Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Ako vyzerá kontrola palív na čerpacích staniciach

REPORTÁŽ    Kvalitu palív na čerpacích staniciach kontroluje Slovenská inšpekcia životného prostredia. Zaujímalo nás, ako taká kontrola vyzerá a s inšpektormi sme strávili deň na cestách.
3 36 príspevkov 11.09.2012 / Soňa Zverková

Nenápadná zelená Felicia evidentne staršieho dátumu výroby, dvaja ľudia v kabíne. Otvorené okná a niečo biele v rukách spolujazdca slúžiace ako „manuálna klíma”. A za nimi veľká biela dodávka s chladiacim zariadením. Kto by mohol tušiť, že táto mini karavána vezie pracovníkov Slovenskej inšpekcie životného prostredia (SIŽP) na kontrolu kvality palív na čerpacích staniciach?

Staručká Felicia takto po západnom Slovensku najazdila viac ako 250 000 km v letných horúčavách aj zimných mrazoch. SIŽP prostredníctvom svojich regionálnych inšpektorátov vykonáva kontroly po celom Slovensku zhruba trikrát ročne, z toho raz ročne kontroluje letné palivo a vždy koncom jedného roka a začiatkom ďalšieho aj zimné palivo.

Prepadovka z inšpekcie

Výber kontrolovaných čerpacích staníc vykonáva poverená organizácia v spolupráci so SIŽP a súčasťou kontroly bývajú aj benzínky, na ktoré inšpekcia dostala podnety od občanov. Pracovníci inšpekcie svoju návštevu vopred neoznamujú. Jedinou výnimkou sú veľkosklady a prístavné terminály, kde platia prísnejšie bezpečnostné opatrenia.

Takto vyzerá zapečatená vzorka paliva, ktorá putuje do autorizovaného laboratória. Kontajner má objem 4,5 litra. Foto: Soňa Zverková 3 fotografie v galérii Takto vyzerá zapečatená vzorka paliva, ktorá putuje do autorizovaného laboratória. Kontajner má objem 4,5 litra. Foto: Soňa Zverková

Výjazdovú jednotku obyčajne tvoria dvaja zamestnanci inšpekcie a pracovník Výskumného ústavu pre ropu a uhľovodíkové plyny (VÚRUP). Inšpekcia totiž nemá vlastné laboratóriá, preto na základe verejnej súťaže touto úlohou poveruje externú organizáciu. Jej pracovník odoberá vzorku na základe príslušných technických noriem a zodpovedá za jej prepravu do laboratória.

Dodávka VÚRUP je v lete vybavená chladiacim zariadením, aby sa palivo nezačalo vyparovať a nedošlo k znehodnoteniu vzorky. Ďalším dôvodom je pochopiteľne bezpečnosť, nakoľko tlak výparov v uzatvorenom kontajneri by v lete mohol narobiť nemalé škody.

Ako postupuje inšpekcia

Špeciálny nástavec má zabrániť kontaminácii vzorky nečistotami z tankovacej pištole. Foto: Soňa Zverková 3 Špeciálny nástavec má zabrániť kontaminácii vzorky nečistotami z tankovacej pištole. Foto: Soňa Zverková Tím obyčajne strávi na benzínkach celý deň, nakoľko kontroly sa musí osobne zúčastniť aj štatutárny zástupca prevádzkovateľa stanice, prípadne ním poverený pracovník. Kontrola bez oprávnenej osoby je nemožná, nakoľko zástupca benzínky sleduje postup inšpektorov a svojím podpisom potvrdí riadny priebeh kontroly.

Zástupca benzínky pred odberom vzorky skontroluje kontajner, ktorý musí byť takpovediac panenský, čiže čistý a nepoužitý. Pracovník VÚRUP následne pomocou špeciálneho nástavca, ktorý zabraňuje kontaminácii vzorky nečistotami z tankovacej pištole, natankuje 4,5 litra vybraného paliva z jedného stojana a vzorku zapečatí. Inšpekcia odoberá palivo na náklady prevádzkovateľa čerpacej stanice.

Na samolepke na kontajneri sa okrem údajov o čerpacej stanici, type paliva a dátume odberu nachádza aj identifikačné číslo, ktoré podľa kódu čerpacej stanice a príslušného stojana prideľuje inšpekcia. Nemôžu chýbať pečiatky a podpisy inšpektora a zástupcu benzínky. Laboranti, ktorí fyzicky testujú palivo, sa k týmto údajom nedostanú. VÚRUP vzorky označí vlastným kódom, ktorý zaručí objektívnosť testov a laborantom znemožní zistiť, odkiaľ palivo pochádza.

Vzorka sa po natankovaní zapečatí. Foto: Soňa Zverková 3 fotografie v galérii Vzorka sa po natankovaní zapečatí. Foto: Soňa Zverková

Súčasťou kontroly sú aj dokumenty o pôvode paliva. Inšpektorov nezaujíma len dodávateľ, ale aj množstvo dodaného paliva a dátum dodávky. Ak by sa zistilo, že palivo nezodpovedá normám, SIŽP dokáže vystopovať jeho zdroj.

Výsledky kontroly netreba zveličovať

Inšpekcia každý rok vypracúva správu o výsledkoch kontroly palív, ktorá obsahuje podrobný rozpis zistených nedostatkov, ako aj zoznam čerpacích staníc, kde tieto nedostatky inšpekcia zistila a pokuty resp. postihy. A hoci pokuty za palivo, ktoré nespĺňa normy, nebývajú vysoké, najhoršia je strata dôvery motoristov. Výročné správy sú totiž verejne prístupné na internetovej stránke SIŽP v položke „Ochrana ovzdušia”. A je viac ako jasné, že vodiči sa budú dôsledne vyhýbať benzínkam, kde inšpekcia odhalila nekvalitné či inak závadné palivo. Správu o výsledkoch tohtoročnej kontroly môžeme očakávať začiatkom budúceho roka.

Najčastejšie príčiny zníženej kvality paliva

Podľa inšpektorov rozdiely medzi jednotlivými značkami palív dostupnými na našich benzínkach nie sú z hľadiska zloženia výrazné. Zároveň upozorňujú, že prekročenie hodnôt tej či onej zložky v palive nemusí znamenať tragédiu, nakoľko vo väčšine prípadov nebýva tak vysoké, aby viedlo k poškodeniu motora. Navyše vinníkom nemusí byť samotná benzínka, ale výrobca, dovozca alebo dodávateľ paliva.

Najčastejšou príčinou nekvalitného paliva je iná hodnota oktánového alebo cetánového čísla, bod vzplanutia a ďalšie faktory. Okrem toho môže problémy spôsobiť aj nesprávne uskladnenie alebo dlhé intervaly čistenia palivových filtrov v skladovacích nádržiach.

Vodiči, ktorí sú si istí, že natankovali nekvalitné palivo, môžu posielať podnety na miestne príslušné inšpektoráty SIŽP. Kontakty sa nachádzajú na internetovej stránke SIŽP.


Najnovšie články
Giugiaro predáva svoj podiel vo firme

VAŠA TÉMA    Počas plánovania dovolenkovej cesty je dôležité rozmyslieť si, kde sa oplatí tankovať. Najmä majitelia...

Kde na dovolenke natankujete najlacnejšie

Stena bude stáť na okrajoch diaľnice i v stredovom páse na približne trojkilometrovom úseku od križovatky Diamant až po čerpaciu stanicu pred tunelom...

Na diaľnici D2 pribudne protihluková stena

Nahádžem veci do kufra a ide sa! Bohužiaľ, takto sa na dovolenku stále balí veľa motoristov. Zle uložené predmety však môžu pri nehode spôsobiť posádke...

Dovolenka autom: Ako sa zbaliť a ako sedieť?

Už začiatkom roka 2015 chceli diaľničiari spustiť na Slovensku systém elektronických diaľničných známok. Nepodarilo sa a najnovšie odhadujú jeho štart...

NDS chystá súťaže na diaľničné známky

VAŠA TÉMA   Od dnešného dňa prestáva v Česku „papierovo“ existovať približne 680 000 áut. Hrozí, že majitelia sa budú...

Jazdené autá z Česka: Hrozí vám strata peňazí

Ministerstvo vnútra v rámci novely zákona o premávke navrhuje viacero podstatných zmien. Tie najzavážnejšie sa týkajú cestných pirátov...

Zmeny v zákone: Koho čakajú vyššie pokuty?
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Dnes očakávajte znovu vysoké teploty, čaká nás tropický deň.

SHMÚ: Bude opäť horúco, teploty sa dnes vyšplhajú na 36 stupňov

Nový smartfón od Apple by mal byť rýchlejší a môže byť aj o niečo väčší či hrubší.

Fotka odhaľuje výbavu iPhone 6s

Sisa Sklovska, Zora Czoborová a Erika Judínyová - ženy, ktoré majú všetko, a predsa im niečo chýba. Do manželstva vhupli ako zrelé ženy, ale túžba...

Majú po 40-ke, no túžia po dieťati!

Do boja proti vzmáhajúcej sa totalite sa Spojené štáty americké rozhodli zapojiť aj osvedčený prostriedok - rozhlas.

Studená vojna prebiehala aj cez éter Rádia Slobodná Európa
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×