Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Ako vyzerá kontrola palív na čerpacích staniciach

REPORTÁŽ    Kvalitu palív na čerpacích staniciach kontroluje Slovenská inšpekcia životného prostredia. Zaujímalo nás, ako taká kontrola vyzerá a s inšpektormi sme strávili deň na cestách.
3 36 príspevkov 11.09.2012 / Soňa Zverková

Nenápadná zelená Felicia evidentne staršieho dátumu výroby, dvaja ľudia v kabíne. Otvorené okná a niečo biele v rukách spolujazdca slúžiace ako „manuálna klíma”. A za nimi veľká biela dodávka s chladiacim zariadením. Kto by mohol tušiť, že táto mini karavána vezie pracovníkov Slovenskej inšpekcie životného prostredia (SIŽP) na kontrolu kvality palív na čerpacích staniciach?

Staručká Felicia takto po západnom Slovensku najazdila viac ako 250 000 km v letných horúčavách aj zimných mrazoch. SIŽP prostredníctvom svojich regionálnych inšpektorátov vykonáva kontroly po celom Slovensku zhruba trikrát ročne, z toho raz ročne kontroluje letné palivo a vždy koncom jedného roka a začiatkom ďalšieho aj zimné palivo.

Prepadovka z inšpekcie

Výber kontrolovaných čerpacích staníc vykonáva poverená organizácia v spolupráci so SIŽP a súčasťou kontroly bývajú aj benzínky, na ktoré inšpekcia dostala podnety od občanov. Pracovníci inšpekcie svoju návštevu vopred neoznamujú. Jedinou výnimkou sú veľkosklady a prístavné terminály, kde platia prísnejšie bezpečnostné opatrenia.

Takto vyzerá zapečatená vzorka paliva, ktorá putuje do autorizovaného laboratória. Kontajner má objem 4,5 litra. Foto: Soňa Zverková 3 fotografie v galérii Takto vyzerá zapečatená vzorka paliva, ktorá putuje do autorizovaného laboratória. Kontajner má objem 4,5 litra. Foto: Soňa Zverková

Výjazdovú jednotku obyčajne tvoria dvaja zamestnanci inšpekcie a pracovník Výskumného ústavu pre ropu a uhľovodíkové plyny (VÚRUP). Inšpekcia totiž nemá vlastné laboratóriá, preto na základe verejnej súťaže touto úlohou poveruje externú organizáciu. Jej pracovník odoberá vzorku na základe príslušných technických noriem a zodpovedá za jej prepravu do laboratória.

Dodávka VÚRUP je v lete vybavená chladiacim zariadením, aby sa palivo nezačalo vyparovať a nedošlo k znehodnoteniu vzorky. Ďalším dôvodom je pochopiteľne bezpečnosť, nakoľko tlak výparov v uzatvorenom kontajneri by v lete mohol narobiť nemalé škody.

Ako postupuje inšpekcia

Špeciálny nástavec má zabrániť kontaminácii vzorky nečistotami z tankovacej pištole. Foto: Soňa Zverková 3 Špeciálny nástavec má zabrániť kontaminácii vzorky nečistotami z tankovacej pištole. Foto: Soňa Zverková Tím obyčajne strávi na benzínkach celý deň, nakoľko kontroly sa musí osobne zúčastniť aj štatutárny zástupca prevádzkovateľa stanice, prípadne ním poverený pracovník. Kontrola bez oprávnenej osoby je nemožná, nakoľko zástupca benzínky sleduje postup inšpektorov a svojím podpisom potvrdí riadny priebeh kontroly.

Zástupca benzínky pred odberom vzorky skontroluje kontajner, ktorý musí byť takpovediac panenský, čiže čistý a nepoužitý. Pracovník VÚRUP následne pomocou špeciálneho nástavca, ktorý zabraňuje kontaminácii vzorky nečistotami z tankovacej pištole, natankuje 4,5 litra vybraného paliva z jedného stojana a vzorku zapečatí. Inšpekcia odoberá palivo na náklady prevádzkovateľa čerpacej stanice.

Na samolepke na kontajneri sa okrem údajov o čerpacej stanici, type paliva a dátume odberu nachádza aj identifikačné číslo, ktoré podľa kódu čerpacej stanice a príslušného stojana prideľuje inšpekcia. Nemôžu chýbať pečiatky a podpisy inšpektora a zástupcu benzínky. Laboranti, ktorí fyzicky testujú palivo, sa k týmto údajom nedostanú. VÚRUP vzorky označí vlastným kódom, ktorý zaručí objektívnosť testov a laborantom znemožní zistiť, odkiaľ palivo pochádza.

Vzorka sa po natankovaní zapečatí. Foto: Soňa Zverková 3 fotografie v galérii Vzorka sa po natankovaní zapečatí. Foto: Soňa Zverková

Súčasťou kontroly sú aj dokumenty o pôvode paliva. Inšpektorov nezaujíma len dodávateľ, ale aj množstvo dodaného paliva a dátum dodávky. Ak by sa zistilo, že palivo nezodpovedá normám, SIŽP dokáže vystopovať jeho zdroj.

Výsledky kontroly netreba zveličovať

Inšpekcia každý rok vypracúva správu o výsledkoch kontroly palív, ktorá obsahuje podrobný rozpis zistených nedostatkov, ako aj zoznam čerpacích staníc, kde tieto nedostatky inšpekcia zistila a pokuty resp. postihy. A hoci pokuty za palivo, ktoré nespĺňa normy, nebývajú vysoké, najhoršia je strata dôvery motoristov. Výročné správy sú totiž verejne prístupné na internetovej stránke SIŽP v položke „Ochrana ovzdušia”. A je viac ako jasné, že vodiči sa budú dôsledne vyhýbať benzínkam, kde inšpekcia odhalila nekvalitné či inak závadné palivo. Správu o výsledkoch tohtoročnej kontroly môžeme očakávať začiatkom budúceho roka.

Najčastejšie príčiny zníženej kvality paliva

Podľa inšpektorov rozdiely medzi jednotlivými značkami palív dostupnými na našich benzínkach nie sú z hľadiska zloženia výrazné. Zároveň upozorňujú, že prekročenie hodnôt tej či onej zložky v palive nemusí znamenať tragédiu, nakoľko vo väčšine prípadov nebýva tak vysoké, aby viedlo k poškodeniu motora. Navyše vinníkom nemusí byť samotná benzínka, ale výrobca, dovozca alebo dodávateľ paliva.

Najčastejšou príčinou nekvalitného paliva je iná hodnota oktánového alebo cetánového čísla, bod vzplanutia a ďalšie faktory. Okrem toho môže problémy spôsobiť aj nesprávne uskladnenie alebo dlhé intervaly čistenia palivových filtrov v skladovacích nádržiach.

Vodiči, ktorí sú si istí, že natankovali nekvalitné palivo, môžu posielať podnety na miestne príslušné inšpektoráty SIŽP. Kontakty sa nachádzajú na internetovej stránke SIŽP.


Najnovšie články
Zahraničie: Kedy polícia môže odobrať vodičák

Podľa analytikov sa detroitská trojka sa musí pripraviť od roku 2017 na ťažšie časy. Riešeniami môže byť zníženie závislosti od domáceho trhu či odbúranie...

Americké značky čakajú horšie časy

Oslabenie dolára zvýhodnilo európskych motoristov. Dokazuje to pokles cien palív v Rotterdame navzdory tomu, že ropa Brent zdražela. Ďalší...

Budú palivá lacnejšie? Nie, ropu tlačia hore

Z celkového počtu áut zaregistrovaných v EÚ tvoria vozidlá s alternatívnym pohonom stále len malý zlomok. V prvých troch mesiacoch roka sa najviac darilo...

Podiel alternatívne poháňaných áut stúpa

Každé druhé jazdené auto na Slovensku má tachometer s upraveným počtom najazdených kilometrov. Na internete figurujú firmy, ktoré túto službu ponúkajú.

Polovica jazdeniek má stočené kilometre

Na niektorých úsekoch českých diaľniciach by sa malo začať jazdiť rýchlosťou 150 km/h a na vybraných cestách I. triedy 110 km/h...

Po českých diaľniciach rýchlosťou až 150 km/h

Európsky parlament schválil povinnú montáž systému eCall do nových modelov v roku 2018. Každé auto vyrobené po tomto termíne bude vedieť po nehode zavolať...

Havarované autá budú volať pomoc
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Chlapec z bieloruskej dediny sa slovenskému veliteľovi hodil k nohám a prosil o milosť. Slovák bol neoblomný, nechal zastreliť aj jeho.

O vojnovom zločine Slovákov sa nevie. Naši vojaci zmasakrovali ženy aj deti

Pozrite si zaujímavú simuláciu zo sveta Grand Theft Auto, vytvorenú za pomoci drona.

GTA v reálnom svete? Pozrite sa!

Zbytočná smrť! Naplnili sa podozrenia príbuzných, ktorí z Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) už poznajú aj fakty. 

Namiesto vyliečenia čakala Annu krutá smrť

Niektoré adrenalínové športy vedia stále uchvátiť aj obyčajných divákov, no toto už hraničí so šialenstvom.

Toto má byť zábava? Extrémne riskujú svoj život pre pár fotiek!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×