Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Čínsky partner VW ukradol plány motora a prevodovky

Čínske firmy kopírujú dizajn západných produktov. V prípade spoločného podniku s VW však prešli o úroveň vyššie: ukradli prevodovku a jeden z najúspešnejších motorov.

To, že Čína si nedostatok skúseností kompenzuje požičiavaním si nápadov od renomovaných automobiliek, je známy fakt. V prípade Volkswagenu však čínsky kopírovací biznis postúpil na vyšší „level”. Podľa informácií denníka Handelsblatt totiž systematicky kradli technológie, ku ktorým sa dostali vďaka spoločnému podniku s First Automotive Worsk (FAW).

Kopírovať - vložiť

Len pred niekoľkými týždňami sa manažment VW v Číne dozvedel, že FAW nazerá cez rameno dodávateľovi prevodoviek. Potvrdilo sa tým podozrenie Nemcov, že čínsky partner chce okopírovať prevodovky a použiť ich vo svojom modeli s pracovným označením Besturn B50. Auto sa má podľa Handelsblattu vyvážať do Ruska, kde má konkurovať VW a Škode.

Ilustračná snímka. Zdroj: VW Ilustračná snímka. Zdroj: VW

Európske automobilky sa doteraz bezmocne prizerali, ako čínske firmy kopírovali ich dizajn. V prípade VW však „inšpirácia” nadobudla nový rozmer. Situácia je závažná aj preto, že nemecký koncern sa už koncom roka 2010 dozvedel o snahe nelegálne okopírovať jeden z najúspešnejších motorov EA 111, ktorý sa montuje do nemenej úspešných modelov Polo a Golf. Napodiv inžinieri FAW prejavili aj akú-takú kreativitu, keď o niekoľko milimetrov zväčšili odstup valcov.

Podľa expertov VW ich čínsky partner doteraz porušil najmenej štyri platné patenty. FAW tvrdí, že údajne ide o individuálnu chybu inžiniera, ktorý „niečo nepochopil” a bol za to „tvrdo kritizovaný”. To ale FAW nezabránilo postaviť továreň, ktorá práve v tomto období začína s výrobou okopírovaného motora. Spolu s prípadom prevodovky sa tak z partnera stáva bezohľadný rival, píše Handelsblatt.

Neľahká pozícia, nulové šance

Zahraničné automobilky nemajú v Číne ľahkú pozíciu. Ak chcú v najľudnatejšej krajine sveta svoje autá predávať, musia ich tam aj vyrábať. Vláda núti spoločnosti uzatvárať partnerstvá s domácimi výrobcami, v ktorých však väčšinové podiely majú práve čínske firmy.

Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác.  Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác. Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW

V prípade spoločného podniku VW a FAW vlastnia Nemci štyridsať percent, zvyšok je v rukách čínskeho partnera. Za FAW však stojí štát a na rozdiel od SAIC, ktorý je ďalším partnerom Volkswagenu v Číne, sa považuje za verného služobníka vlády.

VW neplánuje napadnúť krádež pred súdom. Vie, že nemá šancu. Práve týchpár kreatívnych milimetrov znamená, že motor nie je dokonalo identický. Navyše koncern nechce ohroziť svoju pozíciu v Číne, ktorá patrí medzi najväčšie automobilové trhy sveta.

Západné firmy vedia, že akonáhle prekročia prah Číny, budú sa ich partneri snažiť podviesť. S tým jednoducho musia počítať a urobiť všetko pre to, aby sa ich produkty nedali ľahko skopírovať. Navyše Číňania stále nemajú dostatok skúseností, aby vyrábali automobily porovnateľné so svetovou špičkou. Preto ani skopírovanie motora či prevodovky nemusia reálne znamenať úspech. Šance však určite zvýšia.


Najnovšie články
Súd vyhlásil bankrot značky Spyker

Na januárovom autosalóne absolvuje premiéru sériová verzia kupé, ktoré je jednou zo športových legiend japonskej značky.

Honda NSX hlási návrat

Vodíkový sedan má palivový článok s výkonom 114 kW (155 k) a na stovku zrýchli za čosi vyše deväť sekúnd.

Toyota Mirai v detailoch

Pokročilou spoluprácou kamier a displejov chce britská automobilka zlepšiť bezpečnosť i uľahčiť navigáciu.

Jaguar vyvíja priesvitnú karosériu

INZERCIA   Na Slovensku ale aj v Čechách sa čoraz viac udomácňuje trend, ktorý poznáme najmä z krajín ako Nemecko, Veľká Británia alebo Holandsko.

Operatívny lízing sa na  slovenskom trhu čoraz viac udomácňuje

Vieme, za koľko sa bude limuzína Mercedes-Maybach predávať v Nemecku. K dispozícii je osem- i dvanásťvalcový motor.

Najluxusnejší Mercedes: Poznáme ceny

O titul pre rok 2015 zabojuje sedem modelov, ktoré porota vyberala spomedzi 33 automobilov.

Toto sú finalisti ankety Auto roka
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Vedenie Dinama Riga definitívne rozviazalo zmluvu so slovenským hokejistom Marcelom Hossom.

Dinamo Riga vyhodilo Marcela Hossu

Otestovali sme rýchle dáta od O2. Prezradíme vám, za čo si operátor zaslúži pochvalu a v čom naopak zaostáva.

Test LTE od O2: Čo ponúka v praxi?

Milovník žien a zábavy Reza Givili (31) zbalil exfarmárku Boženu Candrákovú (35)! Medzi dvojicou to začalo iskriť už na usadlosti, kde bola Božka ako...

Reza a Božka pristihnutí v zákulisí!

Čulý obchod s exotickým korením, čajom a hodvábom urobil pred 400 rokmi z Macaa najbohatšie mesto Ďalekého východu. A dnes?

Macao: Najbohatšie a najhustejšie osídlené územie sveta
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×