Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Tri pruhy na diaľnici: Nie je predchádzanie ako predchádzanie

Mnohí slovenskí vodiči nemajú veľa skúseností s trojprúdovými cestami, najmä diaľnicami. Vznikajú z toho nedorozumenia a neraz aj dopravné nehody. Ako je to teda s predchádzaním?

Tri pruhy medzi Bratislavou a Trnavou, auto len kde-tu. Tento pohľad sa síce nenaskytne veľmi často, ale sú obdobia, keď je diaľnica takmer prázdna.

Predstavte si, že idete rýchlosťou 110 km/h v pravom jazdnom pruhu, ako sa sluší a patrí podľa predpisov. Zrazu dobiehate „šprintéra”, ktorý si to šinie 90-tkou v strednom jazdnom pruhu. Zostať vpravo alebo to risknúť cez dva pruhy a predbehnúť vľavo? Pozor, zákon ani zďaleka nie je tak jednoznačný, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Diera v zákone

Z hľadiska predchádzania na troj- a viacprúdovej diaľnici má zákon o premávke závažnú medzeru, ktorú policajti zväčša nevyužívajú. Aspoň zatiaľ.

V prvom rade je tu paragraf o predchádzaní, ktorý jednoznačne a striktne uvádza, že predchádza sa vľavo. Predchádzať vpravo možno iba vozidlo odbočujúce vľavo, ak nie je pochybnosť o smere jeho jazdy. To, z pochopiteľných dôvodov na diaľnici neplatí. Zákon povoľuje predchádzanie vpravo aj vozidlám v priraďovacom alebo odbočovacom pruhu.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Mimo obce na viacprúdovej ceste môžu vodiči jazdiť iba v pravom pruhu, čiže pomalé vozidlo v strednom pruhu jednoznačne porušuje predpisy. Jedinou výnimkou je súbežná jazda, pri ktorej sa môžu tvoriť rady vozidiel vo viacerých pruhoch. Častým javom sú najmä kritické hodiny, keď je pravý pruh zaplnený nákladiakmi a väčšina osobných vozidiel ide v strednom pruhu. To je v poriadku.

Problém nastáva na prázdnej diaľnici v situácii, ktorú sme načrtli na začiatku článku. V takom prípade nemožno hovoriť o súbežnej jazde. A tu narážame na dieru v zákone. Za predchádzanie sa nepovažuje, ak vozidlá v jednom pruhu idú rýchlejšie než autá v inom pruhu, ale iba v obci. Nikde sa neuvádza, že by rovnaké pravidlo platilo aj mimo obce.

Ak by sme to brali do dôsledkov, tak absencia príslušného ustanovenia znamená, že mimo obce sa to za predchádzanie môže považovať. Tento nedostatok je podľa nás závažný, nakoľko ponecháva voľný priestor pre rôzne intepretácie, s ktorými by si mohli zodpovedne poradiť iba právnici.

Pozor v Rakúsku

Rakúsko sa so situáciou vysporiadalo lepšie. Ak je vozidlo v pravom pruhu rýchlejšie než vozidlo v strednom, rakúski policajti to striktne považujú za predchádzanie vpravo. Keďže v tejto modelovej situácii obaja vodiči porušili predpisy, hrozí obidvom pokuta 726 eur.

Ako nám povedal zástupca rakúskeho autoklubu ÖAMTC Martin Hoffer, jediná povolená výnimka nastáva v prípade súbežnej jazdy, „ak sa náhodou pravý pruh pohybuje rýchlejšie než stredný alebo ľavý”. Hoffer upozorňuje, že rýchlejšie idúci vodič sa musí preradiť aj cez dva jazdné pruhy tak, aby pomalšie vozidlo vždy predišiel vľavo.

Ako predchádzať?

Podobne by malo vyzerať aj u nás, i keď z hľadiska bezpečnosti to nie je práve ideálne riešenie. Možno aj preto slovenskí policajti túto situáciu neriešia ako predchádzanie vpravo a skôr sa zamerajú na pomalého vodiča v strednom pruhu. Tomu za bezdôvodnú jazdu v inom než pravom pruhu hrozí bloková pokuta 60 eur.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Vzhľadom na medzeru v zákone nie je možné jednoznačne poradiť. Ak sa na to pozeráme z hľadiska bezpečnosti, určite je najlepšie zostať v pravom pruhu a plynulo pokračovať v jazde. Podľa zákona by sa malo jazdiť ako v susednom Rakúsku. Jediné, čo môžeme poradiť vodičom, je postupne sa preradiť cez všetky pruhy a predísť pomalé vozidlo zľava. Akonáhle zbadáte, že dobiehate pomalé auto v strednom pruhu, je najlepšie sa preradiť do stredného pruhu a keď pomalé vozidlo dobehnete, predíďte ho vľavo a postupne sa vráťte späť.

Neznalosť zákona neospravedlňuje

Najideálnejším riešením však podľa nás je disciplína každého vodiča. V tomto prípade neznalosť zákona neospravedlňuje. Pokiaľ vodič nevie, ako sa má správať na troj- a viacprúdovej diaľnici, odporúčame prečítať si zákon.

Všetci by si mali uvedomiť, že jeden pomalý expert v strednom pruhu dokáže skomplikovať situáciu všetkým ostatným, ktorí jazdia podľa predpisov. Na diaľnici nezávisle od toho, koľko má pruhov, sa jazdí v pravom pruhu. Ľavý slúži len na predchádzanie, čiže sa vodič musí vždy zaradiť späť do pravého hneď, ako mu to situácia umožní.

Okrem neznalých vodičov však celkovú situáciu v premávke komplikujú aj medzery v zákone. Spomínaná diera ani zďaleka nie je jediná, napríklad chýba v ňom definícia predchádzania. Vzhľadom na narastajúcu intenzitu premávky je podľa nás čoraz dôležitejšie, aby bol zákon čo najpresnejší. Dúfame, že legislatívci ministerstva vnútra si konečne zoberú k ruke odborníkov a čo najskôr zaplátajú zbytočné a nezmyselné diery.

Predpisy pre diaľnice

  • Mimo obce sa jazdí v pravom jazdnom pruhu, ostatné pruhy slúžia na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo odbočovanie.
  • Súbežná jazda = súvislé prúdy vozidiel, v ktorých vodič môže ísť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel idúcich pred ním.
  • Pri súbežnej jazde sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu.
  • Ak je pri súbežnej jazde v niektorom pruhu prekážka, vodič vo voľnom pruhu musí umožniť vozidlu v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie.
  • Pri zmene počtu jazdných pruhov, pričom nie je jasné, ktorý je priebežný, má prednosť vozidlo v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o „zipsovanie” upravené dopravnou značkou.
  • Vodič, ktorý sa preraďuje z ľavého do stredného pruhu musí dať prednosť vozidlu prechádzajúcemu z pravého do stredného pruhu.
  • Predchádza sa vľavo; vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. V pripájacom alebo odbočovacom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo v priebežnom pruhu.
  • Na diaľnici a rýchlostnej ceste je minimálna povolená rýchlosť 80 km/h a najvyššia 130 km/h, na diaľnici a rýchlostnej ceste v obci je to najmenej 65 km/h a najviac 90 km/h.
  • Bezpečná vzdialenosť je minimálne taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy; ak ide o vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3, vzdialenosť, ktorú prejde za tri sekundy.
  • Vlečenie vozidla je dovolené len na jeho odstránenie z diaľnice. Vozidlo sa smie vliecť len k najbližšiemu parkovisku alebo výjazdu, kde musí diaľnicu opustiť.
  • Vodič nesmie predchádzať, ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil iné vozidlo na diaľnici.

Najnovšie články
NDS zmonitoruje vplyv D3

Chybné airbagy spoločnosti Takata sa postarali o neustále narastajúci počet zvolávaných vozidiel. Keďže sa ich počet blíži k 20 miliónom,...

Takata v centre vyšetrovania

Koncern chce v spoločnosti štvrtinu. Cena transakcie by mala byť na úrovni 30 mil. eur, pričom dohoda by mohla byť podpísaná už budúci týždeň.

Daimler chce vstúpiť do MV Agusta

Ruské podniky, v ktorých má štát aspoň polovičný podiel, zrejme nebudú môcť dovážať zo zahraničia určité produkty. Zákaz by sa mal dotknúť...

Rusko chce úplne zakázať dovoz áut

Problémy s chybnými airbagmi japonskej spoločnosti Takata sa ťahajú už roky a vyžiadali si rozsiahle zvolávacie akcie. A servisy teraz...

Opäť chybné airbagy

Kupci v Európe preferujú tradičné motory a v záujme ekológie nie sú ochotní meniť svoje zvyky. To a mnoho iného zistil najnovší prieskum spoločnosti PwC.

Elektromobil? Nie, ďakujem

Ceny ropy padli na štvorročné minimum a koniec tohto vývoja je zatiaľ v nedohľadne. Výrazne klesli aj medzinárodné ceny palív, tešiť by sa...

Ropa padá, palivá pôjdu nadol
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Násilnosti "tiežfanúšikov", ktoré viedli na štadióne Pasienky k prerušeniu štvrtkového stretnutia Európskej ligy vo futbale ŠK Slovan Bratislava - AC...

Sparťan Lukáš Vácha: „Víťazstvo na ihrisku i v hľadisku“

Prelomenie ochrany Apple pred  jailbreakom trvalo v prípade nových verzií iOS trvalo rekordne krátky čas.

Prelomili najnovší systém iOS 8.1

Mal nervy ako zo železa. Nezutekal, nebál sa nikoho. Na svojom sedadle zostal na tribúne, aj keď bolo najhoršie.

Najväčší flegmatik medzi fanúšikmi

Vysokoškoláci na Strednej priemyselnej škole Jozefa Murgaša predstavili formuly, aké nie je možné vidieť bežne na pretekárskych okruhoch.

Milovníci rýchlych strojov si prišli na svoje!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×