Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Škoda Octavia III 2.0 TDI: Prvé domáce rande

Pri pohľade spoza volantu novej Octavie sa veľa nezmenilo. Pasažieri však rozdiel generácie zbadajú hneď.
39 127 príspevkov 18.02.2013 / Ján Trangel

Kapitola clanku

Iba pred piatimi dňami sa začal oficiálny predaj novej Octavie III a my už brázdime slovenské cesty. Za niekoľko dní sme stihli najazdiť prvých šesťsto kilometrov v ťažkých zimných podmienkach. Na poctivý test je to pri novinke takéhoto významu málo, ale prinášame vám naše prvé dojmy z veľkého stretnutia na domácej pôde.

Modrá metalíza zvaná Lava je efektná a naživo pekne mení odtieň podľa uhla dopadajúceho svetla, je však úplne nepraktická. Vidno na nej každú špinku či zaschnutú kvapku vody 39 fotografií v galérii Modrá metalíza zvaná Lava je efektná a naživo pekne mení odtieň podľa uhla dopadajúceho svetla, je však úplne nepraktická. Vidno na nej každú špinku či zaschnutú kvapku vody

Škoda Octavia III z pohľadu vodiča

Pokiaľ sa na novú Octaviu pozeráte optikou vodiča niektorej zo starších generácií, v interiéri po minúte nemáte čo skúmať. V hrubých rysoch sa nič dôležité nezmenilo, všetko je po starom. Tlačidlá sú na svojom mieste, palubná doska má rovnaký základný tvar a nepríliš odlišne pôsobia aj materiály, dekorácie a vlastne všetko ostatné, čo na vodičovom pracovisku nesmie chýbať.

Drobné rozdiely sa začnú objavovať až pri podrobnejšom pohľade. Niečo sa zmenšilo, niečo zmenilo tvar, iný prvok dizajnéri presunuli a niektorý úplne vynechali. Základ je však stále rovnaký.

V interiéri všetky podstatné prvky ostávajú na svojich miestach 39 fotografií v galérii V interiéri všetky podstatné prvky ostávajú na svojich miestach

V interiéri je skutočne vidno, že návrhári si na ňom dali záležať. Nápaditosťou síce neprekypuje, ale žiadne výrazné nelogickosti alebo záludnosti nečakajte. Ergonómia je na vysokej úrovni. Pochváliť treba aj použité materiály a továrenské spracovanie.

Škoda Octavia III z pohľadu priestoru

Vnímanie priestoru spoza volantu je rovnaké ako v predchádzajúcej generácii. Nová Octavia je síce o niečo väčšia a mala by byť vzdušnejšia, čisto subjektívne nám ale vpredu tento rozdiel príde zanedbateľný. Žiadny konštrukčný lapsus nehľadajte ani pri výhľade – klasický koncept Octavie ostáva zachovaný, zadné sklo je dostatočne veľké, A-stĺpiky nemajú zbytočne ostrý sklon a B-stĺpiky sú umiestnené dobre.

Dĺžka
4659 mm
Šírka
1814 mm
Výška
1461 mm
Rázvor náprav
2680 mm
Pohotovostná hmotnosť
1255 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1330 kg
Užitočná hmotnosť
625 kg
Celková hmotnosť
1880 kg
Objem batožinového priestoru
568 l/1558 l
Objem palivovej nádrže
50 l

Poťahy použité v našej Octavii z nejakého dôvodu neuveriteľne priťahovali všetky druhy vlasov a chlpov. A to sme brali prakticky nové auto 39 fotografií v galérii Poťahy použité v našej Octavii z nejakého dôvodu neuveriteľne priťahovali všetky druhy vlasov a chlpov. A to sme brali prakticky nové auto Látkové sedadlá sa zmenili iba minimálne – patria skôr medzi tvrdšie, majú mierne bočné vedenie, nastaviteľnú bedrovú opierku a rozumne zvolené tvarovanie.

Škoda Octavia III z pohľadu jazdy

A ako nová Octavia jazdí? Pokiaľ čakáte nejaké šokujúce odhalenie, budete sklamaní. Pri jazde v Octavii III máte veľmi podobný pocit ako v jej predchodkyni. Dovolíme si vyjadriť odvážnu myšlienku, že väčšina vodičov by medzigeneračnú výmenu na jazdných vlastnostiach nespoznala.

Presnejšie: nespoznala, kým by nenašla tlačidlo, ktorým sa menia jazdné režimy. Ich prepínaním, prípadne nastavením vlastného sa dá Octavia nastaviť podľa vlastných preferencií.

Trošku nás zaskočila vyššia hlučnosť vo všetkých jazdných režimoch. Pri jazde preniká do kabíny vrnenie motora naprieč celým spektrom otáčok a aj hluk od podvozku. Predovšetkým od zadnej nápravy prichádzajú údery pri prejazde nerovností. Pravdepodobne je na danom mieste slabšie utlmenie. Nami jazdená Octavia s dieselovým dvojlitrom má vzadu jednoduchú kľukovú nápravu s torznou priečkou – viacprvok je vyhradený iba pre verzie 1.8 TSI a RS.

Viacprvkovú zadnú nápravu si v Škode schovávajú iba pre najsilnejšie motorizácie 39 fotografií v galérii Viacprvkovú zadnú nápravu si v Škode schovávajú iba pre najsilnejšie motorizácie

Hodnotenie konkrétnych jazdných vlastností si necháme až do veľkého testu, pre ktorý sme zvolili práve motorizáciu 1.8 TSI. To nám zároveň umožní porovnanie týchto dvoch technológií v praxi.

BANNER300

Škoda Octavia III z pohľadu motorizácie

Výber správneho agregátu pre Octaviu je jednoduchý, pokiaľ ste fanúšikom benzínu. Dvojica slabých motorov 1.2 TSI je základ, vrchol tvorí 1.8 TSI a uprostred sa nachádza podľa nášho predbežného odhadu zlatá stredná cesta v podobe 1.4 TSI. Stačí si určiť priority.

Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 968 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
3500-4000/min
Max. krútiaci moment
320 Nm
pri otáčkach
1750/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna

Pri nafte je ale situácia komplikovanejšia. Buď si vyberiete základný diesel 1.6 TDI s výkonom 77 kW (105 k) kombinovaný s päťstupňovým manuálom. Alebo si výrazne priplatíte (konkrétne 2 240 eur) a zvolíte silnejší diesel 2.0 TDI naladený na 110 kW (150 k).

Klasickému dvojlitrovému dieselu výkon narástol o desať koní 39 fotografií v galérii Klasickému dvojlitrovému dieselu výkon narástol o desať koní

Nič medzi tým neexistuje. Octavia by ako soľ potrebovala motor s výkonom okolo 130 k, pokojne vytiahnutých z objemu 1,6 litra (ako dCi 130 od Renaultu), ktorý by dokázal tvoriť akýsi stred medzi silou a cenou.

Zadné sedadlá sú o poznanie mäkšie než predné 39 fotografií v galérii Zadné sedadlá sú o poznanie mäkšie než predné My sme si pre prvé zoznámenie vybrali silnejší diesel so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Z čisto motorického hľadiska ide o známe TDI s priamym vstrekovaním common-rail, len výkon stúpol z predošlých 140 na 150 koní (zo 103 na 110 kW). S robotom DSG sme ho skúšali napríklad v sedmičkovom Golfe. V praxi je tento motor pre potreby auta veľkosti Octavie úplne postačujúci. Spotreba sa pohybuje medzi piatimi a šiestimi litrami v závislosti od jazdného režimu. Presnejšie údaje prinesieme až rozšírenom redakčnom teste, nakoľko auto bolo iba v zábehu.

Škoda Octavia III z pohľadu pasažiera

Pasažier po nastúpení dozadu spozná rozdiel generácie okamžite. V skutočnosti Octavia narástla iba o niekoľko centimetrov, avšak ich rozumné využitie sa prejavilo na badateľne väčšom priestore. Viac miesta je k dispozícii pre nohy a problém nie je ani s hlavou.

Strecha sa skláňa iba pozvoľna. 180 cm vysoký vodič sa za seba posadí úplne bez problémov a ešte mu ostane aj rezerva. Sedadlá sú mäkšie, aj keď komfort limuzíny od Octavie netreba čakať. Sedák stále patrí ku kratším, čo vyvoláva pocit mimoriadne štedrého priestoru vzadu.

Kufor Octavie je jednou obrovskou kapitolou, od dizajnérov zo Škody by sa mohla väčšina konkurentov učiť. Batožinový priestor je obrovský, rozumne tvarovaný a v praxi výborne využiteľný.

V kufri je schovaná dvojica plastových rohových dielov so suchým zipsom. Prilepte ich na kobercovú časť výplne kufra a upevníte tak aj menší predmet 39 fotografií v galérii V kufri je schovaná dvojica plastových rohových dielov so suchým zipsom. Prilepte ich na kobercovú časť výplne kufra a upevníte tak aj menší predmet

Škoda Octavia III z pohľadu konkurencie

Octavia III nemá konkurenciu... Teraz myslíme objektívnu, porovnateľnú konkurenciu. Pri kombíku to bude jednoduchšie, ale zoberte si Octaviu III ako liftback. Postavíte ju voči klasickým hatchbackom nižšej strednej triedy? Nie, to nie je dobrý nápad. Tieto svety sú príliš rozdielne. A sedany nižšej strednej triedy ako VW Jetta, Ford Focus sedan, alebo Opel Astra sedan? To by bolo dosť kruté porovnanie a nenašlo by sa veľa disciplín, kde by konkurenti dokázali uhrať body.

Devízou Octavie sú veľké piate dvere, ktoré výrazne uľahčujú prístup do kufra a zlepšujú využiteľnosť priestoru 39 fotografií v galérii Devízou Octavie sú veľké piate dvere, ktoré výrazne uľahčujú prístup do kufra a zlepšujú využiteľnosť priestoru

Vzhľadom na nárast rozmerov sa začína natískať porovnanie s typickou strednou triedou – napríklad Ford Mondeo liftback, alebo Opel Insignia liftback. Tu ale naopak Octavia stráca – predovšetkým z hľadiska dostupných motorizácií, ale aj rozmerovo (najmä v šírke) a čiastočne aj priestorovo. Aj keď sa tak Škoda tvári, tieto autá ešte stále nehrajú rovnakú ligu. Aký kľúč výberu konkurentov teda zvoliť pre novú Octaviu liftback? Najlepším meradlom v tomto prípade by mohla byť cena. Len či naozaj....

Octavia síce riadne narástla, na typickú strednú triedu však ešte stále trošku stráca. Z hľadiska celkových vonkajších rozmerov je každopádne bližšie k strednej, než k nižšej strednej triede 39 fotografií v galérii Octavia síce riadne narástla, na typickú strednú triedu však ešte stále trošku stráca. Z hľadiska celkových vonkajších rozmerov je každopádne bližšie k strednej, než k nižšej strednej triede

Škoda Octavia III z pohľadu financií

Pri študovaní cenníka opäť narážame na komplikáciu. Octavia III sa totiž dá vnímať ako dva, alebo dokonca tri rôzne modely. Všetko závisí od konfigurácie. Za 14 tisíc môžete kúpiť veľké auto. Síce so slabým motorom a výbavou, v ktorej chýbajú niektoré očakávané prvky ako kľučky a zrkadlá vo farbe karosérie, hmlovky, elektrické ovládanie okien vzadu či zadný stierač, ale priestor dostanete. To vám zástupcovia strednej triedy za podobné peniaze neponúknu. Preto ju z hľadiska štartovacej cenovky je lepšie porovnávať s nižšou strednou triedou. Tu však naopak ťahá za kratší koniec. Nová Octavia je v základe dokonca drahšia než nový VW Golf.

Praktický odkladací priestor je iba za príplatok. Mohli ho spraviť trošku väčší, moderné smartfóny s veľkými displejmi sa doňho nezmestia 39 fotografií v galérii Praktický odkladací priestor je iba za príplatok. Mohli ho spraviť trošku väčší, moderné smartfóny s veľkými displejmi sa doňho nezmestia

S pribúdajúcou výbavou sa ukáže druhá tvár. Naša Octavia III s dvojlitrovým nafťákom, výbavou Elegance a niekoľkými príplatkami (zďaleka nie všetkými) má cenu až 27 tisíc eur. To už je úplne iná liga. V tomto pásme môžete kúpiť veľmi slušne vybavenú Toyotu Avensis, Peugeot 508, alebo Opel Insignia, nehovoriac o Lagune, i40 či Optime. Teda typických zástupcov strednej triedy. V týchto vodách už lovia aj veľkopriestorové MPV ako Ford S-Max či Peugeot 5008. A to už skutočne stojí za zamyslenie.

Základná cenníková cena modelu
od 13 990 €
Základná cenníková cena verzie
od 21 210 €
Cena testovaného exemplára
26 976 €

Prehnala to teda Škoda s cenami? Áno aj nie. Ceny vyšších výbav rozhodne prestrelené sú. Až neuveriteľne pôsobia niektoré príplatkové prvky aj pre výbavu Elegance, napríklad xenóny s LED pre denné svietenie za 1 275 eur, LED zadné svetlá za 146 eur, alebo bočné airbagy vzadu za 336 eur. Keby Octavia ako tá naša stála okolo 23-24 tisíc a nie bezmála 27, tak vytvorí veľmi slušnú alternatívu klasickej strednej triede.

Štartovacia cenovka je nastavená dobre, avšak chýba jej kľúčová výbava. Keď sa ale zameriate na rozumne vyskladané auto, ktoré sa drží výbavou aj motorizáciou niekde uprostred, viete ostať v pásme okolo 20 tisíc eur. Vtedy dokážete nájsť dobrý pomer ceny a hodnoty.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

Kapitola clanku

 

Škoda Octavia III 2.0 TDI 39 fotografií v galérii Škoda Octavia III 2.0 TDI

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 968 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
3500-4000/min
Max. krútiaci moment
320 Nm
pri otáčkach
1750/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4659 mm
Šírka
1814 mm
Výška
1461 mm
Rázvor náprav
2680 mm
Pohotovostná hmotnosť
1255 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1330 kg
Užitočná hmotnosť
625 kg
Celková hmotnosť
1880 kg
Objem batožinového priestoru
568 l/1558 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
218 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,5 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,1 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
106 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena s DPH
Základná cenníková cena modelu
od 13 990 €
Základná cenníková cena verzie
od 21 210 €
Cena testovaného exemplára
26 976 €

BANNER300


Najnovšie články
Mazda RX-9: Japonský samuraj potvrdený

Norma Euro 6 priniesla opäť čistejšie exhaláty, ale aj náročnejšiu techniku. Väčšina vznetových motorov sa už nezaobíde bez SCR katalyzátora, vyžadujúceho si...

AdBlue predraží jazdu na naftu: Vieme ako veľmi

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na utorok 30. augusta 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Miera akceptácie autonómnych vozidiel síce nie je vysoká, ale najväčšiu šancu predať ich majú značky Mercedes a Infiniti. Majitelia terénnych a výkonných áut...

Ktorí motoristi by kúpili autonómne auto?

Výtvory šikovných grafikov neraz dráždia fantáziu motoristických nadšencov. Tentokrát počítačom jedného z nich prešla štúdia Vision Mercedes-Maybach 6.

Pozeráme sa na predzvesť nového Mercedesu CLS?

Bývalý šéf dozornej rady Ferdinand Piëch hovoril s Martinom Winterkornom o zvýšených emisiách na ženevskom autosalóne, čiže polroka predtým, ako sa škandál...

Dieselgate: Piëch prelomil mlčanie

Ropa v júli stúpala a tento vývoj sa už začal prejavovať na cenách palív v Rotterdame aj u nás. Predchádzajúce dva týždne kolísala okolo 50 dolárov za barel...

Tankovanie zdražie: Benzín aj nafta idú hore
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×