Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Kia Sorento 2.2 CRDi AT: Statočne nesie vlajku

Výrazná modernizácia najväčšieho SUV z aktuálneho portfólia automobilky Kia prináša hromadu noviniek.
26 6 príspevkov 04.01.2013 / Ján Trangel

Kapitola clanku

Kde je hranica medzi faceliftom a novou generáciou? Na túto otázku existuje mnoho rôznorodých odpovedí. Pokiaľ predsa len chceme nejakú čiaru spraviť, je najlepšie riadiť sa zdravým rozumom. Niektoré automobilky iba zmenia dizajn svetiel a prehodia pár budíkov a hovoria o novej generácii. Opačné garde je zriedkavejšie, je to však prípad nového Sorenta. Kia ho prezentuje ako facelift, zmien je ale podstatne viac, než by sa od takto označkovaného auta dalo čakať.

Kia Sorento s výrazne zmenenou tvárou 26 fotografií v galérii Kia Sorento s výrazne zmenenou tvárou

Zmeny k lepšiemu

Nový dizajn si všimne každý na prvý pohľad. Zmeny sú badateľné zo všetkých strán. Tvarmi prednej časti sa Sorento viac priblížilo mimoriadne populárnemu modelu Sportage, genofond ale obohatil prvkami aj aktuálny cee´d. Vpredu ubudli chrómové časti a okrúhle hmlovky boli nahradené modernejšími pozdĺžnymi. Samozrejmosťou sú LED pre denné svietenie.

TIP: Test Kia Sportage 2.0 CRDi: Na vrchole síl

Obzvlášť nás teší prepracovaný dizajn zadných svetiel, ktoré už teraz nepôsobia tak agresívne a neprirodzene (ako predfaceliftové mušie oči). Ako celok zanecháva nové Sorento dojem podstatne elegantnejšieho a celistvejšieho auta, než to bolo v minulosti.

Zadné svetlá sú výrazne iné. A vyzerajú podstatne lepšie 26 fotografií v galérii Zadné svetlá sú výrazne iné. A vyzerajú podstatne lepšie

Zmenil sa aj interiér. Väčšinu dizajnových, ergonomických aj funkčných prvkov nám už predviedol cee´d. Určite to však nechápte ako kritiku, práve naopak. Nový cee´d sme za spracovanie interiéru hodnotili kladne a rovnakú výslužku si odnáša aj Sorento. Na rozmiestnenie jednotlivých ovládacích prvkov nemôžeme povedať zlé slovo. Vodič má všetko dôležité na dosah ruky.

Interiér prebral časť DNA z aktuálneho ceedu 26 fotografií v galérii Interiér prebral časť DNA z aktuálneho ceedu

Jedinú vážnejšiu výhradu máme k použitým materiálom na vrchu palubnej dosky. Na pohľad síce jednotlivé plastové časti vyzerajú veľmi dobre, dotyk však odhalí ich úplnú tvrdosť. Kia tak spravila presne to isté ako Škoda pri Rapide. Tam sme dobre zamaskované tvrdé plasty síce pochválili, Sorento však hrá úplne inú ligu. Problémom tvrdých plastov je ich náchylnosť k vŕzganiu, ktoré sa objavovalo už aj na našej testovačke s malým počtom najazdených kilometrov pri prejazde výraznejších nerovností.

Dva plus jeden zo sveta konkurentov

Nie je to prvý raz, čo konštatujeme, že automobilová jeseň 2012 priniesla nebývalú ofenzívu v segmente stredne veľkých SUV. Ako prvé prišlo na trh výrazne vylepšené Mitsubishi Outlander. Nasledoval ho komfortne orientovaný príbuzný Sorenta, Hyundai Santa Fe. A trojicu čerstvých konkurentov uzatvorila nová Honda CR-V, ktorá útočí na srdcia a peňaženky Slovákov najmä vynikajúcim pomerom ceny a úžitkovej hodnoty.

Silnou zbraňou kórejských bratrancov je mimoriadne mocný dieselový motor, ktorý z rovnakého objemu ako má konkurencia dokáže vyžmýkať až o 35 kW (48 k) viac. Kórejci bojujú aj väčšími rozmermi a nadštandardnými prvkami výbavy. Ich boľavým miestom sú naopak základné konfigurácie, ktoré (predovšetkým v prípade Santa Fe) sú príliš bohaté na to, aby udržali cenu nízko.

 
Kia Sorento 2.2 CRDi
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi
Honda CR-V 2.2 i-DTEC
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D
Dĺžka
4685 mm
4690 mm
4570 mm
4655 mm
Šírka
1885 mm
1880 mm
1820 mm
1800 mm
Výška
1735 mm
1680 mm
1685 mm
1680 mm
Rázvor náprav
2700 mm
2700 mm
2630 mm
2670 mm
Objem bat. priestoru
660 l
585 l
589 l
477 l
Zdvihový objem
2199 cm3
2199 cm3
2199 cm3
2268 cm3
Max. výkon
145 kW/197 k (3800/min)
145 kW/197 k (3800/min)
110 kW/150 k (4000/min)
110 kW/150 k (3500/min)
Max. krútiaci moment
436 Nm (1800-2500/min)
436 Nm (1800-2500/min)
350 Nm (2000/min)
380 Nm (1750-2500/min)
Pohon
všetky štyri kolesá
všetky štyri kolesá
všetky štyri kolesá
všetky štyri kolesá
Prevodovka
A6
A6
A5
A6
Základná cena modelu
25 500 €
od 31 990 €
od 20 990 €
od 23 900 €
Základná cena verzie *
35 530 €
od 34 990 €
od 28 240 €
od 35 900 €

* Rátaná základná cenníková cena pre najsilnejší dostupný dieselový motor s automatickou prevodovkou a pohonom 4x4

Komfort aj pre štvoricu

Vpredu je miesta dostatok pre akokoľvek nekonfekčné postavy. Pokiaľ teda výškou či šírkou (prípadne oboma smermi) prekračujete priemer, v Sorente by ste nemali mať problém nájsť pohodlnú polohu. Pochváliť musíme aj veľkú lakťovú opierku, ktorá sa dá nastaviť do polohy vhodnej aj pre veľmi dlhé trasy. Sedadlá vodiča sú samozrejme vyhrievané, za príplatok je dostupné aj vetranie.

Bonusom je vyhrievaný volant – z čisto technického hľadiska ide o veľmi lacný a jednoduchý prvok výbavy, ktorý však dokáže podstatne zvýšiť komfort denno-denného používania v zime 26 fotografií v galérii Bonusom je vyhrievaný volant – z čisto technického hľadiska ide o veľmi lacný a jednoduchý prvok výbavy, ktorý však dokáže podstatne zvýšiť komfort denno-denného používania v zime

Kvalitný životný priestor majú aj zadní pasažieri. Dvaja cestujú luxusne – zadné sedadlá sa dajú dokonca jemne sklopiť smerom vzad. V prípade potreby je možné odviesť aj trojicu dospelých pasažierov, a to bez toho, aby ste toho stredného vystavili stredovekému mučeniu. Zadné sedáky sú dostatočne dlhé, a tak nenútia pasažierov mať nohy zohnuté v neprirodzenom uhle.

Test Kia Sorento 2.2 CRDi AT 26 fotografií v galérii Test Kia Sorento 2.2 CRDi AT Test Kia Sorento 2.2 CRDi AT 26 fotografií v galérii Test Kia Sorento 2.2 CRDi AT
Aj pri sedení vzadu možno hovoriť o komforte

Kia Sorento sa dá objednať aj v sedemmiestnej verzii, naša testovačka však dvoma extra sedadlami vybavená nebola. Namiesto nich sa pod dvojitým dnom nachádza voľný priestor vhodný pre prevoz menších predmetov. A práve v dvojitom dne je drobný problém. Nie je tam prichytené pevne, skôr iba leží v plastovej vani, pri prejazde nerovností nadskakuje a vydáva nepríjemné zvuky. Nie je to nič, čo by nevyriešilo pár metrov izolačnej pásky (prípadne suchý zips), na toto by však pri aute tejto cenovej kategórie mal myslieť už výrobca... Celkový objem batožinového priestoru prekročil 600 litrov, čím nové Sorento začína fušovať do remesla SUV o triedu väčším. V rámci triedy ide o nadpriemer.

Test Kia Sorento 2.2 CRDi AT 26 fotografií v galérii Test Kia Sorento 2.2 CRDi AT Test Kia Sorento 2.2 CRDi AT 26 fotografií v galérii Test Kia Sorento 2.2 CRDi AT
Objemný batožinový priestor s dvojitým dnom

Výber je na vodičovi

Pod kapotou našej testovačky klepotal mocný naftový motor s označením 2.2 CRDi VGT a výkonom 145 kW (197 k), ktorý sme už otestovali v novom Hyundai Santa Fe. Rovnako ako pri Santovi, aj v novom Sorente bol kombinovaný s automatom, preto sa nebudeme opakovať a iba zhrnieme najdôležitejšie fakty.

Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
2199 cm3
Max. výkon
145 kW/197 k
pri otáčkach
3800/min
Max. krútiaci moment
436 Nm
pri otáčkach
1800-2500/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky štyri kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická

Veľký dieselový štvorvalec rozhodne nepatrí na piedestál kultivovanosti. Hluku od motora preniká do vodičových uší viac, než by sa na auto tejto kategórie patrilo, vibrácie sa však inžinierom podarilo udržať na uzde. Nadštandardný krútiaci moment 436 Nm je zárukou veľmi solídnych jazdných prejavov.

BANNER300

Opäť si však neodpustíme drobnú poznámku na účet šesťstupňového automatu – s motorom si síce dobre rozumie, avšak ukradne mu riadnu dávku dynamiky. Pokiaľ si však potrpíte na komfort, tento prehrešok mu isto odpustíte. V opačnom prípade rozhodne odporúčame voľbu manuálu, ktorý je, na rozdiel od Santa Fe, pre Sorento štandardne dostupný.

Mocný dieselový motor je dobrou voľbou pod kapotu Sorenta 26 fotografií v galérii Mocný dieselový motor je dobrou voľbou pod kapotu Sorenta

Ani so spotrebou na tom Sorento nie je zle. V praxi sme zhruba potvrdili poznatky získané už pri Santa Fe. V meste s veľkým kórejským SUV dokážete zajazdiť za niečo málo vyše osem litrov. Riadnu zásluhu na tom má však ekologický režim, ktorý vodičom pristrihuje krídla. Keď ho vypnete, spotreba razom vystrelí nad 9,5 litra. A aj preto nám vyšiel mestský testovací priemer na 8,6 litra.

Budíky aj palubný počítač majú novú, sviežejšiu grafiku 26 fotografií v galérii Budíky aj palubný počítač majú novú, sviežejšiu grafiku

Okresné cesty znamenajú spotrebu okolo šiestich litrov a na diaľnici sme dosiahli 7,6 naftových litrov. Vzhľadom na rozmery, hmotnosť (ktorá dosahuje takmer dve tony v najvyššej konfigurácii), výkony a ďalšie parametre Sorenta, to považujeme za solídny, dokonca mierne nadpriemerný výsledok.

Mesto - normovaná
8,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,8 l/100 km
Mesto - počas testu
8,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,0 l/100 km

Komfortný koč na diaľnicu

Najväčšie SUV z rodiny Kia v modelovom roku 2013 prichádza s novou platformou, ktorá je aktuálne zhodná s bračekom Hyundai Santa Fe. Zmenený bol predovšetkým podvozok. Z hľadiska jazdných vlastností a komfortu teda žiadne dramatické rozdiely oproti Santovi nečakajte. Podvozok sa kórejskí majstri inžinieri snažili vyladiť smerom k absolútnemu stredu medzi komfort a jazdné vlastnosti. V podstate sa im to aj podarilo, počítať však treba s určitými kompromismi.

Toto SUV patrí najmä na diaľnicu 26 fotografií v galérii Toto SUV patrí najmä na diaľnicu

Občasné nerovnosti dokáže pruženie príjemne odfiltrovať, pri bežnej jazde mestom tak výborne plní svoju úlohu. Hrboľatejší povrch však už dokáže podvozok preveriť. Nárazy sa začnú prenášať na chrbty pasažierov a pokiaľ ide o väčšie výmole, napríklad na poľnej ceste, nezaťažená zadná náprava má tendenciu mierne tancovať. To je rozdiel oproti Santa Fe, kde sme podobné správanie nebadali.

Permanentný pohon všetkých štyroch kolies s možnosťou uzamknutia pohonu oboch náprav do rýchlosti 40 km/h sa stará o efektívny prenos sily motora na vozovku. Pomáha aj v zákrutách, nie je však všemohúci. Naháňačky na okresných cestách nepatria medzi obľúbené disciplíny Sorenta. Prítomné sú náklony karosérie a badateľná je aj prirodzená nedotáčavosť. Skrátka, toto nie je vehikel pre vodičov, ktorí za volantom veľkého auta podliehajú pocitu nadradenosti a všemohúcnosti. Kým sa však jazda drží v medziach zdravého rozumu, všetko je v poriadku.

Nezabudlo sa ani na pokročilú elektroniku 26 fotografií v galérii Nezabudlo sa ani na pokročilú elektroniku

Pochváliť musíme aj elektroniku, ktorá síce vodičovi hovorí do riadenia často, avšak citlivo. Žiadne bezhlavé škrtenie výkonu, ktorým nás nepotešila napríklad Kia Sportage, sa v Sorente nekoná. Tuhosť riadenia je možné cez elektromechanický posilňovač nastavovať v troch stupňoch – od komfortného po športový. V praxi je najlepšie použiteľný ten športový, ktorý by pokojne mohol byť ešte trošku tuhší. Bohužiaľ, pri elektronizácii nastavenia tuhosti sa trošku pozabudlo na prenos reakcií, a tak je celkový pocit z riadenia priemerný.

Z hľadiska hlučnosti patrí nové Sorento kdesi doprostred. Kapitolu aerodynamika inžinieri zvládli na výbornú, ani pri diaľničnom tempe nie je badateľný hluk od obrovských zrkadiel a ani A-stĺpik sa neozýva príliš výrazne. Motor pri 130-ke točí 2 400 otáčok, do kabíny sa prenáša iba slabé vrnenie. Najviac je počuť kolesá a čiastočne aj podvozok. Hladina zvukového diskomfortu však neprekračuje prijateľné hranice a Sorento tak môžeme radiť medzi pohodlné koče vhodné aj na dlhé diaľničné presuny.

Aerodynamika je zvládnutá výborne, ostatné disciplíny v kategórii „hlučnosť“ už však nie, výsledkom je priemerný akustický komfort 26 fotografií v galérii Aerodynamika je zvládnutá výborne, ostatné disciplíny v kategórii „hlučnosť“ už však nie, výsledkom je priemerný akustický komfort

Ambície jej nechýbajú

Zo Sorenta vyrástlo vyspelé auto, ktorým dokáže Kia konkurovať tomu najlepšiemu, čo je v neprémiovej strednej triede SUV možné nájsť. Vyzdvihnúť musíme predovšetkým pokročilé asistenčné a komfortné systémy, ale aj dobrú ovládateľnosť v nižších rýchlostiach. Dieselový 2,2-litrový motor v kombinácii s automatom síce prichádza o dravý dynamický prejav, s prevodovkou si však dobre rozumie, vďaka čomu dokáže výrazne zvýšiť komfort dennodenného používania. A nesklame ani spotrebou, ktorú dokáže držať v prijateľných medziach.

Problémom je predovšetkým vyššia hlučnosť od motora, kolies a podvozka. Dôveru v nás nevzbudili ani úplne tvrdé plasty a ruchy pochádzajúce z častí interiéru. Pokiaľ je teda vašou prioritou pohodlie zvukovodov, je lepšie popozerať sa inde.

Základná cena modelu
od 25 500 €
Základná cena verzie
od 32 060 €
Cena testovaného exemplára
37 510 €

Kia si s novým Sorentom verí a nastavila tak aj cenu. Základný model s benzínovým motorom 2.4 GDi síce štartuje od 25-tisíc eur, avšak diesel už je o tri tisícky drahší. A pokiaľ chcete výkonnejšiu z dvojice naftových motorizácií s prislúchajúcou výbavou, cena hravo skočí k hranici 40-tisíc eur. A to je v tejto triede obrovská hromada peňazí – aj keď zohľadníme 1 000 eurový uvádzací bonus. Ako rozumnejšia voľba pre Sorento sa nám (s ohľadom na peňaženku) vidí slabší dieselový dvojliter v kombinácii s manuálnou prevodovkou. Tento tandem ponúkne dostatočnú dynamiku aj rozumnú spotrebu za viditeľne nižšiu cenu.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole


Kapitola clanku

Test Kia Sorento 2.2 CRDi AT 26 fotografií v galérii Test Kia Sorento 2.2 CRDi AT

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
2199 cm3
Max. výkon
145 kW/197 k
pri otáčkach
3800/min
Max. krútiaci moment
436 Nm
pri otáčkach
1800-2500/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky štyri kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4685 mm
Šírka
1885 mm
Výška
1735 mm
Rázvor náprav
2700 mm
Pohotovostná hmotnosť
1890 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1965 kg
Užitočná hmotnosť
620 kg
Celková hmotnosť
2510 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
660 l/NA
Objem palivovej nádrže
64 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
8,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,8 l/100 km
Mesto - počas testu
8,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,0 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
178 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena s DPH
Základná cena modelu
od 25 500 €
Základná cena verzie
od 32 060 €
Cena testovaného exemplára
37 510 €

BANNER300


Najnovšie články
Kvíz: Rozlúštite skratky okresov na EČV? II.

Vodič červeného kabrioletu to poriadne prehnal s rýchlosťou, po kolízii so stĺpom skončili časti svalnatého modelu rozhádzané po okolí.

Ford Mustang: Kabrio roztrhané na kusy

Šestka z Hirošimy prichádza s mnohými novinkami. Na prvý pohľad to tak síce nevyzerá, Japonci ale poriadne zapracovali na technologickej výbave a znateľne...

Inovovaná Mazda6: Ďalší krok k dokonalosti

Polčasová modernizácia priniesla kozmetickú retuš, modernejší multimediálny systém a v prípade crossoveru aj silný turbomotor.

Kia omladzuje typy Carens a Soul

Od sitkomov k najúspešnejšej motoristickej relácii. Tak sa dá v krátkosti zhrnúť pôsobenie Matta LeBlanca. Najnovšie si v Top Geare výrazne polepšil, jeho plat...

Top Gear: LeBlanc teraz zarába štvornásobok

Svoje prvé veľké SUV chce Škoda využiť na otvorenie nových trhov. Okrem USA by to mohla byť aj Južná Kórea.

Škoda mieri do Južnej Kórey

Podľa agentúry Reuters protest viedol k výpadku 114 000 vozidiel v celkovej hodnote 2,5 bilióna wonov (2,02 miliardy eur). Ide tak o najväčšiu stratu vyvolanú...

Hyundai zažil po 12 rokoch celonárodný štrajk
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×