Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Tuning je biznis i diagnóza

VAŠA TÉMA    Mnohým vodičom sériové auto nestačí a pristupujú k jeho úpravám. Čo všetko možno na aute upraviť a čo vlastne tuning znamená?

Sériovo vyrábaná autá sú vždy kompromisom na mnohých úrovniach. Majiteľom sa na nich počas používania môže znepáčiť množstvo prvkov. Väčšina však zostane len pri ponosovaní sa, alebo auto časom jednoducho vymenia. Ak sa rozhodne motorista s automobilom niečo robiť, otvára sa pred ním veľké teritórium možností so spoločným názvom tuning. Slovo prevzaté z angličtiny pôvodne označovalo ladenie a v istom zmysle ním aj zostalo.

Úpravami možno zmeniť aj všedné auto na nepoznanie 7 fotografií v galérii Úpravami možno zmeniť aj všedné auto na nepoznanie

Popularitu prehĺbili filmy aj hry

Seriózny začiatku tuningového hnutia nemožno presne oddeliť od histórie automobilov. Technicky zruční jedinci sa snažili už na začiatku dvadsiateho storočia na svojich vozidlách čo-to vylepšovať. Dôvodom bola aj snaha o odlíšenie sa od ostatných, napríklad inou farbou karosérie a doplnkov, či výmenou pôvodných kolies.

Snaha o individualizáciu sa zvyšovala priamo úmerne s narastajúcim počtom vyrobených automobilov. Tunerov preto pribúdalo, začali sa združovať do klubov a stretávať sa. Veľký boom nastal na prelome tisícročí, k popularizácii úprav automobilov prispeli filmy ako Rýchlo a zbesilo či počítačové hry Need For Speed Underground.

Na Slovensku už v súčasnosti upravené autá nie sú tak na očiach ako pred niekoľkými rokmi, no vidieť ich stále pomerne často. Aj u nás existujú kluby ich fanúšikov a organizujú sa zrazy. Mnohí z ich účastníkov si zaslúžia prezývku pacienti a tuning je ich diagnóza. S prestavbami svojich áut totiž často nedokážu prestať. Jednoducho, vždy je čo vylepšovať.

K popularite tuningových áut pomohli aj filmy 7 fotografií v galérii K popularite tuningových áut pomohli aj filmy

Keďže záujemcov o šľachtenie automobilov je veľké množstvo a nie všetci majú šikovné ruky, vznikol na trhu priestor pre špecializovaných ladičov áut. V súčasnosti ide o stovky firiem s rôznou profesionálnou úrovňou, ktoré sa zaoberajú všemožnými oblasťami úprav a svoje služby ponúkajú majiteľom odlišných značiek automobilov. Ide teda aj o biznis, v ktorom sa často točia nemalé peniaze. Niektoré spoločnosti si za svoje výtvory účtujú státisíce eur.

Na aute možno upraviť prakticky čokoľvek, fantázii sa medze nekladú. Teoreticky nie je problém urobiť z trojvalcovej Fabie dvojmiestny roadster s prepĺňaným šesťvalcom. Otázkou je zmysel takejto prestavby najmä legislatívna stránka. V úpravách nemajú majitelia áut voľné ruky, väčšina z nich podlieha zákonom daným pravidlám.

Od fólií po viacfarebné lakovanie

Úpravy automobilov majú mnoho podôb a viaceré z nich si ani nezaslúžia označenie tuning. Ide o jednoduché a rozšírené prvky ako inštalácia tmavých fólii či kúpa poťahu na sedadlá. Takéto pomenovanie si nezaslúžia ani rôzne svetielka, nálepky či písmenká, ktoré sú často nakupované v akciovej ponuke blízkeho supermarketu.

Prestavbou sa dá mnohé vylepšiť, ale aj pokaziť 7 fotografií v galérii Prestavbou sa dá mnohé vylepšiť, ale aj pokaziť

Výmena kolies patrí medzi najčastejšie úpravy, ktoré už možno nazvať tuningom. Pri diskoch možno zmeniť značku, dizajn, rozmer... Cieľom je zlepšiť výzor automobilu alebo upraviť jeho jazdné vlastnosti. Mnohí považujú kolesá za kľúčový prvok. „Kola dělaj auto,“ hovoria v Česku a nemožno s nimi nesúhlasiť. Problematika kolies a ich obutia však má svoj legislatívny rámec. Tejto téme sme sa už venovali podrobnejšie v samostatnom článku.

Najvýraznejšie sa tuning podpísal na karosérii. Spojlermi, nárazníkmi či krídlami sa civilné auto dá premeniť na pretekársky vyzerajúci exemplár. Vrcholom je prelakovanie kasne jednou či viacerými farbami. Netreba zabúdať na legislatívu, všetky dielce by mali mať certifikát, zmenu farby zase treba zapísať do technického preukazu. Tuneri sa púšťajú aj do zmien na plechových častiach karosérie, tie však vo všeobecnosti povolené nie sú.

V tuningových veľmociach sa počas rokov vypracovali isté štýly úprav s charakteristickými prvkami. Nemci preferujú čisté línie, nízku svetlú výšku, kvalitný lak a interiér. V Japonsku letí opak – divočina s veľkými spojlermi, množstvom farieb či nálepiek v štýle drifterských špeciálov. Amerika si vzala čosi z oboch smerov a pridala k nim niekoľko vlastných nápadov.

Niekoľko krajín si vytvorilo typický štýl úprav 7 fotografií v galérii Niekoľko krajín si vytvorilo typický štýl úprav

Toto tvrdenie však vonkoncom neplatí celoplošne, prestavby exteriéru sú často najmä o individualite a odlíšení sa. Mnohí tuneri preto ignorujú akékoľvek štýly či nepísané smernice a automobil vytesávajú len podľa svojich predstáv.

Extra výkon alebo len nepríjemné hučanie?

Prístup mnohých fanúšikov k ladeniu motora sa dá označiť jednoducho: Podľa hluku spoznáš tunera. Populárne zmeny na výfukovom potrubí však často iba zvýšia hluk bez reálneho účinku, niektorým motorom môžu výkon dokonca znížiť. Veľké zázraky netreba čakať ani od samostatnej výmeny vzduchového filtra.

Populárnym spôsobom na dosiahnutie vyššieho výkonu je preprogramovanie riadiacej jednotky, tzv. čiptuning. Dá sa ním dosiahnuť reálny nárast výkonu, no rečiam o desiatkach percent navyše a súčasnom znížení spotreby netreba veriť. Keďže ide len o softvérovú úpravu, pozor si treba dať aj na podvodníkov, ktorí vezmú peniaze za nulovú prácu.

Pohonnú jednotku je lepšie nechať na profíkov 7 fotografií v galérii Pohonnú jednotku je lepšie nechať na profíkov

Pri väčšom šperkovaní pohonnej jednotky sa upravuje hlava valcov, palivový systém či kompletné vnútornosti motora vrátane piestov a ojníc. Vrcholom je prestavba atmosférického motora na prepĺňaný alebo transplantácia kompletnej pohonnej jednotky. Tá je však z legislatívneho hľadiska problematická rovnako ako inštalácia komponentov bez homologizácie či zmeny vykonané amatérmi bez potrebných osvedčení.

Najmä motor si často vyžaduje dlhodobé ladenie do želaného stavu, z čoho vlastne aj vzniklo anglické označenie tuning. Nemenej dôležité sú ďalšie komponenty pohonu ako spojka, prevodovka či diferenciál. Pri značnom zvýšení výkonu nemusia niektoré dielce vydržať, keďže sú dimenzované na menej náročné podmienky. Seriózne úpravy preto zahŕňajú aj inštaláciu odolnejšej spojky či inštaláciu samosvorného diferenciálu.

Úpravám podlieha aj podvozok a interiér

Na opačnej strane ako pohonný reťazec stoja brzdy, ktoré sú mnohými tunermi zanedbávané. Ich jedinou zmenou je často lakovanie pôvodných strmeňov či bubnov. Logickým krokom po zvýšení výkonu motora by však malo byť aj posilnenie bŕzd. K dispozícii sú výkonnejšie platničky, rôzne druhy kotúčov či kompletné sety vrátane brzdičov.

Špičkové autá majú často veľké kolesá i brzdy 7 fotografií v galérii Špičkové autá majú často veľké kolesá i brzdy

To isté možno povedať o podvozku. Pre lepšie jazdné vlastnosti je zvykom inštalácia nových pružín a tlmičov, seriózne prestavby sa dotýkajú aj rozpier zvyšujúcich tuhosť karosérie a geometrie náprav. Tzv. dedinskou alternatívou podvozkových úprav  je zrezanie pôvodných pružín pre dosiahnutie želaného zníženia, no tento spôsob je nielen nebezpečný, ale neprípustný aj z legislatívneho hľadiska. Pri brzdách a podvozku sú tiež dôležité certifikáty.

V oblasti interiéru majú majitelia viac-menej slobodu. Prakticky jedinou zákonnou podmienkou je zachovanie počtu sedadiel uvedeného v technickom preukaze, samozrejme aj s bezpečnostnými pásmi. Najčastejšími zmenami je lakovanie interiérových plastov, poťahy na volant či sedadlá alebo aj ich prečalúnenie. Frekventovanou formou zušľachtenia interiéru je tiež výmena volantu, radiacej páky či pedálov.

Nezanedbateľnou súčasťou interiéru je elektronika. Keď sériové autorádio nestačí, prichádzajú k slovu lepšie systémy s lepším výkonom a viacerými reproduktormi vrátane veľkých basových meničov. Multimediálnu stránku zastupujú najmä DVD prehrávače s displejmi, vyššou formou sú vstavané počítače, tablety či herné konzoly.

Profesionáli ponúkajú aj špičkové čalúnenia interiéru 7 fotografií v galérii Profesionáli ponúkajú aj špičkové čalúnenia interiéru

Tuning zahŕňa viacero rôznych oblastí

Ako sme už naznačili, úpravy áut majú mnoho podôb. Možno ich vykonávať legálne i nelegálne, amatérsky či profesionálne, s pozitívnym alebo negatívnym účinkom. Rôznorodé sú aj dôvody, pre ktoré sa majitelia pre zušľachťovanie svojich vozidiel rozhodnú.

Keďže tematicky spadá pod pojem tuning množstvo rôznych oblastí, do jedného materiálu by ich v dostatočnej hĺbke nebolo možné vpratať. Túto rozsiahlu a komplexnú tému si preto postupne rozoberieme v niekoľkých samostatných častiach.


Najnovšie články
Honda pripustila prešľapy s airbagmi

Takmer desať miliárd eur zaplatí nemecký výrobca prevodoviek za americkú spoločnosť dodávajúci kamerové či radarové systémy.

ZF kúpi firmu TRW Automotive

Kórejská jednotka práve spustila slovenský predaj novej generácie konkurenta pre Škodu Fabia a ďalšie autá zo segmentu B.

Nový Hyundai i20 u nás od 9 990 eur

Zvolávacia akcia pre chybné airbagy Takata sa doteraz zameriavala len na určité regióny. Úrady teraz žiadajú rozšírenie zvolávačky na celé územie USA.

USA rozšíria zvolávačku airbagov

Spotreba motorového benzínu by si mala zachovať podľa ministerstva hospodárstva mierne klesajúci trend s medziročným koeficientom - 0,5 %.

Spotreba benzínu u nás má klesať

Ministerstvo vnútra zvažuje možnosť zavedenia núdzového jazdného pruhu, ktorý funguje v Rakúsku či Nemecku. Rakúsko však už zaznamenalo...

Ministerstvo zvažuje, že zavedie núdzový pruh

Za 10 mesiacov v Európskej únii predalo 10,6 milióna áut. To je medziročne viac o 6,1%, no toto číslo stále zaostáva za údajmi spred roku 2008.

Predaj áut v Európe vzrástol o 6,2 %
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Fenomenálny argentínsky futbalista Lionel Messi rozpútal tento týždeň vo svete veľký rozruch. Svojim vyhlásením dal do pohybu vlnu špekulácii...

Carlo Ancelotti sa vyjadril k možnosti Lionela Messiho

Kedysi stáli rožky 30 halierov, kilowatt elektriny o niečo viac a počítače 20 000 Kčs. Pamätáte si?

Kosák, kladivo a PMD 85

Rodinná tragédia sa tento týždeň odohrala v Brtnici na Jihlavsku. V bývalej družstevnej bytovke tam zomreli manželia Jiří a Jana K. (†62 a †64).

Zomrela mu manželka, osud zastihol aj jeho

Ako keby sme ich nepoznali. Problémy so zákonom majú aj v reáli, no toto sa fakt podarilo.

Takto by vyzerali celebrity ako gangstri z 20. rokov!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×