Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Ako sa nemá jazdiť v meste

VIDEO
SKÚŠAME V PRAXI    Rozhodli sme sa vyskúšať v praxi defenzívnu jazdu a popri tom sme na kameru zachytili vodičov, ktorí ukázali, ako sa v meste nemá jazdiť.

Základom prežitia v súčasnej premávke je defenzívna jazda, o ktorej sme písali v jednom z našich predchádzajúcich článkoch. Keďže sme nechceli zostať len v rovine teórie, rozhodli sme sa vyskúšať si ju na vlastnej koži.

Ako sme postupovali

Na náš pokus sme si vypožičali inštruktora školy šmyku SuperDrive Petra Krištína. Obmedzovač rýchlosti v našom automobile sme nastavili na tachometrových 50 km/h a po celý čas sme túto rýchlosť neprekročili. Keďže sme jazdili niekoľko hodín, zažili sme dopravné zápchy aj voľné cesty. Paradoxne, najviac priestupkov a prípadov zbytočnej uponáhľanej jazdy sme zaznamenali počas voľnejšieho obdobia.

Štýlom plyn-brzda sa jazdí na pretekárskych okruhoch, do mesta však nepatrí. Foto: Soňa Zverková Štýlom plyn-brzda sa jazdí na pretekárskych okruhoch, do mesta však nepatrí. Foto: Soňa Zverková

Na kameru sme zachytili viacero vodičov, ktorí jazdili systémom plyn-brzda. Všetky evidenčné čísla sme pochopiteľne rozmazali a ich majiteľov nebudeme oznamovať na polícii, nakoľko podľa právnikov túto povinnosť nemáme.

Za najžiarivejšiu hviezdu štýlu, akým sa v meste nemá jazdiť, sa stal vodič Toyoty v našom videu. Ten sa do funkcie našej „obete” ponúkol sám, keď zastavil v križovatke, aby vysadil spolujazdca. Pritom asi 20 metrov pred križovatkou bola odbočka na parkovisko, kde mohol bez problémov zastaviť a nikomu by neprekážal.

Ďalší záznam jasne ukazuje, ako vodič dupal na plyn, a napriek tomu stál na každom semafóre. Na rozdiel od neho sme svojou predpisovou rýchlosťou ušetrili palivo, brzdy a nemálo stresu a na každej svetelnej križovatke sme mu stáli na dohľad. Ubzikol nám asi po 15 minútach pri bratislavskej Eurovei, kde s najväčšou pravdepodobnosťou zaparkoval.

V porovnaní s nami získal jeden interval na svetelnej križovatke, čiže najviac dve minúty. Naproti tomu prišiel o podstatne viac paliva a keďže najvyššiu povolenú rýchlosť neraz prekročil o minimálne 10 km/h, policajti s radarom by jeho výkon honorovali sumou najmenej 40 eur. Záver: naozaj drahé dve minúty.

Defenzívna jazda nie je samoúčelná

Štýl jazdy, aký na videu predviedol vodič Toyoty, žiaľ, nie je ojedinelý a nemalou mierou prispieva k zbytočnému stresu na cestách. Ponáhľaním sa v mestách, kde semafóry stoja doslova na každom rohu, vodič nič nezíska. Môže iba stratiť. A nielen on, ale aj ostatní účastníci cestnej premávky. Pritom stačí tak málo. Ak vyrazíte z bodu A o desať minút skôr, jazda bude aj napriek upchatým cestám pokojná.

Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková

Základné pravidlá defenzívnej jazdy

1. Sústreď sa na jazdu

Inými slovami, rozmýšľaj ako vodič a sústreď sa iba nad tým, čo priamo súvisí s premávkou. Myšlienky na nákupy, rokovania či telefonovanie za volant nepatria.

2. Predvídaj

Nikto od vodičov nežiada telepatické schopnosti, stačí pozorne sledovať premávku a reagovať v predstihu.

3. Ponáhľaj sa pomaly

Úspora času pri jazde rýchlosťou 50 alebo 60 km/h je v meste minimálna, vyššia rýchlosť má skôr psychologický význam.

4. Dodržiavaj bezpečnú vzdialenosť

Bezpečná vzdialenosť poskytuje manévrovací priestor v kritickej situácii a oplatí sa ju dodržiavať nielen za jazdy, ale aj pri státí na križovatke a pred prechodom pre chodcov.

5. Používaj spätné zrkadlá

Vodič by mal každých pár sekúnd kontrolovať situáciu v zrkadlách, nakoľko v kritickej situácii sa rozhodne oveľa rýchlejšie a zväčša aj správne.

Náš pokus jednoznačne dokázal nielen dôležitosť defenzívnej jazdy, ale i tvrdenia inštruktorov autoškôl, že aj žiak dokáže pri dodržaní všetkých pravidiel cestnej premávky sledovať oveľa výkonnejšie a rýchlejšie autá so skúseným rutinérom za volantom.

Základy defenzívnej jazdy tvoria jadro výučby v autoškolách, stačí len oprášiť spomienky. A jej pravidlá možno vztiahnuť na každý aspekt jazdy v meste aj mimo neho.

TIP: Viete, čo je defenzívna jazda?

Bezpečnosť premávky je pojem, ktorý sa často skloňuje vo všetkých pádoch. Nanešťastie sa nájdu vodiči, ktorým nič nehovorí. Buď preto, že im na tom nezáleží alebo nevedia, čo si pod tým pojmom majú predstaviť. Prvej skupine to zrejme vysvetlí až dopravná nehoda, druhej skupine poradíme: spoliehajte sa len na seba a svoje schopnosti. Nemôžete totiž ovplyvniť správanie sa ostatných vodičov, ale môžete kontrolovať to svoje.

Nečakajte, že niekto za vás niečo vyrieši. Jazdite tak, aby ste každú situáciu dokázali zvládnuť vlastnými silami a počítajte s horšou možnosťou: Ak sa, napríklad, z vedľajšej cesty rúti vozidlo, nečakajte, že zastaví. Radšej si skontrolujte situáciu v spätných zrkadlách, spomaľte a pripravte sa na vyhýbací manéver alebo núdzové brzdenie.

Podobný princíp platí vždy a všade, nezávisle od toho, či hovoríme o autách, chodcoch alebo cyklistoch. Vždy je to lepšie, ako mať na svedomí ľudský život alebo volať odťahovku.

Projekt Defenzívna jazda pripravuje AutoMoto.sk v spolupráci so školou bezpečnej jazdy SuperDRIVE.

NEPREHLIADNITE: Veľká súťaž o poukazy do školy šmyku!


Najnovšie články
NDS zmonitoruje vplyv D3

Chybné airbagy spoločnosti Takata sa postarali o neustále narastajúci počet zvolávaných vozidiel. Keďže sa ich počet blíži k 20 miliónom,...

Takata v centre vyšetrovania

Koncern chce v spoločnosti štvrtinu. Cena transakcie by mala byť na úrovni 30 mil. eur, pričom dohoda by mohla byť podpísaná už budúci týždeň.

Daimler chce vstúpiť do MV Agusta

Ruské podniky, v ktorých má štát aspoň polovičný podiel, zrejme nebudú môcť dovážať zo zahraničia určité produkty. Zákaz by sa mal dotknúť...

Rusko chce úplne zakázať dovoz áut

Problémy s chybnými airbagmi japonskej spoločnosti Takata sa ťahajú už roky a vyžiadali si rozsiahle zvolávacie akcie. A servisy teraz...

Opäť chybné airbagy

Kupci v Európe preferujú tradičné motory a v záujme ekológie nie sú ochotní meniť svoje zvyky. To a mnoho iného zistil najnovší prieskum spoločnosti PwC.

Elektromobil? Nie, ďakujem

Ceny ropy padli na štvorročné minimum a koniec tohto vývoja je zatiaľ v nedohľadne. Výrazne klesli aj medzinárodné ceny palív, tešiť by sa...

Ropa padá, palivá pôjdu nadol
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Na pomery NHL zarába podpriemerné peniaze, len niečo vyše milióna dolárov ročne, no od úvodu sezóny patrí k jej najlepším hráčom. Aj vďaka nemu už...

Dánsky brankár Anaheimu Frederik Andersen je nová hviezda NHL

Prelomenie ochrany Apple pred  jailbreakom trvalo v prípade nových verzií iOS trvalo rekordne krátky čas.

Prelomili najnovší systém iOS 8.1

Poslanca Jozefa Mikloška (75) rozčúlil status na sociálnej sieti europoslankyne Moniky Flašíkovej-Beňovej (46), ktorým sa vyjadrila k biskupskej...

Ostrá prestrelka Mikloška s Beňovou!

Vysokoškoláci na Strednej priemyselnej škole Jozefa Murgaša predstavili formuly, aké nie je možné vidieť bežne na pretekárskych okruhoch.

Milovníci rýchlych strojov si prišli na svoje!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×