Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Jeden deň s cestármi pri oprave výtlkov

VAŠA TÉMA    Vodičov oprávnene frustruje havarijný stav ciest. Lenže aj cestári majú svoj uhol pohľadu, ktorý sme spoznali počas jedného dňa s nimi.
5 80 príspevkov 21.03.2013 / Soňa Zverková

Ustanovenia zákona o povinnosti jazdiť vpravo sa vzhľadom na stav našich ciest ocitli na vedľajšej koľaji a výtlky na cestách sa stali účinnejšou školou techniky jazdy než kužele a slalom na parkovisku.

Jeden z vtipov, ktoré v poslednom období zaplavili internet. Zdroj: Staré vtipy.sk 5 fotografií v galérii Jeden z vtipov, ktoré v poslednom období zaplavili internet. Zdroj: Staré vtipy.sk

Ak to poveternostné podmienky dovoľujú, cestári sú v teréne každý deň, vrátane víkendov, a snažia sa zaplátať, čo môžu. Lenže, ako sa zdá, havarijný stav ciest je nad ich sily. Strávili sme s nimi nejaký čas a boli sme svedkami nielen ich práce, ale aj problémov, s ktorými zápasia deň čo deň. Nejde len o samotnú snahu urobiť maximum, ale aj o netoleranciu vodičov, pričom trúbenie a rôznorodá gestikulácia patria medzi najjemnejšie prejavy.

Vodiči sa sťažujú, že cesty sa neopravujú v noci. To však v mestách a obciach nie je, až na niektoré výnimky, možné. V noci sa každý, aj najmenší zvuk rozlieha podstatne viac než cez deň. Viete si predstaviť, že by vám v noci niekoľko hodín rachotila pod oknami cestárska technika? Nie je to však pravidlo a napríklad v Bratislave sa musia niektoré z najrušnejších ťahov opravovať cez víkendy a neraz aj v noci.

Dočasná záplata aspoň na chvíľu

Cestári sa v súčasnosti snažia zabezpečiť zjazdnosť ciest pomocou dočasných opráv. Dieru čiastočne vyčistia od hrubých nečistôt a natrú penetračným náterom, aby sa zmes spojila s pôvodnými konštrukčnými vrstvami vozovky. Ďalším krokom je vyplnenie výtlku teplou asfaltovou zmesou, ktorá sa pomocou ručnej vibračnej dosky dohutní a zahladí do úrovne vozovky.

Jednotlivé výtlky sa vyčistia od hrubej nečistoty a natrú penetračným náterom, aby sa zmes spojila s pôvodnými vrstvami. Foto: Soňa Zverková 5 fotografií v galérii Jednotlivé výtlky sa vyčistia od hrubej nečistoty a natrú penetračným náterom, aby sa zmes spojila s pôvodnými vrstvami. Foto: Soňa Zverková

Akonáhle sa zlepší počasie, mala by prísť na rad trvalá oprava, ktorá si vyžaduje vyššie vonkajšie teploty a sucho. Trvalá oprava, ktorú sme popísali v našom predchádzajúcom článku, je však pri momentálnom stave ciest prakticky nereálna. V prvom rade preto, že predpísaný spôsob je možný iba v prípade ojedinelého výtlku.

BANNER300

Lenže u nás sa diery vyskytujú v akýchsi zhlukoch a na relatívne krátkych úsekoch. Z vyjadrení cestárov zaznieva len rezignácia. „Povedzte mi, ako mám túto kopu výtlkov vyrezávať po jednom?”, povedal nám jeden z nich. „Tu by som potreboval frézu, aby som to mohol celé vybrať a položiť úplne nový koberec. Ale keď mi nedajú peniaze, robím len to, čo môžem. A o pár mesiacov, najneskôr po ďalšej zime, tu zas máme ten istý tankodrom.”

Výtlk sa vypĺňa asfaltovou drvinou. Foto: Soňa Zverková 5 fotografií v galérii Výtlk sa vypĺňa asfaltovou drvinou. Foto: Soňa Zverková

Cesty po „dátume spotreby”

Frustrácia vodičov je pochopiteľná, lenže tí, čo pracujú na cestách, sú len posledným článkom v reťazi a rovnako ako vodiči sa sťažujú na pochybenú stratégiu správcov. Namiesto jednej väčšej investície do riadnej opravy sa radšej míňajú peniaze na opravy rok čo rok a na rovnakých miestach.

V tejto súvislosti nás cestári upozornili na jeden podstatný rozdiel medzi Slovenskom a Rakúskom. U nás sa pravidelná údržba, obnova a rekonštrukcia ciest zanedbávala a v dôsledku toho sú takmer všetky komunikácie už dávno po životnosti. Navyše väčšina z nich nebola dimenzovaná na taký nárast intenzity premávky a zaťaženia, aký nastal po roku 1989.

Normy a predpisy stanovujú životnosť vozovky na 25 rokov, hoci pri dôslednej a dobrej údržbe by mohli vydržať dlhšie. Tak či onak, po určitom čase je potrebné celé teleso vozovky „vybrať” a postaviť úplne nanovo. Od zmeny režimu v roku 1989 uplynulo 24 rokov. Pamätá si niekto za toto obdobie na podobnú komplexnú rekonštrukciu? Ani v tých najväčších mestách Slovenska ich nebolo veľa.

NEPREHLIADNITE: Ako sa pri opravách ciest nedodržiavajú predpisy

Záverečným krokom je utlačenie a zahladenie materiálu. Foto: Soňa Zverková 5 fotografií v galérii Záverečným krokom je utlačenie a zahladenie materiálu. Foto: Soňa Zverková

Často sa hovorí aj o nevyhovujúcej kvalite asfaltu a ostatných materiálov. Nie je to však skutočný problém, pretože podľa slov odborníkov sa u nás používajú kvalitnejšie druhy asfaltov a betónov a niektoré firmy používajú asfalty zo Schwechatu. Navyše na Slovensku nemáme výlučne domáceho výrobcu živičných zmesí, väčšina z nich má zahraničného spoluvlastníka.

Opravy už nepomôžu, cesty treba rekonštruovať

Problém neleží na pleciach robotníkov, ktorí počúvajú len nadávky a mudrovanie vodičov, ako by to mali robiť. Zodpovednosť za stav a zjazdnosť cesty nesie výlučne správca komunikácie, čiže obce, mestá, vyššie územné celky, Slovenská správa ciest a Národná diaľničná spoločnosť.

Lenže aj správcovia ciest majú určité limity, a tými sú peniaze. Cesty a ich stav boli vždy kdesi na okraji záujmu, keďže mestá, obce a vyššie územné celky museli riešiť celý rad problémov - spomedzi všetkých možno spomenúť nedostatok škôlok a jaslí či zhľadúvanie peňazí pre rôzne zdravotné a sociálne zariadenia.

Vyrezávať každý výtlk po jednom v takomto prípade nie je reálne. Chcelo by to rozsiahlu opravu alebo rekonštrukciu. Foto: Soňa Zverková 5 fotografií v galérii Vyrezávať každý výtlk po jednom v takomto prípade nie je reálne. Chcelo by to rozsiahlu opravu alebo rekonštrukciu. Foto: Soňa Zverková

Tento rok si katastrofálna situácia vyžiadala pomoc zo štátnej pokladnice, keďže rozpočty samosprávy jednoducho nestačia. Ministerstvo financií odkiaľsi vyčarovalo 16 miliónov eur na opravu výtlkov, ibaže túto sumu si bude musieť rozdeliť osem vyšších územných celkov a niekoľko tisícov miest a obcí. Hovoríme teda o kvapke v mori... Napríklad Bratislava by potrebovala ročne takmer deväť miliónov eur na komplexnú opravu, ak by sme hovorili o rekonštrukcii, cena by bola pochopiteľne vyššia. Na to, aby sa slovenské „cesty” zmenili na skutočné cesty, by sme potrebovali niekoľko stoviek miliónov eur. Ročne.

Kam sa podeli peniaze?

V časoch, keď Slovensko zažívalo obdobie hospodárskeho rastu a nízkej nezamestnanosti, kompetentní plakali, že chýbajú peniaze. Teraz, počas krízy, už chýbajú naozaj. Kam sa ale podeli?

Jedným z okien, kadiaľ peniaze odlietajú do neznáma, sú prinajlepšom diskutabilné podmienky verejných súťaží. Za všetky možno spomenúť medializovaný nákup predražených radarových Fabií alebo viac ako otázne podmienky súťaže na rekonštrukciu bratislavského Starého mosta.

Ďalším únikovým kanálom môžu byť premrštené a neraz nedomyslené projekty výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií, ktoré by sa dali postaviť oveľa účelnejšie a lacnejšie bez toho, aby sa ohrozila ich kvalita či životnosť. Ako typický príklad môžeme uviesť nultý obchvat Bratislavy a rozširovanie diaľnice D1 v úseku Trnava-Bratislava, ktoré sme kritizovali v jednom z našich článkov.

Ak chce štát zarobiť a ušetriť, musí začať u seba. Upraviť verejné obstarávania tak, aby nedochádzalo k mrhaniu peniazmi. Premyslene plánovať výstavbu ciest. Vzhľadom na súčasný trend v dôležitejších rezortoch sa však obávame, že výtlky zostanú len okrajovou témou aj v budúcnosti. A už to bude iba horšie.


Najnovšie články
Dopravné policajné hliadky na dnes

Stačí trošku nepozornosti, pohotová kamera a hneď je človek hviezdou internetu, či už chce, alebo nechce. Presne tak, ako vodiči v nasledujúcich príbehoch.

Babráci za volantom mali opäť skvelú žatvu

Dizajnové štúdio zverejnilo obrázky športiaku s interným označením C120, ktoré má rovnaký základný tvar ako štúdia s parížskym rodokmeňom.

Takto mal vyzerať nový Caterham

Extrémny hybrid má byť vďaka vycibrenej aerodynamike rýchlejší než štandardný model, má to však niekoľko háčikov.

McLaren P1 LM si brúsi zuby na rekord

Tretia generácia triedy E prišla natlačená technikou, zvyšujúcou bezpečnosť aj komfort jazdy. No len keď nebola pokazená, čo nebývalo pravidlom. Pozrite sa,...

Jazdený Mercedes E: Luxus len za 10-tisíc eur

Byť ekologický sa dnes nosí. Tento trend nasleduje aj kórejská automobilka Kia. Ceny hybridného modelu Niro sú nastavené priaznivo.

Kia Niro: Poznáme slovenské ceny novinky

Populárny Brit prednedávnom zverejnil zoznam jeho desiatich najobľúbenejších automobilov súčasnosti. Tentokrát sa venoval najhorším z najhorších.

Desať najhorších áut podľa Jeremyho Clarksona
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×