese, ktorý požiar auta sprevádza, si málokto spomenie na náklad v batožinovom priestore, práve prevážané veci sa môžu stať tým, čo rozhodne o ďalšom vývoji situácie. Vodič alebo pomocník by mali vybrať všetko, čo zvyšuje riziko explózie alebo by mohlo podporiť horenie, napríklad tlakové fľaše, farby či strelivo.

Haste, ak máte čím

Až po splnení týchto krokov je možné hasiť, samozrejme za predpokladu, že je čím. Hoci povinná výbava neobsahuje hasiaci prístroj, rozhodne je vhodné nejaký v aute mať. I keď nejde o najlacnejšiu položku a navyše vyžaduje určitú minimálnu údržbu, v krízovej situácii sa môže hodiť.

Hasiace prístroje existujú v rôznych veľkostiach a je len na vodičovi, aby zvážil, ktorý si zvolí. „Čím väčší prístroj, tým väčší hasebný účinok a teda aj šanca požiar uhasiť. Pochopiteľne nemusím mať kufor zaprataný hasiacim prístrojom, ak je však príliš malý, môže sa náplň minúť skôr, než sa vôbec dostanete k miestu horenia,“ hovorí Dritomský. Hoci nájsť vhodný kompromis nie je vždy jednoduché, napríklad v nákladných vozidlách by mal byť najmenej 6-kilogramový prístroj a v osobných autách polovičný.

Kategórie ručných hasiacich prístrojov

Ručné hasiace prístroje sa rozdeľujú podľa hasiacej náplne na vodné, penové, práškové, snehové (CO2) a halónové. Na každom hasiacom prístroji je štítok, ktorý informuje o tom, na aký typ požiaru je určený.

Požiar typu:

A  – pevné horľavé látky (najmä interiér vozidla, napríklad čalúnenie alebo plasty)
    – vhodné hasiace prístroje: vodné, práškové, penové
B  – horľavé kvapaliny (palivo, olej)
    – vhodné hasiace prístroje: práškové, penové, snehové
C  – horľavé plyny (pre vozidlá prerobené na LPG alebo CNG)
    – vhodné hasiace prístroje: práškové, snehové
D  – zliatiny kovov (karoséria alebo blok motora z hliníkovej zliatiny, elektrónové disky kolies)
    – vhodné hasiace prístroje: práškové
E  – zariadenia pod elektrickým napätím
    – vhodné hasiace prístroje: snehové, halónové

Hasiace prístroje môžu byť určené pre viacero druhov požiaru. Horiace vozidlo najčastejšie predstavuje požiare typu A a B, preto na štítku hasiaceho prístroja musia byť uvedené aspoň tieto dve kategórie. Najčastejšie ide o prístroje vodné alebo práškové. Práškové prístroje sú univerzálne, nakoľko sa dajú použiť pri všetkých druhoch požiaru, najúčinnejšie sú však pri požiaroch typu B. „V prípade horenia pevných látok dokážu uhasiť plameň, avšak nemusia byť veľmi účinné napríklad pri hasení tlejúceho čalúnenia. Na to je dobrá voda,“ dodáva Dritomský.

Použitie a údržba hasiaceho prístroja

V prvom rade je dôležité dodržiavať lehoty kontroly funkčnosti hasiaceho prístroja. „Najlepší prístroj je ten, ktorý nikdy nepoužijem. Ak ho však musím použiť, musí 100-percentne fungovať,“ vysvetľuje Dritomský. Je totiž úplne zbytočné kupovať drahý prístroj, ak zradí v okamihu, keď ho vodič potrebuje.

Postup pri hasení

  1. Vytiahnite poistku, ktorá bráni samovoľnému spusteniu prístroja.
  2. V dostatočnej vzdialenosti od auta vyskúšajte, či prístroj vôbec funguje.
  3. Pristupujte k autu so spusteným prístrojom, ktorý vás ochráni napríklad pri neočakávanom úniku paliva a jeho následnom vznietení.
  4. Ak horí v motorovom priestore, rozhodne neotvárajte kapotu, nakoľko požiar priživíte prísunom kyslíka. Kým je požiar uzatvorený, čiastočne ho dusia splodiny horenia.
  5. Snažte sa prúdnicu hasiaceho prístroja nasmerovať do motorového priestoru zdola od podvozku alebo cez otvory na nápravách. Ak je auto po nehode, rozbite parabolu jedného svetla.
  6. Ak predchádzajúce pokusy zlyhali, kapotu iba pootvorte natoľko, aby vznikla medzera, cez ktorú môžete dostať prúdnicu dovnútra. Dávajte pozor, lebo kapota bude s najväčšou pravdepodobnosťou rozžeravená.
  7. Snažte sa striekať hasiacu látku z viacerých smerov, čiže ak to situácia dovoľuje posúvajte prúdnicu prístroja zo strany na stranu.

Zákon a realita

Podľa zákona o ochrane pred požiarmi je každý občan povinný uhasiť požiar, ak mu to podmienky umožňujú. Inými slovami, profesionál v špeciálnom hasičskom obleku si môže dovoliť podstatne viac než vodič v oblečení z polyesteru. Bežní motoristi si preto môžu dovoliť hasiť len veľmi malý požiar krátko po jeho vzniku. „Ak bude auto zachvátené požiarom, čiže motorový priestor aj interiér, nemá vôbec zmysel sa k nemu približovať. Z vozidla sa totiž nedá už nič zachrániť, vodič by akurát ohrozil sám seba,“ upozorňuje Dritomský.

Takto vyzerá interiér vozidla po uhasení požiaru. Zdroj: HaZZ 3 fotografií v galérii Takto vyzerá interiér vozidla po uhasení požiaru. Zdroj: HaZZ

Veľké riziko predstavuje palivo. V prípade, že prehorí niektorá časť palivového systému, vytekajúce palivo sa okamžite vznieti a nakoľko ide o kvapalnú látku, zasiahne oveľa širšiu oblasť v okolí horiaceho auta. Situáciu môže skomplikovať aj dážď, nakoľko palivo je ľahšie než voda, zostáva horieť na povrchu a rozleje sa na veľkú plochu.

Treťou hrozbou pri požiaroch vozidiel sú explózie. Nemáme však na mysli výbuchy v hollywoodskom štýle. Tie nastávajú iba veľmi zriedka. Vzhľadom na vysokú teplotu totiž môže vybuchnúť airbag alebo tzv. patróna airbagu, môže dôjsť k prudkému roztriešteniu okien alebo explózii piestov. Nehovoríme však o piestoch motora, ale napríklad o piestoch na zadnej alebo prednej kapote. „Všetky tlakové nádoby, akokoľvek malé, ktoré sú vystavené účinkom požiaru, môžu vybuchnúť,“ vysvetľuje Dritomský. Nebezpečné sú predovšetkým ostré úlomky, ktoré vplyvom explózie odlietajú na všetky strany veľkou rýchlosťou a môžu spôsobiť zranenia.

Tip na záver

Požiarnici zo skúseností neodporúčajú parkovať pri kontajneroch, nakoľko existuje určitá skupina ľudí, ktorá ich s obľubou podpaľuje, a to najmä v noci. Keďže sa v tom čase po ulici pohybuje veľmi málo ľudí, je veľká šanca, že požiar sa naplno rozvinie a zachváti aj vozidlo. „Väčšinou si to ľudia všimnú až vtedy, keď na ulici niečo veľmi výrazne svieti. To však už obyčajne svieti nielen kontajner, ale aj vedľa stojace auto,“ hovorí Dritomský.


Najnovšie články
Viete, ako sa má správne používať klaksón?

Tuner hovorí o štvrťmíľovom šprinte za 11,5 sekundy a maximálnej rýchlosti 300 km/h. Okrem mechanických úprav sa venoval aj vzhľadu.

BMW X6 M od G-Power má 750 koní

MPV je natiahnuté o zhruba 24 centimetrov, sedem dielikov pripadá aj na rázvor. Riešením koncových svetiel pripomína väčšieho brata Espace.

Renault Grand Scénic má nový zadok

Fotka brožúry z domáceho trhu prezradila chystané dizajnové úpravy kompaktu. Tie sa uberú rovnakým smerom ako pri väčších súrodencoch.

Mazda3: Facelift bude decentný

Práce na razení dvojkilometrového tunela v masíve Čebraťa približne pred rokom zastavili. Svah, kde mal vychádzať, je nestabilný a mohlo by dôjsť k zosuvu pôdy.

D1 pri Ružomberku má byť dostavaná do roku 2020

Taliansky výrobca luxusných športových automobilov má autorizované zastúpenie v Bratislave. Plne funkčná je predajňa i servis.

Na slovenský trh prichádza Maserati

Land Rover Discovery Sport Dynamic pôsobí vďaka dynamickému náboju doslova elektrizujúco.

Viac emócií, vyššia hospodárnosť
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×