Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Test Toyota Prius Plus: Druhorodený pre siedmich

Toyota aktuálne povyšuje Prius z modelu na modelový rad. K prvému variantu pribudol druhý, s interiérom bohatším o dve sedadlá. Odlišností, ktoré stoja za test, je však oveľa viac.

Toyota tvrdí, že Prius + prináša ako prvý sedemmiestny full hybrid pre Európu. Nuž, na jednej strane máme pocit, že Cadillac Escalade Hybrid ju predbehol. Ale na druhej strane, pri všetkej úcte, to je vyslovene exkluzívny okrajový model a Prius má k ľudu a ku statusu „obyčajného auta“ predsa len podstatne bližšie. Takže ho budeme brať ako prvý „bežný“ sedemmiestny full hybrid, na tom sa vieme dohodnúť.

Druhý z rodiny: Prius + 32 fotografií v galérii Druhý z rodiny: Prius +

Prius ako taký prešiel nedávno faceliftom, čo bolo motiváciou na jeho komplexný redakčný test. Niektoré prvky majú oba modely spoločné, podobné, či dokonca identické. Na tomto mieste preto už iba veľmi stručne pripomenieme tie najdôležitejšie z nich. A pozrieme sa hlavne na všetko to, čo ukryla Toyota za veľavýznamné sčítacie znamienko a čím sa „pluska“ líši od prvorodeného Priusu.

Viac než malé bezvýznamné plusy

Pri tvorení Priusu + sa nešlo cestou „pozmením existujúce a bude sa to podobať“, ale skôr štýlom „urobím nové, ale tak, aby sa to aj podobalo“. Novinku teda jednoznačne identifikujete ako Prius, má však aj svoju vlastnú tvár. Teda, o tú ani tak nejde, tam sú rozdiely viac-menej povahy detailnej: svetlá, mreža chladiča a pár ďalších. Ide tu hlavne o pozadie, ktoré napuchlo ako Jennifer Lopezovej z jej šoubizových zárobkov.

Rozmery, hmotnosti a objemy 
Dĺžka
4615 mm
Šírka
1775 mm
Výška
1600 mm
Rázvor náprav
2780 mm
Pohotovostná hmotnosť
1495 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1570 kg
Užitočná hmotnosť
620 kg
Celková hmotnosť
2115 kg
Objem batožinového priestoru
200/505/1750 l
Objem palivovej nádrže
45 l

Kým klasický Prius má trochu nezvyčajný hatchbackoidno liftbackoidný zadok, ten pluskový už viac pripomína „normálne“ auto: pekne dynamicky strihnutý vyšší kombík, alebo možno dokonca mierne prikrčené ale rovnako dynamické empévéčko.... skrátka, dohodnite sa sami so sebou, že čo uvidíte v jeho podobe pri pohľade zboku a zozadu.

Prius nám nepríde byť ani hatchback, ani liftback, Prius + si ale dokážeme priradiť s trochu fantázie aj ku kombíkom aj k empévéčkam. A vy? 32 fotografií v galérii Prius nám nepríde byť ani hatchback, ani liftback, Prius + si ale dokážeme priradiť s trochu fantázie aj ku kombíkom aj k empévéčkam. A vy?

Nekysli však iba zadné partie, ale sa aj predlžoval krok. Výsledkom je, že Prius + pridáva + 80 mm rázvoru a + 135 mm celkovej dĺžky. Spolu s + 30 mm na šírku a + 11 mm na výšku to bolo pre tvorcov vozidla dosť na to, aby našli odvahu pridať do interiéru tretí rad sedadiel. A ten si zaslúži samostatnú pozornosť.

Päť Jánošíkov a dvaja samuraji

Priznáme sa, že ohľadom sedemmiestnosti tejto novinky sme boli v očakávaniach opatrní, až jemne skeptickí. Veď podľa doterajších zistení a skúseností očakávame plnohodnotný tretí rad sedadiel tak možno od stredne veľkého MPV, alebo minimálne od niektorého z kompaktných vanov s predĺženým rázvorom. A prišlo vcelku príjemné prekvapenie.

Dámy a páni, Prius + sa skutočne dá využiť ako sedemmiestne vozidlo. Boli sme prísni a prvé dva rady sedadiel sme nastavili na slovenského junáka, urasteného na výšku 182 cm. V tejto konfigurácii by sa dozadu zmestili ešte aj mierne nadpriemerne vysokí dospelí Japonci, prípadne bežný našinec niekde na pomedzí pubertálnych a adolescentných rokov. Keď sme to vzadu začali skúšať s jedincom vyšším než 170 cm, kolená ešte boli chvíľu v pohode, začala mu ale už trochu padať strecha na hlavu.

Na pridané sedadlá tretieho radu sa použiteľne zmestia dvaja odrastení mládežníci alebo dospeláci s výškou do 170 cm 32 fotografií v galérii Na pridané sedadlá tretieho radu sa použiteľne zmestia dvaja odrastení mládežníci alebo dospeláci s výškou do 170 cm

Za úplne stopercentne a plnohodnotne sedemmiestny síce Prius + označiť nemôžeme, jeho zadné dve sedadlá však rozhodne nie sú iba marketingovým oblbovákom, na ktorý sa reálne zmestia ľudkovia len takí malí, akým zákon ešte predpisuje detské sedačky. Celkovo je to rozhodne lepší rezultát, než sme čakali a udeľujeme zaňho síce bez hviezdičky, ale jednotku.

Aj pri manipulácii so sedadlami nás Prius + vcelku uspokojivo presvedčil. Krajné dve z druhého radu sa pre nastupovanie jedným ovládacím prvkom posunú a sklopia operadlá. Keď ich chcete celkom vyklopiť dopredu a využiť kabínu len ako dvojmiestnu, majú na to ďalší jednoduchý ovládač v dolnej časti. Stredné sedadlo druhého radu sa rovno vyklopí dopredu. Problém nie je ani s tretím radom: sedadlá z podlahy ľahko vydolujete a rovno ľahko ich tam aj upracete.

Ako sa podarilo vpratať zadné dve sedadlá pod podlahu kufra, kde mávajú hybridy batériu? Čítajte ďalej, túto záhadu rozlúskneme v kapitole o pohone 32 fotografií v galérii Ako sa podarilo vpratať zadné dve sedadlá pod podlahu kufra, kde mávajú hybridy batériu? Čítajte ďalej, túto záhadu rozlúskneme v kapitole o pohone

Prius + samozrejme neprináša bonus len v podobe dvoch extra miest, ale aj väčšieho kufra pre prípad, že využijete len klasické dva rady sedadiel. Konkrétne to znamená nárast základnej kapacity zo 445 na 505 litrov. Poriadne pribudlo celkového objemu: z 1120 až na 1750 litrov. Tieto údaje nie sú samozrejme iba o litroch, ale naznačujú aj lepšiu využiteľnosť a možnosť prepravy vyšších predmetov. Nejaký ten kufor ostane aj za tretím radom, jeho 200 litrov nám pri teste postačilo na fotobrašňu, statív a batôžtek s desiatou.

Okrem tváre a (hlavne) pozadia má Prius + iný aj interiér. Palubná doska nie je až taká prísna, v porovnaní s Priusom je tu menej ostrých hrán a viac oblín. Pribudol tretí stredový výduch klimatizácie, štartovacie (presnejšie zapínacie) tlačidlo sa dostalo vyššie a je lepšie na očiach, elektronická voliaca páčka je bližšie k volantu a lepšie na dosah. Prius + už nie je ani tak nudne sivo sivý, pribudla tu čierna farba na stredovej konzole. Pár vecí ostalo bez zmeny, napríklad volant, ale aj slušná kvalita vypracovania.

Prepáčte, neťahám. Ďakujem, nepijem.

Dostávame sa ku komponentom, ktoré má Prius + v podstatne zhodné s menším Priusom. Keďže sú ale zasadené do odlišného kontextu, bolo čo testovať a je o čom aj písať. Na úvod teda len veľmi stručne: obe autá poháňa ten istý systém Hybrid Synergy Drive s elektromotorom a benzínovou jednaosmičkou, využívajúcou pri spaľovaní Atkinsonov cyklus. A nasleduje súbor odlišných súvislostí.

Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
R4 + elektromotor
Zdvihový objem
1798 cm3
Max. výkon (benzínoý motor)
73 kW/99 k
pri otáčkach
5200/min
Max. krútiaci moment (benzínový motor)
142 Nm
pri otáčkach
4000/min
Max. výkon (elektromotor)
60 kW/82 k
Max. krútiaci moment (elektromotor)
207 Nm
Max. výkon (celkový)
100 kW/136 k
Palivo
benzín
Pohon
predná náprava
Prevodovka
bezstupňová automatická

Aj keď pozor, jeden dosť podstatný rozdiel nielen v súvislostiach, ale aj v samotnej technike pohonu by tu predsa len bol: kým Prius ešte využíva hybridnú batériu s technológiou NiMH, Prius + už má lítium-iónovú. Navyše, nie je uložená pod podlahou kufra, ale v tuneli medzi prednými sedadlami. A mystérium priestoru pre zložený tretí rad sedadiel je razom objasnené. 

Prius pri pluskovej mutácii podrástol nielen metricky, ale aj hmotnostne. Síce nie prehnane, povedali by sme že tak akurát adekvátne k spomínanej extra veľkosti, ale predsa. No a kým pre vnútorný priestor to bola jednoznačne dobrá správa, pre pohon je o to horšia. Jeden a pol tony na sto tridsať šesť koní je predsa len už trochu veľa a ak vám aj pôvodný Prius pripadal byť lenivý, z toho budete mať pocit ako z jednonohého zombíka. Bodaj by nie, pri maximálke nižšej o 15 km/h a stovke pomalšej skoro o sekundu. A žiaľ, aj tu platí, vari ešte výraznejšie, že hybridný automat typu CVT oberie posádku aj o pocit subjektívnej dynamiky.

Jazdné výkony 
Max. rýchlosť
165 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,3 s

 

Spotreba 
Mesto - normovaná
4,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,2 l/100 km
Mesto - počas testu
4,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,6 l/100 km

Prius + ale nie je jamajský šprintér a stovka pod desať nie je jeho prioritou. U tohto jedinca ide predovšetkým o to, aby prepytujem neslopal. A podarilo sa: v tomto ohľade sa nadváha až tak dramaticky neprejavila a dosiahli sme hodnoty spotreby, vyššie oproti menšiemu a ľahšiemu Priusu iba o nejaké dve-tri desatinky, tak v meste, ako aj na vidieckych okreskách. Najmenší rozdiel sme zaznamenali na diaľnici: iba o deci viac. Tu zjavne zabrala výborne prepracovaná aerodynamika, s koeficientom odporu cx iba 0,28.

Aj pomalší môže byť rýchlejším

Jazdné vlastnosti väčšia a ťažšia karoséria nijako nepokazila, ale ani nevylepšila. Na jednej strane je tu o máličko vyššie ťažisko, na druhej však zase viac hmotnosti sústredenej bližšie k stredu vozidla – keďže, ako bolo spomenuté, hybridná batéria je práve tu. Pravda, ak naládujete väčší pluskový kufor doplna cementom, celá teória predošlých dvoch viet bude mať hodnotu toaletného papiera.

Pri nižšej a strednej výbave má Prius + sériovo 16-palcové kolesá, ktoré prispievajú k slušnému komfortu pruženia 32 fotografií v galérii Pri nižšej a strednej výbave má Prius + sériovo 16-palcové kolesá, ktoré prispievajú k slušnému komfortu pruženia

Riadenie je v oboch autách podobne ospalé a nekomunikatívne, s vyše troma otáčkami volantu medzi dorazmi. Celkovým jazdným prejavom nám príde byť „plusko“ rovnako vhodné na ležérnu jazdu ako menší Prius. Nepatrnou výhodou je, že pri jeho slabšej pohonnej dynamike má podvozok o máličko väčšie bezpečnostné rezervy, inak povedané, pri Priuse + je o trošku „rýchlejší než motor“. Všetko zlé je na niečo dobré....

Prius + blues

Vieme si veľmi živo predstaviť, že pohľad do cenníka Priusu + naštartuje tradičných mudrlantov, ktorí by si za tie isté peniaze radšej doviezli zo „západu“ nejakú parádnu prémiovku, zaručene nebúranú, so zaručene nestočenými kilometrami. Prius a rovnako ani Prius + ale neútočí svojou cenou. Teda rozhodne nie u nás. Štandardných 29 990, ani akciových 27 500, platných v čase tohto testu, tomu ozaj nenasvedčujú. Rozdiel v praktickosti oboch áut podľa nás zhruba vyváži tých 3190 eur odstupu medzi ich základnými cenami, čiže aj pri Priuse+ sme tam, kde sme boli pred ním.

Žiadna príplatková paráda, ale sériový a na výsosť funkčný prvok: krídlo na konci strechy pomáha optimalizovať aerodynamiku 32 fotografií v galérii Žiadna príplatková paráda, ale sériový a na výsosť funkčný prvok: krídlo na konci strechy pomáha optimalizovať aerodynamiku

Istou kompenzáciou za nie práve nízku cenu je výbava. V základe máte napríklad hliníkové kolesá, elektrické okná aj zrkadlá, predné hmlovky aj denné LED-ky, multimediálny systém s dotykovou obrazovkou, tempomat.... Nami testovaná stredná výbava Comfort pridáva napríklad panoramatické strešné okno, head-up displej, či parkovaciu kameru. To je ozaj slušné, napriek tomu však máme obavu, že bez zeleného srdca našinec zelené papieriky zo šrajtofle len tak poľahky vyťahovať nezačne.

Blues o finančnej nevýhodnosti Priusu v štáte, ktorého zákonodarcovia si pred eko-autami zakrývajú oči, uši aj ústa ako opice zo známej sošky, je už veľmi ohraté. Ale žiaľ platí aj pre Prius +. Takže sfúknite z platne prach, natočte gramofón a pustite si ho znovu, aj pre túto novinku bude znieť aktuálne.

Druhorodený sa má k svetu, sme pripravení na tretieho?

Odhliadnuc od toho, aké má u nás šance, musíme konštatovať, že aj druhý variant Priusu v poradí, teda Prius +, sa v podstate vydaril. Síce nás v tomto teste nepresvedčil úplne bezvýhradne, ale vieme si predstaviť, že pri akceptovaní niektorých jeho špecifík sa môže u zákazníka dostaviť spokojnosť. Konkrétne u takého, ktorý ocení priestor pre batožinu či sedem miest na sedenie, ale nebude čakať športovú dynamiku. Či u takého, ktorý sa uspokojí s faktom, že Prius je ukážkovo hospodárny, ak ho netýrate diaľnicou.

Ešte v tomto roku príde na náš trh aj tretí z rodiny Priusov s pohonom typu plug-in hybrid, teda s možnosťou ešte výraznejšej úspory paliva vďaka dobíjaniu batérie z externej siete. Teoreticky to bude chvályhodný počin, prakticky, pri (ne)očakávanom rozvoji infraštruktúry dobíjacích staníc, však bude zaujímať len tých, čo vlastnia alebo majú pravidelne k dispozícii garáž s elektrickou prípojkou. Alebo si myslíte, že motyka vystrelí a okrem propagačnej „zástrčky pre Borata“ a pár jej podobných sa veci predsa len pohnú vpred?

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

Pokračovanie článku nižšie

 

Test Toyota Prius Plus 32 Test Toyota Prius Plus

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4 + elektromotor
Zdvihový objem
1798 cm3
Max. výkon (benzínoý motor)
73 kW/99 k
pri otáčkach
5200/min
Max. krútiaci moment (benzínový motor)
142 Nm
pri otáčkach
4000/min
Max. výkon (elektromotor)
60 kW/82 k
Max. krútiaci moment (elektromotor)
207 Nm
Max. výkon (celkový)
100 kW/136 k
Palivo
benzín
Pohon
predná náprava
Prevodovka
bezstupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4615 mm
Šírka
1775 mm
Výška
1600 mm
Rázvor náprav
2780 mm
Pohotovostná hmotnosť
1495 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1570 kg
Užitočná hmotnosť
620 kg
Celková hmotnosť
2115 kg
Objem batožinového priestoru
200/505/1750 l
Objem palivovej nádrže
45 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
165 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,3 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,2 l/100 km
Mesto - počas testu
4,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
96 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena
Základná cena modelu
od 29 990 €
Základná cena verzie
od 29 990 €
Cena testovaného exemplára
32 790 €

 


Najnovšie články
Aké zimné gumy na Golf či Octaviu sú najlepšie?

Kompaktné zvonku, variabilné vnútri, športové, bezpečné a s dobrou reputáciou v oblasti spoľahlivosti: znie to ako ideál rodinného vozidla.

Jazdený Ford Focus C-Max: Rodinný priateľ

Silnejšie, rýchlejšie, zábavnejšie. Nové Audi TTS dokáže všetko lepšie než jeho predchodca. Najväčšou inováciou je však jeho virtuálny...

Audi TTS: Viac než len 310 koní

Auto, ktoré bolo prémiové v časoch, keď sa o to ešte nikto ani nepokúsil. Sila v darčekovom balení, vyváženosť, kvalita.

BMW 540i E34: Dravec s hlasom metalistu

Stará sa vaše dospievajúce dieťa len o smartfón a sociálne siete? Nič to. AUTO BILD vám po radí pri výbere auta pre začiatočníka. Aj za menej než 5 „litrov“...

Najlepšie jazdené autá pre začiatočníkov

Pre jedného je Macan Turbo predražené Audi Q5, pre druhého lacný štvordverák od Porsche. V teste však nové kompaktné SUV dokazuje svoju...

Test Porsche Macan Turbo: Aj mimo asfaltu

Vyskúšali sme si bavorskú ikonu, ktorá má najnovšie výhradne štyri dvere a atmosférický motor vymenila za prepĺňaný. Stratila tým svoje čaro?

BMW M3: Kult osobnosti
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Hokejový talent Marko Daňo bojuje v kempe Columbusu o NHL, teší ho pokles váhy.

Marko Daňo na ceste do NHL schudol už sedem kilogramov

Apple dnes spustí predaj smartfónu iPhone 6. Slováci si musia počkať, najbližšie sa bude nový telefón predávať v Nemecku.

iPhone6: Čaká sa naň v rade!

V televíznom prostredí sa pohybuje 22 rokov a prešiel si všetkými možnými pozíciami od asistenta, zvukára, kameramana, režiséra až po súčasný post...

Šéf programu Joj: Rozboril bol hádankou

Intel už roky intenzívne pracuje na skeneri tak miniatúrnom, že sa hravo zmestí do mobilného zariadenia.

Už o rok s tabletom zoskenujete akýkoľvek predmet v 3D
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×