Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Únava je rovnako nebezpečná ako alkohol

Alkohol za volantom je nebezpečný, to si uvedomuje každý. Na vodiča však zo zálohy číha zákerný nepriateľ – únava.
3 14 príspevkov 08.08.2012 / Soňa Zverková

Alkohol za volant nepatrí, to vieme všetci. Na vodiča však číha tichý zabijak, ktorý útočí nenápadne a zo zálohy. V porovnaní s alkoholom je nebezpečnejší, pretože ho nemožno dokázať meraním a nedá sa poraziť ani silou vôle. Je to únava.

Hoci štatistiky nehodovosti neuvádzajú únavu ako príčinu nehôd, v nejednom prípade sa pod kolíziu podpísal mikrospánok či pomalá reakcia. Zistenia dopravných psychológov sú alarmujúce. Vodič po 17 hodinách bez spánku reaguje ako pri hladine asi 0,5 promile alkoholu a pri 24-hodinovom výpadku spánku reakcie vodiča zodpovedajú asi jednému promile.

Zabudnite na „osvedčené” recepty

Najčastejšou príčinou únavy je nedostatok spánku počas viacerých dní alebo týždňov, nedodržiavanie prirodzeného denného rytmu alebo choroba. Vodiči z rôznych dôvodov únavu podceňujú alebo jednoducho ignorujú a pokračujú v jazde, napríklad preto, že sa chcú čo najskôr dostať do cieľa alebo chcú za každú cenu dodržať termíny.

Časté a neovládateľné zívanie je neklamným príznakom únavy. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V., Bonn 3 fotografií v galérii Časté a neovládateľné zívanie je neklamným príznakom únavy. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V., Bonn

Spoliehajú sa pritom na „osvedčené” recepty, ako je káva, energetický nápoj, otváranie okien, zvýšenie hlasitosti hudby alebo púšťanie rytmických skladieb. Tieto opatrenia síce môžu krátkodobo pomôcť, podľa zistení dopravných psychológov sú však dlhodobo neúčinné. V skutočnosti existujú len tri skutočne účinné opatrenia: prestávka s intenzívnym pohybom, krátky spánok a výmena vodiča.

Psychológovia upozorňujú, že mikrospánok je až posledným štádiom, keď telo preťaženie nezvládne a jednoducho vypne. Človek nie je schopný rozpoznať moment, keď zaspí. Príchod mikrospánku však oznamujú rozpoznateľné varovné príznaky. Najdôležitejšie pre každého vodiča je nielen spoznať reakcie vlastného tela, ale včas si hroziace nebezpečenstvo uvedomiť.

Medzi najčastejšie príznaky únavy a hroziaceho mikrospánku patria:

  • časté zívanie,
  • ťažké viečka,
  • ťažkosti zaostriť zrak,
  • časté klipkanie očami,
  • zvýšená citlivosť na svetlo,
  • pálenie a časté pretieranie očí,
  • meravý pohľad,
  • problémy s koncentráciou (neschopnosť zachytiť myšlienky)
  • vodič si nepamätá, ako prešiel posledné kilometre,
  • spomalené reakcie,
  • zmeny nálady (nervozita, podráždenosť)
  • tendencia jazdiť v blízkosti deliacej čiary,
  • problémy udržať stály smer a rýchlosť,
  • častá zmena polohy,
  • pocit, akoby vodič musel pri každom pohybe prekonávať odpor vody.

Káva môže vodičovi pomôcť, jej vplyv sa však preceňuje. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V., Bonn 3 fotografií v galérii Káva môže vodičovi pomôcť, jej vplyv sa však preceňuje. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V., Bonn

Krátky spánok je lepší než kofeín

V okamihu, keď sa vyskytnú niektoré z týchto príznakov alebo ich kombinácia, by mal vodič zastaviť a urobiť si prestávku. Najúčinnejším receptom, najmä pri dlhých jazdách, je pár minút intenzívnejšieho pohybu, napríklad zopár drepov či krátky beh.

Ďalším osvedčeným receptom je krátky spánok, ktorý by mal trvať 10 až 20 minút. Hoci sa to nezdá, proces zotavenia začína okamžite a dodá telu viac energie a výdrže než akákoľvek dávka kofeínu. Dajte si kávu pred krátkym spánkom, nakoľko vplyv kofeínu sa prejaví zhruba po pol hodine, čiže práve v momente, keď sa znova vydáte na cestu.

Akonáhle vodič zaspí, je zle. Oveľa lepšie je únavu včas rozpoznať a mikrospánku zabrániť. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V., Bonn 3 fotografií v galérii Akonáhle vodič zaspí, je zle. Oveľa lepšie je únavu včas rozpoznať a mikrospánku zabrániť. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V., Bonn

Môže sa stať, že nezaspíte. Nevadí. Niekedy stačí zatvoriť oči a relaxovať. Zoberte do prstov zväzok kľúčov a spustite ich medzi nohy. Uvoľnite sa, nechajte myšlienky voľne plynúť, nesnažte sa ich kontrolovať. Akonáhle sa telo úplne uvoľní, kľúče vám z ruky vypadnú a ich zvuk vás preberie. Hoci sa to nezdá, tento kratučký relax vás osvieži.

Únava je nebezpečná predovšetkým preto, že mnoho vodičov ju podceňuje a ignoruje. Hoci automobilky si hrozbu uvedomujú a do áut montujú rôzne asistenčné systémy, napríklad varovanie pri prechode deliacou čiarou či senzory pohybu očí, základom je a vždy bude vodič. Bezpečnosť a zodpovednosť sa začína v hlave každého motoristu, elektronika je iba pomocník. Nepodceňujte signály svojho tela, nech sa váš život neskončí na strome alebo v priekope.

BANNER300


Najnovšie články
Ceny pohonných hmôt by mali stagnovať

Stačí trošku nepozornosti, pohotová kamera a hneď je človek hviezdou internetu, či už chce, alebo nechce. Presne tak, ako vodiči v nasledujúcich príbehoch.

Babráci za volantom sa opäť nevmestili do kože

Nezávislý grafik vytvoril dve vizualizácie terénne štylizovaného kombi, ktoré má mať premiéru na parížskom autosalóne.

Ako môže vyzerať Mercedes E All-Terrain

Vedenie FCA uviedlo, že ide o modely strednej triedy Chrysler 200, dodávky Ram, Jeep Renegade a Cherokee, vyrobené v rokoch 2014 a 2015.

Fiat Chrysler zvolá do servisov 410-tisíc áut

Bentayga dostane športovejší bodykit, disky s priemerom 23 palcov či ladený výfukový systém. Zvýšenie výkonu sa zatiaľ nekoná.

Startech si brúsi zuby na SUV Bentley

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na nedeľu 24. júla 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Veľké americké kupé pôsobia nielen svalnatým, ale i robustným a bezpečným dojmom. Bariérové testy však odhalili ich vážne slabiny pri ochrane posádky.

Prekvapenie z crashtestu legendárnych kupé
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×