Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Alkohol za volantom: Ako je to v skutočnosti

VIDEO
VAŠA TÉMA   Jeden pohárik neublíži. Alebo áno? Alkohol za volant určite nepatrí. V okamihu môže zlikvidovať všetky ilúzie. A neraz aj životy.
2 33 príspevkov 16.08.2012 / Soňa Zverková

Drvivá väčšina vodičov si uvedomuje, že alkohol za volant nepatrí. Napriek tomu, že od minulého roka je jazda pod vplyvom alkoholu trestným činom, stále tu máme dostatok hazardérov, ktorí mávnu rukou a sadnú za volant.

Ilustračná snímka. Zdroj: Thinstock Ilustračná snímka. Zdroj: Thinstock

Najrizikovejšou skupinou sú predovšetkým mladí ľudia, ktorí už len vzhľadom na svoj vek berú šoférovanie na ľahkú váhu. Rizikoví sú najmä preto, že nedostatočné šoférske skúsenosti sa spájajú so slabým odhadom množstva alkoholu, ktoré znesú. O tom, že by jazdu autom a alkohol zvládli súčasne, nemôže byť ani reči.

Najrizikovejšie sú preceňovanie a zlý odhad

Nech sú dôvody akékoľvek, opití či podnapití vodiči preceňujú seba a podceňujú vplyv alkoholu. Najväčšie nebezpečenstvo spočíva v tom, že alkohol ovplyvní mozog, ktorý pomalšie vyhodnocuje zrakové a sluchové podnety a dlhšie trvá aj odozva svalstva. Pri normálnej jazde to vodič nemusí spozorovať a všetko sa môže zdať v poriadku. Problém vzniká v momente, keď nastane niečo neočakávané, napríklad ak do vozovky náhle vstúpi chodec.

V praxi to znamená, že reakčný čas sa môže predĺžiť o 10 až 30 percent. Vodič pomalšie vyhodnocuje situáciu, odhad rýchlosti a vzdialenosti ostatných vozidiel sa môže zhoršiť až o 25 percent. Ako dokazuje nasledujúca tabuľka, jedna sekunda dokáže rozhodnúť o bytí či nebytí vodiča, jeho posádky a ďalších účastníkov cestnej premávky.

Reakčná dráha
Rýchlosť
Vzdialenosť
za 1 sek
40 km/h
11,1 m
50 km/h
13,9 m
60 km/h
16,7 m
80 km/h
22,2 m
110 km/h
30,6 m
130 km/h
36,1 m
140 km/h
38,9 m
160 km/h
44,4 m

Alkohol ovplyvňuje vnímanie, najmä zrak a sluch. V prvom rade sa rozostruje zrak, zužuje sa zorné pole a zhoršuje sa periférne videnie. Podobným spôsobom sa alkohol podpíše aj na sluchu. Kým za normálnych okolností je vodič aj pri pustenom rádiu schopný zaregistrovať napríklad výstražné sirény, už po malom množstve alkoholu sirény rozoznať nemusí.

Najzávažnejším dôsledkom pitia pred jazdou je strata schopnosti sústrediť sa a vykonávať viac činností súčasne. Navyše dochádza k výraznému preceňovaniu a falošnému pocitu sebadôvery. Falošnému preto, že u mladých ľudí rozhodne nenahradí chýbajúce skúsenosti a aj opatrný vodič môže zle vyhodnotiť situáciu alebo si trúfne na veci, ktoré by inak neurobil.

Vplyv alkoholu na šoférske zručnosti sa zhoršuje požitím liekov. Mnohé z nich majú tlmiace účinky a alkohol je v mnohých prípadoch kontraindikovaný, čiže celkový vplyv je oveľa väčší. Navyše v kombinácii s liekmi na potlačenie hladu, liekmi proti chrípke a nachladnutiu či niektorými stimulantmi môže vyvolať nepredvídateľné reakcie.

Tolerancia na alkohol je individuálna

Ilustračná snímka. Zdroj: Thinstock Ilustračná snímka. Zdroj: Thinstock Každý človek je iný. Niekto znáša alkohol lepšie, niekto horšie. Tolerancia na alkohol je výlučne individuálna a závisí od mnohých faktorov, napríklad od pohlavia, telesnej hmotnosti, rýchlosti konzumácie alkoholu či stravy.

Ženy sú na alkohol citlivejšie, nakoľko ich metabolizmus sa s ním vysporadúva inak ako mužský. Znamená to, že po vypití rovnakej dávky majú ženy vyšší obsah alkoholu v krvi než muži a pomalšie je aj jeho odbúravanie. Alkohol viac ovplyvňuje aj ľudí s nízkou hmotnosťou alebo v prípade, že od posledného jedla uplynul dlhší čas.

Skúsili sme to. Naostro!

Alkohol za volantom je nekonečná téma. V redakcii sme sa rozhodli zboriť všetky fámy a vyskúšať si vplyvy alkoholu na vlastnej koži. Žiadne špeciálne okuliare navodzujúce pocity, žiadne simulácie. Poctivý alkohol a ešte poctivejšie jedno promile. Všetko samozrejme v medziach zákona a za prísnych bezpečnostných opatrení. Už čoskoro štartujeme veľký seriál Alkohol za volantom. Sledujte AutoMoto.sk, bude to stáť za to.

Video: Čo spraví jedno promile s vodičom? Vyskúšali sme to na vlastnej koži:


Najnovšie články
Žilinčania tankovali oleje namiesto nafty

Kauza General Motors okolo chybných spínacích skriniek naberá nový smer. Koncernu okrem trestného stíhania hrozí aj rekordná pokuta...

GM hrozí rekordný trest: Chyba zabila už 104 ľudí

Renomovaný znalec automobilového priemyslu a trhu uviedol, že cieľ spolkovej kancelárky je definitívne nedosiahnuteľný.

Milión elektromobilov v Nemecku je utópia

Mimoriadne kreatívni českí motoristi vymysleli nový spôsob, ako neprísť o vodičský preukaz. Ich trik je veľmi jednoduchý, ale zdá sa,...

Nový trik z Česka: Ako neprísť o vodičák

Dôvodov preventívneho zvolávania je možné poškodenie zväzku káblov vo ventilátore chladiča. Nejde o prvú akciu týkajúcu sa tohto modelu.

Porsche 918 Spyder pôjdu do servisov

Rozloženie síl na ropných trhoch sa postaral o stagnáciu cien Brentu, i keď oslabenie eura spôsobilo mierne zdraženie. Keďže ceny palív...

Benzín ani nafta tento týždeň lacnejšie nebudú

Výrobnú prevádzku postaví koncern Jaguar Land Rover, ktorý patrí indickej skupine Tata Motors. Produkovať bude automobily aj súčiastky.

Briti chcú továreň v ČR alebo Poľsku
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Portugalský tréner José Mourinho si vychutnáva titul s londýnskou Chelsea plnými dúškami a pred svojimi najväčšími rivalmi sa určite neplánuje...

Video: Mourinho komicky zostrelil Man United, Arsenal aj City

Používatelia domácich routerov by mali zvýšiť opatrnosť. Na internete sa totiž objavili infikované weby, ktoré zmenia IP adresy DNS serverov.

Tisíce routerov v ohrození!

Niekomu je sveta žiť! Andrea Dalzell (49) z Veľkej Británie má do dôchodku ďaleko, no pracovať sa neobťažuje.

Andrea nepracuje, no plastiky si robí!

Ak sa vám páčia uletené kreácie, ktoré prejdú každým terénom, novinka Peacemaker vás určite osloví.

Najluxusnejší tank na svete: Nehanbil by sa zaň ani Batman!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×