Test Citroën DS4 verzus C4: Nielen otázka ceny

Avantgardnejší, prémiovejší, kvalitnejší: tak to hlása výrobca. A drahší: to vidíte v cenníku. Obstojí však DS4 aj pri reálnom redakčnom porovnaní s C4? Je reálne lepší?

Keď kladieme otázku, či je Citroën DS4 reálne lepší než C4, nemýľte si prosím to „reálne“ s pojmom „racionálne“. Lebo tak sme to nemysleli. Reálnou ambíciou línie DS totiž má byť okrem presvedčenia rozumu vo výraznejšej miere aj hra na city. Na šípoch, ktorými vás má zasiahnuť do srdca, sú napísané zaklínadlá ako „avantgarda“, „prémiovosť“ či „kvalita“. Čiže sa tu automaticky očakáva akási „inakosť“.

Citroën C4 36 Citroën C4 Citroën DS4 36 Citroën DS4
 Citroën C4 (vľavo) a Citroën DS4

Citroën má dnes vo svojej sériovej ponuke už tri páry modelov C/DS: trojku, štvorku aj päťku. Už v základnom karosárskom rámci je ale medzi trojkami aj päťkami väčší rozdiel, než pri štvorkách. C3 je 5-dverové, kým DS3 má výlučne 3 dvere. C5 je buď sedan alebo kombi, DS5 je hatchback. Lenže pri C4 a DS4 je základ rovnaký: hatchback o piatich dverách. O to zaujímavejšie bolo zisťovanie, či sa podarilo stvoriť autá, pri ktorých jedinou dimenziou rozdielnosti nie je cena.

Dvojvaječné dvojčatá

Obe testované autá boli ešte aj farebne takmer rovnaké. Namiesto optického klamu pri konfrontácii bielej s čiernou tu teda vidíte iba tie rozdiely, ktoré tu skutočné sú. I keď, s vizuálnym vnímaním sa dizajnéri predsa len pohrali. Povedali by ste napríklad podľa obrázkov, že DS4 je zhruba o tri centimetre vyššie? Ak nie, tak sa to kresličom podarilo: nie síce dramatickými celkami, ale zato efektívne odlišnými detailmi. Nájdete ich?

Citroën C4 36 Citroën C4 Citroën DS4 36 Citroën DS4  
 Vizuálne najodlišnejšie sú zadné partie oboch áut. Ktoré  z nich vám pri pohľade na tieto dva obrázky pripadá byť vyššie?

pri prvom teste Citroënu DS4 kolega upozornil na fakt, že jeho plnohodnotnú päťdverovosť sa výrobca snažil zamaskovať skrytými zadnými kľučkami. OK, berieme. A povedzme aj ten ich ostrý zadný roh dverí. Ale to, že sa pre ich divotvorný tvar nedajú otvoriť zadné okná, už je ozaj neadekvátna cena za „parádu“. Pre tento lapsus veru mnohé viac než dvojčlenné posádky zdupkajú od dé-eska k céčku. A nemá teda význam riešiť, či je vzadu o pár milimetrov menej alebo viac miesta na kolená a hlavu.

Rozmery, hmotnosti a objemy
Citroen C4 1.6 HDi
Citroen DS4 1.6 HDi
Dĺžka
4329 mm
4275 mm
Šírka
1789 mm
1810 mm
Výška
1491 mm
1522 mm
Rázvor náprav
2607 mm
2612 mm
Pohotovostná hmotnosť
1275 kg
1290 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1350 kg
1365 kg
Užitočná hmotnosť
535 kg
515 kg
Celková hmotnosť
1810 kg
1805 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
408/1183 l
385/1021 l
Objem palivovej nádrže
60 l
60 l

Naopak chvályhodne zachovaná ostala odkladacia kapacita vo dverách: céčko aj dé-esko vám prednými s rezervou pohltí poldruhalitrovú a zadnými pol až trištvrte litrovú plastovú fľašu. Tento cirkusový trik neovládajú ani mnohé podstatne väčšie autá. O podstatne drahších prémiových ani nehovoriac.... A aj s ostatnými odkladacími možnosťami drží DS4 veľmi slušne krok so svojím pragmatickejším dvojvaječným dvojčaťom.

  Citroën C4 - batožinový priestor 36 Citroën C4 - batožinový priestor Citroën DS4  - batožinový priestor 36 Citroën DS4 - batožinový priestor
 Nevedno koľko presne objemu z kufra uberie, no svoju akustickú úlohu subwoofer v rámci aparatúry Denon splní v DS4 veľmi slušne

Rozdiel v objeme kufra by možno ani nestál za reč: ešte aj 385 litrov (DS4) je na kompaktný hatchback nadpriemer. V nami testovanom aute ale ku scvrknutiu kapacity oproti 408-litrovému C4 prispel aj masívny subwoofer, akurát nevedno, že o koľko. V oboch kufroch ostáva po sklopení zadných operadiel schod. DS4 ako „štýlovka“ sa zaňho môže hanbiť povedzme o niečo menej než C4, ani v jednom prípade ho ale v hatchbacku nižšej strednej triedy nevidíme radi.

Inteligencia a farba ako na povel, zabudnutý bakelit ako na potvoru

DS4 je zaujímavé aj tým, že na vás na požiadanie vyvalí vyššie čelo: vysunutím plastových roletiek s clonami nad jeho hornou hranou, o nejakých dvadsať čísel. Praktické? Pri čelnom súboji s zapadajúcim slnkom ani nie. Pekné? Pri balení pasažierky na hviezdnu oblohu možno áno. Či to v porovnaní s C4 vnímate ako plus, teda závisí od vašich osobných manierov.

Skôr efektná, než efektívna, je aj odlišnosť ciferníkov. Dé-esko pridáva v k céčku galvanizované rámiky budíkov a možnosť samostatne v piatich krokoch meniť farbu stredov aj číselníkov od bielej po sýto modrú. Ďakujeme, neprosíme si. Najmä pri dlhších cestách po tme nám biela alebo červená klasika C4 podstatne menej ťahali oči.

  Citroën C4 - pohľad do interiéru 36 Citroën C4 - pohľad do interiéru Citroën DS4  - pohľad do interiéru 36 Citroën DS4 - pohľad do interiéru
 Vľavo jediná možnosť Citroënu C4, vpravo jedna z mnohých alternatív DS4. Ktoré ciferníky viac lahodia vášmu zraku?

Pri kvalite materiálov sme podstatný rozdiel zaznamenali na najväčšej plastovej ploche palubnej dosky, ktorú má DS4 na pohľad hodnotnejšie štruktúrovanú aj na dotyk príjemnejšiu. Celkový dojem tu ale trochu kazí plastová výplň pod malým centrálnym displejom. Už keď sem nedostal sériovo veľký displej, tak aspoň ten blend mohli urobiť z trochu onakvejšieho bakelitu. V kvalite spracovania nám obe autá vyšli približne rovnako solídne: síce nie celkom dokonalo, tu i tam čosi vrzlo i puklo, ale ozaj iba občas.

Jeden pohon, dva podvozky

Obe autá sme mali v teste ešte aj s identickou motorizáciou (1.6 HDi 110), aby ani tento faktor nemohol položiť neviditeľný prst na niektorú z misiek váh madam Justície. Podľa očakávania nás oba rovnaké motory rovnako uspokojili svojou dynamikou a pružnosťou, nie síce pretekársky divokou, ale zato s bezpečnými rezervami na predbiehanie a príjemným zrýchlením.

Motor a pohonný systém
Citroen C4 1.6 HDi
Citroen DS4 1.6 HDi
Usporiadanie a počet valcov
R4
R4
Zdvihový objem
1560 cm3
1560 cm3
Max. výkon
82 kW/112 k
82 kW/112 k
pri otáčkach
3600/min
3600/min
Max. krútiaci moment
270 Nm
270 Nm
pri otáčkach
2000/min
2000/min
Palivo
nafta
nafta
Pohon
predné kolesá
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
6-stupňová manuálna

Medzi C4 a DS4 hlási tabuľka malý rozdiel v hmotnosti a aj v spotrebe, v neprospech toho druhého. Nie je to však nič dramatické, ani na papieri a ani reálne. Rýchlosť, akou ťahá motor naftu z nádrže, vám veru v rozhodovaní medzi céčkom a dé-eskom nepomôže. Treba však povedať, že vás pri oboch autách rovnako poteší a uspokojí, pretože sú fakt príkladne úsporné a pri 60-litrovej nádrži nebudete mať problém pri mnohých jazdných režimoch atakovať a prekračovať tisíckilometrový dojazd na jedno natankovanie. 

Spotreba
Citroën C4 1.6 HDi
Citroën DS4 1.6 HDi
Mesto - normovaná
5,8 l/100 km
5,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,9 l/100 km
4,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,6 l/100 km
4,7 l/100 km
Mesto - počas testu
6,2 l/100 km
6,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,7 l/100 km
5,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,5 l/100 km
4,8 l/100 km

V rámci „prémiových“ ambícií sme čakali od DS4 lepšie odhlučnenie pohonu. Márne. Ešte aj keď si otvoríte kapotu, vidíte tu v podstate identické papundekle, a to je škoda. Tento faktor mohol pri malej investícii výrobcu pridať subjektívne veľký pocitový rozdiel, za ktorý by mnohí kunčafti radi priplatili.

  Citroën C4 - motor 36 Citroën C4 - motor Citroën DS4 - motor 36 Citroën DS4 - motor
 Ktorý z týchto dvoch motorov by ste typovali ako pohon bežného a ktorý ako hnacie srdce prémiového Citroënu?

Aspoň jazdnými vlastnosťami nás ale DS4 oslovilo predsa len o niečo viac. Osemnástky, na ktorých rolovalo testované auto, sa síce neráčili s ostrými priečnymi nerovnosťami ani s pozdĺžnymi žľabmi v asfalte, inak ale dávali autu výbornú stabilitu na rýchlych rovinách aj v tiahlych zákrutách, a veľmi slušnú ovládateľnosť pri razantnejších zmenách smeru. O dva palce menšie kolesá s vyšším profilom zreteľne uberali cé štvorku o suverenitu jej reakcií, pritom však pridávali iba o málo viac komfortu. Rozdiel v kvalitách podvozka teda zjavne nebol iba o kolesách...

(Ne)jasná reč peňazí

A sme pri jadre problému. Pri základnej motorizácii si Citroën C4 kúpite od 14 120 eur, DS4 stojí najmenej 18 390 eur. Rozdiel je teda 4270 eur. Ale aj v motoroch: základom pre céčko je 1.4 VTi (70 kW/95 k), dé-esko začína agregátom 1.6 VTi (88 kW/120 k).

Ibaže, keď postavíte vedľa seba identické 1.6 HDi (82 kW/110 k) z tohto testu, rozdiel dokonca narastie: až na 5470 eur (17 220 verzus 22 690 eur). Dôvod? DS4 kombinuje túto motorizáciu až so strednou výbavou. K najnižšej dostanete výkonovo zhodný, paradoxne však technologicky lepšie vybavený ekologický variant e-HDi Stop&Start Airdream, za 20 840 eur. A aj to je stále dosť.

Cena s DPH
Citroen C4 1.6 HDi
Citroen DS4 1.6 HDi
Základná cena modelu
od 14 120 €
od 18 390 €
Základná cena verzie
od 17 220 €
od 22 690 €
Cena testovaného exemplára
20 740 €
26 745 €

Keby ste sa hĺbkovo zavŕtali do výbavovníkov oboch áut, zistili by ste, že sériový arzenál DS4 dokáže relativizovať cenový hendikep iba čiastočne. Skôr sa dá konštatovať, že sa DS4 v podstate celkom úspešne hrá na nemecké prémiové auto a ponúka ozaj pestrý výber individualizačných artiklov. Tak povedzme okrem látkového a polokoženého ponúka až šesť druhov a vzorov koženého čalúnenia. A čo C4? Jednoduchá voľba: látka, polokoža, koža. A to je iba jeden príklad za mnohé.

De gustibus non est disputandum

Podčiarknuté a zrátané, Citroën DS4 rozhodne nie je z racionálneho hľadiska o toľko lepší, o koľko je drahší. O trošku istejší podvozok, ale iba rovnako priemerne odhlučnený motor. Lepšia kvalita niektorých materiálov, ale zase ústupky vo funkčnosti (tie neotvárateľné zadné okná mu neodpustíme!). Bohatšie možnosti individualizácie, nie však dramaticky bohatšia sériová výbava...

A potom, čo nás zo stoličky zdvihol pohľad na cenový rozdiel, nás späť na zadok neposadila ani lavína emotívnosti, ktorou nás mal zasypať dizajn a štýlovosť DS4. Kým s faktami ale žongluje motoristický novinár s nejakými tými najazdenými autami a kilometrami o niečo istejšie, citové chvenie vôbec nemusí súvisieť so skúsenosťami. Tu už ozaj viac platí staré dobré „proti gustu žiaden dišputát“.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

Pokračovanie článku nižšie

 

ikona top citro duo test 36 ikona top citro duo test

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Citroen C4 1.6 HDi
Citroen DS4 1.6 HDi
Usporiadanie a počet valcov
R4
R4
Zdvihový objem
1560 cm3
1560 cm3
Max. výkon
82 kW/112 k
82 kW/112 k
pri otáčkach
3600/min
3600/min
Max. krútiaci moment
270 Nm
270 Nm
pri otáčkach
2000/min
2000/min
Palivo
nafta
nafta
Pohon
predné kolesá
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Citroen C4 1.6 HDi
Citroen DS4 1.6 HDi
Dĺžka
4329 mm
4275 mm
Šírka
1789 mm
1810 mm
Výška
1491 mm
1522 mm
Rázvor náprav
2607 mm
2612 mm
Pohotovostná hmotnosť
1275 kg
1290 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1350 kg
1365 kg
Užitočná hmotnosť
535 kg
515 kg
Celková hmotnosť
1810 kg
1805 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
408/1183 l
385/1021 l
Objem palivovej nádrže
60 l
60 l
Jazdné výkony
Citroen C4 1.6 HDi
Citroen DS4 1.6 HDi
Max. rýchlosť
190 km/h
190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,3 s
11,3 s
Spotreba
Citroen C4 1.6 HDi
Citroen DS4 1.6 HDi
Mesto - normovaná
5,8 l/100 km
5,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,9 l/100 km
4,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,6 l/100 km
4,7 l/100 km
Mesto - počas testu
6,2 l/100 km
6,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,7 l/100 km
5,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,5 l/100 km
4,8 l/100 km
Emisie
Citroen C4 1.6 HDi
Citroen DS4 1.6 HDi
Emisie CO2 kombinované
119 g/km
122 g/km
Emisná norma
Euro 5
Euro 5
Cena s DPH
Citroen C4 1.6 HDi
Citroen DS4 1.6 HDi
Základná cena modelu
od 14 120 €
od 18 390 €
Základná cena verzie
od 17 220 €
od 22 690 €
Cena testovaného exemplára
20 740 €
26 745 €

 


Najnovšie články
Test Škoda Octavia G-TEC: Oplatí sa CNG?

Z kontroverzného frankfurtského konceptu sa vykľul sériový automobil. Rozmermi spadá do segmentu B, no vyniká mnohými prvkami.

Test Citroën C4 Cactus: Pichľavý originál

Nemeckí spolkoví kancelári aktuálne vsádzajú na veľké Audi. Platí to aj pre Angelu Merkelovú. Čo obnáša jej štátnická limuzína po vyradení zo služby?

Jazdené Audi A8: Kočiar od Angeliky

Kompaktný van Verso už má facelift za sebou, nespí však na vavrínoch a pre modelový rok 2014 ho Toyota vyzbrojila výsledkom svojej spolupráce s BMW.

Test Toyota Verso 1.6 D-4D: Rodinný šetrič

Druhá generácia Chevroletu Camaro je lacný a vítaný prírastok do garáže. Autá s pôvodným vzhľadom sa však pre bezohľadné tuningové zásahy...

Chevrolet Camaro II: Nedostatkový tovar

Silný imidž solídnej švédskej ocele len tak neutrpí trhliny, aj v plechu V70 sa však nájde preliačina.

Jazdené Volvo V70: Sila aj slabiny

Pri predstave šetrenia nákladov na palivo sa väčšine šporovlivých v prvej chvíli vybaví nafta. Čo však na to hovorí najlacnejšie kombi na našom trhu?

Test Dacia Logan MCV 1.5 dCi: Áno aj nie
Aktuality.sk Sport.sk MobilMania.sk Živé.sk

Dnes k nám bude prechodne prúdiť teplejší a vlhší vzduch od juhozápadu. Zajtra však treba rátať s výdatnejšími zrážkami a ojedinelými búrkami už...

Čaká nás oblačný víkend, rátajte aj so zrážkami

Veľká hokejová atmosféra dnes ovládla Trenčín.

Hetrik Šatana a Bondru, výhru Slovak Stars však zariadil Chára!

Počet aplikácií pre platformu Windows Phone sa čoraz rýchlejšie rozrastá. Niekedy je to však na úkor kvality.

Microsoft vyhlásil boj podvodným aplikáciám

Kapacita pevného disku nie je nekonečná, no jeho zaprataniu môžete často predísť. Stačí udržovať poriadok.

Plný disk: Ako si spraviť poriadok
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×