Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Na nové auto pracujeme kratšie, berieme si aj úver

Počet registrácií vozidiel na Slovensku vlani stúpol, dôvodom však nebola väčšia kúpyschopnosť obyvateľstva. Výrazný vplyv mal hromadný nákup áut pred zavedením registračnej dane.
1 53 príspevkov 07.02.2013 / Soňa Zverková

Kapitola clanku

Na Slovensku pribudlo vlani do evidencie takmer 70 000 nových vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o necelé dve percentá. Vymykáme sa tak z celoeurópskeho priemeru, nakoľko v rámci EÚ klesol počet registrácií zhruba o osem percent, a patríme medzi niekoľko krajín, ktoré zaznamenali celoročný plus.

Registračná daň deformovala trh

V tejto súvislosti je však potrebné poukázať na fakt, že celoročnú štatistiku u nás výrazne ovplyvnilo zavedenie registračných poplatkov. Z dostupných údajov je možné usudzovať, že celý rok by mal počet registrácií klesajúcu tendenciu, s výnimkou prvého kvartálu. V júli sa však prejavil prvý vplyv medializovaných informácií o plánovanom zavedení tzv. registračnej dane, čo sa odrazilo v 12-percentnom zvýšení nákupu nových áut.

Vzostup kulminoval v septembri, keď počet registrácií medziročne stúpol takmer o 50 percent. Vplyv registračnej dane viac ako jasne dokazujú čísla za nasledujúce mesiace. Už v októbri nastal výrazný prepad, prekonal ho už len december.

Registrácie vozidiel v SR v roku 2012
Mesiac
Počet
vozidiel
Medziročná
zmena (%)
Január
4 801
+ 7,2
Február
5 370
+ 11,8
Marec
6 427
- 0,8
Apríl
5 794
+ 2,1
Máj
5 948
- 8,7
Jún
5 976
- 5,1
Júl
6 252
+ 12,0
August
5 947
+ 14,6
September
7 329
+ 46,6
Október
4 796
- 16,6
November
5 553
- 5,9
December
5 074
- 23,1
Celkom
69 267
+ 1,6
Zdroj: ACEA

Predajnosť áut klesá

Predajnosť automobilov klesá aj napriek ich lepšej cenovej dostupnosti. Z hľadiska vývoja cien analytici neočakávajú výraznejší pohyb, nakoľko kúpyschopnosť Slovákov obmedzuje nepriaznivá ekonomická situácia a predajcovia nebudú mať priestor pre zvyšovanie cien.

BANNER300

Žiadna z nami oslovených bánk však neočakáva citeľnejšie oživenie hospodárstva, čiže aj dostupnosť vozidiel bude obmedzená. Analytik ČSOB Marek Gábriš predpokladá, že nominálne mzdy by mali mierne rásť, čím by sa mohla dostupnosť áut v minimálnej miere zlepšiť. Aspoň pre tú časť populácie, ktorá má stabilné príjmy. „Pokiaľ nedôjde k prelomu vo vývoji krízy a ekonomiky eurozóny nezačnú výrazne rásť, tak dostupnosť áut na Slovensku sa bude zlepšovať len veľmi pomaly,” dodáva analytik Tatrabanky Juraj Valachy.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Na malé auto pracujeme rok

Nepriaznivá ekonomická situácia sa prejavuje aj v počte mesiacov, ktoré priemerne zarábajúci Slovák musí odpracovať, aby si mohol kúpiť auto.

Podľa Valachyho pri predpoklade ceny auta 12 000 eur a hrubej mzde 804 eur potreboval záujemca o kúpu vozidla takmer 15 platov. Pokiaľ by sa cena nezmenila, tak pri raste miezd na 822 eur bude na kúpu auta potrebných 14,5 platu. Analytik poukazuje na fakt, že dostupnosť vozidla oveľa viac ovplyvní cenové zvýhodnenie priamo od predajcu. „Pokiaľ by v našom príklade došlo k zníženiu ceny o 1 000 eur, tak na nové auto by v roku 2013 stačilo len 13,7 platu.”

ČSOB si ako referenčné vozidlo vybrala malý model v základnej výbave a cene približne 8 000 eur. V tomto prípade musí priemerne zarábajúci Slovák odpracovať približne rok, aby si auto mohol kúpiť.

Ako dlho musíme pracovať na auto
Rok
Počet
mesiacov
1997
29,2
1998
27,5
1999
26,6
2000
25,6
2001
23,8
2002
24,9
2003
24,5
2004
22,5
2005
20,5
2006
18,2
2007
16,7
2008
14,8
2009
13,9
2010
12,3
2011
11,9
2012
11,6
Zdroj: ČSOB

Auto financujeme zväčša úvermi

Reálne však musíme pracovať oveľa dlhšie, nakoľko každý musí z niečoho žiť a platiť účty. Aj to je dôvod, pre ktorý Slováci často financujú kúpu auta prostredníctvom úveru. Presné údaje nie sú k dispozícii, keďže pri bezúčelových spotrebných úveroch nemusí klient banky dokladovať použitie peňazí.

Podľa hovorkyne Tatrabanky Maríny Smolkovej sa na kúpu automobilu použije 15 % zo všetkých čerpaných spotrebných úverov. Ich splatnosť je zväčša päť rokov a priemerná výška je 5 000 eur. Hovorkyňa ČSOB Zuzana Eliášová vyčíslila priemernú výšku spotrebného úveru na nové auto zhruba na 7 000 eur, na ojazdené auto približne 5 000 eur s priemernou splatnosťou štyri roky.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

Kapitola clanku

 

Podľa predbežnej celoeurópskej štatistiky Združenia európskych výrobcov automobilov (ACEA) prvenstvo vlani jednoznačne získal koncern Volkswagen, ktorý v EÚ predal takmer tri milióny áut, čo predstavuje medziročné zníženie o 1,6 percenta. Napriek tomu jeho trhový podiel stúpol z 23 na 24,7 percenta. Na druhej priečke sa umiestnil koncern PSA Peugeot Citroen s celkovo 1,4 milióna predaných vozidiel (-12,9 %) a trhovým podielom 11,9 percenta. Prvú trojku uzatvára skupina Renault, ktorá zaznamenala takmer 20-percentný pokles predaja približne na milión áut a získala 8,5-percetný trhový podiel.

BANNER300

Z hľadiska jednotlivých značiek dominuje VW s predajom 1,5 milióna vozidiel. Na druhom mieste sa nachádza Ford, bronz si odnášajú sesterské značky Opel a Vauxhall. Prvú päťku najúspešnejších uzatvárajú francúzske značky Renault a Peugeot.

Predaj áut v EÚ podľa značky
Značka
Počet
vozidiel
Medziročná
zmena (%)
Trhový podiel (%)

2012
2011
VW
1 541 643
- 4,6
12,8
12,3
Ford
910 318
- 13,2
7,6
8,0
Opel/Vauxhall
815 961
- 15,8
6,8
7,4
Renault
795 972
- 22,5
6,6
7,8
Peugeot
774 435
- 12,9
6,4
6,8
Audi
673 647
+ 3,1
5,6
5,0
Citroen
656 628
- 12,9
5,4
5,7
BMW
614 779
- 0,5
5,1
4,7
Fiat
570 980
- 15,2
4,7
5,1
Mercedes
565 161
- 1,8
4,7
4,4
Toyota
483 131
- 3,1
4,0
3,8
Škoda
465 341
+ 1,6
3,9
3,5
Nissan
417 636
- 6,3
3,5
3,4
Hyundai
414 827
+ 9,4
3,4
2,9
Kia
327 995
+ 14,1
2,7
2,2
Seat
251 528
-15,1
2,1
2,3
Dacia
234 349
- 4,9
1,9
1,9
Volvo
212 578
- 9,9
1,8
1,8
Chevrolet
167 917
- 3,0
1,4
1,3
Suzuki
144 292
- 13,6
1,2
1,3
Honda
133 462
- 6,3
1,1
1,1
Mazda
114 208
- 11,3
0,9
1,0
Mitsubishi
67 888
- 33,0
0,6
0,8
Zdroj: ACEA

Najnovšie články
Sedeli sme v novom SUV Škoda Kodiaq

Malý hatchback zameraný na juhoamerické trhy dostal terénny štýl, ktorého súčasťou bolo zväčšenie svetlej výšky o tri centimetre.

Chevrolet Onix Activ: Módny diktát

Toyota včera oznámila, že predaj jej áut dosiahol za 1. polrok tohto roka 4,99 milióna. Volkswagen v stredu (27.7.) oznámil, že za prvých šesť mesiacov roka...

VW prekonal v 1. polroku predajmi Toyotu

Nový model Berus má mať veľkoobjemový osemvalec i elektrifikovanú verziu. Žiaden lov na titul Bugatti sa tentokrát nekoná.

Značka Keating sa opäť hlási o slovo

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na piatok 29. júla 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Exotický taliansky superšport za státisíce ťahal u protinožcov vozík naplnený živými kozami a senom.

Lamborghini ako hospodárske vozidlo

PRVÁ JAZDA Modelový rad Q sa rozrástol o ďalšieho súrodenca. S modelom Q2 sme absolvovali krátke zoznámenie, pri ktorom nás prekvapili jazdné vlastnosti.

Audi Q2: Stačí novinke litrový motor?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×