Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Čínsky partner VW ukradol plány motora a prevodovky

Čínske firmy kopírujú dizajn západných produktov. V prípade spoločného podniku s VW však prešli o úroveň vyššie: ukradli prevodovku a jeden z najúspešnejších motorov.

To, že Čína si nedostatok skúseností kompenzuje požičiavaním si nápadov od renomovaných automobiliek, je známy fakt. V prípade Volkswagenu však čínsky kopírovací biznis postúpil na vyšší „level”. Podľa informácií denníka Handelsblatt totiž systematicky kradli technológie, ku ktorým sa dostali vďaka spoločnému podniku s First Automotive Worsk (FAW).

Kopírovať - vložiť

Len pred niekoľkými týždňami sa manažment VW v Číne dozvedel, že FAW nazerá cez rameno dodávateľovi prevodoviek. Potvrdilo sa tým podozrenie Nemcov, že čínsky partner chce okopírovať prevodovky a použiť ich vo svojom modeli s pracovným označením Besturn B50. Auto sa má podľa Handelsblattu vyvážať do Ruska, kde má konkurovať VW a Škode.

Ilustračná snímka. Zdroj: VW Ilustračná snímka. Zdroj: VW

Európske automobilky sa doteraz bezmocne prizerali, ako čínske firmy kopírovali ich dizajn. V prípade VW však „inšpirácia” nadobudla nový rozmer. Situácia je závažná aj preto, že nemecký koncern sa už koncom roka 2010 dozvedel o snahe nelegálne okopírovať jeden z najúspešnejších motorov EA 111, ktorý sa montuje do nemenej úspešných modelov Polo a Golf. Napodiv inžinieri FAW prejavili aj akú-takú kreativitu, keď o niekoľko milimetrov zväčšili odstup valcov.

Podľa expertov VW ich čínsky partner doteraz porušil najmenej štyri platné patenty. FAW tvrdí, že údajne ide o individuálnu chybu inžiniera, ktorý „niečo nepochopil” a bol za to „tvrdo kritizovaný”. To ale FAW nezabránilo postaviť továreň, ktorá práve v tomto období začína s výrobou okopírovaného motora. Spolu s prípadom prevodovky sa tak z partnera stáva bezohľadný rival, píše Handelsblatt.

Neľahká pozícia, nulové šance

Zahraničné automobilky nemajú v Číne ľahkú pozíciu. Ak chcú v najľudnatejšej krajine sveta svoje autá predávať, musia ich tam aj vyrábať. Vláda núti spoločnosti uzatvárať partnerstvá s domácimi výrobcami, v ktorých však väčšinové podiely majú práve čínske firmy.

Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác.  Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác. Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW

V prípade spoločného podniku VW a FAW vlastnia Nemci štyridsať percent, zvyšok je v rukách čínskeho partnera. Za FAW však stojí štát a na rozdiel od SAIC, ktorý je ďalším partnerom Volkswagenu v Číne, sa považuje za verného služobníka vlády.

VW neplánuje napadnúť krádež pred súdom. Vie, že nemá šancu. Práve týchpár kreatívnych milimetrov znamená, že motor nie je dokonalo identický. Navyše koncern nechce ohroziť svoju pozíciu v Číne, ktorá patrí medzi najväčšie automobilové trhy sveta.

Západné firmy vedia, že akonáhle prekročia prah Číny, budú sa ich partneri snažiť podviesť. S tým jednoducho musia počítať a urobiť všetko pre to, aby sa ich produkty nedali ľahko skopírovať. Navyše Číňania stále nemajú dostatok skúseností, aby vyrábali automobily porovnateľné so svetovou špičkou. Preto ani skopírovanie motora či prevodovky nemusia reálne znamenať úspech. Šance však určite zvýšia.


Najnovšie články
Najluxusnejšie Audi a výkonnejší Viper

Švédska automobilka ukázala balík R-Design určený pre nové SUV. Objednať sa bude dať od polovice októbra.

Volvo XC90 v športovejšom kabáte

Koncept hybridného off-roadu prekvapuje výkonom, ktorým sa môže merať aj s autami kategórie superšportov.

Peugeot Quartz prekvapuje výkonom

Holandské kupé má kompletne prepracovaný dizajn karosérie a silnejší osemvalec s kompresorom. Výrobca si zaň chce pýtať vyše štvrť milióna eur.

Vencer Sarthe je nový súper Ferrari

Rumunská automobilka uvádza dva nové modely. Terénnejšie prevedenie zosobňujú iba dizajnom, vyššia svetlá výška ani pohon 4x4 šancu nedostali.

Dacia: Lodgy a Dokker vo verzii Stepway

Taliani zverejnili línie auta doplneného posolstvom o zdvojnásobení dokonalosti. Čo sa za tým skrýva zatiaľ nevedno.

Lamborghini ohlásilo záhadnú premiéru

Citroën predstavil úsporný variant typu C4 Cactus, ktorý má upravenú aerodynamiku a pohon Hybrid Air.

Cactus Airflow 2L: V hlavnej úlohe vzduch
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Slovenský hokejový brankár Jaroslav Halák má pred novou sezónou s New York Islanders pripravenú novú masku. Teda rovno dve.

Foto: Jaroslav Halák má dve nové masky!

Leto už dáva ľudu dovi-dopo a hoci sa tento rok zmohlo akurát tak na demoverziu, určité zhrnutie si predsa len zaslúži.

Ajtí leto? Aj takéto bolo

Mužný, rozvážny a nekompromisný. Taký je hospodár Martin Bagár, ktorý má vo farmárčení jasno. Rozdáva rady, príkazy a nešetrí ani kritikou.

Hospodár z Farmy: Ako vidí účastníkov?

Bez kávy si väčšia z nás ráno ani nedokáže predstaviť. Ale existuje veľa iných vecí, ktoré nás nabudia rovnako dobre, ak nie aj lepšie.

Päť vecí, ktoré nás ráno nakopnú lepšie ako káva
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×