Tuning je biznis i diagnóza

VAŠA TÉMA    Mnohým vodičom sériové auto nestačí a pristupujú k jeho úpravám. Čo všetko možno na aute upraviť a čo vlastne tuning znamená?

Sériovo vyrábaná autá sú vždy kompromisom na mnohých úrovniach. Majiteľom sa na nich počas používania môže znepáčiť množstvo prvkov. Väčšina však zostane len pri ponosovaní sa, alebo auto časom jednoducho vymenia. Ak sa rozhodne motorista s automobilom niečo robiť, otvára sa pred ním veľké teritórium možností so spoločným názvom tuning. Slovo prevzaté z angličtiny pôvodne označovalo ladenie a v istom zmysle ním aj zostalo.

Úpravami možno zmeniť aj všedné auto na nepoznanie 7 fotografií v galérii Úpravami možno zmeniť aj všedné auto na nepoznanie

Popularitu prehĺbili filmy aj hry

Seriózny začiatku tuningového hnutia nemožno presne oddeliť od histórie automobilov. Technicky zruční jedinci sa snažili už na začiatku dvadsiateho storočia na svojich vozidlách čo-to vylepšovať. Dôvodom bola aj snaha o odlíšenie sa od ostatných, napríklad inou farbou karosérie a doplnkov, či výmenou pôvodných kolies.

Snaha o individualizáciu sa zvyšovala priamo úmerne s narastajúcim počtom vyrobených automobilov. Tunerov preto pribúdalo, začali sa združovať do klubov a stretávať sa. Veľký boom nastal na prelome tisícročí, k popularizácii úprav automobilov prispeli filmy ako Rýchlo a zbesilo či počítačové hry Need For Speed Underground.

Na Slovensku už v súčasnosti upravené autá nie sú tak na očiach ako pred niekoľkými rokmi, no vidieť ich stále pomerne často. Aj u nás existujú kluby ich fanúšikov a organizujú sa zrazy. Mnohí z ich účastníkov si zaslúžia prezývku pacienti a tuning je ich diagnóza. S prestavbami svojich áut totiž často nedokážu prestať. Jednoducho, vždy je čo vylepšovať.

K popularite tuningových áut pomohli aj filmy 7 fotografií v galérii K popularite tuningových áut pomohli aj filmy

Keďže záujemcov o šľachtenie automobilov je veľké množstvo a nie všetci majú šikovné ruky, vznikol na trhu priestor pre špecializovaných ladičov áut. V súčasnosti ide o stovky firiem s rôznou profesionálnou úrovňou, ktoré sa zaoberajú všemožnými oblasťami úprav a svoje služby ponúkajú majiteľom odlišných značiek automobilov. Ide teda aj o biznis, v ktorom sa často točia nemalé peniaze. Niektoré spoločnosti si za svoje výtvory účtujú státisíce eur.

Na aute možno upraviť prakticky čokoľvek, fantázii sa medze nekladú. Teoreticky nie je problém urobiť z trojvalcovej Fabie dvojmiestny roadster s prepĺňaným šesťvalcom. Otázkou je zmysel takejto prestavby najmä legislatívna stránka. V úpravách nemajú majitelia áut voľné ruky, väčšina z nich podlieha zákonom daným pravidlám.

Od fólií po viacfarebné lakovanie

Úpravy automobilov majú mnoho podôb a viaceré z nich si ani nezaslúžia označenie tuning. Ide o jednoduché a rozšírené prvky ako inštalácia tmavých fólii či kúpa poťahu na sedadlá. Takéto pomenovanie si nezaslúžia ani rôzne svetielka, nálepky či písmenká, ktoré sú často nakupované v akciovej ponuke blízkeho supermarketu.

Prestavbou sa dá mnohé vylepšiť, ale aj pokaziť 7 fotografií v galérii Prestavbou sa dá mnohé vylepšiť, ale aj pokaziť

Výmena kolies patrí medzi najčastejšie úpravy, ktoré už možno nazvať tuningom. Pri diskoch možno zmeniť značku, dizajn, rozmer... Cieľom je zlepšiť výzor automobilu alebo upraviť jeho jazdné vlastnosti. Mnohí považujú kolesá za kľúčový prvok. „Kola dělaj auto,“ hovoria v Česku a nemožno s nimi nesúhlasiť. Problematika kolies a ich obutia však má svoj legislatívny rámec. Tejto téme sme sa už venovali podrobnejšie v samostatnom článku.

Najvýraznejšie sa tuning podpísal na karosérii. Spojlermi, nárazníkmi či krídlami sa civilné auto dá premeniť na pretekársky vyzerajúci exemplár. Vrcholom je prelakovanie kasne jednou či viacerými farbami. Netreba zabúdať na legislatívu, všetky dielce by mali mať certifikát, zmenu farby zase treba zapísať do technického preukazu. Tuneri sa púšťajú aj do zmien na plechových častiach karosérie, tie však vo všeobecnosti povolené nie sú.

V tuningových veľmociach sa počas rokov vypracovali isté štýly úprav s charakteristickými prvkami. Nemci preferujú čisté línie, nízku svetlú výšku, kvalitný lak a interiér. V Japonsku letí opak – divočina s veľkými spojlermi, množstvom farieb či nálepiek v štýle drifterských špeciálov. Amerika si vzala čosi z oboch smerov a pridala k nim niekoľko vlastných nápadov.

Niekoľko krajín si vytvorilo typický štýl úprav 7 fotografií v galérii Niekoľko krajín si vytvorilo typický štýl úprav

Toto tvrdenie však vonkoncom neplatí celoplošne, prestavby exteriéru sú často najmä o individualite a odlíšení sa. Mnohí tuneri preto ignorujú akékoľvek štýly či nepísané smernice a automobil vytesávajú len podľa svojich predstáv.

Extra výkon alebo len nepríjemné hučanie?

Prístup mnohých fanúšikov k ladeniu motora sa dá označiť jednoducho: Podľa hluku spoznáš tunera. Populárne zmeny na výfukovom potrubí však často iba zvýšia hluk bez reálneho účinku, niektorým motorom môžu výkon dokonca znížiť. Veľké zázraky netreba čakať ani od samostatnej výmeny vzduchového filtra.

Populárnym spôsobom na dosiahnutie vyššieho výkonu je preprogramovanie riadiacej jednotky, tzv. čiptuning. Dá sa ním dosiahnuť reálny nárast výkonu, no rečiam o desiatkach percent navyše a súčasnom znížení spotreby netreba veriť. Keďže ide len o softvérovú úpravu, pozor si treba dať aj na podvodníkov, ktorí vezmú peniaze za nulovú prácu.

Pohonnú jednotku je lepšie nechať na profíkov 7 fotografií v galérii Pohonnú jednotku je lepšie nechať na profíkov

Pri väčšom šperkovaní pohonnej jednotky sa upravuje hlava valcov, palivový systém či kompletné vnútornosti motora vrátane piestov a ojníc. Vrcholom je prestavba atmosférického motora na prepĺňaný alebo transplantácia kompletnej pohonnej jednotky. Tá je však z legislatívneho hľadiska problematická rovnako ako inštalácia komponentov bez homologizácie či zmeny vykonané amatérmi bez potrebných osvedčení.

Najmä motor si často vyžaduje dlhodobé ladenie do želaného stavu, z čoho vlastne aj vzniklo anglické označenie tuning. Nemenej dôležité sú ďalšie komponenty pohonu ako spojka, prevodovka či diferenciál. Pri značnom zvýšení výkonu nemusia niektoré dielce vydržať, keďže sú dimenzované na menej náročné podmienky. Seriózne úpravy preto zahŕňajú aj inštaláciu odolnejšej spojky či inštaláciu samosvorného diferenciálu.

Úpravám podlieha aj podvozok a interiér

Na opačnej strane ako pohonný reťazec stoja brzdy, ktoré sú mnohými tunermi zanedbávané. Ich jedinou zmenou je často lakovanie pôvodných strmeňov či bubnov. Logickým krokom po zvýšení výkonu motora by však malo byť aj posilnenie bŕzd. K dispozícii sú výkonnejšie platničky, rôzne druhy kotúčov či kompletné sety vrátane brzdičov.

Špičkové autá majú často veľké kolesá i brzdy 7 fotografií v galérii Špičkové autá majú často veľké kolesá i brzdy

To isté možno povedať o podvozku. Pre lepšie jazdné vlastnosti je zvykom inštalácia nových pružín a tlmičov, seriózne prestavby sa dotýkajú aj rozpier zvyšujúcich tuhosť karosérie a geometrie náprav. Tzv. dedinskou alternatívou podvozkových úprav  je zrezanie pôvodných pružín pre dosiahnutie želaného zníženia, no tento spôsob je nielen nebezpečný, ale neprípustný aj z legislatívneho hľadiska. Pri brzdách a podvozku sú tiež dôležité certifikáty.

V oblasti interiéru majú majitelia viac-menej slobodu. Prakticky jedinou zákonnou podmienkou je zachovanie počtu sedadiel uvedeného v technickom preukaze, samozrejme aj s bezpečnostnými pásmi. Najčastejšími zmenami je lakovanie interiérových plastov, poťahy na volant či sedadlá alebo aj ich prečalúnenie. Frekventovanou formou zušľachtenia interiéru je tiež výmena volantu, radiacej páky či pedálov.

Nezanedbateľnou súčasťou interiéru je elektronika. Keď sériové autorádio nestačí, prichádzajú k slovu lepšie systémy s lepším výkonom a viacerými reproduktormi vrátane veľkých basových meničov. Multimediálnu stránku zastupujú najmä DVD prehrávače s displejmi, vyššou formou sú vstavané počítače, tablety či herné konzoly.

Profesionáli ponúkajú aj špičkové čalúnenia interiéru 7 fotografií v galérii Profesionáli ponúkajú aj špičkové čalúnenia interiéru

Tuning zahŕňa viacero rôznych oblastí

Ako sme už naznačili, úpravy áut majú mnoho podôb. Možno ich vykonávať legálne i nelegálne, amatérsky či profesionálne, s pozitívnym alebo negatívnym účinkom. Rôznorodé sú aj dôvody, pre ktoré sa majitelia pre zušľachťovanie svojich vozidiel rozhodnú.

Keďže tematicky spadá pod pojem tuning množstvo rôznych oblastí, do jedného materiálu by ich v dostatočnej hĺbke nebolo možné vpratať. Túto rozsiahlu a komplexnú tému si preto postupne rozoberieme v niekoľkých samostatných častiach.


Najnovšie články
Miliónové pokuty pre automobilky v Indii

Poznáme sumy, ktoré zaplatíte v budúcom roku za využívanie diaľnic. Okrem doterajšej formy spoplatnenia sa majú v praxi objaviť aj elektronické známky.

Ceny diaľničných nálepiek na rok 2015

Dvaja predstavitelia spoločného čínsko-nemeckého podniku sú podozriví z korupcie. Podrobnosti nie sú známe.

Čína vyšetruje manažérov FAW-Volkswagen

V súvislosti s blížiacimi sa sviatkami polícia udelila výnimku nákladným vozidlám, ktoré prichádzajú domov zo zahraničia.

Nákladiaky môžu jazdiť cez sviatky

Úrady upozorňujú motoristov na prípady, keď vodiči nemohli pre rušenie signálu diaľkových ovládačov zamknúť autá a garáže. Nie vždy však...

Kedy môže zlyhať diaľkové zamykanie?

Aj keď Slovensku tento typ podnikania zatiaľ komplikuje zákon, taxikári cítia hrozbu v podobe komfortných a ochotných alternatívnych...

Kto vytvára paniku medzi taxikármi?

Vysoká úroveň ťažby a exportu ropy naďalej ovplyvňuje jej ceny, nateraz sa podľa analytikov zlacňovanie zastavilo. Postupne by sa mali...

Možný tlak na zlacnenie nafty
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Video s katolíckym kňazom Mariánom Kuffom o homosexualite spôsobilo vlnu pobúrenia. Tá hystéria vyvoláva rozpaky.

Komentár: Test pokrokovosti

Dôvod vzplanutia je zatiaľ neznámy. Výrobca chybný produkt vymení a zákazníka odškodní.

OnePlus One vybuchol vo vrecku

Čo to malo byť? Rakúski dedinčania nakrúcali oblaky v timelapse videu, keď v tom im nad hlavami preletelo čierne čudo.

Konečne dôkaz, že UFO existuje?!

V službách Pabla Escobara zabil John Jairo Velásquez (52), prezývaný Pepek 250 ľudí, ku ktorých vraždám sa priznal. Ďalších 3000 popráv "iba"...

Ako skončil najobávanejší nájomný vrah kokaínového kráľa?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×