Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Registračná daň: Všetko, čo potrebujete vedieť

Vláda chcela zdaniť luxus. Namiesto toho uvalila registračný poplatok na väčšinu motorizovanej verejnosti. Čo vlastne znamená táto tzv. registračná daň?

Slovenská vláda chce zaplátať diery v rozpočte. Pôvodne vyhlásila, že mieni zdaniť luxusné vozidlá. Luxus ale nie je presne definovaný a tak návrh mnohých prekvapil. Spoplatnené budú totiž aj tie najbežnejšie modely, ktoré jazdia po našich cestách, napríklad Škoda Octavia, Kia cee´d, Renault Mégane či Peugeot 308.

Kto musí platiť a kto nie

To, čo sa uchytilo pod názvom registračná daň, v skutočnosti daňou nie je. Ide o registračný poplatok za prvý zápis držiteľa vozidla kategórií L, M1 a N1 do evidencie v SR.  Poplatok sa začína motorizáciou 80 kW a podľa výkonu je odstupňovaný od 167 do 2 997 eur. Za autá s motorizáciou do 80 kW a vozidlá mimo kategórií L, M1 a N1 sa bude platiť 33 eur, rovnaká suma platí aj pre elektromobily a následné prepisy pri predaji auta.

Sadzby registračných poplatkov
Výkon
(kW)
Registračný
poplatok
(v €)
Nové registrácie vozidiel
kategórií M1 a N1
Výnos
v roku 2013
(v mil. €)
Nové
Dovezené
nad 80 do 86
167
7 145
7 616
2,317
nad 86 do 92
217
4 208
3 076
1,486
nad 92 do 98
267
1 281
2 941
1,060
nad 98 do 104
327
6 604
6 078
3,898
nad 104 do 110
397
2 690
2 750
2,030
nad 110 do 121
477
2 383
1 302
1,652
nad 121 do 132
657
2 459
2 089
2,809
nad 132 do 143
787
1 204
864
1,530
nad 143 do 154
957
1 268
705
1,775
nad 154 do 165
1 157
334
825
1,260
nad 165 do 176
1 397
750
1 122
2,458
nad 176 do 202
1 697
1 956
457
3,849
nad 202 do 228
2 047
585
367
1,832
nad 228 do 254
2 467
152
261
0,958
nad 254
2 997
46
91
0,386
Spolu
 
33 065
30 544
29,299
Zdroj: MF SR

Ministerstvo financií si platby poistilo tým, že registračný poplatok sa bude platiť za každú prvú registráciu na Slovensku. Inými slovami, poplatok sa musí platiť nezávisle od veku vozidla, čiže aj za jazdenky zo zahraničia.

Podľa novely sú od poplatkov úplne oslobodení vlastníci preukazu osoby s ťažkým telesným postihnutím, pokiaľ na kúpu vozidla dostali príspevok od štátu. V prípade, že osoba s preukazom ZŤP si auto kúpila za vlastné, poplatok sa znižuje o polovicu, najviac však o 100 eur.

Výnimku z povinnosti platiť registračný poplatok majú aj tí, ktorí vozidlo zdedili alebo ho získali na základe úradného príkazu a rozhodnutia súdu, ako aj v rámci majetkového vyrovnania po rozvode.

Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková

Poplatky by mali začať platiť od 1. októbra tohto roka, parlament však novelu zatiaľ neschválil. Ak prejde v nezmenenom znení, posledný termín na podanie žiadosti o registráciu podľa doterajších pravidiel bude 30. september. Rozhoduje dátum podania žiadosti, čiže aj v prípade, že sa registračný proces natiahne do októbra, zaplatíte len 33 eur nezávisle od výkonu motora.

AutoMoto.sk komentuje

Ministerstvo odhaduje, že každoročne sa u nás registruje vyše 63 000 nových a dovozených vozidiel. Podľa jeho výpočtov registračný poplatok už tento rok prinesie do štátnej pokladnice 6,2 milióna eur. Na budúci rok sa už počíta s príjmom 29,3 milióna eur, o rok neskôr pôjde o sumu 29,9 milióna eur a v roku 2015 by mala motorizovaná Slovač zaplatiť 30,6 milióna eur.

Plány sú plány, život je život. Ak niekto dokáže nachádzať bočné cestičky, sú to práve našinci. Preto očakávame, že ministerstvu sa plány nesplnia a na našich cestách začnú, napríklad rapídne pribúdať vozidlá so zahraničnými evidenčnými číslami. Nemožno však ľuďom tento postup vyčítať, pretože v súčasnej situácii väčšiny domácností rozhoduje každé euro.

Vláda vymyslela poplatok, ktorý bude môcť v budúcnosti zvyšovať. A sme si istí, že skôr či neskôr k tomu aj dôjde. Navyše je to iba ďalšia z tvrdých rán pre motoristov. Po nedávnom opätovnom zvýšení pokút a zmätku s oranžovými lekárničkami je v Bruseli na pretrase zavedenie povinnej každoročnej STK pre autá staršie sedem rokov. Čo nás ešte čaká?


Najnovšie články
Na kysuckej D3 začali raziť tunel

Zo značky sídliacej v talianskom meste Maranello sa má stať samostatná firma. Oddelenie sa má dokončiť na budúci rok.

Ferrari sa má odčleniť od koncernu

Vybudovanie fabriky s rozlohou 6 000 m2 stálo 4 milióny eur, zamestnanie v nej nájde viac než 50 ľudí.

VW otvoril nástrojáreň v Stupave

Vo štvrtok 30. októbra sa odštartujú práce na tuneli s dĺžkou 420 metrov, ktorý bude súčasťou diaľnice D3 medzi Slovenskom a Poľskom.

Tunel Svrčinovec začnú raziť

Striedavé radenie sa stáva na našich cestách bežným javom, v mnohých prípadoch však dochádza k nepochopeniu a následnému chaosu. Pravidlá...

Viete ako sa má správne zipsovať?

Za deväť mesiacov roka japonská skupina predala viac ako 7,6 mil. áut, vďaka čomu si udržala náskok pred konkurentmi Volkswagen a General Motors

Toyota zostáva globálnou jednotkou

Hoci sa Brent stabilizoval, faktory, ktoré viedli k jeho prudkému prepadu, však pretrvávajú. Analytici preto stabilizáciu považujú len...

Palivá budú ďalej zlacňovať
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Rozhodnutie Ústavného súdu o referendových otázkach Aliancie za rodinu rozprúdilo prudkú verejnú debatu. Podobné sa vedú aj inde vo svete.

Komentár: Tyrania menšiny?

Kórejský výrobca oficiálne uviedol dvojicu nových smartfónov, ktoré okrem iného ponúknu kovové telo.

Kovové duo: Samsung Galaxy A3 a A5

Topenie ľadovcov v Arktíde prináša katastrofu. Nová štúdia hovorí o mimoriadne studenej zime.

Čakajte najtuhšiu zimu za 100 rokov!

Predstavte si koňa, ktorý prehltol krokodíla, a na krku sa mu hojdá hlava pštrosa. Tak chodí novoobjavený dinosaurus.

Vedci animovali najsmiešnejšieho dinosaura, akého kedy objavili!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×