Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Rolls-Royce Ghost: Jeden deň v nebi

VIDEO
EXKLUZÍVNA JAZDA    Boli sme v nebi a vrátili sme sa naspäť. Osedlali sme Ducha s rodokmeňom plným strieborných prízrakov. Rolls-Royce Ghost je vstupenkou do VIP zóny.
67 19 príspevkov 01.03.2013 / redakcia

Kapitola clanku

Ghost je takzvaný „baby Rolls-Royce“, keďže ide o najmenší model značky. Ako smiešne to znie, keď najmenším modelom je auto s dĺžkou 5,4 metra. Čo už, u značky z britského Goodwoodu to tak chodí. Medzi Ghostom a Phantomom je malá medzera, ktorú výrobca vyplnil predĺženou verziou toho „menšieho“ s prívlastkom Extended Wheelbase. Práve s natiahnutým Duchom sme si dohodli rande.

Medzi Duchom a Fantómom

Naše rande sa začalo už dávno pred dňom D. Niekoľko dní pred jazdou sme zaspávali s hlavou plnou duchov. Aký bude? Ako jazdí? Je naozaj taký luxusný? Vrátili sme sa do detských čias, kedy hádam každý z nás líhal do postele s obľúbeným angličákom pod vankúšom a dúfal, že kým sa zobudí, automobilová dobrá víla ho premení na dospelé auto. Posledná noc však bola zlá, Duch nás strašil až do rána. A keď sa rozvidnelo, stál tam za sklom a elegantne si nás nevšímal.

Ghost má na rozdiel od hliníkového Phantoma oceľovú karosériu. Hliníková je len predná a zadná kapota 67 fotografií v galérii Ghost má na rozdiel od hliníkového Phantoma oceľovú karosériu. Hliníková je len predná a zadná kapota

Ako je všeobecne známe, duchovia už cez deň nestrašia a z nočných bojkov sa stávajú hrdinovia až do zotmenia. Hrdinsky sme teda vykročili ku Ghostovi a s prekvapením sme zistili, že nie je až taký mohutný ako v našej fantázii. Verzia Extended Wheelbase má oproti štandardu k dobru 17 centimetrov a paradoxne možno práve vďaka tomu pôsobí veľmi štíhlo. Napriek tomu, že Ghost nemá kapotu vo výške strechy športových kupé a namiesto masky chladiča nemá priečelie Panteónu, pôsobí rovnako pôsobivo ako väčší Phantom.

Aj s predĺženým rázvorom vyzerá vyvážene. Zadné dvere sú od predných dlhšie iba o 3,5 centimetra 67 fotografií v galérii Aj s predĺženým rázvorom vyzerá vyvážene. Zadné dvere sú od predných dlhšie iba o 3,5 centimetra

Pomerne oblé tvary dobre maskujú masu s hmotnosťou dve a pol tony a Ghost tak doslova srší dynamikou. Už to nie je typické šoférske auto, ale čoraz viac majiteľov sa radšej vozí za volantom než na zadných sedadlách. Niežeby im tam nebolo dobre, ale keby sa chceli iba nechať rozvážať, kúpia si rovno Phantom. Vraj je to tak, že rozhodovanie medzi Phantomom a Ghostom nie je u zákazníkov v žiadnom prípade otázkou peňazí, ale vyberajú si podľa účelu.

Najsilnejší. Zatiaľ

Ghost je najdynamickejším a najsilnejším modelom v histórii značky. Ale čoskoro ho vystrieda nový Wraith, ktorý sa predstaví o niekoľko dní v Ženeve. Zatiaľ si však môžeme pokojne povedať, že sme jazdili na najsilnejšom Rolls-Royce všetkých čias. Luxusný kolos dá stovku za päť sekúnd a ak by nebola maximálna rýchlosť obmedzená na 250 km/h, kto vie, kam by to až dotiahol.

Dvanásťvalcová strojovňa je výkonnejšia než najvýkonnejšie súčasné BMW M5 a M6 67 fotografií v galérii Dvanásťvalcová strojovňa je výkonnejšia než najvýkonnejšie súčasné BMW M5 a M6

Motiváciu k pohybu zabezpečuje 6,6-litrový dvanásťvalec s dvojicou turbodúchadiel, ktorého výkon je podľa tradičného vyjadrovania Rolls-Royce „adekvátny“. Konkrétne disponuje maximálnou dávkou 419 kW (570 k) a krútiacim momentom 780 Nm od 1 500 otáčok. Tieto údaje sú však pre majiteľa akéhokoľvek Rolls-Royce nepodstatné. Dôležité je to, že v každom momente máte pod pravou nohou potenciál zdolať všetky automobily okolo seba - pokiaľ sa teda náhodou neocitnete v kolóne na zraze majiteľov Ferrari a podobných žrebcov.

Čítajte viac o histórii značky: Rolls-Royce: Fenomén storočia automobilu

Snáď ešte dôležitejší než adekvátny potenciál je aj spôsob, akým Ghost svoje kúsky predvádza. Aj šprint z nuly na stovku za päť sekúnd tu pôsobí ako super krátky koncert klasickej hudby. Ghost nikdy nie je divoký a kým na ceste za rovnakým výsledkom ostatní vyplazujú jazyk,on si ešte so zdvihnutým obočím stihne bafnúť z fajky. Jednoducho si predstavte Winstona Churchilla šprintujúceho po boku Usaina Bolta.

Len pre ilustráciu sily, akou pohonná jednotka, vychádzajúca z dvanásťvalca BMW disponuje, spomenieme jeden moment. Ak idete dajme tomu osemdesiatkou a poriadne dupnete na plyn, zadné koleso nemá na vlhkom povrchu s nižšou adhéziou problém prekĺznuť (napríklad hladká záplata na ceste). Takúto skúsenosť sme zažili pri cruisingu po nie príliš kvalitných okreskách v okolí Prahy. Okoštovali sme aj diaľnicu, kde sme v praxi pochopili, čo znamená, keď sa jazda v Rolls-Royce definuje ako „wafting“. V preklade to znamená vznášať sa a skutočne to funguje.

BANNER300

Omráčenie v základnej výbave

Vráťme sa však späť na zem, pardon, vlastne do neba. Rolls-Royce musí svojimi produktmi ohúriť najmä solventných zákazníkov, ktorí sú na luxus zvyknutí. Predstavte si, čo spraví taká silná dávka exkluzivity, noblesy a hriešne drahých dekorácií so smrteľníkom zvyknutým na bežné autá, či prepytujem emhádé. Máte chuť všetkého sa dotýkať a končekmi prstov nasávať privilégium jazdy v Rolls-Royce. Máte chuť donekonečna ťukať, poťahovať, nastavovať. Všetko, na čo siahnete, sa kedysi páslo na lúke, rástlo v lese alebo sa rozžeravené lialo z pece.

Drevená dekorácia má plochu asi 3 m2, pozostáva z osemnástich dielov, z ktorých každý sa skladá z jedenástich vrstiev dyhy, jednej vrstvy fólie a hliníka. Výroba trvá šestnásť dní 67 fotografií v galérii Drevená dekorácia má plochu asi 3 m2, pozostáva z osemnástich dielov, z ktorých každý sa skladá z jedenástich vrstiev dyhy, jednej vrstvy fólie a hliníka. Výroba trvá šestnásť dní

Tých zopár plastových dielov v záľahe ušľachtilých materiálov zanikne. Napríklad také vybratie v lakťových opierkach na dverách, ktoré uchopíte pri zatváraní. Avšak ešte aj v tej priehlbinke je poduška na prsty potiahnutá kožou. Podlaha je vystlaná hrubými kobercami z jahňacej vlny. Božechráň, aby vašej dáme spadla náušnica. Modrá bundička ju pohltí a už ju nikdy nenájdete.

Rolls-Royce Ghost Extended Wheelbase je rozdelený na dve časti. Dvaja ľudia môžu sedieť vpredu, kde je v podstate všetko konvenčne usporiadané, akurát že ešte trochu luxusnejšie než v bežných luxusných autách. Vzadu sa už o konvenciách hovoriť nedá ani v náznaku. Je to jednoducho salónik s tým najvyšším komfortom, aký sa vo vozidle dá dosiahnuť. Narovnanými nohami sotva dosiahnete k operadlu predného sedadla, dvere sa zatvárajú tlačidlom, k dispozícii sú dve obrazovky aj sklopné stolíky vykladané drevom. Otočný ovládač je len jeden a dvaja zadní pasažieri sa musia dohodnúť.

Zadné dvere sa otvárajú takmer do pravého uhla 67 fotografií v galérii Zadné dvere sa otvárajú takmer do pravého uhla

Mimochodom, multimediálne rozhranie je jednou zo súčastí upravených a prevzatých od BMW. Ghost má údajne s radom 7 spoločných asi 20 % dielov a väčšinu tvoria banality ako káblové zväzky a podobné neviditeľné komponenty. Upravený iDrive je teda asi jedinou viditeľnou spojitosťou s BMW.

Rolls-Royce Ghost 67 fotografií v galérii Rolls-Royce Ghost Rolls-Royce Ghost 67 fotografií v galérii Rolls-Royce Ghost  
 Rozhranie palubných systémov pochádza od BMW, je však prispôsobené. S jeho pomocou sa ovláda aj zasúvanie a vysúvanie sošky Spirit of Ecstasy

Ovládacie prvky Roll-Royce Ghost sú veľmi špecifické a niektoré doslova demonštrujú, že značka s takým cvengom nemusí robiť kompromisy. Výduchy kúrenia sa otvárajú a zatvárajú kovovými tiahlami, klimatizácia nezobrazuje nastavenú teplotu. Každý z pasažierov má k dispozícii dve vodorovne umiestnené kolieska hovoriace jednoznačne – chcem teplo, alebo zimu. Žiadne stupne, žiadne čísla. Horné koliesko reguluje teplotu v hornej časti kabíny, dolné nastavuje teplotu pre nohy.

S rezervou na obláčiku

Na exkluzívnom prístrojovom štíte Ghosta nenájdete otáčkomer, akoby činnosť dvanásťvalca nebola už dostatočne utajená aj bez toho. Namiesto otáčkomera je naľavo ukazovateľ rezervy sily. Ručička indikuje koľko percent dostupného krútiaceho momentu využívate. Pri pokojnej jazde sa ručička zvyčajne pohybuje okolo cifry 80 až 90. Ak akcelerátor zadupnete do podlahy, ide na nulu. Ale to už radšej prilepte oči na cestu, lebo aj keď sa to nezdá, Ghost lieta ako namydlený blesk. Spojenie neuveriteľnej dynamiky so stoickým pokojom v každej situácii je jedna z najvýraznejších čŕt automobilov Rolls-Royce.

Rolls-Royce Ghost 67 fotografií v galérii Rolls-Royce Ghost Rolls-Royce Ghost 67 fotografií v galérii Rolls-Royce Ghost  
 Vzduchové pruženie má tri polohy. Tu vidíte najnižšiu a najvyššiu

Zvuk dvanásťvalca v interiéri nepočuť. Ledva ho začujete keď stojíte pri aute. Pri normálnej jazde neexistuje, na diaľnici či idete 130 alebo 180 km/h neexistuje. Dvanásť valcov sa ozve jedine keď poriadne priložíte do kotla. Ale znie to ako keď ležíte na pláži a v diaľke niekto na jachte posunie páku na ovládanie motorov úplne dopredu.

Rolls-Royce Ghost 67 fotografií v galérii Rolls-Royce Ghost Rolls-Royce Ghost 67 fotografií v galérii Rolls-Royce Ghost Rolls-Royce Ghost 67 fotografií v galérii Rolls-Royce Ghost  
 Zadní pasažieri majú k dispozícii maximálne pohodlie. Ak prší, v oboch predných dverách čaká na svoju príležitosť teflónom potiahnutý dáždnik

Náš Ghost Extended Wheelbase sa vznášal na vzduchovom pružení a dokonale nám zakrýval pravdu o kvalite českých ciest. Systém pruženia je taký citlivý, že dokáže rozpoznať, ak sa pasažier vzadu presunie z jednej strany na druhú. Vedomí si podpory „vzdušných síl“ sme si jednoducho „waftovali“ diaľnicou, vidiekom a vykrúcali hlavy šokovaným roľníkom na traktoroch. Treba povedať, že Ghost vzbudzoval rešpekt. No nie taký arogantný, ale skôr obdivný. Nikto pred nami neuhýnal do priekopy a pritom Ghost s predĺženým rázvorom je trikrát taký drahý, ako tie najdrahšie SUV, ktoré sú zvyčajne najväčším postrachom defenzívnych vodičov. Ghost má jednoducho autoritu založenú na kvalite, nie na strachu.

„Good work, Goodwood!“ 67 fotografií v galérii „Good work, Goodwood!“

Pri hmotnosti 2,5 tony a pôdoryse 5,6 x 2 metre je ovládanie Ghosta s predĺženým rázvorom neuveriteľne jednoduché. Dá sa s ním prepletať zápchou, jazdiť po úzkych cestách aj parkovať. Volant má nezvyčajne veľký priemer a nezvyčajne tenký veniec a k charakteru auta sa dokonale hodí. Na jeho riadenie nepotrebujete žiadne školenie a vodič vidí na palubnej doske iba to najpodstatnejšie. Nerozptyľujú ho žiadne jazdné režimy, nastavovanie prevodovky ani zbytočné ovládače. Rolls-Royce razí cestu jednoduchosti, ale neštíti sa ani moderných asistenčných radarových a kamerových systémov (radarový tempomat, pasívny strážca jazdného pruhu a pod.)

Tridsaťšesť malých hatchbackov

Roll-Royce ponúka bežnú príplatkovú výbavu a navyše ešte zákazkový program, ktorý je prakticky limitovaný iba tradíciou automobilky a zákonmi. Siaha od škály 44 000 farebných odtieňov exteriéru až po úpravy vyžadujúce konštrukčné zásahy. Konečná cena po individualizácii sa nezriedka vyšplhá aj na dvojnásobok základnej ceny modelu. Neuhasiteľný smäd po exkluzivite vyjadrujú aj počty predaných vozidiel Rolls-Royce upravených v rámci zákazkového programu. V minulom roku ním prešiel takmer každý Phantom a dve tretiny Ghostov predaných v Európe.

Rolls-Royce Ghost 67 fotografií v galérii Rolls-Royce Ghost Rolls-Royce Ghost 67 fotografií v galérii Rolls-Royce Ghost
Ghost nekompromisne zhmotňuje ideály Sira Henryho Roycea

Základná cena Rolls-Royce Ghost Extended Wheelbase je 248 tisíc eur bez dane a dopravy. Náš exemplár mal niekoľko príplatkových prvkov ako napríklad TV tuner, vlnené koberce, head-up displej, nočné videnie, panoramatickú strechu a tak ďalej. Jediným zákazkovým prvkom bol volant v zodpovedajúcej farbe Navy Blue. Cena sa tak vyšplhala ešte o skoro 50 tisíc eur vyššie. Bez dane.

Zostávaj s Bohom, nebo

Rolls-Royce predáva s autami to, čo sa za peniaze kúpiť nedá. Okrem maximálneho pohodlia a vstupenky do exkluzívneho klubu majiteľov Rolls-Royce získava zákazník aj jedinečné postavenie. Ak by v Rolls-Royce chceli predávať viac automobilov, vraj by mohli. Ale oni údajne nechcú, inak by sa z jazdy v Rolls-Royce stala rutina. A zákazníci to akceptujú.

Úprimne, my by sme radi jazdili v Rolls-Royce aj častejšie, určite by sa nám to nezunovalo. Problémom je však návrat do reality. Po presadnutí do bežnej konfekcie máte chvíľu pocit, že sa nebeský výťah cestou dole nezastavil na prízemí, ale pokračoval do suterénu. Po čase to však prebolí a my sa opäť meníme na chlapcov zaspávajúcich s angličákom pod vankúšom. Tentoraz s Phantomom. Alebo Wraithom? Najlepšie s obomi.

 

Darček pre vás

1. marca 2013 AutoMoto.sk oslavuje svoje druhé narodeniny. Tak isto ako minulý rok, aj dnes vám prinášame narodeninové prekvapenie – jazdu na aute, s ktorým sa na cestách i časopisoch tak často nestretnete. Určite neprehliadnite dvojicu minuloročných prekvapení: brutálne vytunený Cadillac Escalade s výkonom cez 600 koní a mikrosúboj dvojice vrcholných verzií Porsche Cayenne.

Ďakujeme vám za vašu priazeň, redakcia AutoMoto.sk

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

Kapitola clanku

Rolls-Royce Ghost 67 fotografií v galérii Rolls-Royce Ghost  

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
V12
Zdvihový objem
6 592 cm3
Max. výkon
419 kW/570 k
pri otáčkach
5 250/min
Max. krútiaci moment
780 Nm
pri otáčkach
1 500/min
Palivo
benzín
Pohon
zadná náprava
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy 
Dĺžka
5 569 mm
Šírka
1 948 mm
Výška
1 550 mm
Rázvor náprav
3 295 mm
Pohotovostná hmotnosť
2 420 kg
Užitočná hmotnosť
580 kg
Celková hmotnosť
3 000 kg
Objem batožinového priestoru
490 l
Objem palivovej nádrže
82 l
Jazdné výkony 
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
4,9 s
Spotreba 
Mesto - normovaná
20,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
9,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
13,7 l/100 km
Emisie 
Emisie CO2 kombinované
319 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena 
Základná cena modelu (bez dane)
od 248 000 €
Cena testovaného exemplára (bez dane)
296 505 €

BANNER300 

Najnovšie články
Babráci za volantom mali opäť skvelú žatvu

Dizajnové štúdio zverejnilo obrázky športiaku s interným označením C120, ktoré má rovnaký základný tvar ako štúdia s parížskym rodokmeňom.

Takto mal vyzerať nový Caterham

Extrémny hybrid má byť vďaka vycibrenej aerodynamike rýchlejší než štandardný model, má to však niekoľko háčikov.

McLaren P1 LM si brúsi zuby na rekord

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na nedeľu 28. augusta 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Tretia generácia triedy E prišla natlačená technikou, zvyšujúcou bezpečnosť aj komfort jazdy. No len keď nebola pokazená, čo nebývalo pravidlom. Pozrite sa,...

Jazdený Mercedes E: Luxus len za 10-tisíc eur

Byť ekologický sa dnes nosí. Tento trend nasleduje aj kórejská automobilka Kia. Ceny hybridného modelu Niro sú nastavené priaznivo.

Kia Niro: Poznáme slovenské ceny novinky

Populárny Brit prednedávnom zverejnil zoznam jeho desiatich najobľúbenejších automobilov súčasnosti. Tentokrát sa venoval najhorším z najhorších.

Desať najhorších áut podľa Jeremyho Clarksona
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×