Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Dacia Sandero II: Veľký skok pre Rumunov

Nízka cena áut spravidla býva vyvážená ústupkami v dizajne, konštrukcii, vybavení... Ako je na tom druhá generácia lacného rumunského hatchbacku Sandero?
54 64 príspevkov 30.01.2013 / Marek Pokrývka

Kapitola clanku

Cena, cena a opäť cena. Nech už sa na autá pozeráme z akéhokoľvek pohľadu, lámanie chleba sa počas výberu často odohráva pri symbole €. Aj v dôsledku krízy číhajúcej na každom rohu mnohí ľudia momentálne prehodnocujú priority a obzerajú sa po dostupných modeloch.

Druhá generácia hatchbacku Dacia Sandero 54 fotografií v galérii Druhá generácia hatchbacku Dacia Sandero

Profitujú z toho lacné značky, napr. rumunská Dacia. Tá pod vedením francúzskeho Renaultu dosahuje veľké predajné úspechy. Jej najnovším dieťaťom je druhá generácia hatchbacku Sandero, ktorý sme otestovali s novým benzínovým trojvalcom a špičkovým vybavením Arctica.

Dizajnový vstup do súčasnej dekády

Nové Sandero malo svetovú premiéru na parížskom autosalóne. Debutovalo tu po boku svojho terénne štylizovaného vyhotovenia Stepway i príbuzného sedanu Logan. Trojica sa na „domácej“ pôde prezentovala množstvom noviniek vo vybavení i technike. V prvom rade však zaujali dizajnom, ktorý je v porovnaní s predchodcom na vyššej úrovni.

Na konkurentov útočí cenou

Sandero zapadá do silného segmentu malých automobilov. Rozmerovo by sme mu na slovenskom trhu našli množstvo konkurentov, no väčšina je cenovo o stupienok vyššie. Parametre a cena postavili do jeho priamej konkurencie Kiu Rio či Škodu Fabia.

Sandero tesne víťazí v akcelerácii a objeme batožinového priestoru, s Kiou ho spája papierová priemerná spotreba. Dacia je z trojice najlacnejšia, no s danou motorizáciou už má navyše vybavenie Arctic, pričom konkurenti sú iba v základe. V cene má navyše napr. klimatizáciu, palubný počítač, el. ovládanie predných okien i vyhrievaných spätných zrkadiel.

Porovnanie
Dacia Sandero 0.9 TCe
Kia Rio 1.2 D-CVVT
Škoda Fabia 1.2 TSI
Dĺžka
4 058 mm
4 045 mm
4 000 mm
Šírka
1 733 mm
1 720 mm
1 642 mm
Výška
1 518 mm
1 455 mm
1 498 mm
Rázvor náprav
2 589 mm
2 570 mm
2 465 mm
Batožinový priestor
320/1 200 l
288/923 l
315/1 180 l
Výkon
66 kW/90 k
62 kW/85 k
63 kW/86 k
Krútiaci moment
135 Nm
121 Nm
160 Nm
Prevodovka
5-stup. manuálna
5-stup. manuálna
5-stup. manuálna
Max. rýchlosť
175 km/h
172 km/h
177 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,1 s
13,1 s
11,7 s
Kombinovaná spotreba
5,0 l/100 km
5,0 l/100 km
5,2 l/100 km
Cena
Od 8 790 €
Od 8 990 €
Od 9 917 €

Dizajnéri dali hatchbacku mohutnú prednú časť s moderne pôsobiacimi svetlometmi a veľkou maskou chladiča. Jednoduché bočné partie oživujú línie okolo blatníkov. Ani zadná časť nesklame, prezentuje sa sympatickými svetlami či náznakom spojlera nad zadným sklom. V našom prípade stál Rumun na pätnásťpalcových ľahkozliatinových kolesách.

Rumun stále zostáva skôr šedou myškou, no teraz pôsobí omnoho modernejšie 54 fotografií v galérii Rumun stále zostáva skôr šedou myškou, no teraz pôsobí omnoho modernejšie

Dizajn Sandera už teda nie je vyslovene účelový, no nemožno ho označiť ani za krásavca. Túto rolu v koncerne teraz zastupuje bratranec Renault Clio. Táto Dacia však na rozdiel od predchodcu konečne nepôsobí akoby mala na krku nejaký ten krížik. Jej exteriér nekričí na všetky strany modernou, no miesto v tejto dekáde má právom.

BANNER300

Napriek dizajnovému posunu nedokáže skryť svoju príslušnosť k lacnej sorte. Prezrádzajú to „hračkárske“ kľučky, nelakované parkovacie senzory či vonkajšie spätné zrkadlá so zúženým krkom, ktoré evokujú skladačku. Všetko detaily, ktoré sa dajú prehltnúť. Na druhej strane prekvapí plynová vzpera prednej kapoty, ktorú nemajú ani mnohé drahšie autá.

Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 058 mm
Šírka
1 733 mm
Výška
1 518 mm
Rázvor náprav
2 589 mm
Pohotovostná hmotnosť
962 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 037 kg
Užitočná hmotnosť
558 kg
Celková hmotnosť
1 520 kg
Objem batožinového priestoru
320/1 200 l
Objem palivovej nádrže
50 l

Krajšie materiály, no stále tvrdé ako skala

Podobnou evolúciou ako exteriér prešiel interiér, ktorý zdedil množstvo prvkov z materského Renaultu. Vnútri sa teda stretávame s povedomým prístrojovým panelom, páčkami za volantom, ovládaním autorádia a tempomatu i ďalšími známymi prvkami.

Test Dacia Sandero II 54 fotografií v galérii Test Dacia Sandero II Test Dacia Sandero II 54 fotografií v galérii Test Dacia Sandero II  
Pozitívom jednoduchého interiéru je ľahká údržba

Z hľadiska dizajnu ide Dacia vlastnou cestou. Exteriér auta sme síce zaradili do tejto dekády, no tvary vnútra ešte trochu cítiť minulým desaťročím. Zásluhu má na tom celková jednoduchosť jeho kriviek, no v porovnaní s predchodcom je aj interiér tvarovo bohatší.

Materiálovo je Sandero o kúsok ďalej, v najvyššom vybavení tu objavíme pochrómované prvky či časti z lakovaného sivého plastu. Tie dopĺňajú zopár plôch so štruktúrovaným povrchom a majoritu bežného tvrdého bakelitu. Na pohľad akceptovateľné, no všetko tvrdšie než skala. Pri poklopkaní si možno zlomiť prsty, ale pre kvalitu materiálov si netreba klopkať na čelo. Predsa len, koľko času reálne strávi človek ohmatkávaním plastov v interiéri?

Použité materiály nevyzerajú zle, ale „frotérov“ nepotešia 54 fotografií v galérii Použité materiály nevyzerajú zle, ale „frotérov“ nepotešia

Vizuálne oživenie prinieslo do interiéru aj čalúnenie so vzorovanými stredmi sedadiel a kontrastným bielym prešívaním. Testovaná verzia disponovala malým koženým paketom: prírodný materiál pokrýval volant a radiacu páku. Ručná brzda zostala verná plastu.

Dostatok priestoru pre Quasimoda a troch pasažierov

Keď už sme pri volante, v testovanej verzii bol síce nastaviteľný, no iba výškovo. Pozdĺžne nastavenie zostáva pre Rumunov tabu. Pre jeho absenciu sa nám nepodarilo v Sandere pohodlne usadiť. Napriek konfekčnej výške 180 cm sme si museli vybrať medzi neprirodzene skrčenými nohami alebo hrbatým chrbtom. Niekomu však chýbajúce nastavenie volantu prekážať nemusí, záleží od výšky i zaužívaného spôsobu sedenia.

Pozdĺžne nastavenie volantu sa v Dacii ešte stále neobjavilo 54 fotografií v galérii Pozdĺžne nastavenie volantu sa v Dacii ešte stále neobjavilo

Výsledkom držania tela v štýle Quasimoda bolo výrazné nepohodlie už na stredne dlhých trasách. Možnosť pritiahnuť volant k sebe by jednoznačne pomohla, samotné sedadlá sú totiž vcelku pohodlné. Majú dostatočne dlhý sedák a dokonca i náznak bočného vedenia. Vyzerajú teda lepšie než klasické robotnícke lavice, aj keď v zákrutách veľmi nepodržia.

Vzhľadom na exteriérové rozmery ponúka Sandero vo vnútri priemerný priestor. Stoosemdesiat centimetrov sa vpredu usadí bez problému, nad hlavou pritom zostáva rezerva zhruba desať čísel. Vzadu je to horšie, navyše je tu len čosi okolo troch centimetrov. Kolená sa stiesnene cítiť nebudú, vďaka vysoko ukotveným predným sedadlám majú o dostatočný životný priestor postarané aj chodidlá v zimných bagančiach. Tretí pasažier na zadných sedadlách má problém najmä na šírku, tunel pod jeho nohami je príjemne nízky.

Test Dacia Sandero II 54 fotografií v galérii Test Dacia Sandero II Test Dacia Sandero II 54 fotografií v galérii Test Dacia Sandero II
 Z hľadiska priestoru patrí Sandero II k slušnému priemeru

Batožinový priestor má slušný objem 320 litrov, ktorým prekonáva aj nové Clio. Podobne ako v jeho prípade sú zadné sedadlá sklápateľné, no vzniká výrazný schod. Interiér disponuje niekoľkými odkladacími priestormi, okrem miesta pred radiacou pákou je tu veľká priehlbina na vrchu palubnej dosky. Schránka pred spolujazdcom prekvapuje svojou hĺbkou.

Dvere majú jednoduché tvarovanie, veľká zásobáreň tekutín sa preto do nich nezmestí. Okrem toho na dverách chýba ovládanie okien, ktoré si vpredu i vzadu zachovalo umiestnenie v strede auta. Dacia sa tvrdohlavo drží aj ovládania klaksónu, ktoré nie je na volante. Ak chcete vytrúbiť nemožného vodiča, musíte šmátrať po tlačidle na konci ľavej páčky za volantom. Na pravej strane úplne chýba funkcia jediného zotretia stieračov.

Naopak pochváliť musíme príplatkový systém MediaNav, ktorý už poznáme z typu Lodgy. Dostupný je za veľmi rozumnú čiastku a vo svojom intuitívnom dotykovom rozhraní skrýva všetko, čo od neho môže záujemca očakávať. Výnimkou je azda len optická mechanika.

Rumun, ktorý si získal francúzske srdce

Druhá generácia Sandera popri iných novinkách dostala prvý trojvalec a taktiež prvý turbobenzín v portfóliu rumunskej značky. Obe kategórie zosobňuje motor 0.9 TCe, ktorý sme už skúšali pod kapotou príbuzného Renaultu Clio. Pod štítkom Dacie neprešiel zážihový stroj žiadnymi zásadnými zmenami, má teda rovnaké parametre.

Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
898 cm3
Max. výkon
66 kW/90 k
pri otáčkach
5 250/min
Max. krútiaci moment
135 Nm
pri otáčkach
2 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna

Deväťdesiat francúzskych koní dokáže s tisíckilovým Rumunom pekne pozametať, aj keď na papieri to nevyzerá nijako dramaticky. Trojvalec má ranný budík okolo dvoch tisícov otáčok a v strednom pásme ťahá vzhľadom na svoj objem naozaj slušne. Keď sa blíži päťtisíc, šťava mu trochu dochádza a jeho svaly sa postupne opäť ukladajú k spánku.

Tenkrát poprvé: prepĺňaný benzínový trojvalec v Dacii 54 fotografií v galérii Tenkrát poprvé: prepĺňaný benzínový trojvalec v Dacii

Pri správnom radení prevodov je možné so Sanderom 0.9 TCe jazdiť svižne, o nejakej zábave za volantom sa však hovoriť nedá. Elán motora je čiastočne škrtený dlhšími prevodmi. Pri mestskej päťdesiatke si počítač pýta štvorku. Po jej zaradení sa ručička otáčkomera dostane z čísla 2 250 na 1 600. V tomto pásme to trojvalec nevie celkom rozbaliť, navyše nedýcha celkom zdravo. Jeho chod sa prenáša do celej karosérie a ozýva sa hlbokým dunením.

Jazdné výkony
Max. rýchlosť
175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,1 s

Vidiecka deväťdesiatka znamená pri zaradenej päťke pracovné tempo na úrovni 2 250 otáčok, zrýchlenie na slovenský diaľničný limit k tomu prihodí ešte tisícku. Radiaca páka sa drží v pohode, no jej kulisa nás čiastočne preniesla do minulosti. Je tuhá, trochu nepresná a svoju primitívnu mechanickú podstatu dáva najavo neprehliadnuteľným hlukom.

Preraďovanie je pomerne ťažkopádne a hlučné 54 fotografií v galérii Preraďovanie je pomerne ťažkopádne a hlučné

Výrazná slabina v odhlučnení interiéru

Tichý nie je ani samotný trojvalec. Farba jeho zvukového prejavu si kritiku nezaslúži, najmä v stredných otáčkach to nie je vôbec zlé. Horšia je miera hluku, motor totiž počuť neustále. Najtichší je pri voľnobehu, no tu zvuk zastúpia vibrácie. Výrazne sa prenášajú sa do celého interiéru a trojvalcové Sandero by vďaka tomu mohlo súperiť aj s intímnymi pomôckami pre ženy.

Aerodynamika dá o sebe taktiež rada vedieť, najmä pri diaľničných presunoch Rumun statočne píska s vetrom. Vzhľadom na cenu neprekvapí ani občasné vŕzganie a pazvuky v interiéri. Zvukový kolorit dopĺňa nádrž, ktorá si najmä v plnom stave ľúbi spokojne zažblnkať.

Z hľadiska odhlučnenia sa najväčší pokrok v porovnaní s predchodcom udial na podvozku. Ten už sa nijako kriticky neozýva, uši trhajúce búchanie nepredvádza ani na väčších nerovnostiach. Príjemná je aj jeho úroveň komfortu, ktorá je výsledkom celkovo mäkšieho naladenia.

Test Dacia Sandero II 54 fotografií v galérii Test Dacia Sandero II Test Dacia Sandero II 54 fotografií v galérii Test Dacia Sandero II
Bubnové brzdy na zadnej náprave výrazne neprekážajú

To sa prejavuje v zákrutách, kde sa Sandero vo vyššej rýchlosti rado nakláňa. Jednoduchá zadná náprava má navyše časté tendencie odskočiť na nerovnostiach. Riadenie má posilňovač s akurátnym účinkom, no volantu a kolesám by nezaškodila presnejšia súhra. Brzdy síce využívajú vzadu iba bubny, no vzhľadom na nízku hmotnosť auta nie je deficit brzdnej sily výrazne citeľný. Enormné spomaľovacie schopnosti však nemožno čakať.

Skromný jedálny lístok najmä v meste

Dôvod, pre ktorý sa automobilky uchyľujú k trom valcom, je jasný. Papierovo sú silnou stránkou týchto motorov spotreba a emisie, no nie vždy je to pravda i v praxi. Sandero 0.9 TCe nás v meste nesklamalo, dokonca sa nám tu podarilo o deci podliezť výrobcom udávané číslo. Očakávaný výsledok nepriniesla jazda na okresných cestách, kde sme zaznamenali o liter vyšší apetít. Najväčší smäd mala Dacia na diaľnici, na číslo 7,6 l/100 km pyšná byť nemôže.

Spotreba
Mesto - normovaná
6,7 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,0 l/100 km
Mesto - počas testu
6,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,6 l/100 km
Vidiek – počas testu
5,3 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
116 g/km
Emisná norma
Euro 5

Ako sme už spomínali v úvode, cena vozidla je pre mnohých jeho kľúčovou vlastnosťou. Dacia Sandero si napriek medzigeneračnej výmene zachovala štartovaciu čiaru na čísle 6 490 eur. V základnom i strednom vybavení je však k dispozícii iba s 1,2- litrovým štvorvalcom. Pre testovaný turbobenzín či naftu treba siahnuť po najvyššej úrovni výbavy Arctic.

Cena s DPH
Základná cena modelu
od 6 490 €
Základná cena verzie
od 8 790 €
Cena testovaného exemplára
10 609 €

Cena tejto konfigurácie je vyššia o dvetisíc tristo eur, za ktoré zákazník samozrejme dostane viacero komfortných prvkov. Ľahkozliatinové kolesá či elektrické ovládanie zadných okien si však stále vyžaduje príplatok. Spolu s tempomatom, malým koženým paketom, zadnými senzormi či navigáciou sa tak cena skúšanej verzie prehupla cez desaťtisíc.

Kúpna cena zostáva najsilnejším argumentom

Odhliadnuc od ceny, Sandero II je automobil, ktorý nemá veľmi na čo nalákať. Ani pod lupou by ste na ňom nenašli oblasť, v ktorej je tento model skutočne dobrý. Na druhej strane, nech hľadáte ako chcete, neobjavíte ani veci, ktoré by nútili človeka trhať si vlasy. Auto vyzerá slušne zvonku i zvnútra, nesklame priestorom či komfortom a s trojvalcom je príjemne svižné aj úsporné.

Sandero je síce lacné, ale skutočne významné slabiny nemá 54 fotografií v galérii Sandero je síce lacné, ale skutočne významné slabiny nemá

Voči konkurentom má malá Dacia ešte stále čo doháňať, zlepšiť by sa mohlo najmä odhlučnenie aj niekoľko spomínaných ergonomických problémov. Druhá generácia Sandera napriek tomu predstavuje pre značku nezanedbateľný posun vpred. Ide o malý krok pre automobilový priemysel, ale veľký skok pre rumunskú automobilku.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

Kapitola clanku

Test Dacia Sandero II 54 fotografií v galérii Test Dacia Sandero II

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
898 cm3
Max. výkon
66 kW/90 k
pri otáčkach
5 250/min
Max. krútiaci moment
135 Nm
pri otáčkach
2 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 058 mm
Šírka
1 733 mm
Výška
1 518 mm
Rázvor náprav
2 589 mm
Pohotovostná hmotnosť
962 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 037 kg
Užitočná hmotnosť
558 kg
Celková hmotnosť
1 520 kg
Objem batožinového priestoru
320/1 200 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,1 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,7 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,0 l/100 km
Mesto - počas testu
6,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,3 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
116 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena s DPH
Základná cena modelu
od 6 490 €
Základná cena verzie
od 8 790 €
Cena testovaného exemplára
10 609 €

BANNER300


Najnovšie články
Pullman S600 Guard: Odolá aj výbuchu bomby

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na nedeľu 25. septembra 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Štúdia by mala vychádzať z hatchbacku i30. Očakávať pri nej môžeme nielen radikálne tvary, ale tiež silný turbomotor.

Hyundai avizuje športový koncept RN30

Prototyp VBB-3 s výkonom asi tritisíc koní šiel na soľnom jazere maximálnou rýchlosťou 576 km/h, finálny výsledok sa však počíta priemerom z dvoch jázd.

Venturi prekonalo elektrický rekord

Starostlivý majiteľ na svojej Škode 100 najazdil len 17 000 kilometrov a potom ju zamkol v garáži. Po 35 rokoch uzrela svetlo sveta a žiari ako nová.

Skvost skrytý v garáži: Škoda 100 z roku 1970

Úsek D3 Svrčinovec – Skalité sa stavia v polovičnom profile, v dĺžke 11 265 metrov.

Dostavba úseku D3 má polročný sklz

Citroën C5 je na pohľad pomerne nenápadné auto, v útrobách však skrýva unikátne hydropneumatické pruženie, vďaka čomu sa mu komfortom len ťažko čosi vyrovná...

Jazdený Citroën C5: To najpohodlnejšie čo sa dá
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×