Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Ford B-MAX: Žiadne béčko, žiadne problémy

PRVÁ JAZDA    Bémax nie je žiadne béčko a pritom ani nemá B-stĺpik. Absencia zdanlivo nenahraditeľného piliera mu práveže v mnohom prospela. S nekonvenčnou koncepciou sme sa zoznámili na prvom rande.

Uvádzanie Fordu B-MAX sa naťahuje už poriadne dlho. Predpremiéra prebehla v Barcelone koncom februára na technologickom kongrese, vzápätí nasledovala premiéra v Ženeve. Palivovými potrubiami našich áut odvtedy pretieklo množstvo benzínu/nafty a my sme sa konečne dostali aj za volant malého zázraku s modrým oválom.

Načo je pilier, ktorý nechýba?

Na úvod by sa patrilo po dlhom čase čakania osviežiť si zopár faktov. Ford obdaril B-MAX nekonvenčnou konštrukciou karosérie. Na prvý pohľad nič nevidno, no sánka padá po otvorení dverí. B-MAX napriek svojmu názvu nemá B-stĺpik. Pár predných dverí sa otvára konvenčne, zadné sú posuvné. Po otvorení krížom krážom vzniká bezkonkurenčne veľký otvor. A aj keď nikto sám pre seba nepotrebuje meter a pol širokú dieru, absencia stredového piliera je na nezaplatenie. O tom však neskôr.

Ford B-MAXom vstupuje na neprebádané územie 18 fotografií v galérii Ford B-MAXom vstupuje na neprebádané územie

Ford chýbajúcu časť štruktúry musel nejako nahradiť, zázraky zatiaľ inžinieri nemajú v pracovnej náplni. B-stĺpik jednoducho (no nie celkom) vstrebali do konštrukcie dverí. Použili pri tom vysoko a ultravysoko pevnú oceľ. Naháňačku za tuhosťou karosérie uľahčuje aj prešpekulovaná sústava posilnených západiek a zámkov.

B-MAX je príkladom, kedy platí, že menej je niekedy  viac 18 fotografií v galérii B-MAX je príkladom, kedy platí, že menej je niekedy viac

Pri napĺňaní myšlienky bezstĺpikovej karosérie padlo za obeť nárazových testov 5 000 virtuálnych B-MAXov a 40 reálnych. Vysvedčením pre mysliteľov Fordu je nedávno zverejnený test Euro NCAP, kde malé MPV obstálo výborne. Samozrejmosťou je päť hviezd, viac však napovie 92 % z maxima bodov za ochranu pri čelných a bočných nárazoch.

Skoro prémia

Zvyšok B-MAXu je už konvenčnejší. V súlade s možnosťami segmentu ponúka dostatok priestoru pre štyroch cestujúcich a gény MPV sa starajú o vysokú úroveň praktickosti. Filozofia Fordu zas nadiktovala tvary palubnej dosky a ovládacie prvky, ktoré vám budú určite veľmi povedomé. Ford deklaruje, že pri B-MAXe kladie dôraz na kvalitu, ba dokonca sa nebridí šermovať prívlastkom prémiový. Nuž ale... to už nech si každý vyhodnotí sám.

Rozmery
Vonkajšie rozmery (mm)
Celková dĺžka
4 077
Celková šírka so zrkadlami/bez zrkadiel
2 067/1 751
Celková šírka so sklopenými spätnými zrkadlami
1 857
Celková výška
1 604
Rázvor
2 489
Objem batožinového priestoru (litre)
5-sedadlový režim, náklad do výšky krytu batožinového priestoru (s malým rezervným kolesom)
304
5-sedadlový režim, náklad do výšky krytu batožinového priestoru (so súpravou na opravu defektu)
318
2-sedadlový režim, náklad po strop (s malým rezervným kolesom)
1 372
2-sedadlový režim, náklad po strop (so súpravou na opravu defektu)
1 386
Objem palivovej nádrže (litre)
Benzín/nafta
48/48

Ford B-MAX ako prvý v segmente dostáva systém Active City Stop, čiže samobrzdenie v nízkych rýchlostiach. Prvok dokáže autonómne vozidlo zastaviť pred prekážkou pri rýchlosti do 15 km/h a do 30 km/h aspoň redukuje následky zrážky.

Na štvormetrovom formáte sa pohodlne odvezú štyria cestujúci a tristolitrová batožina 18 fotografií v galérii Na štvormetrovom formáte sa pohodlne odvezú štyria cestujúci a tristolitrová batožina

Novinkou je aj rozhranie SYNC, ktoré umožňuje hlasové ovládanie a konektivitu so širokým spektrom zariadení. Za SYNC a jeho integrovanú službu Emergency Assistance (privolanie pomoci v núdzi) patrí B-MAXu európske prvenstvo.

O pohon béčkového MPV, alebo podľa kategorizácie výrobcu MAV (Multi Activity Vehicle), sa budú starať troj- a štvorvalcové jednotky. Trojcylinder zastupuje pochopiteľne víťaz ankety Motor roka 2012, litráčik EcoBoost v dvoch verziách. Základ však bude tvoriť motor 1.4 Duratec a jedinou možnou voľbou pre záujemcov o robotizovanú prevodovku PowerShift bude jednotka 1.6 TiVCT. Diesel zastupuje nový derivát 1.5 TDCi a jeho donor 1.6 TDCi.

Motory
Spotreba paliva (l/100 km)
Jazdné parametre
Motor
Výkon
CO2
V meste
Mimo mesta
Kombinovaná
Max. rýchlosť (km/h)
0 – 100 km/h
50 – 100 km/h
(kW/k)
(g/km)
(s)
(s)*
1,5 TDCi (5-st. man.)
55/75
109
4,8
3,8
4,1
157
16,5
16,5
1,6 TDCi (5-st. man.)
70/95
104
4,7
3,6
4
173
13,9
14,2
1,0 EcoBoost (5-st. man.)
74/100
119
6,6
4,3
5,1
175
13,2
12,1
1,0 EcoBoost (5-st man.) s/s
74/100
114
6
4,2
4,9
175
13,2
12,1
1,0 EcoBoost (5-st man.) s/s
88/120
114
6
4,2
4,9
189
11,2
9,7
1,4 Duratec (5-st. man.)
66/90
139
7,9
4,9
6
171
13,8
20,4
1,6 TiVCT (6-st. PowerShift)
77/105
149
8,6
5,1
6,4
180
12,1

Nastupovať s radosťou

Poďme sa však radšej trochu povoziť a pred jazdou nevyhnutne musí prebehnúť nastupovacia procedúra. V prípade B-MAXu ide naozaj o potešenie a nevšedný zážitok. Najmä zadní cestujúci si to vychutnajú a to nie len pre nekonvenčnosť veľkého otvoru, ale naozaj bez B-stĺpika sa nastupuje ľahšie. Konštrukcia dverí v oblasti kde sa stretávajú predné so zadnými je vymyslená tak, že sa dajú otvárať nezávisle od seba, teda rovno zabudnite na komplikácie ako napríklad pri Mazde RX-8, či MINI Clubman.

Jednoduchého nastupovania a vystupovania sme sa nedokázali nabažiť 18 fotografií v galérii Jednoduchého nastupovania a vystupovania sme sa nedokázali nabažiť

Pri búraní B-stĺpika museli inžinieri nájsť nové útočisko pre bezpečnostné pásy predných pasažierov. Navijaky putovali na vrch predný operadiel a táto ich schránka zároveň slúži ako držadlo pri nastupovaní dozadu. Komfortnejšie to už asi ani nemôže byť. Samozrejme hovoríme o konfekčných veľkostiach cestujúcich. Obri do B segmentu zatiaľ ešte nepatria.

Od chvály však poďme rovno ku kritike. Aj keď nás kompetentní presviedčali o opaku, nám na konštrukcii zadných dverí prekážalo to, že absentuje opierka na lakeť. Nevieme, či na ňu zabudli, alebo posuvný systém ju do výplne neumožnil integrovať, ale pri sedení vzadu sme mali intuitívnu potrebu oprieť sa lakťom na strane dverí. Túto našu túžbu B-MAX nesplnil.

Známe pracovisko nedáva priestor na zaváhanie 18 fotografií v galérii Známe pracovisko nedáva priestor na zaváhanie

Za volantom je všetko v poriadku. Vyskúšali sme si diesel 1.6 TDCi aj litrový EcoBoost a musíme sa priznať, že trojvalec sa nám k autu hodil viac. Nemal problém poradiť si aj s takmer plným obsadením a nafťák prekonal najmä hladkosťou chodu a kultivovanosťou.

Veľmi dobrý dojem zanechalo aj nastavenie riadenia a podvozok. Ten si nás získal svojou tuhosťou a napriek vyššej karosérii (oproti Fieste + 12 cm) aj slušnou stabilitou. Jeho naladenie dáva vodičovi istotu aj na mokrej vozovke, na čom má iste zásluhu aj sériovo montovaný Torque Vectoring Control. B-MAX sa jednoducho nebojí žiadnej zákruty a nesklamal ani akustickým komfortom.

Švieži vánok

Ford B-MAX prináša nielen do svojho segmentu svieži vánok inovatívnej konštrukcie a páči sa nám odvaha jeho autorov. Uvidíme ako zareaguje trh. Na prezentácii padol aj náznak prvej ceny: vo Veľkej Británii by sa mal B-MAX vraj predávať od hranice 12 tisíc libier (14 870 eur). Na Slovensku to bude pravdepodobne nižšie, my tipujeme od brucha 13 000 eur. Stále to však bude tuhý boj s konkurenciou, ktorá sa snaží cenu stláčať čo najnižšie.

Cestu a pobyt redaktora v Mníchove hradila spoločnosť Ford.


Najnovšie články
Volkswagen Passat B8: Snaha o postup

Žiadny kompakt tej doby nejazdí tak agilne ako prvé BMW radu 1. Má však aj temnú stránku: problémy s rozvodovou reťazou niektorých motorov.

Jazdené BMW 116i: Pre športovcov?

Vrchol? Aký vrchol? Veď na špičke ponuky modelu Octavia predsa stojí Laurin&Klement! Scout má na to ale trochu iný názor. 

Test Škoda Octavia Scout TDI DSG: Vrchol

Malý crossover s naftovým srdcom a pohonom všetkých štyroch kolies zaujal veľmi nízkou spotrebou.

Test Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS: Druhý pokus

Kombi modely majú v nižšej strednej triede dobrú štartovaciu pozíciu. A ešte lepšiu s naftovými motormi. Seat Leon ST však vie pridať aj pohon 4x4.

Test Seat Leon ST 1.6 TDI 4x4: Ujde

Kačica bola obľúbená, ale náchylná na mnohé poruchy. Jazdený Citroën C3 je ďalšou lákavou a priaznivou ponukou. Podučili sa niečomu Francúzi po toľkých...

Jazdený Citroën C3: Francúzština pre začiatočníkov

Tatra 613 nepodlieha žiadnym trendom. Hranatá karoséria, vzduchom chladený osemvalec vzadu a gigantický kufor vpredu. Bývalá limuzína...

Tatra 613: Pojazdná obývačka pre fajnšmekrov
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Najvýznamnejšie akciové trhy majú za sebou čierny scenár. Neistota ohľadom ďalšieho vývoja vyvoláva obavy, či sa tieto negatívne čísla neprejavia aj...

Európa má našliapnuté na ďalšiu recesiu. Akcie padajú už niekoľko týždňov

Rokovania o národnom roamingu sa vraj zasekli. V stávke je povesť firmy, ktorá nemá istotu úspechu.

Swan spadol do pasce (komentár)

Ukrivdených čitateľov pribúda ako húb po daždi! Po nechutnom videu, na ktorom policajt surovo spacifikuje ženu, sa ozývajú ďalší poškodení. Tentokrát...

Ďalšie svedectvo o vyčíňani Tiefenbacha!

Ak by ste náhodou nevedeli, o čo ide, a stretli by ste tieto postavy v tmavých uliciach, asi by vaše gate mierili rovno do práčky.

Najhrôzostrašnejší zombíci, ktorí tento rok chodili ulicami Londýna!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×