Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Test Honda Civic 1.6 i-DTEC: Odmieta jesť

Povieme to rovno. Honda Civic s novým naftovým motorom je najúspornejším automobilom, aký sme doteraz testovali. Spotrebou strčí do vrecka všetkých, hybridy nevynímajúc.
28 25 príspevkov 24.04.2013 / Marián Balog

Kapitola clanku

Sľuby o nízkej spotrebe sa sľubujú a blázni sa väčšinou aj radujú. Papierové hodnoty Hondy Civic s novým naftovým motorom však naozaj neklamú. Mnohokrát sme ich dokonca bez problémov podliezali. Čo je toto za mágia?

Nový motor pod kapotou Civicu je priam zázračne úsporný 28 fotografií v galérii Nový motor pod kapotou Civicu je priam zázračne úsporný

Pri uvedení všetci výrobcovia vychvaľujú svoje nové motory do nebies a Honda nie je výnimkou. Novinky sú vždy pružnejšie, kultivovanejšie a o „iks“ percent úspornejšie. Podľa toho by sme mali teraz jazdiť už pomaly zadarmo, no realita býva menej ružová. Vlastne skôr čierna. V reálnej prevádzke, ktorá sa od normovaných cyklov výrazne líši, sa motory stále nevedia „dojesť“. Naftový štvorvalec 1.6 i-DTEC je však presne tou výnimkou, ktorá potvrdzuje pravidlo.

Novému Civicu ako celku sme sa venovali podrobne už v redakčných testoch benzínovej verzie s motorom 1.8 i-VTEC a naftovej verzie s motorom 2.2 i-DTEC. Už tieto skúsenosti naznačili, že Honda je vo svojich tabuľkových „nástreloch“ veľmi realistická. Nebudeme to teda ďalej rozpitvávať a prejdeme rovno k pokladu, ktorý je najnovším prírastkom pod kapotou Civicu.

Čáry máry pod kapotou

S príchodom motora 1.6 i-DTEC Honda potvrdzuje, že aplikácia elektromotorov nie je všeliekom. Nízka spotreba sa dá dosiahnuť aj bez hybridizácie, iba čistým vypilovaním overených spaľovacích motorov. Celohliníkový agregát 1.6 i-DTEC je vyslyšaním prosieb o menší nafťák. Predsa len, motor 2.2 i-DTEC je pre eurokompakt príliš veľký, zbytočne hladný a najmä prehnane ťažký. Výmenou za jednašestku Honda ušetrila na samotnom motore pol metráka a poriadne to cítiť.

Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 597 cm3
Max. výkon
88 kW/120 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
300 Nm
pri otáčkach
2 000/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna

Napríklad si vezmite krutú slovenskú realitu. Počas testu sme sa nevyhli incidentu s dierou vyžratou do asfaltu, cez ktorú bolo vidno skoro až do Austrálie. Hoci po ňom predná pneumatika musela ísť do gumárenského neba, nepraskla. S ťažším motorom by to vzdala asi hneď a kto vie, čo by na to povedal disk.

To je však iba jeden aspekt ľahšej prednej časti. Dôležitejšie je, že Civic je s novým nafťákom pri dynamickom či núdzovom zdolávaní zákrut istejší a zhovievavejší aj k menej zdatným jazdcom. Auto je citeľne menej nedotáčavé a menej prísne trestá neodhadnutú rýchlosť nájazdu do oblúka. Ľahší motor je určite úľavou aj pre predné závesy.

Na naftový motor menšieho formátu čakal Európa dlho. Stálo to za to 28 fotografií v galérii Na naftový motor menšieho formátu čakal Európa dlho. Stálo to za to

Novinka sa s donedávna jediným naftovým motorom Honda iste nemôže rovnať na šprintoch, no voči dynamike jednašestky nemáme žiadne výhrady. Vo svojej triede patrí aj tak k tým silnejším borcom. Maximum krútiaceho momentu je však položené trochu vyššie než sme zvyknutí, čo sa jemne prejavilo aj na spodnej hranici otáčok, pri ktorých je motor ochotný kopnúť do vrtule ešte bez dunivého reptania. Nepovažujeme to za problém, skôr za charakteristickú črtu daného motora. Stačí si na to zvyknúť a Honda jazdí na požiadanie ako zlato.

BANNER300

Po akustickej stránke je motor veľmi dobre utlmený a keď už nemôže ponúknuť symfóniu, aspoň neobťažuje falošným fidlikaním. Izolácia drží podobne na uzde aj vibrácie, skapínanie a opätovný štart motora vďaka štart/stop systému môžete absolvovať aj tisíckrát bez toho, aby vám vytiekli nervy.

Ak hovoríme o motore, musíme spomenúť aj jeho najlepšiu kamarátku prevodovku, s ktorou ho spája veľmi pevné puto (niekoľko poriadnych skrutiek). Je to tandem zladený ako Laurel a Hardy. Každý má svoju úlohu, ktorú hrá dobre a obecenstvo tlieska. Šesť dlhých stupňov je vyskladaných s maximálnym ohľadom na úspornosť prevádzky, no kompozícia nekompromituje dynamiku bežnej jazdy. Navyše páka má presné dráhy a stupne tam padajú skoro samé od seba. Ódu na prevodovku uzatvárame virtuálnym uznanlivým potľapkaním konštruktérov po pleci.

Dokáže nemožné

Pred tým, než Hondu Civic 1.6 i-DTEC vyhlásime oficiálne za superúspornú, prejdime ku konkrétnym zázrakom, ktoré sa jej preukázateľne dajú pripísať.

Zázrak prvý: po diaľnici za 4,9 litra. Tempomatová stotridsiatka, 2 300 otáčok, asi 42-kilometrový úsek, miestami obmedzenia (ako všade).

Zázrak druhý: vidiek za 3,6 litra. Bežná jazda, úsek asi 27 kilometrov, zopár dedín, zopár predbiehaní, rýchlosti tesne nad limitom podľa tachometra.

Zázrak tretí: mesto za 3,9 litra. Bežná dynamika, kratšie aj dlhšie trasy (od 2 do 15 kilometrov), sem tam zápchy, sem tam večerná jazda. Nechápeme.

Spotreba 
Mesto - normovaná
4,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
3,6 l/100 km
Mesto - počas testu
3,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
4,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
3,6 l/100 km
Test Honda Civic 1.6 i-DTEC 28 fotografií v galérii Test Honda Civic 1.6 i-DTEC Test Honda Civic 1.6 i-DTEC 28 fotografií v galérii Test Honda Civic 1.6 i-DTEC Test Honda Civic 1.6 i-DTEC 28 fotografií v galérii Test Honda Civic 1.6 i-DTEC
Palubný počítač zvykne ukazovať takéto sci-fi hodnoty, tu sú však celkom reálne

Podotýkame, že toto sú hodnoty, aké nám na displeji svietili najčastejšie. Víkendový experimet so simuláciou dedkovskej vidieckej jazdy sa skončil s výsledkom dokonca len 2,9 litra. V meste sme sa cez víkend v nulovej premávke so snahou o úspornú jazdu dostali jemne nad 3 litre. Všetky merania prebehli bez aktivovaného eko režimu. Kto má rovnakú spotrebu, nech hodí hybridom...

Drahší než kompakt, lacnejší než hybrid

Na dôvažok, cena Civicu s novým dieselom je podľa nás vhodným kompromisom medzi lákavejšou cenovkou benzínového 1.8 i-VTEC a cenovkou silnejšieho nafťáka 2.2 i-DTEC. Od prvého je 1.6 i-DTEC drahší o 1 400 eur, o rovnakú sumu je lacnejší od druhého. Presný stred.

Treba však uznať, že samotná cena v absolútnej hodnote nie je žiadnym akciovým trhákom. 18 600 eur za kompakt vyzerá byť celkom dosť. Keby sme však mali Civic porovnať s hybridom rovnakej kategórie, Toyotou Auris HSD, vyhráva o pár tisíc Honda. Poviete nám niekto, na čo sú nám tie hybridy, keď sa rovnaké výsledky dajú dosiahnuť klasickou metódou?

Štandardná cenníková cena s DPH 
Základná cena modelu
od 15 590 €
Základná cena verzie
od 18 590 €
Cena testovaného exemplára
21 090 €
Informácie o poistení (inzercia)
Cena PZP MINI pre osoby staršie ako 25 rokov 117 € *
Cena HP pre osoby staršie ako 30 rokov 375 € *


* Ceny platia pre poistenie uzatvorené cez www.union.sk

Áno šampiónovi

Civic možno nie je najpriestornejší vo vnútri, no má veľký kufor. Jeho dizajn možno nie je pre všetkých, ale ak si k nemu nájdete cestu, zamilujete sa. Jednoducho je to menšinový žáner. Osobitosť, ktorú Civic ponúka, spojená s kvalitou a vyšperkovaná priam zázračnou spotrebou nového malého nafťáka, však stoja za hriech.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

Kapitola clanku

Test Honda Civic 1.6 i-DTEC 28 fotografií v galérii Test Honda Civic 1.6 i-DTEC  

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 597 cm3
Max. výkon
88 kW/120 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
300 Nm
pri otáčkach
2 000/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 300 mm
Šírka
1 770 mm
Výška
1 440 mm
Rázvor náprav
2 595 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 306 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 381 kg
Užitočná hmotnosť
564 kg
Celková hmotnosť
1 870 kg
Objem batožinového priestoru
477/1378 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
207 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,2 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
3,6 l/100 km
Mesto - počas testu
3,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
4,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
3,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
94 g/km
Emisná norma
Euro 5
Štandardná cenníková cena s DPH
Základná cena modelu
od 15 590 €
Základná cena verzie
od 18 590 €
Cena testovaného exemplára
21 090 €

 

BANNER300


Najnovšie články
Dieselgate má riešenie: Mnohých nepoteší

Nový pick-up je produktom internej spolupráce v rámci koncernu, čo je jasné pri pohľade na skelet. Montovať sa doň bude agregát 2.3 dCi.

Renault Alaskan: Navara po francúzsky

Pod rast sa výrazne podpísal vysoký dopyt na domácom trhu aj v zahraničí. Výroba vozidiel pre domáci trh vzrástla v máji o 22,7 % a pre zahraničné trhy o 27,3...

Produkcia áut v Británii v máji vzrástla

Z Wolfsburgu prichádza nová edícia obľúbeného SUV Touareg. Má výrazné lakovanie a luxusný interiér, v ktorom sa nešetrilo drahými materiálmi.

Touareg Executive: Ako francúzske víno

Sedan sa od štandardnej verzie líši na prvý pohľad, za čo môže v prvom rade lak. Neoficiálne sa hovorí o použití výkonnejšieho naladenia 1,8-litrového benzínu.

Lada ukázala model Vesta Sport

VAŠA TÉMA Ak sa rozhodnete cestovať na dovolenku autom, rozhodne nepodceňujte rozdiely v zákone o premávke. Na cestu sa dôkladne pripravte.

Na čo si musíte dávať pozor v Chorvátsku?

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na piatok 1. júla 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×