Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Únava je rovnako nebezpečná ako alkohol

Alkohol za volantom je nebezpečný, to si uvedomuje každý. Na vodiča však zo zálohy číha zákerný nepriateľ – únava.

Alkohol za volant nepatrí, to vieme všetci. Na vodiča však číha tichý zabijak, ktorý útočí nenápadne a zo zálohy. V porovnaní s alkoholom je nebezpečnejší, pretože ho nemožno dokázať meraním a nedá sa poraziť ani silou vôle. Je to únava.

Hoci štatistiky nehodovosti neuvádzajú únavu ako príčinu nehôd, v nejednom prípade sa pod kolíziu podpísal mikrospánok či pomalá reakcia. Zistenia dopravných psychológov sú alarmujúce. Vodič po 17 hodinách bez spánku reaguje ako pri hladine asi 0,5 promile alkoholu a pri 24-hodinovom výpadku spánku reakcie vodiča zodpovedajú asi jednému promile.

Zabudnite na „osvedčené” recepty

Najčastejšou príčinou únavy je nedostatok spánku počas viacerých dní alebo týždňov, nedodržiavanie prirodzeného denného rytmu alebo choroba. Vodiči z rôznych dôvodov únavu podceňujú alebo jednoducho ignorujú a pokračujú v jazde, napríklad preto, že sa chcú čo najskôr dostať do cieľa alebo chcú za každú cenu dodržať termíny.

Časté a neovládateľné zívanie je neklamným príznakom únavy. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V., Bonn 3 fotografie v galérii Časté a neovládateľné zívanie je neklamným príznakom únavy. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V., Bonn

Spoliehajú sa pritom na „osvedčené” recepty, ako je káva, energetický nápoj, otváranie okien, zvýšenie hlasitosti hudby alebo púšťanie rytmických skladieb. Tieto opatrenia síce môžu krátkodobo pomôcť, podľa zistení dopravných psychológov sú však dlhodobo neúčinné. V skutočnosti existujú len tri skutočne účinné opatrenia: prestávka s intenzívnym pohybom, krátky spánok a výmena vodiča.

Psychológovia upozorňujú, že mikrospánok je až posledným štádiom, keď telo preťaženie nezvládne a jednoducho vypne. Človek nie je schopný rozpoznať moment, keď zaspí. Príchod mikrospánku však oznamujú rozpoznateľné varovné príznaky. Najdôležitejšie pre každého vodiča je nielen spoznať reakcie vlastného tela, ale včas si hroziace nebezpečenstvo uvedomiť.

Medzi najčastejšie príznaky únavy a hroziaceho mikrospánku patria:

  • časté zívanie,
  • ťažké viečka,
  • ťažkosti zaostriť zrak,
  • časté klipkanie očami,
  • zvýšená citlivosť na svetlo,
  • pálenie a časté pretieranie očí,
  • meravý pohľad,
  • problémy s koncentráciou (neschopnosť zachytiť myšlienky)
  • vodič si nepamätá, ako prešiel posledné kilometre,
  • spomalené reakcie,
  • zmeny nálady (nervozita, podráždenosť)
  • tendencia jazdiť v blízkosti deliacej čiary,
  • problémy udržať stály smer a rýchlosť,
  • častá zmena polohy,
  • pocit, akoby vodič musel pri každom pohybe prekonávať odpor vody.

Káva môže vodičovi pomôcť, jej vplyv sa však preceňuje. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V., Bonn 3 fotografie v galérii Káva môže vodičovi pomôcť, jej vplyv sa však preceňuje. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V., Bonn

Krátky spánok je lepší než kofeín

V okamihu, keď sa vyskytnú niektoré z týchto príznakov alebo ich kombinácia, by mal vodič zastaviť a urobiť si prestávku. Najúčinnejším receptom, najmä pri dlhých jazdách, je pár minút intenzívnejšieho pohybu, napríklad zopár drepov či krátky beh.

Ďalším osvedčeným receptom je krátky spánok, ktorý by mal trvať 10 až 20 minút. Hoci sa to nezdá, proces zotavenia začína okamžite a dodá telu viac energie a výdrže než akákoľvek dávka kofeínu. Dajte si kávu pred krátkym spánkom, nakoľko vplyv kofeínu sa prejaví zhruba po pol hodine, čiže práve v momente, keď sa znova vydáte na cestu.

Akonáhle vodič zaspí, je zle. Oveľa lepšie je únavu včas rozpoznať a mikrospánku zabrániť. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V., Bonn 3 fotografie v galérii Akonáhle vodič zaspí, je zle. Oveľa lepšie je únavu včas rozpoznať a mikrospánku zabrániť. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V., Bonn

Môže sa stať, že nezaspíte. Nevadí. Niekedy stačí zatvoriť oči a relaxovať. Zoberte do prstov zväzok kľúčov a spustite ich medzi nohy. Uvoľnite sa, nechajte myšlienky voľne plynúť, nesnažte sa ich kontrolovať. Akonáhle sa telo úplne uvoľní, kľúče vám z ruky vypadnú a ich zvuk vás preberie. Hoci sa to nezdá, tento kratučký relax vás osvieži.

Únava je nebezpečná predovšetkým preto, že mnoho vodičov ju podceňuje a ignoruje. Hoci automobilky si hrozbu uvedomujú a do áut montujú rôzne asistenčné systémy, napríklad varovanie pri prechode deliacou čiarou či senzory pohybu očí, základom je a vždy bude vodič. Bezpečnosť a zodpovednosť sa začína v hlave každého motoristu, elektronika je iba pomocník. Nepodceňujte signály svojho tela, nech sa váš život neskončí na strome alebo v priekope.


Najnovšie články
Škoda obnoví výrobu áut v Rusku

Japonský hatchback bude na našom trhu štandardne stáť od 14 950 eur. Od uvedenia je však k dispozícii za akciové ceny, ktoré sú nižšie o tisícku.

Nissan Pulsar odhalil svoju cenu

Bratislavskí policajti budú zajtra dopoludnia kontrolovať spôsob jazdy na diaľnici D1.

Policajné kontroly na D1

Po vlaňajšom prepade na najnižšiu úroveň za dve desaťročia predajné čísla vytrvalo stúpajú. Za prvých osem mesiacov sa zvýšil o 5,8 %.

Predaj áut v Európe ožil

Počas októbra otvorí automobilka štyri predajne, do konca roka ich chce mať v siedmich mestách. Na rok 2016 ohlasuje päť modelov.

Lincoln dodal do Číny prvé autá

Motocyklista patrí medzi najzraniteľnejších účastníkov premávky, nanešťastie mnohí zbytočne riskujú. Bez viny nie sú ale ani vodiči...

Nehody s motorkou bývajú smrteľné

Úrad sa zameria na vynakladanie verejných prostriedkov určených na výstavbu, rekonštrukcie, opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest.

NKÚ preverí výstavbu diaľnic
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Dnes má Margot Wölk 96 rokov. Takéhoto požehnaného veku sa ale vôbec nemusela dožiť. Počas rozpínania nacizmu a 2. svetovej vojny totiž pracovala ako...

Ochutnávačka Hitlera prežila peklo. Každé sústo mohlo byť jej posledné

Prvý dojem prekričí všetky ostatné novinky: iPhone 6 je obrovský! A platí to aj keď hovoríme o menšom modeli.

iPhone 6 a 6 Plus: Prvé testy!

Každé jedlo mohlo byť jej posledné. Margot Wölk bola ako 25-ročné dievča spolu s ďalšími pätnástimi rovesníčkami ochutnávačkou dobrôt pripravených...

Otvorená spoveď Hitlerovej ochutnávačky

Čakanie je otravné, na semaforoch obzvlášť. A je jedno, či ste chodec alebo vodič. Nebaví to nikoho z nás. Stačil však jeden dobrý nápad, a všetko je...

Už žiadny nudný semafor: Ako čakať na zelenú s úsmevom?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×