Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Test Peugeot 301 1.6 VTi a 1.6 HDi: Slávnosti klasickej hudby

DVOJITÝ TEST   Benzínový štvorvalec je kultivovaný, diesel úsporný. Spolu sa v ponuke Peugeotu 301 výborne dopĺňajú.

Po zimnom hite z produkcie francúzskeho koncernu PSA, Citroëne C-Elysée, v našej testovacej garáži zakotvila hneď dvojica jeho bračekov s logom Peugeotu na kapote. Jeden poháňa silnejší z ponúkaných benzínových agregátov, druhý dieselový motor. Rozdiel v nákupnej cene medzi nimi nie je priepastný, tak sme ich postavili vedľa seba v dvojitom teste.

Strieborný diesel, hnedý benzín 27 fotografií v galérii Strieborný diesel, hnedý benzín

Majú svoj vlastný štýl

Pokiaľ sme pri tvaroch Citroënu C-Elysée kritizovali úplnú absenciu akejkoľvek myšlienky, v prípade Peugeotu 301 môžeme aspoň konštatovať kompatibilitu s aktuálnym dizajnovým jazykom značky. Predná časť je jednoznačne výraznejšia a lepšie čitateľná aj v hustej premávke. Zvyšok auta ale naďalej ostáva rovnaký – anonymný.

Predná časť je v prípade Peugeotu rozhodne nápaditejšia než pri Citroëne 27 fotografií v galérii Predná časť je v prípade Peugeotu rozhodne nápaditejšia než pri Citroëne

V interiéri nenájdete žiadne výrazné zmeny – ani z hľadiska tvarov, použitých materiálov, techniky či priestorových pomerov. Rovnako je to v batožinovom priestore. Nebudeme teda detaily opakovať, všetko dôležité nájdete v teste Citroënu C-Elysée. Teraz sa poďme pozrieť na to dôležitejšie a rozlúsknuť otázku, či si vybrať diesel alebo benzín.

TIP: Test Citroën C-Elysée 1.6 VTi 115: Koncert pána Diskutovaného

Porovnanie
Peugeot 301 1.6 Vti
Peugeot 301 1.6 HDi
Dĺžka
4442 mm
4442 mm
Šírka
1741 mm
1741 mm
Výška
1477 mm
1477 mm
Rázvor náprav
2652 mm
2652 mm
Pohotovostná hmotnosť
1090 kg
1095 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1165 kg
1170 kg
Užitočná hmotnosť
434 kg
453 kg
Celková hmotnosť
1524 kg
1548 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
506 l
506 l
Objem palivovej nádrže
50 l
50 l

Nástroje v orchestri

Silnejší z dvojice atmosférických benzínových agregátov, ktoré si je možné objednať pod kapotu francúzskeho sedanu, nesie označenie 1.6 Vti (Peugeot ho v oficiálnom cenníku uvádza s malým t, na niektorých miestach a v iných krajinách dokonca aj bez nápisu Vti - iba ako 1.6 115). Tak či onak, ide o ten istý motor, vydarený produkt spolupráce koncernu PSA s BMW, ktorý napriek veku stále patrí medzi to najlepšie, čo je možné medzi atmosférami danej objemovej triedy nájsť.

Pri oboch motoroch ostalo pod kapotou dosť voľného miesta, škoda že ho minimálne v prípade nafťáku nevyužili na umiestnenie tlmiacich vrstiev 27 fotografií v galérii Pri oboch motoroch ostalo pod kapotou dosť voľného miesta, škoda že ho minimálne v prípade nafťáku nevyužili na umiestnenie tlmiacich vrstiev

Dieselový motor 1.6 HDi má rovnako štyri valce, ktoré sú ale dopované turbom. Z technologického hľadiska nepatrí medzi najmodernejšie kusy techniky, v praxi to ale neprekáža. Motory z rodiny HDi boli preverené časom a spomedzi naftovej ponuky naprieč trhom sa radia k tým lepším – obzvlášť v kategórii nízkych objemov. Nafťák ponúka síce nižší výkon v špičkách, avšak dostal do vienka vyšší krútiaci moment.

Porovnanie
Peugeot 301 1.6 Vti
Peugeot 301 1.6 HDi
Usporiadanie a počet valcov
R4
R4
Zdvihový objem
1 587 cm3
1560 cm3
Max. výkon
85 kW/115 k
68 kW / 92 k
pri otáčkach
6050/min
4000/min
Max. krútiaci moment
150 Nm
230 Nm
pri otáčkach
4000/min
1750/min
Palivo
benzín
nafta
Pohon
predná náprava
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna
5-stupňová manuálna

Oba testované motory z hľadiska dynamiky bohato stačia na rozhýbanie ľahkého sedanu, a to dokonca aj pri obsadení štyrmi ľuďmi a batožinou. Nedá sa povedať, že by jeden z tejto dvojice bol výrazne dynamicky lepší. Samozrejme, treba zohľadniť charakteristiky jednotlivých konštrukcií agregátov. Každý je dobrý v niečom inom: diesel má výraznejšie subjektívne zrýchlenie, naopak benzín je lepší v špičkách a pri intenzívnejšej dynamickej jazde.

Hrajú klasické tóny

Pri nafťáku sa na naše počudovanie inžinierom podarilo udržať na uzde vibrácie, ktoré je síce cítiť na volante i sedadlách, ale ešte ich nemožno charakterizovať ako nepríjemné. Z hľadiska zvuku je to horšie. Diesel by si rozhodne zaslúžiť ešte niekoľko tlmiacich vrstiev pod kapotou. Rapotanie od motora je v kabíne počuť za všetkých podmienok – v meste i na diaľnici. Benzínový štvorvalec je pod kapotou príjemný. Dáva síce o sebe vedieť, zvuk to však nie je rušivý. Vibrácie sa prenášajú do interiéru iba minimálne.

Pokračovanie článku nižšie

Použitie ťažšieho naftového agregátu sa na jazdných vlastnostiach ľahkého sedanu výraznejšie neprejavilo. Presnejšie: vodič, ktorý sa zmieri s celkovými jazdnými schopnosťami Peugeotu 301, už pravdepodobne žiadny rozdiel vnímať nebude. Teória hovorí, že diesel by mal byť ťažší na predok a na tomto mieste by sme mali písať o skoršom nástupe nedotáčavosti. Pri tomto aute to ale považujeme za nepodstatný údaj, žiadny rozumný vodič s ním ostré rezanie zákrut skúšať nebude. Dôležitejšie je, že za volantom si rozdiel všimnete predovšetkým vo výrazne tuhšom nastavení pedálov. Benzín akoby išiel s ľahkosťou a dieselu sa príliš pracovať nechcelo.

Veko kufra pôsobí mäkkým dojmom... až kým vás nesekne po chrbte či krku 27 fotografií v galérii Veko kufra pôsobí mäkkým dojmom... až kým vás nesekne po chrbte či krku

Podvozok je v oboch prípadoch na rozbitých cestách hlučnejší, ale dokáže dobre filtrovať nerovnosti. V praxi to znamená, že síce počujete buchnutie, ktoré vás niekedy až trošku vystraší, chrbty pasažierov sa o tom ale nedozvedia. Do mesta a na okresky je to ideálne nastavenie, avšak vo vyšších rýchlostiach by auto malo byť stabilnejšie.

Táto výčitka síce platí pre obe autá rovnako, dôležitá však bude skôr pre záujemcov o dieselový motor. Pokiaľ o naftovom Peugeote 301 uvažujete ako o aute, ktoré má hltať nekonečné diaľničné kilometre s nízkymi vstupnými aj prevádzkovými nákladmi, skúste svoju voľbu ešte prehodnotiť. Zásluhu na tom má nepresné riadenie, ale aj badateľné nakláňanie karosérie.

Lepšou voľbou v tomto prípade je auto, ktoré má lepšie naladený podvozok a ponúkne vodičovi viac kontroly a istoty aj vo vyšších rýchlostiach. Navyše sa pri 130 km/h pridáva výraznejší aerodynamický hluk od A-stĺpikov a v prípade dieselu počuť aj motor, ktorý točí 2 600 otáčok.

Páka má v Peugeotoch ergonomicky lepšie tvarovanú hlavicu 27 Páka má v Peugeotoch ergonomicky lepšie tvarovanú hlavicu

V oboch prípadoch je motor kombinovaný s manuálnou päťstupňovou prevodovkou. Radiaca páka je rovnaká, s veľkou hlavicou a stredne dlhými dráhami chodu. V prípade benzínu kladie menší odpor, je istejšia. S naftovým Peugeotom 301 sa nám niekoľkokrát stalo, že sme v chvate nedotlačili páku dôkladne a z koncovej polohy vyskočila. V oboch prípadoch majú prevodovky dlhé jednotlivé stupne, v meste sa štandardne jazdí na štvorke, päťka sa radí od sedemdesiatkilometrovej rýchlosti.

Volant sa drží veľmi dobre, avšak riadenie nie je presné 27 fotografií v galérii Volant sa drží veľmi dobre, avšak riadenie nie je presné

Dychové nástroje ostávajú bez obeda

Hlavným dôvodom na voľbu naftovej motorizácie bude predovšetkým aktívna úspora paliva pri jazde. Diesel skutočne nežerie veľa, miestami je to dokonca až prekvapivé. V meste sa pripravte na spotrebu tesne nad piatimi litrami nafty. Okresné cesty zvláda s prehľadom za 4,4 litra a diaľnica znamená odber 6,3 litra. To je v konečnom súčte veľmi dobrý výsledok.

Naopak štvorvalcová benzínová atmosféra si v meste z nádrže vysaje 7,7 litra, okresné cesty zajazdí s priemerom rovných šesť litrov a diaľnica znamená 7,5-litrovú spotrebu. To môžeme považovať za hodnoty priemerné a v plnom rozsahu očakávané v tejto kategórii. Ako ale môžete vidieť, rozdiel medzi naftou a benzínom je v praxi skutočne výrazný.

Porovnanie
Peugeot 301 1.6 Vti
Peugeot 301 1.6 HDi
Mesto - normovaná
8,7 l/100 km
4,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,1 l/100 km
3,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,4 l/100 km
4,1 l/100 km
Mesto - počas testu
7,7 l/100 km
5,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,5 l/100 km
6,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,0 l/100 km
4,4 l/100 km

Cena lístkov

Okrem technických daností a praktických vlastností, pri rozhodovaní medzi benzínom a dieselom zohráva najväčšiu rolu cena a náklady na prevádzku. Keď sa pozrieme na ekonomicky najrozumnejšiu, strednú výbavu Peugeotu 301 s názvom Active, tvorí rozdiel v obstarávacej cene 1 200 eur v neprospech naftového agregátu. Akciové ceny vtedy sú 10 990 eur a 12 190 eur.

Na našom trhu evidentne existuje dopyt po lacných sedanoch. Aj keď bol dlho takmer neviditeľný, kríza to zmenila 27 fotografií v galérii Na našom trhu evidentne existuje dopyt po lacných sedanoch. Aj keď bol dlho takmer neviditeľný, kríza to zmenila

Pokiaľ by sme uvažovali s dlhodobou spotrebou na úrovni 5,0 litra pri dieselovom motore a 7,3 litra benzínu a počítali s aktuálnymi priemernými cenami jednotlivých pohonných látok (a predovšetkým s rozdielom v ich cenách), na palive pri najazdení 10 tisíc kilometrov ušetríte asi 380 eur. Perspektívne sa teda investícia do nafty môže začať vyplácať ešte skôr, než počítadlo v aute ukáže 40 000 km.

Samozrejme, dieselový motor má vyššie nároky na servisné úkony a celkovo náročnejšiu údržbu, takže táto úmera nemusí platiť stopercentne. Vzhľadom na kategóriu auta je to ale stále príjemný pomer. Pokiaľ teda na svojom novom Peugeote, prípadne jeho dvojičke od Citroënu, plánujete štandardných 20 tisíc km ročne, prípade ešte vyššie nábehy, investícia do dieselového pohonu sa oplatí.

Hudba pre masy

Peugeot 301 spolu s dvojčaťom od Citroënu vystupujú na pódium s veľkými ováciami publika. Vďaka jednoduchej konštrukcii a mnohým nenáročným riešeniam sa Francúzom podarilo pripraviť auto, ktoré zráža cenu čo najnižšie a priniesť tak univerzálny liek na krízu. Pri výbere niektorého z francúzskych dvojčiat rozhodne nečakajte prepracovaný a dokonale vyladený automobil, ani stroj na produkciu endorfínov. Dostanete obyčajné auto určené na presúvanie sa medzi dvomi miestami. Nič viac, nič menej.

Porovnanie
Peugeot 301 1.6 Vti
Peugeot 301 1.6 HDi
Základná cenníková cena modelu
od 9 640 €
od 9 640 €
Základná cenníková cena verzie
od 11 740 €
od 11 840 €
Cena testovaného exemplára
13 890 €
15 165 €

Veľký dobrý bod si ale pripisujú za ponúknutie dvoch plnohodnotných a porovnateľných motorových alternatív. Nech ste fanúšikom jedného či druhého paliva v nádrži, silnejší benzín 1.6 Vti, ani diesel 1.6 HDi nie sú zlou voľbou. Pri nafte musíte rátať s vyššou mierou zvukového diskomfortu, od benzínu zase nečakajte žiadne zázraky v oblasti spotreby.

Aká by bola vaša voľba? Benzín, alebo diesel? 27 fotografií v galérii Aká by bola vaša voľba? Benzín, alebo diesel?

Rozhodnutie medzi jedným či druhým motorom by malo padnúť na základe ekonomiky a počtu kilometrov, ktoré máte v pláne s autom najazdiť. Keď sa vaše ročné nábehy držia v jednociferných tisíckových hodnotách, lepšou voľbou bude benzín. Pri väčších porciách kilometrov sa viac oplatí nafta. Aj keby ste dali ročne len 15 tisíc mestských kilometroch, už po treťom roku začnete aktívne šetriť.

 

Anketa
Keby som uvažoval o francúzskych dvojčatách, zvolil by som:
Benzínový trojvalec 1.2 VTi
4 %
Benzínový štvorvalec 1.6 VTi
28 %
Dieselový štvorvalec 1.6 HDi
66 %
Neviem sa rozhodnúť
2 %
Celkovo hodnotilo: 2 521

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole


Neprehliadnite
Peugeot Peugeot

Test Citroën C-Elysée 1.6 VTi 115: Koncert pána Diskutovaného

Peugeot Peugeot

Veľký test Peugeot 208 1.6 e-HDi: Generačná revolúcia

Peugeot Peugeot

Test Peugeot 208 1.4 Vti verzus 1.6 e-HDi: Bitka skratiek

Peugeot Peugeot

Test Citroën DS4 verzus C4: Nielen otázka ceny

Strieborný diesel, hnedý benzín 27 Strieborný diesel, hnedý benzín

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
R4
Zdvihový objem
1 587 cm3
1560 cm3
Max. výkon
85 kW/115 k
68 kW / 92 k
pri otáčkach
6050/min
4000/min
Max. krútiaci moment
150 Nm
230 Nm
pri otáčkach
4000/min
1750/min
Palivo
benzín
nafta
Pohon
predná náprava
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna
5-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4442 mm
4442 mm
Šírka
1741 mm
1741 mm
Výška
1477 mm
1477 mm
Rázvor náprav
2652 mm
2652 mm
Pohotovostná hmotnosť
1090 kg
1095 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1165 kg
1170 kg
Užitočná hmotnosť
434 kg
453 kg
Celková hmotnosť
1524 kg
1548 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
506 l
506 l
Objem palivovej nádrže
50 l
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
188 km/h
180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,4 s
11,2 s
Spotreba
Mesto - normovaná
8,7 l/100 km
4,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,1 l/100 km
3,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,4 l/100 km
4,1 l/100 km
Mesto - počas testu
7,7 l/100 km
5,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,5 l/100 km
6,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,0 l/100 km
4,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
148 g/km
108 g/km
Emisná norma
Euro 5
Euro 5
Cena s DPH
Základná cenníková cena modelu
od 9 640 €
od 9 640 €
Základná cenníková cena verzie
od 11 740 €
od 11840 €
Cena testovaného exemplára
13 890 €
15 165 €


Najnovšie články
Test BMW 428i Gran Coupé: Uhol pohľadu

Pre neadekvátne šetrenie a slabú protikoróznu ochranu má Mazda 6 prvej generácie päťkrát väčší problém s hrdzou, než je priemer.

Jazdená Mazda 6 kombi: Pozor, hrdza!

Prémiová divízia francúzskej automobilky sa čoskoro oddelí od materskej značky a jej budúca vlajková loď prešla ešte predtým niekoľkými úpravami.

Test Citroën DS5 HDi 180: Tri vylepšenia

Hyundai zaťal tak vysoko ako nikdy predtým a prináša Genesis sedan, s ktorým cieli dokonca na zákazníkov neohrozenej nemeckej prémiovej trojky.

Test Hyundai Genesis: Nebezpečne blízko

PRVÁ JAZDA    Aká je tretia generácia jedného z najpredávanejších áut na našom trhu? Preverili sme to v praxi.

Nová Škoda Fabia spoza volantu

PRVÁ JAZDA    Absolvovali sme úvodné kilometre za volantom ôsmej generácie bestselleru strednej triedy. Aké sú naše dojmy?

Volkswagen Passat B8: Snaha o postup

Žiadny kompakt tej doby nejazdí tak agilne ako prvé BMW radu 1. Má však aj temnú stránku: problémy s rozvodovou reťazou niektorých motorov.

Jazdené BMW 116i: Pre športovcov?
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Topenie ľadovcov v Arktíde zvyšuje pravdepodobnosť extrémne chladnej zimy o viac než polovicu, tvrdí nová štúdia. Britskí meteorológovia hovoria...

Európe hrozí treskúca zima. Čo zapríčiňuje veľké mrazy?

Vďaka čítaniu magazínov Živé.sk a MobilMania.sk môžete v nasledujúcich dňoch vyhrať dvojicu tabletov.

Buďte rýchli a vyhrajte super ceny

Nemohla tomu uveriť. Bývalý šéf národniarov Ján Slota (61), zdá sa, zahral v boji o kreslo primátora Žiliny na tú najcitlivejšiu strunu. 

Slotova manželka zúri za jeho inzerát

Ak netrpíte klaustrofóbiou a fascinujú vás vojnové mementá, toto obydlie je tu práve pre vás.

Neuveríte, ako zmenili bunker z Druhej svetovej vojny!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×