Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Perly autopriemyslu ČSSR: To najlepšie z domácej kuchyne

LEGENDY SOCIALIZMU    V Československu vzniklo za socializmu niekoľko pozoruhodných automobilov, ktoré sa dnes tešia u zberateľov obrovskej obľube. Nemáme sa za čo hanbiť.

Obdobie pred revolúciou zdanlivo vývoju automobilov v Československu neprialo. Plánované hospodárstvo nie je úplne úrodnou pôdou pre priekopnícke riešenia, ktoré by obdivoval celý svet. Napriek tomu u nás za totality vzniklo niekoľko veľmi zaujímavých automobilov. Ponúkame vám vzorkovník štovorkolesových klenotov ČSSR.

Nenávidená a milovaná 603

Začneme dobre známou klasikou. Šesťstotrojku pozná hádam každý, no mnohí ju neprávom považujú výlučne za symbol totality. Je to logické, keďže čierne Tatry rozvážali štátnych papalášov. Aerodynamické vozidlo je však aj nositeľom nesporných kvalít a ak odfiltrujeme spojitosť s režimom, Čechoslováci mali byť na čo hrdí.

TIP: Legendárne autá socializmu: Na čom sme jazdili pred rokom 1989?

Tatra 603 pokračovala v tradícii prúdnicových tvarov, ktoré kopřivnickým výrobkom prischli zásluhou Hansa Ledwinku v medzivojnovom období. Evolúciou od typu 77 cez typ 87 sa učebnica aerodynamiky na kolesách dostala do päťdesiatych rokov.

Tatra 603 mala atypické usporiadanie svetlometov, to však pri modernizácii zmizlo 15 fotografií v galérii Tatra 603 mala atypické usporiadanie svetlometov, to však pri modernizácii zmizlo

Tatra 603 pôvodne ani nemala existovať, keďže luxusné automobily mali krajiny východného bloku odoberať od Sovietskeho zväzu. Konštruktérsky tím Tatry však popri svojej práci na nákladných automobiloch potajomky vyvíjal aj osobné vozidlo, ktorých línia bola prerušená po ukončení výroby Tatraplanu v roku 1952. Keď nastali problémy s dodávkou sovietskych korábov, zrazu partizánske vývojové práce dostali od politikov požehnanie.

Tatra 603 mala výstavnú premiéru v roku 1955 v Brne, no jej výroba sa v zastaranom závode rozbiehala len veľmi pomaly. Pod zadnou kapotou prúdnicovej karosérie bol uložený vzduchom chladený motor V8 s objemom 2,5 litra, ktorý počas dvadsiatich rokov výroby zosilnel z pôvodných 73 na 77 kW (z 99 na 105 k).

Limuzína so vzduchom chladeným osemvalcom bola v roku 1973 prvým československým autom s bezkontaktným elektronickým zapaľovaním 15 fotografií v galérii Limuzína so vzduchom chladeným osemvalcom bola v roku 1973 prvým československým autom s bezkontaktným elektronickým zapaľovaním

Najväčších zmien sa karoséria Tatry 603 dočkala pri prvom facelifte, ktorý zmenil predné čelo z trojsvetlometovej koncepcie na štvorsvetlovú. Ďalšie markantné vylepšenia počas života šesťstotrojky zahŕňajú napríklad zväčšený rozchod zadných kolies či vyššie čelné sklo. Prechod od šesťsedadlového interiéru na päťsedadlový si vyžiadala nová legislatíva, ktorá vyžadovala povinne bezpečnostné pásy pre predných pasažierov. Celkovo sa do roku 1975 vyrobilo cez 20 000 kusov Tatry 603 prevažne v čiernej farbe. Jeden biely exemplár údajne vlastní aj Fidel Castro.

Variácia na tému Tatra 613. Vignale dodal tri prototypy, z toho jeden mal karosériu kupé 15 fotografií v galérii Variácia na tému Tatra 613. Vignale dodal tri prototypy, z toho jeden mal karosériu kupé

Pri hľadaní skutočných klenotov československého autopriemyslu stojí určite za zmienku aj ďalšia Tatra, kupé 613 Vignale. Bohužiaľ ide iba o prototyp, ktorý  vyrobil Vignale ako vzorku pre Tatru spolu so sedanmi, no sériová výroba mu nebola súdená. Navyše sa počas testovania stretol so stromom a bol na odpis. Začiatkom osemdesiatych rokov však bol vrak opravený a zostal vyčítavým pamätníkom toho, čo mohlo byť.

Športové kupé, nech sa páči!

Zaujímavé kúsky má na svojom konte aj druhý výrobca automobilov z bývalého Československa. Nechajme teraz bokom legendárne kupé Škoda 110 R, či Rapid/Garde a venujme sa iným Škodovkám. Skutočnou perličkou je príťažlivé kupé Škoda 1100 GT, ktoré vzniklo vo Výskumnom ústave motorových vozidiel (VÚMV) na báze sériovej Škody 110.

Dizajn Škody 1100 GT mnohí považovali za kópiu Saabu Sonett 15 fotografií v galérii Dizajn Škody 1100 GT mnohí považovali za kópiu Saabu Sonett

Výborné ohlasy získaval extrémne nízky automobil (1 125 mm) s motorom vzadu na domácich ale aj zahraničných výstavách, napríklad na autosalóne v Ženeve. Športiačik s laminátovou karosériou však Mladej Boleslavi nezavoňal napriek tomu, že prototyp bol v podstate bezchybný a bezo zmien prichystaný na sériovú výrobu.

Aj keď ho oficiálne miesta odmietli, existuje viac než jeden exemplár. Nadšenci odkúpili formy laminátových dielov karosérie a po úpravách vzniklo niekoľko kusov. Údajne bolo postavených individuálne sedem exemplárov.

Embéčka ako z Ameriky

Ďalšia rarita s okrídleným šípom pochádza zo skoršieho obdobia ako kupé 1100 GT. Ide o dvojdverovú verziu klasickej embéčky s označením 1000/1100 MBX, na ktorú si dnes už iba málokto spomenie. Medzi nadšencami však má dobré meno a jej hodnota je niekoľkonásobne vyššia než hodnota štvordverovej verzie.

MBX bola najdrahšou verziou embéčky a ňou aj zostala 15 fotografií v galérii MBX bola najdrahšou verziou embéčky a ňou aj zostala

Verzia MBX sa vyrábala v rokoch 1966 až 1969, kedy sa skončila produkcia modelu 1000/1100 MB. Predná a zadná časť je identická so štvordverovou masovkou, no zaujímavé je riešenie prostrednej časti. MBX má iba jeden pár dverí a úplne absentuje B-stĺpik. Išlo o drahšiu a luxusnejšiu verziu, preto je interiér prebraný z prevedenia de luxe. Vzadu sa nachádzal litrový štvorvalec (1000 MBX) s dvoma karburátormi, ktorý podával výkon 38 kW (52 k). V roku 1968 dostalo MBX silnejší motor s objemom 1 107 cm3, čím sa označenie zmenilo na 1100 MBX.

Celkovo sa vyrobilo 2 517 kusov. Mnohé z nich zahubil zub času, keďže absencia B-stĺpika znižovala tuhosť karosérie. Z produkcie viac než 440 000 kusov embéčky tvorí dvojdverový sedan iba zlomok.

Nenarodené dieťa Škody

Škoda splodila aj počas totality množstvo prototypov, no asi najzaujímavejším je typ 720, ktorého ambície boli umŕtvené tesne pred schválením sériovej výroby. Škoda 720 mala otvoriť novú éru v histórii automobilky. Po niekoľkých desaťročiach sa Škoda chystala vrátiť k umiestneniu motora vpredu a pohonu zadnej nápravy, aj  keď v skutočnosti túto koncepciu neopustila vďaka výrobe Octavie Combi do roku 1971. Škoda 720 však mala priniesť novú úroveň motorizmu v Československu.

Prototyp Škody 720 je neoddeliteľne spojený s výstavbou Bratislavských automobilových závodov (BAZ) v Devínskej Novej Vsi. Pôvodne sa tam mali vyrábať automobily strednej triedy v spolupráci s Alfou Romeo. Napokon sa plány zmenili a uvažovalo sa o výrobe Škody 720, no aj z tohto zámeru nakoniec nebolo nič. Produkcia Škody 720 zostala pri niekoľkých prototypoch, z ktorých do dnešného dňa prežili pravdepodobne iba tri.

Niektoré dizajnové prvky Škody 720 sa premietli aj do nástupcu Škody 100/110, typu 105/120 15 fotografií v galérii Niektoré dizajnové prvky Škody 720 sa premietli aj do nástupcu Škody 100/110, typu 105/120

Vývoj Škody 720 sa začal ešte v roku 1967 a po niekoľkých dizajnových fázach bola štylistika automobilu zverená do rúk Giorgetta Giugiara. Výroba sa mala začať v roku 1973. V pláne boli dve motorizácie. Slabšia tisícdvestovka mala výkon asi 49 kW (66 k), silnejšia tisícpäťstovka asi 63 kW (85 k). Moderný automobil mal dostať dokonca aj protiblokovací systém, klimatizáciu a automatickú prevodovku.

Proti sériovej výrobe Škody 720 sa však postavilo viacero okolností. Povráva sa, že sa tento projekt nepáčil nášmu sovietskemu bratovi. No nemusí to byť pravda, keďže sovieti nedokázali uspokojiť dopyt po svojom žiguláku a posila v podobe novej Škody 720 by sa im hodila. Ako ďalší dôvod sa uvádza kompletná výmena kompetentných v období normalizácie (po auguste 1968) a nechuť nového vedenia projekt dokončiť. Ako tretí dôvod sa uvádza vyschnutie finančných zdrojov z dôvodu orientácie na industrializáciu Slovenska. Nech je to akokoľvek, projekt Škody 720 definitívne „zakapal“, čo je naozaj škoda.

Drahá československá klasika

Všetky spomínané automobily majú dnes, ak sú v bezchybnom stave, veľmi vysokú hodnotu. Samozrejme prototypy sú ešte drahšie, keďže ich početnosť sa počíta takpovediac na prstoch jednej ruky. No aj československé sériovky ako embéčka či šesťstotrojka vie vytiahnuť z vrecka kupujúceho poľahky desaťtisíc eur.


Najnovšie články
Lincoln dodal do Číny prvé autá

Motocyklista patrí medzi najzraniteľnejších účastníkov premávky, nanešťastie mnohí zbytočne riskujú. Bez viny nie sú ale ani vodiči...

Nehody s motorkou bývajú smrteľné

Úrad sa zameria na vynakladanie verejných prostriedkov určených na výstavbu, rekonštrukcie, opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest.

NKÚ preverí výstavbu diaľnic

Ropa prvýkrát po dlhšom čase prepadla pod sto dolárov za barel a v kombinácii so stabilnejším kurzom eura otvára nádej na zlacnenie...

Ceny ropy výrazne klesli

Časti pracovníkov prestala automobilka vyplácať mzdy. Po vyriešení finančných problémov im sľúbila bonusy.

Spyker stopol zamestnancom výplaty

Na Slovensku sú raritou, hoci osádzanie takýchto semaforov umožňuje zákon a odborníci by ich používanie privítali.

Semafor s časovačom je bezpečnejší

Volkswagen spustil objednávky nového Passatu aj jeho kombi verzie Variant na slovenskom trhu.

VW Passat B8 už objednáte aj u nás
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Futbalisti desaťnásobného európskeho šampióna Realu Madrid vykročili v utorok za obhajobou titulu v Lige majstrov 2014/2015 domácim triumfom 5:1...

Video: Real Madrid zničil Bazilej, infarktový záver Liverpoolu

Správa autorských práv na Slovensku nefunguje efektívne, poukazuje nový odborný prieskum.

Autori: SOZA i LITA sú neefektívne

Šok a veľká strata pre celé hokejové Slovensko! Vždy usmiaty chlapík a bývalý slovenský hokejista Miroslav Hlinka († 42) sa rozhodol spáchať...

Bolestné tajomstvo Hlinkovho († 42) života

Obrovský pokoj uprostred šírych polí nie je pre každého...

Neuveríte, akí gauneri bývajú v tejto roztomilej dedinke!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×