Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Citroën C5 Tourer HDi 160: Stále chce spievať

Citroën C5 je ako Karel Gott. Slávikov má plnú skriňu, z pódií neodchádza. Dokáže však okrem starých hitov ponúknuť aj niečo nové?
27 32 príspevkov 22.03.2013 / Ján Trangel

 Kapitola clanku

Citroën C5 v aktuálnej generácii drží vlajku francúzskej automobilky už vyše päť rokov a do dôchodku sa rozhodne nechystá. Pre modelový rok 2013 dostal okrem jemne pozmenenej vizáže aj niekoľko technických vylepšení. Vyskúšali sme ho vo verzii Tourer s dvojlitrovým dieselovým motorom a automatickou prevodovkou.

Toľko rokov na pódiu a žiadne vrásky? Za tým bude dobrý genofond... alebo dobrý doktor 27 fotografií v galérii Toľko rokov na pódiu a žiadne vrásky? Za tým bude dobrý genofond... alebo dobrý doktor

Nebojí sa kamier

Za niektorými autami sa po piatich rokoch na trhu už nikto neotočí. Citroën C5 sa navyše zmenil iba mierne. Aj tak ale ostáva stále atraktívny. Natiahnutý, šípový dizajn nekazí ani karoséria kombi. Skôr naopak. Priestrannejší variant tiež pôsobí elegantne a rozhodne vám hanbu neurobí.

Elegantné kombi. V čiernom obleku vyzerá ešte lepšie 27 fotografií v galérii Elegantné kombi. V čiernom obleku vyzerá ešte lepšie

Na druhej strane ale stojí iný fakt. Citroën C5 je aj vo verzii Tourer jedným príkladov zbytočného plytvania priestorom. Zvonku patrí auto medzi najväčších zástupcov neprémiovej strednej triedy (je napr. o 58 mm dlhší než Passat Variant). Vnútri ale ľahko spadne do priemeru. A možno aj kúsok pod neho. Dôvodov je niekoľko. V prvom rade je to vysoko predimenzovaná motorová časť, ktorá je pripravená aj na osadenie naftového vidlicového šesťvalca. Ide o akési dedičstvo z čias minulých, nakoľko drvivá väčšina cépätiek sa predáva so štvorvalcami.

TIP: Test VW Passat Variant 2.0 TDI: Obleky aj batohy

Pohľad pod kapotu našej testovačky odhaľuje obrovské množstvo nevyužitého priestoru. A to sme tam mali diesel. Vedľa benzínového štvorvalca by ste cez hranice mohli prepašovať celú rodinu utečencov 27 fotografií v galérii Pohľad pod kapotu našej testovačky odhaľuje obrovské množstvo nevyužitého priestoru. A to sme tam mali diesel. Vedľa benzínového štvorvalca by ste cez hranice mohli prepašovať celú rodinu utečencov

Druhým dôvodom je obrovský nevyužitý priestor na vrchu palubnej dosky spôsobený výrazným sklonom čelného skla. Do tretice je to snaha o ponúknutie čo najväčšieho batožinového priestoru. Pre kombináciu týchto faktorov museli byť predné sedadlá mierne posunuté vzad, naopak zadné trošku dopredu.

Dĺžka
4829 mm
Šírka
1860 mm
Výška
1479 mm
Rázvor náprav
2815 mm
Pohotovostná hmotnosť
1642 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1717 kg
Užitočná hmotnosť
644 kg
Celková hmotnosť
2286 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
505 l / 1462 l
Objem palivovej nádrže
71 l

Výsledkom je nečakane málo miesta pre pasažierov vzadu. 180 cm vysoký vodič sa za seba posadí len tak tak. Vyšší pasažieri už ale narážajú na priestorový problém, predovšetkým v oblasti nôh. Priestrannosť predchádzajúcej generácie sa teda pri aktuálnej C5-ke už nezopakovala.

BANNER300

Pri prvom pohľade dozadu dokonca môžete mať pocit, že tam je miesta veľmi málo. Dôvodom ale je, že výrobca sa nesnažil o optický klam dosiahnutý krátkymi sedákmi. Naopak, za zadné sedadlá treba Citroën pochváliť. Sedák dobre podopiera stehná, majú mäkké výplne i ergonomické tvarovanie.

Sedenie vzadu je skutočne komfortné, ale pre nohy mohlo byť predsa len trošku viac miesta 27 fotografií v galérii Sedenie vzadu je skutočne komfortné, ale pre nohy mohlo byť predsa len trošku viac miesta

Batožinový priestor verzie Tourer má štandardný objem 505 litrov. To nie je žiadna sláva, v aktuálnej generácii takéto čísla dosahujú aj autá nižšej strednej triedy. Tvary sú však pravidelné a priestor rozumne využiteľný. V takomto exteriérovo obrovskom aute vás určite zarazí aj fakt, že aby sa v kufri vytvorila rovná plocha, musíte okrem sklopenia zadných operadiel aj vyklopiť sedáky. Navyše, s touto operáciou budete mať problém, ak budú predné sedadlá nastavené na vyšších pasažierov - budete ich musieť najprv posunúť dopredu, inak sa za ne sklopené zadné sedáky a operadlá nezmestia.

Kritika od neprajníkov

Spracovanie interiéru aktuálnej C5-ky si už vyslúžilo veľa kritiky, predovšetkým za ergonómiu. Je pravdou, že koncept s obrovským množstvom tlačidiel na volante i prístrojovej doske je vskutku netradičný. Väčšina majiteľov vám ale potvrdí, že na toto rozloženie a ovládanie sa dá elegantne zvyknúť. Proti prúdu C5 pláva aj volantom s pevným stredom.

Volant má pevný stred. Prekážalo by vám to v aute? 27 fotografií v galérii Volant má pevný stred. Prekážalo by vám to v aute?

Po stránke materiálov mu nemáme vytknúť, použité sú príjemné, mäkčené plasty. Výhrady nemáme ani k továrenskému vypracovaniu.  Pre modelový rok 2013 bol modernizovaný navigačný systém, ktorý sa snaží držať krok s dobou.

Špeciálnu zmienku si zaslúžia príplatkové predné sedadlá vyhotovené v kombinácii látky a umelej kože. Vodiča dokážu výborne obklopiť a vďaka možnostiam nastavenia v oblasti bedier aj hornej časti chrbta vytvoriť polohu, ktorá bude príjemná aj pri veľmi dlhých cestách. V rámci neprémiovej strednej triedy rozhodne patria k tomu najlepšiemu, čo sa dá na trhu nájsť.

Rýchla fotohádanka: koľko narátate tlačidiel? 27 fotografií v galérii Rýchla fotohádanka: koľko narátate tlačidiel?

Gentleman v rokoch

Pod kapotou testovaného auta sa usadil dieselový dvojliter označený ako HDi 160. Ponúka výkon 120 kW (163 k) a krútiaci moment 340 Nm. To sú slušné parametre, ale ani zďaleka nie vrchol ponuky. Keby vám bolo málo, frantíci vám predajú aj „dvadvojku“ s výkonom 150 kW (204 k), alebo biturbo trojlitrový šesťvalec produkujúci 177 kW (241 kW). Takýto naftový výber inde v neprémiovej strednej triede nenájdete.

Silnejší dvojliter je možné kombinovať s manuálom alebo šesťstupňovým automatom. Tak to bolo aj v našom prípade. A práve tu je kameň úrazu. 120 kW na rozhýbanie C5 stačí, ale veľa sily sa stráca v preklze klasického hydrodynamického meniča samočinnej prevodovky.

Jediná viditeľná časť toho stvorenia, ktoré ma na svedomí stratu dynamiky. Písmeno S na ovládači režimov radenia prepína auto do módu „keď neťahá, tak aspoň žerie“ 27 fotografií v galérii Jediná viditeľná časť toho stvorenia, ktoré ma na svedomí stratu dynamiky. Písmeno S na ovládači režimov radenia prepína auto do módu „keď neťahá, tak aspoň žerie“

Nelichotivým výsledkom je podpriemerná dynamika. Automat uvažuje skutočne pomaly a nič na tom nemení ani športový režim. Nejaké jazdecké výlevy sa ale k autu charakteru C5 ani nehodia, takže to môžeme akceptovať. Pokiaľ ale na svojich cestách požadujete silu, určite zvoľte jeden z výkonnejších agregátov, alebo aspoň manuálnu prevodovku.

Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 997 cm3
Max. výkon
120 kW/163 k
pri otáčkach
3 750/min
Max. krútiaci moment
340 Nm
pri otáčkach
2000/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová automatická

Inžinierom sa prirodzené prejavy dieselového štvorvalca podarilo pekne utlmiť. Do interiéru neprenikajú žiadne vibrácie, aj na voľnobehu do uší vodiča dolieha iba slabé vrnenie. So stúpajúcimi otáčkami sa samozrejme hlučnosť zvyšuje, kým ale nebeháte zbytočne vysoko s ručičkou otáčkomera, zvuk nebude rušivý. Slušne si inžinieri poradili aj s aerodynamickým hlukom. Zvukový komfort je teda zaručený aj pri dlhých a rýchlych presunoch.

Elektrické ovládanie piatych dverí je užitočným pomocníkom 27 fotografií v galérii Elektrické ovládanie piatych dverí je užitočným pomocníkom

Celebrita s nárokmi

Citroën C5 nie je žiadnou celebritou v oblasti spotreby paliva. Mestský priemer 7,4 litra je menší než papierový, ale stále nelichotivý. Okresku odjazdíte za 5,5 litra a spotreba dramaticky nerastie, ani keď pritlačíte na plynový pedál. Pri ustálených 110 km/h si Citroën C5 vypýta 5,9 litra.

Po dosiahnutí diaľničného limitu  spotreba stúpne na 7,3 litra nafty na 100 km. Na dieselovú strednú triedu je to veľa, podobnú spotrebu majú dokonca aj najmodernejšie benzínové motory s rovnakým objemom – napríklad nová Mazda6 s dvojlitrom nám predviedla, že vie jazdiť za 7,1 litra benzínu. Práve na diaľnici, kde sa C5 cíti najlepšie, sa prejavujú negatíva robustnej stavby. Konkurencia s dvojlitrovými dieselmi zvláda túto disciplínu o liter, alebo aj o viac lepšie.

Mesto - normovaná
8,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,2 l/100 km
Mesto - počas testu
7,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,5 l/100 km

Ostáva verný svojmu štýlu

Citroën C5 si ako posledný zástupca svojho hudobného žánru ponecháva možnosť voľby hydropneumatického podvozka Hydractive III+. Pre modelový rok 2013 inžinieri výrazne prepracovali softvér a celkové naladenie podvozka, čo sa prejavuje aj na jazdných vlastnostiach.

A čo to vlastne znamená v praxi? Citroën C5 sa na ceste správa odlišne, než drvivá väčšina konkurentov. Viac „pláva“, v zákrutách pocítite náklony a v maximálne možnej miere sa snaží tlmiť nerovnosti na vozovke. Nie vždy sa mu to podarí. Väčšie výtlky s ostrejšími hranami mu priveľmi nechutia, zvykne ich ofrflať buchnutím. Menšie terénne nerovnosti, ako sú napríklad zaplátané diery novým asfaltom, alebo koľajnice na železničnom priecestí, však dokáže vyžehliť tak, že pasažier so zavretými očami ich ani nebude vnímať.

Test Citroën C5 Tourer HDi 160 27 fotografií v galérii Test Citroën C5 Tourer HDi 160 Test Citroën C5 Tourer HDi 160 27 fotografií v galérii Test Citroën C5 Tourer HDi 160 Test Citroën C5 Tourer HDi 160 27 fotografií v galérii Test Citroën C5 Tourer HDi 160
Hore, dole a do normálu. Svetlú výšku možno regulovať, čo sa hodí napríklad pri jazde po poľnej ceste

Prínos ku komfortu cestovania v aute s hydropneumatickým pružením oceníte predovšetkým pri sedení vzadu. Keby inžinieri trošku zmenšili batožinový priestor a posunuli zadné sedadlá tak o päť centimetrov, dalo by sa hovoriť o jednom z najlepších áut pre vozenie pasažierov na dlhé trate v neprémiovom segmente. Takto si ale maximálny komfort užijú skôr deti, alebo dospelí menšieho vzrastu. Bohužiaľ.

Súčasťou softvérového vylepšenia podvozka by malo byť jeho pritvrdenie. Nuž, v praxi si to pravdepodobne všimnú iba citliví vodiči minulých modelových ročníkov. Keď do C5 presadnete z čohokoľvek porovnateľného, bude to pre vás jedno z najmäkších áut na trhu, náklony budú stále badateľné...

Logo značky je pekne zapracované do chrómových časti prednej masky 27 fotografií v galérii Logo značky je pekne zapracované do chrómových časti prednej masky

Spieva vysoko aj nízko

Akýmsi bonusom pri voľbe hydropneumatického pruženia je možnosť používateľského ovládania svetlej výšky. Najvyššia poloha je dostupná iba pri veľmi nízkych rýchlostiach a využijete ju pri parkovaní. Mierne zvýšené nastavenie sa hodí napríklad pri prejazde po nespevnenej ceste. Naopak, zníženie svetlosti je užitočné pri jazde vo vysokých rýchlostiach na diaľnici, čím vodič získa lepší pocit kontroly nad vozidlom a vylepšenú aerodynamku. Dostupné je aj športové nastavenie, avšak zázraky od neho nečakajte. Aj vtedy je Citroën C5 mäkší, než väčšina jeho konkurentov skonštruovaných v „nemeckom štýle“.

Odvrátenou stranou hydropneumatického podvozka je vyššia obstarávacia cena (aj keď pri aktuálnej ponuke Citroënu je rozrátaná v cene vyššej výbavy) a za určitých podmienok náročnejší servis. Obzvlášť pri jazdení po rozbombardovaných cestách našich miest tento sofistikovaný podvozok veľmi trpí. Je preto vhodnejší skôr pre prípad, keď plánujete časté dlhé presuny po diaľniciach. Vtedy sa odvďačí pohodlím, ktoré je porovnateľné jedine s vyšším štandardom prémiovej triedy.

Súkromné vystúpenie je drahé

V neprospech aktuálne najväčšieho osobného Citroënu hovorí cenník. Aj napriek všemožným akciám a zvýhodneniam stále nepatrí k najlacnejším. Porovnateľné, ale podstatne mladšie autá strednej triedy od konkurencie, ho často dokážu cenou podliezť. Úplný benzínový základ zoženiete za cenníkových 23 190 eur, akciovo znížených tesne pod magickú hranicu 20 tisíc eur.

Cenníková cena s DPH
Základná cena modelu
od 24 590 €
Základná cena verzie
od 35 690 €
Cena testovaného exemplára
38 360 €
Informácie o poistení (inzercia)
Cena PZP MINI pre osoby staršie ako 25 rokov 144 € *
Cena HP pre osoby staršie ako 30 rokov 623 € *


* Ceny platia pre poistenie uzatvorené cez www.union.sk

Pokiaľ ale žiadate kombi a hydropneumatické pruženie, pripravte si minimálne akciových 23 990 za motorizáciu THP 155. A keď k tomu prirátate dieselový motor, nejakú príplatkovú výbavu a ďalšie drobnosti, cena hravo skáče cez hranicu 30 tisíc eur. A v týchto vodách sa už dajú uloviť aj podstatne mladšie a chutnejšie rybky. 

Akciovú cenovku Citroën prelepil ďalšou zľavou, C5 ale aj tak nepatrí k najlacnejším 27 fotografií v galérii Akciovú cenovku Citroën prelepil ďalšou zľavou, C5 ale aj tak nepatrí k najlacnejším

Zadné stránky bulváru

Väčšie vonkajšie rozmery v kombinácii s vyššou hmotnosťou, stále „netrendovo“ hojdavým podvozkom a rozhodne nie rýchlym automatom vytvárajú dojem celkovej ťažkopádnosti, ťarbavosti. Na tom by v podstate nebolo nič zlé. Keď už ale strácame ovládateľnosť a mrštnosť, čakáme aj protihodnotu v podobe väčšieho vnútorného priestoru. Od Citroënu C5 sa nám však ďalších výhod nedostáva. Vo veľkom balíčku dostanete malý darček v podobe interiéru, ktorý by rozmermi patril k lepšiemu priemeru v aute o triedu menšom.

Táto celebrita už dnes plní iba zadné stránky bulváru 27 fotografií v galérii Táto celebrita už dnes plní iba zadné stránky bulváru

Pokiaľ ale tento fakt dokážete akceptovať, C5 sa vám dostane pod kožu. Hydropneumatické pruženie je kľúčovým technologickým riešením. Na tomto príplatkovom prvku rozhodne odporúčame nešetriť, lebo je to hlavný argument hovoriaci v prospech Citroënu C5. Pokiaľ chcete v aute klasický podvozok, konkurenčné autá strednej triedy vám pravdepodobne ponúknu viac.

Komfort, ktorý však toto jedinečné riešenie podvozkovej platformy zabezpečuje, je vysoko návykový. Fantastické sedadlá sú vhodné aj na veľmi dlhé cesty. A čo je najlepšie, aj po piatich rokoch na trhu vyzerá toto auto výborne. Vek trošku cítiť v interiéri, ale je to najmä pre použité technológie a vskutku zvláštnu ergonómiu. Po stránke materiálov a vyhotovenia v plnom rozsahu drží krok s mladšou konkurenciou.

Ako to teda je? Citroën C5 je špecifické auto pre špecifických zákazníkov. Pokiaľ do tejto kategórie spadáte, neváhajte. Nič iné by vás neuspokojilo. Keď ale máte pochybnosti a začnete porovnávať tabuľky, hodnoty, objemy či dĺžky, svetlá reflektorov už nebudú na C5 žiariť tak jasne.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

Kapitola clanku

Test Citroën C5 Tourer HDi 160 27 fotografií v galérii Test Citroën C5 Tourer HDi 160

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 997 cm3
Max. výkon
120 kW/163 k
pri otáčkach
3 750/min
Max. krútiaci moment
340 Nm
pri otáčkach
2000/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4829 mm
Šírka
1860 mm
Výška
1479 mm
Rázvor náprav
2815 mm
Pohotovostná hmotnosť
1642 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1717 kg
Užitočná hmotnosť
644 kg
Celková hmotnosť
2286 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
505 l / 1462 l
Objem palivovej nádrže
71 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
208 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,2 s
Spotreba
Mesto - normovaná
8,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,2 l/100 km
Mesto - počas testu
7,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,5 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
163 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cenníková cena s DPH
Základná cena modelu
od 24 590 €
Základná cena verzie
od 35 690 €
Cena testovaného exemplára
38 360 €

 

BANNER300


Najnovšie články
Babráci za volantom: Po dovolenkách v plnej sile

Kto by to kedysi povedal, že Trabant môže byť auto, pri ktorom budú dievčatá zhadzovať oblečenie. No časy sa menia a niekdajší úsmevný model je dnes objektom...

Neuveriteľné: Trabant v sexi kalendári

To najlepšie čo Mercedes-Maybach zvládne. Obrnený S600 Pullman Guard stojí viac než milión eur, čo za to ponúkne?

Pullman S600 Guard: Odolá aj výbuchu bomby

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na nedeľu 25. septembra 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Štúdia by mala vychádzať z hatchbacku i30. Očakávať pri nej môžeme nielen radikálne tvary, ale tiež silný turbomotor.

Hyundai avizuje športový koncept RN30

Prototyp VBB-3 s výkonom asi tritisíc koní šiel na soľnom jazere maximálnou rýchlosťou 576 km/h, finálny výsledok sa však počíta priemerom z dvoch jázd.

Venturi prekonalo elektrický rekord

Starostlivý majiteľ na svojej Škode 100 najazdil len 17 000 kilometrov a potom ju zamkol v garáži. Po 35 rokoch uzrela svetlo sveta a žiari ako nová.

Skvost skrytý v garáži: Škoda 100 z roku 1970
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×