Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Mazda CX-5: Príbeh o zázrakoch

DVOJITÝ TEST    Čo dokážu nové technológie SkyActiv v Mazde CX-5? Zisťovali sme to v teste s benzínovým aj naftovým motorom.
52 14 príspevkov 03.10.2012 / Ján Trangel

Kapitola clanku

Mazda na našom trhu stojí trošku v úzadí. Neteší sa popularite európskych výrobcov a aj spomedzi japonských samurajov patrí skôr k menej vídaným značkám. Zmeniť by to mal model CX-5, ktorý v Mazde označujú ako nový začiatok. Dajme teraz bokom krčenie výkresov japonskými inžiniermi známe z reklamy a zamerajme sa na auto. A nie jedno, ale hneď dve. CX-5 sme testovali so zážihovým i vznetový motorom, automatom i manuálom.

Test Mazda CX-5 52 fotografií v galérii Test Mazda CX-5 Test Mazda CX-5 52 fotografií v galérii Test Mazda CX-5
Mazda CX-5 ako benzín/automat a nafta/manuál

Vody bohaté na klientov

CX-5 sa radí medzi stredne veľké SUV, teda do segmentu, ktorý je v kurze. Nielen, že sa v ňom rozhliada čoraz viac zákazníkov, ale pribúdajú doň ďalší a ďalší konkurenti. U nás sa v tejto kategórii darí dvojici Hyundai ix35/Kia Sportage či Volkswagenu Tiguan. Mazda sa od konkurentov líši v jednom zásadnom bode. Nehrá sa na ľudové varianty s chudobným vybavením a malým motorom. Benzínový štart znamená dvojliter, naftový dokonca „dva-dvojku“.

Víťazstvo na niekoľkých frontoch

Keďže kategórii SUV a crossoverov vládnu na slovenskom trhu vznetové motory, do tabuľkového porovnania sme z dvojice skúšaných verzií vybrali práve naftové prevedenie. V rámci segmentu sme ho postavili proti „domácemu“ hráčovi Kia Sportage, zástupcovi Francúzska Renault Koleos a jednému z najpredávanejších modelov Volkswagen Tiguan.

Do súboja čísiel sme zvolili dieselové verzie s porovnateľným výkonom, šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom 4x4. CX-5 je spomedzi nich najdrahšia. Vo svojej cene však skrýva bohatšie vybavenie, väčší vnútorný priestor i silnejší motor. Ten jej nielen prepožičiava najlepšiu dynamiku, ale je zároveň najúspornejší. Čísla teda nahrávajú Mazde.

Porovnanie
Mazda CX-5
Kia Sportage
Renault Koleos
VW Tiguan
Dĺžka
4 555 mm
4 440 mm
4 520 mm
4 426 mm
Šírka
1 840 mm
1 855 mm
1 865 mm
1 809 mm
Výška
1 710 mm
1 645 mm
1 695 mm
1 703 mm
Rázvor náprav
2 700 mm
2 640 mm
2 690 mm
2 604 mm
Batožinový priestor
503/1 620 l
465/1 353 l
450/1 380 l
470/1510 l
Výkon
110 kW/150 k
100 kW/136 k
110 kW/150 k
103 kW/140 k
Krútiaci moment
380 Nm
319 Nm
320 Nm
320 Nm
Max. rýchlosť
197 km/h
181 km/h
182 km/h
190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,4 s
11,3 s
10,4 s
10,2 s
Kombinovaná spotreba
5,2 l/100 km
5,7 l/100 km
6,4 l/100 km
5,8 l/100 km
Cena
od 28 400 €
od 23 580 €
od 25 590 €
od 27 260 €

Rozmermi patrí CX-5 k najväčším v segmente a je to vidieť. Japonskí dizajnéri preložili surové čísla do nového štylistického jazyka Kodo, ktorý síce z SUV neurobil zázračnú krásku,  no Mazdu nemožno označiť ako škaredú a už vôbec nie ako neoriginálnu. Jej tvary majú šmrnc a napriek dávke agresivity v predných partiách sú ako celok dobre vyvážené.

CX-5 má príjemné a originálne línie karosérie 52 fotografií v galérii CX-5 má príjemné a originálne línie karosérie

Testovaná dvojica sa odlišovala nielen pohonným systémom, ale aj lakom a exteriérovými detailmi. Bohatšia výbava rubínového benzínového modelu bola navonok reflektovaná väčšími diskami kolies a striebornými ochrannými prvkami na nárazníkoch, imitujúcimi kov.

Rozmery, hmotnosti a objem
SkyActiv-G A/T AWD
SkyActiv-D M/T AWD
Dĺžka
4 555 mm
Šírka
1 840 mm
Výška
1 710 mm
Rázvor náprav
2 700 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 518 kg
1 530 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 593 kg
1 605 kg
Užitočná hmotnosť
512 kg
575 kg
Celková hmotnosť
2 030 kg
2 105 kg
Objem batožinového priestoru
503/1 620 l
Objem palivovej nádrže
58 l

Dvere SUV sa otvárajú aj s časťou prahov. Interiér Mazdy je typicky japonský, teda konzervatívny a bez experimentov. Tvary palubnej dosky sú jednoduché a účelné, jednoliaty plast narúša len lakovaná plocha v strede a niekoľko prvkov imitujúcich kov. Dizajn a vyhotovenie interiéru vás nepoloží na kolená, ale ani neurazí. Skôr by sme ho označili za takú sivú myš, ktorá bude rovnako ako dnes aktuálna a funkčná aj o desať rokov.

Japonská klasika v podaní vnútra nového SUV Mazda 52 fotografií v galérii Japonská klasika v podaní vnútra nového SUV Mazda

O priemere hovoríme aj na tému priestrannosti. Vpredu je miesta tak akurát vo všetkých smeroch, vodič s výškou 180 centimetrov sa tu pohodlne usadí. Sedadlá majú výrazné bočné vedenie a pôsobia trochu tvrdo, no chrbticu neunavia ani na dlhších cestách. Zadné miesta poskytujú taktiež dostatok priestoru, najmä v oblasti kolien je CX-5 štedrá. Prípadného piateho pasažiera poteší absencia stredového tunela.

Test Mazda CX-5 52 fotografií v galérii Test Mazda CX-5 Test Mazda CX-5 52 fotografií v galérii Test Mazda CX-5
Málo priestoru budú mať v CX-5 len skutoční obri

Praktickú stránku auta treba pochváliť. Pred radiacou pákou i v lakťovej opierke sú veľké odkladacie priestory, do dverí sa zmestí litrová fľaša. Batožinový priestor má slušný objem 503 litrov a pravidelný, dobre využiteľný tvar. Pod podlahou navyše skrýva niekoľko užitočných priečinkov. Zaujímavo riešená je krycia roleta, prichytená na piate dvere. Zadné sedadlá sa síce nesklápajú do úplnej roviny, no nie sú od toho ďaleko. Klobúk dolu, Mazda!

Test Mazda CX-5 52 fotografií v galérii Test Mazda CX-5 Test Mazda CX-5 52 fotografií v galérii Test Mazda CX-5
 

Postrehy, ktoré sa inde nezmestili

Mazda vychytala mnoho drobných nedostatkov, ktoré boli dlhé roky charakteristické pre japonských výrobcov. Napríklad všetky štyri okná majú automatický dojazd, prístrojový panel je skôr konzervatívny a parkovacie senzory je možné kombinovať s kamerou.

Možnosti príplatkovej výbavy sú (už tradične pri japonskej značke) prakticky nulové. Môžete si vybrať z pripravených verzií, jednotlivé prvky si však individuálne nezvolíte.

Systém Štart/Stop s automatom od Mazdy (nazývaný iStop) funguje príkladne. Motor sa vypne iba v prípade, že po zastavení stlačíte brzdu silnejšie. Zhasína teda len ak to vodič chce.

Po studenom štarte elektronika vystrelí voľnobežné otáčky až k dvom tisícom – pri benzíne, aj dieselovej verzii. Všetko je tak predurčené rýchlemu zohriatiu. Hluková kulisa, obzvlášť pri rapotajúcom nafťáku, však nie je v tomto režime ideálna.

160 skrytých verzus 150 prítomných

Benzínový dvojlitrový štvorvalec z rodiny SkyActiv sa v kombinácii s pohonom štyroch kolies predáva iba v naladení na maximálny výkon 118 kW (160 k). Papierovo je to na stredne veľké SUV tak akurát. A ono by bolo aj v skutočnosti, nebyť spriahnutia so šesťstupňovým automatom. Hydrodynamický menič s prehľadom zoberie motoru riadnu porciu výkonu a vodičovi všetku radosť z jazdy. Podraďovanie rýchlostných stupňov je pomalé, po zatlačení plynu na podlahu sa často „celé veky“ nič nedeje.

Motor a pohonný systém
SkyActiv-G A/T AWD
SkyActiv-D M/T AWD
Usporiadanie a počet valcov
R4
R4
Zdvihový objem
1 998 cm3
2 191 cm3
Max. výkon
118 kW / 160 k
110 kW / 150 k
pri otáčkach
6 000/min
4 500/min
Max. krútiaci moment
208 Nm
380 Nm
pri otáčkach
4 000/min
1 800 – 2 600/min
Palivo
benzín
nafta
Pohon
všetky kolesá
všetky kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
6-stupňová manuálna

Benzínová Mazda CX-5 s automatom je jednoducho lenivá. Určená je len pokojným vodičom, všetci ostatní budú trpieť. Pri snahe o dynamickú jazdu šofér skôr než reálny ťah a výkony dostáva dávku hluku a vír v nádrži. Prevodovku však treba pochváliť za hladké preraďovanie stupňov, príjemné sú aj plynulé rozjazdy bez kopancov. Napriek tomu nás táto kombinácia nepresvedčila, radíme skôr siahnuť po manuálnej prevodovke alebo nafte s automatom.

Zážihový motor dopláca na automatickú prevodovku 52 fotografií v galérii Zážihový motor dopláca na automatickú prevodovku

Spojenie dieselového motora a mechanickej skrine v nás zanechalo podstatne lepšie dojmy. Maximálny výkon vznetového agregátu je síce nižší o desať koní, no tento rozdiel absolútne zatieňuje takmer dvojnásobná hodnota krútiaceho momentu. Ak si k tomu prirátame absenciu strát spôsobených hydrodynamickým meničom v prevodovke, diesel kope úplne inú ligu.

Motor SkyActiv-D má omnoho viac sily a „cé iks päťku“ ťahá vpred razantnejšie. Papierovo má síce v zrýchlení 0-100 km/h tento variant iba dve desatiny k dobru, no pocitovo ide aspoň o sekundu. Dieselový motor pružnejšie reaguje a v spojení s kvalitnou mechanickou prevodovkou ponúka omnoho väčšiu radosť z jazdy. Radiaca páka má krátke a veľmi presné dráhy chodu, samotné prevodové stupne sú naopak dlhšie.

Jazdné výkony
SkyActiv-G A/T AWD
SkyActiv-D M/T AWD
Max. rýchlosť
187 km/h
197 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,6 s
9,4 s

Odhlučnenie CX-5 taktiež ukazuje snahu priblížiť sa vkusu Európanov. Oba motory sú príkladne kultivované a na voľnobehu takmer nepočuteľné. Zvukový prejav je minimálny a vibrácie na volante zaregistruje iba precitlivený vodič. Aerodynamiku zvládli inžinieri výborne, aj pri diaľničnom tempe je počuť iba mierny hluk od spätných zrkadiel.

Oproti iným Mazdám sa zlepšilo aj odizolovanie podvozka, no ideálne stále nie je. Obzvlášť na poľných cestách počuť od zadnej nápravy rany, vo vyšších rýchlostiach je badateľný aj hluk odvaľovania kolies. Vzhľadom na kategóriu, zameranie i cenu to považujeme za prijateľnú daň.

Jazdné vlastnosti aj komfort sú na slušnej úrovni 52 fotografií v galérii Jazdné vlastnosti aj komfort sú na slušnej úrovni

Podvozok patrí do kategórie tvrdších, čo rozhodne prospieva jazdným vlastnostiam. Chrbty pasažierov však nejako dramaticky netrpia. Veľkú pochvalu si zaslúži riadenie. Je príjemne tvrdé a milimetrovo presné – a to vo všetkých rýchlostiach. Vďaka týmto atribútom patrí CX-5 k najlepšie ovládateľným autám vo svojej kategórii a v rámci možností dokáže aj zabaviť.

Apetít čiastočne plní zázračné predpoklady

Nové motory Mazda vraj robia zázraky. V prípade benzínu je to polovičná pravda. Alebo skôr tretinová. V meste dokázali inžinieri z Hirošimy z kombinácie SUV/benzínový dvojliter/štvorkolka/automat vykúzliť priemernú spotrebu 8,2 litra na 100 km. Pokiaľ sa snažíte, dokážete dostať priemer so sedmičkou na začiatku. Pri ostrejšej jazde (do tej miery, aký má význam) sa spotreba stále drží pod dvojcifernou hranicou. Nie zlé, čo poviete?

Spotreba
SkyActiv-G A/T AWD
SkyActiv-D M/T AWD
Mesto - normovaná
8,1 l/100 km
6,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,8 l/100 km
4,7  l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,6 l/100 km
5,2 l/100 km
Mesto - počas testu
8,2 l/100 km
6,7  l/100 km
Diaľnica - počas testu
9,1 l/100 km
8,1  l/100 km
Vidiek - počas testu
5,8 l/100 km
5,4 l/100 km
Emisie
SkyActiv-G A/T AWD
SkyActiv-D M/T AWD
Emisie CO2 kombinované
155 g/km
136 g/km
Emisná norma
Euro 5
Euro 6

Pre mimomestský režim uvádza výrobca 5,8 litra. Pri skutočne víkendovej, pohodovej jazde je možné túto hodnotu dosiahnuť. V praxi, najmä v kopcovitom teréne, však treba motor často vytáčať, čo sa na apetíte prirodzene odráža. Priemer razom vystrelí niekde k siedmim litrom a s radosťou ďalej stúpa. Na diaľnici pri 130 km/h točí motor 2 700 otáčok a spotreba so zapnutou klimatizáciou sa ustáli tesne nad deväťlitrovou hranicou.

Vznetový agregát vie jazdiť skutočne úsporne 52 fotografií v galérii Vznetový agregát vie jazdiť skutočne úsporne

Manuálna nafta má podľa očakávaní menší smäd a k tvrdeniam o zázrakoch pasuje jej pohonný systém lepšie. Pokojným štýlom jazdy sa nám v meste podarilo dosiahnuť spotrebu 6,4 l/100 km, čo je na stredne veľké SUV s pohonom oboch náprav výborná hodnota. Pri bežnej jazde sa mestský priemer dostal na rovných sedem litrov na sto kilometrov.

Vandrovanie slovenským vidiekom vyústilo v priemerný apetít 5,4 l/100 km. Rovnako ako v meste sme tu preliezli výrobcom udávané číslo o sedem decilitrov, stále však ide o veľmi slušnú hodnotu. Podľa očakávaní bolo japonské SUV najsmädnejšie na diaľnici, priemerná spotreba naftovej CX-5 na nej tesne prekročila hodnotu ôsmich litrov.

Mala by kričať viac

Mazda CX-5 prichádza na trh bez rozruchu, no zaslúžila by si ho. Nie je to auto, z ktorého by všetci hromadne spadli na zadok. Určite ale môže byť zaujímavá pre mnoho klientov – tých, ktorí sa dnes rozhodujú v oblastiach so silnými žralokmi v podobe Kia Sportage a Hyundai ix35. Ceny japonskej bojovníčky však štartujú vyššie, preto do porovnaní vstupuje skôr pri zvažovaní vyšších výbav a silnejších motorizácií. Na základ sa v Hirošime akosi nehrajú.

CX-5 je po všetkých stránkach kvalitná, no nestojí málo 52 fotografií v galérii CX-5 je po všetkých stránkach kvalitná, no nestojí málo

Testovaný benzínový model mal špičkovú výbavu Revolution so základnou cenou 31 900 eur, ktorá je v preklade do jazyka slovenskej reality prakticky nepredajná. Ak ideme o výbavu nižšie a obetujeme kožené čalúnenie, audiosystém Bose či parkovaciu kameru, dostaneme sa s automatickým benzínom na hodnotu 30 300 eur. Rovnaká čiastka však svieti aj pri lepšej kombinácii naftového motora a manuálnej prevodovky.

Cena s DPH
SkyActiv-G A/T AWD
SkyActiv-D M/T AWD
Základná cena modelu
od 21 990 €
Základná cena verzie
od 28 400 €
od 28 400 €
Cena testovaného exemplára
31 900 €
30 300 €

Štartovacia cena oboch verzií je 28 400 eur, čo stále nie je málo. Zákazník však od Mazdy dostane auto, ktorému prakticky nič nechýba. CX-5 vyzerá k svetu, je priestranné, veľmi praktické, príjemne sa s ním jazdí  a dokáže byť zábavné i úsporné. K tomu pribalili Japonci jednu vec navyše: zaručenú jedinečnosť v záplave iných mestských SUV a crossoverov.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

BANNER300

Kapitola clanku

Test Mazda CX-5 52 fotografií v galérii Test Mazda CX-5

TECHNICKÉ ÚDAJE
Modely
SkyActiv-G A/T AWD
SkyActiv-D M/T AWD
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
R4
Zdvihový objem
1 998 cm3
2 191 cm3
Max. výkon
118 kW / 160 k
110 kW / 150 k
pri otáčkach
6 000/min
4 500/min
Max. krútiaci moment
208 Nm
380 Nm
pri otáčkach
4 000/min
1 800 – 2 600/min
Palivo
benzín
nafta
Pohon
všetky kolesá
všetky kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 555 mm
4 555 mm
Šírka
1 840 mm
1 840 mm
Výška
1 710 mm
1 710 mm
Rázvor náprav
2 700 mm
2 700 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 518 kg
1 530 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 593 kg
1 605 kg
Užitočná hmotnosť
512 kg
575 kg
Celková hmotnosť
2 030 kg
2 105 kg
Objem batožinového priestoru
503/1 620 l
503/1 620 l
Objem palivovej nádrže
58 l
58 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
187 km/h
197 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,6 s
9,4 s
Spotreba
Mesto - normovaná
8,1 l/100 km
6,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,8 l/100 km
4,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,6 l/100 km
5,2 l/100 km
Mesto - počas testu
8,2 l/100 km
6,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
9,1 l/100 km
8,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,8 l/100 km
5,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
155 g/km
136 g/km
Emisná norma
Euro 5
Euro 6
Cena s DPH
Základná cena modelu
od 21 990 €
od 21 990 €
Základná cena verzie
od 28 400 €
od 28 400 €
Cena testovaného exemplára
31 900 €
30 300 €

BANNER300


Najnovšie články
Porsche Panamera: Evolúcia prebehla úspešne

Nissan rokuje s britskou vládou o prípadnej kompenzácii za odchod Británie z EÚ ešte predtým, ako rozhodne o investícii do výroby novej generácie Qashqaia

Nissan chce od Británie kompenzáciu

Elektrické kupé má karosériu z uhlíkových vlákien, atraktívny dizajn a pohon z vychádzajúci z techniky monopostu Formula E.

Renault v Paríži otvoril exkluzívny TreZor

Po ôsmich rokoch od uvedenia prvej generácie prichádza druhá. Je väčšia, ľahšia a lepšie vybavená. Ako však pôsobí naživo?

Audi Q5: Druhá generácia poriadne schudla

Do Paríža prišli z krajiny vychádzajúceho slnka hneď tri rôzne verzie kompaktu, najväčšie haló vyvolal športový prototyp.

Honda prekvapila: Civic Type R i sedan!

Obrovské sedemmiestne SUV dokáže vďaka dvakrát prepĺňanému osemvalec zrýchliť z nuly na 100 km/h za 4,2 sekundy a dosiahnuť tristovku.

Brabus 850 XL: Svaly pre veľkého medveďa

Sedemmiestne francúzske SUV nemá plnohodnotný tretí rad sedadiel, na kratšie trasy však možno vytvoriť kompromisné usporiadanie.

Peugeot 5008: Rodinné gény zostali
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×