Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Seat Leon FR 2.0 TDI: Ten pravý Leon

Leon má byť najšportovejším z neprémiových kompaktov koncernu VW. Aj vďaka verzii FR. A aká je realita?
30 32 príspevkov 05.04.2013 / Ladislav Malák

Kapitola clanku

Keď sa vedenie koncernu VW rozhodlo v prípade španielskej dcéry Seat pre návrat od čudesných segmentových hybridov s vysokou karosériou k „normálnym“ autám, zjavne to bolo správne rozhodnutie. Presvedčil nás o tom aj nový Leon počas prvého podrobného redakčného testu.

Seat Leon FR: viac Leon, než Leon 30 fotografií v galérii Seat Leon FR: viac Leon, než Leon

Toto už je zase ten Seat, ktorému sa bez ironického pomykávania kútikom úst dá nalepiť etiketa „športový“, prinajmenšom v rámci neprémiovej trojice modelov nižšej strednej triedy pod rodinnou strechou skupiny z Wolfsburgu. A aby to bolo ešte zjavnejšie, na vrchol ponuky Leona postavilo vedenie koncernu ešte športovejšie ladenú verziu FR. Testovali sme ju v kombinácii s naftovým dvojlitrom.

Ostré telo a čierna duša

Keď si porovnáte obrázkovú galériu tohto a predošlého prvého testu nového Leona, asi k tomu už ani netreba veľa dodávať. Takže len veľmi stručne. Aj keby sme si odmysleli ohnivú červenú farbu testovaného FR, stále tu máme na prvý pohľad agresívnejšiu podobu vďaka FR bodykitu. Ten dokonca vozidlo predlžuje zo štandardných 4263 na 4271 mm.

Leon FR má v sériovej výbave 17-palcové disky, testovanému exempláru pridávali vizuálny testosterón dokonca príplatkové osemnástky. K verziám Style a FR si môžete za extra peniaze priobjednať aj „full-LED“ predné svetlá. Nad príplatkom 1010 eur pre Leon FR by sme ale ešte chvíľu pouvažovali. Plné LED-ky sú tu totiž zatiaľ hlavne na parádu a pri prvom teste sme nemali pocit, že by svietili extra presvedčivo lepšie. Ale to chce možno len trochu času a dolaďovania.

Rozmery, hmotnosti a objemy 
Dĺžka
4271 mm
Šírka
1816 mm
Výška
1444 mm
Rázvor náprav
2634 mm
Pohotovostná hmotnosť
1230 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1305 kg
Užitočná hmotnosť
480 kg
Celková hmotnosť
1810 kg
Objem batožinového priestoru
380/1210 l
Objem palivovej nádrže
50 l

Kým pri exteriéri verzie FR viac ožil hlavne agresívny vizuálny charakter nového Leona, pri interiéri musíme konštatovať, že mu táto vrcholná výbava doslova vdýchla dušu. Síce čiernu, ale dušu. Zabudnite na bezpohlavné tvrdé sivé plasty a rovnako nezaujímavo šedé „tesilové“ sedadlá lacnejších Leonov. Tu vás v športovom duchu obklopí čierna farba, na palubnej doske aj na výrazne profilovaných sedadlách s kombináciou kvalitnejšej tkaniny a syntetickej kože.

Stačí prefarbiť sivú na čiernu, pridať trochu kože, kvalitnejšiu látku, pekné červené stehovanie, pár športových detailov a bezduchý interiéri zrazu ožije 30 fotografií v galérii Stačí prefarbiť sivú na čiernu, pridať trochu kože, kvalitnejšiu látku, pekné červené stehovanie, pár športových detailov a bezduchý interiéri zrazu ožije

Celý interiér je popretkávaný červenými stehmi: na sedadlách vpredu aj vzadu, na manžete radiacej páky, aj na športovom FR volante. Tomu síce možno neprídu na chuť milovníci hrubých vencov á la BMW M, jeho relatívne tenká obruč je však dobre tvarovaná a nám padla pri teste do ruky tak akurátne. A niekoho možno poteší aj dvojfarebná ambientná svetelná show vo dverách, ktorá sa zmení z bielej na červenú pri aktivácii športového režimu jazdy.

Nos ako základ, zadok ako bonus

Leon FR je oproti ostatným verziám modelu nielen dlhší, ale aj nižší – z pôvodných 1459 ho stlačili na 1444 mm, teda o poldruha centimetra. A nie len tak na parádu: FR má v štandardnej výbave športový podvozok. Priznáme sa, že sme spočiatku mali obavy, čo prinesie ďalšie pritvrdenie, ešte aj v kombinácii so spomínaným príplatkovými osemnásťpalcovými kolesami. Zvlášť na tragickom tankodróme v Bratislave a okolí. Obavy však boli takmer zbytočné.

BANNER300

Podvozok Leona FR je ozaj citeľne tvrdší, stále sme však nemali pocit, že by to konštruktéri prehnali. Kolesá kopírujú nerovnosti veľmi poctivo, nárazy do karosérie sú však slušne utlmené a rany od cesty dostávajú skôr uši, než chrbtica. Aj akustický prenos nárazov tvrdého podvozka do kabíny je ale podstatne menší, než pri českej sesternici Octavii, ktorej velikánsky interiér pri tom nepríjemne duní. Kabína Leona je citeľne menšia a aj citeľne tichšia.

Polotuhá zadná náprava nemá problém ani s príplatkovými nízkoprofilovými pneumatikami rozmeru 225/40 R18 30 fotografií v galérii Polotuhá zadná náprava nemá problém ani s príplatkovými nízkoprofilovými pneumatikami rozmeru 225/40 R18

Predpokladáme, že v súvislosti s podvozkom bude mnohých asi najviac zaujímať prejav zadnej nápravy.  Pripomenieme dôvod.... Leon sa síce prezentuje ako „najšportovejší z neprémiových“, napriek tomu má ale v kombinácii s motorom 2.0 TDI vzadu iba pozdĺžne ramená spojené torzne pružnou priečkou, tak ako Octavia, a nie viacprvkové závesy, tak ako Golf. Na papieri je to teda trochu paradox. A v praxi?

Jednoduchšia konštrukcia zadnej nápravy sa rozhodne prejaví. Jednak trochu výraznejšou tendenciou nenaloženého zadku odskakovať na hrboľatom povrchu zákrut. Opakujeme: nenaloženého. Stačí kabínu zaťažiť štyrmi priemerne vykŕmenými dospelákmi a ich víkendovou batožinou a tento efekt takmer zmizne. Ale aj na kvalitnom povrchu: o čosi výraznejším zavlnením zadných partií pri prudkom vyhýbacom manévri či ostrej zmene jazdného pruhu.

Volant má skôr tenší, ale dobre tvarovaný veniec. A hlavne: riadenie v športovom režime má veľmi príjemne tuhý posilňovač 30 fotografií v galérii Volant má skôr tenší, ale dobre tvarovaný veniec. A hlavne: riadenie v športovom režime má veľmi príjemne tuhý posilňovač

Rozdiel nám však nepríde byť nijako dramatický, menej skúsený vodič by si ho možno ani nevšimol. A skúsenému krotiteľovi volantu bude prekážať skôr o niečo výraznejší nástup nedotáčavosti ťažkého dvojlitrového naftového nosa. Hlavne z tohto dôvodu by absolútni jazdní pôžitkári mali zabudnúť na 2.0 TDI a z ponuky Leona FR siahnuť po špičkovom 1.8 TSI. V tom prípade dostanú predovšetkým ľahší nos auta, neutrálnejšie jazdné vlastnosti a až ako bonus k tomu o niečo presnejšie a pokojnejšie reakcie viacprvkovej zadnej nápravy.

Podvozok testovaného Leona FR nás potešil aj stabilnými, účinnými a dobre dávkovateľnými brzdami. Ale hlavne riadením, ktorému sa dá pomocou voliča jazdných režimov Seat Drive Profile pritvrdiť servo. Už v základe má Leon účinok posilňovača pomerne moderátny, ďalší úbytok elektrickej pomoci však ešte príjemnejšie zvýši komunikatívnosť riadenia.

Namiesto hrbu ťah

Keď sme pred chvíľou odporúčali vodičským fajnšmekrom skôr silný benzínový turbomotor 1.8 TSI, bolo to skutočne len pre jeho nižšiu hmotnosť „pod nosom“, ktorá má menší dopad na nástup nedotáčavosti. V žiadnom prípade nie preto, že by testovaný naftový dvojliter bol sám o sebe lenivý. Pretože nie je.

Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1968 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
3500-4000/min
Max. krútiaci moment
320 Nm
pri otáčkach
1750-3000/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna

Silné dieselové štvorvalce skupiny VW ešte pred pár rokmi hrali hlavne na city a brnkali na subjektívne dynamické struny – prudkým nástupom ťahu v stredných otáčkach. Pred tým ani potom nič. Tento „dynamický hrb“ sa pri nástupe novej generácie so vstrekovaním common-rail značne vyhladil a motory dostali podstatne širšie aktívne pracovné pásmo.

Jazdné výkony 
Max. rýchlosť
215 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,4 s

Platí to aj pre testované 2.0 TDI pod kapotou Leona: ťah nechýba ani pod 2000 otáčkami a neskape ani okamžite po prekročení hodnoty 4000. Značne sa zlepšila aj kultúra chodu. A výhrady nemáme ani voči odhlučneniu: pohon Leona FR nám ho predviedol zhruba na úrovni Golfu a na leveli o niečo lepšom, než Octavia.

FR je najšportovejšou verziou Leona aj ponukou motorov. Výhradne pre tento variant je vyhradený najsilnejší diesel 2.0 TDI. Slabšie jednašestky dostanete iba v nižších výbavách 30 fotografií v galérii FR je najšportovejšou verziou Leona aj ponukou motorov. Výhradne pre tento variant je vyhradený najsilnejší diesel 2.0 TDI. Slabšie jednašestky dostanete iba v nižších výbavách

Príjemným bonusom, podobne ako pri riadení, je volič jazdných režimov Seat Drive Profile. V súhre s motorom vám športový režim pekne priostrí jeho reakcie na plynový pedál. Nielen v marketingových snoch, ale aj v realite. Už v základe reaguje motor Leona na plyn o niečo ostrejšie než Golf, takže pri športovom režime verzie FR dostanete v podstate najspontánnejšie reakcie, aké dokáže ponúknuť aktuálna neprémiová partia kompaktov skupiny VW.

Spotreba 
Mesto - normovaná
5,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,1 l/100 km
Mesto - počas testu
6,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,4 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,7 l/100 km

Ako ukazuje tabuľka, pri testovacej spotrebe sme nič dramaticky negatívne ani pozitívne nezaznamenali. Teda, ak neberieme rozdiel medzi fantazmagorickým papierovými hodnotami a realitou. Leon FR nám v skutočnosti upíjal naftu z nádrže asi tak uspokojivo ako koncom jesene Golf s rovnakým motorom. Ten sme síce prehnali aj podtatranskými okreskami, na Leona FR si však pre zmenu počíhala jedna z tohtoročných bratislavských kalamít, takže podmienky boli v konečnom dôsledku podobne náročné. A výsledok podobne slušný.

Buď socka alebo Leon

Pohľad do cenníka a skúsenosti s prvými dvoma testovanými Leonmi nám povedali mnohé. Na jednej strane: ak chcete Leona predovšetkým preto, lebo s ním dokážete cenovo podliezť Golfa, dá sa to. Počítajte ale s tým, že pri cenovom žgrlošení to auto bude aj adekvátne nevábne vyzerať. Na druhej strane, ak chcete vymeniť bezduchý zhluk sivých bakelitov a tesiláčov za síce čiernu, ale dušu, v spojení s agresívnejším exteriérom, budete cvakať.

Štandardná cenníková cena s DPH 
Základná cena modelu
od 13 090 €
Základná cena verzie
od 22 090 €
Cena testovaného exemplára
26 013 €
Informácie o poistení (inzercia)
Cena PZP MINI pre osoby staršie ako 25 rokov 131 € *
Cena HP pre osoby staršie ako 30 rokov 521 € *


* Ceny platia pre poistenie uzatvorené cez www.union.sk

Konkrétnejšie.... Najlacnejší Leon FR dostanete od štandardných 18090, ktoré dokáže aktuálny akciový cenník zraziť na 16990. Musíte sa však uspokojiť s motorom 1.4 TSI (90 kW/122 k), ktorý tvorí základ ponuky FR. Za testované 2.0 TDI si štandardný cenník pýta 22090 eur, akciový 20990.

Za spomínané 1.8 TSI, ktoré podľa nás k dynamickej náture Leona FR bude pasovať ešte lepšie, prihodíte v oboch prípadoch tisícku. A nejaké tie dukáty vás bude priebežne stáť aj rozdiel v nákladoch na palivo. My by sme to ale brali, aj s tým tankovaním navyše. Leona 1.8 TSI sme síce ešte netestovali, ale dosť jasnou rečou k nám prehovoril tento motor pod kapotou novej Octavie.

Seat Sound System? Do Leona FR by to chcelo oveľa lepší zvuk, od niektorej z renomovaných značiek, dlhodobo spolupracujúcich s koncernom VW 30 fotografií v galérii Seat Sound System? Do Leona FR by to chcelo oveľa lepší zvuk, od niektorej z renomovaných značiek, dlhodobo spolupracujúcich s koncernom VW

A keď už spomíname extra investície, tak sa ešte pristavíme pri niektorých potenciálnych príplatkových prvkoch. O full-LED svetlách už bola reč vyššie. Ak máte čo len trochu citlivejšie uši, tak za ozaj zbytočne vyhodené peniaze považujeme extra 256 eur za „Seat Sound System“ s deviatimi reproduktormi a subwooferom. Nebyť viacprvkového ekvalizéra, nedostali by sme z neho ani trochu použiteľný zvuk. Naopak ako podstatne rozumnejší vklad vidíme plus 307 eur za balík jazdných asistentov pozostávajúci z automatickej regulácie diaľkových svetiel, stráženia jazdného pruhu a mŕtveho uhla.

Leon je späť

Leon jednoznačne ožil. V porovnaní s čudesným medzitriednym krížencom predošlej generácie to platí už o jeho základnej verzii. A kto by v nej napriek tomu márne hľadal auto s „dušou“, má ešte jeden pokus k dobru: Leon FR. Treba síce priplatiť, ale za protihodnotu, ktorá sa nám pri teste ukázala byť úplne reálnou a oprávnenou. Leon FR vám dá ostrejší exteriér, atraktívnejší a poctivejší interiér, ešte o niečo športovejší jazdný prejav a bohatšiu výbavu. A to sa počíta.

 

Neprehliadnite
archív 30 fotografií v galérii archív   Test Seat Leon 1.4 TSI: Ostrejší než čakáte  archív 30 fotografií v galérii archív   Škoda Octavia III 2.0 TDI: Prvé domáce rande 
archív 30 fotografií v galérii archív   Veľký test VW Golf 2.0 TDI: Od Tatier k Dunaju...  archív 30 fotografií v galérii archív
 
Veľký test Škoda Octavia 1.8 TSI DSG: Do tretice... 

 

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

Kapitola clanku

Test Seat Leon FR 2.0 TDI 30 fotografií v galérii Test Seat Leon FR 2.0 TDI

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1968 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
3500-4000/min
Max. krútiaci moment
320 Nm
pri otáčkach
1750-3000/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4271 mm
Šírka
1816 mm
Výška
1444 mm
Rázvor náprav
2634 mm
Pohotovostná hmotnosť
1230 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1305 kg
Užitočná hmotnosť
480 kg
Celková hmotnosť
1810 kg
Objem batožinového priestoru
380/1210 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
215 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,4 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,1 l/100 km
Mesto - počas testu
6,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,4 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,7 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
 106 g/km
Emisná norma
Euro 5
Štandardná cenníková cena s DPH
Základná cena modelu
od 13 090 €
Základná cena verzie
od 22 090 €
Cena testovaného exemplára
26 013 €

 

BANNER300


Najnovšie články
Babráci za volantom: Po dovolenkách v plnej sile

Kto by to kedysi povedal, že Trabant môže byť auto, pri ktorom budú dievčatá zhadzovať oblečenie. No časy sa menia a niekdajší úsmevný model je dnes objektom...

Neuveriteľné: Trabant v sexi kalendári

To najlepšie čo Mercedes-Maybach zvládne. Obrnený S600 Pullman Guard stojí viac než milión eur, čo za to ponúkne?

Pullman S600 Guard: Odolá aj výbuchu bomby

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na nedeľu 25. septembra 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Štúdia by mala vychádzať z hatchbacku i30. Očakávať pri nej môžeme nielen radikálne tvary, ale tiež silný turbomotor.

Hyundai avizuje športový koncept RN30

Prototyp VBB-3 s výkonom asi tritisíc koní šiel na soľnom jazere maximálnou rýchlosťou 576 km/h, finálny výsledok sa však počíta priemerom z dvoch jázd.

Venturi prekonalo elektrický rekord

Starostlivý majiteľ na svojej Škode 100 najazdil len 17 000 kilometrov a potom ju zamkol v garáži. Po 35 rokoch uzrela svetlo sveta a žiari ako nová.

Skvost skrytý v garáži: Škoda 100 z roku 1970
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×