Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Čínsky partner VW ukradol plány motora a prevodovky

Čínske firmy kopírujú dizajn západných produktov. V prípade spoločného podniku s VW však prešli o úroveň vyššie: ukradli prevodovku a jeden z najúspešnejších motorov.
2 64 príspevkov 03.08.2012 / Soňa Zverková

To, že Čína si nedostatok skúseností kompenzuje požičiavaním si nápadov od renomovaných automobiliek, je známy fakt. V prípade Volkswagenu však čínsky kopírovací biznis postúpil na vyšší „level”. Podľa informácií denníka Handelsblatt totiž systematicky kradli technológie, ku ktorým sa dostali vďaka spoločnému podniku s First Automotive Worsk (FAW).

Kopírovať - vložiť

Len pred niekoľkými týždňami sa manažment VW v Číne dozvedel, že FAW nazerá cez rameno dodávateľovi prevodoviek. Potvrdilo sa tým podozrenie Nemcov, že čínsky partner chce okopírovať prevodovky a použiť ich vo svojom modeli s pracovným označením Besturn B50. Auto sa má podľa Handelsblattu vyvážať do Ruska, kde má konkurovať VW a Škode.

Ilustračná snímka. Zdroj: VW Ilustračná snímka. Zdroj: VW

Európske automobilky sa doteraz bezmocne prizerali, ako čínske firmy kopírovali ich dizajn. V prípade VW však „inšpirácia” nadobudla nový rozmer. Situácia je závažná aj preto, že nemecký koncern sa už koncom roka 2010 dozvedel o snahe nelegálne okopírovať jeden z najúspešnejších motorov EA 111, ktorý sa montuje do nemenej úspešných modelov Polo a Golf. Napodiv inžinieri FAW prejavili aj akú-takú kreativitu, keď o niekoľko milimetrov zväčšili odstup valcov.

Podľa expertov VW ich čínsky partner doteraz porušil najmenej štyri platné patenty. FAW tvrdí, že údajne ide o individuálnu chybu inžiniera, ktorý „niečo nepochopil” a bol za to „tvrdo kritizovaný”. To ale FAW nezabránilo postaviť továreň, ktorá práve v tomto období začína s výrobou okopírovaného motora. Spolu s prípadom prevodovky sa tak z partnera stáva bezohľadný rival, píše Handelsblatt.

Neľahká pozícia, nulové šance

Zahraničné automobilky nemajú v Číne ľahkú pozíciu. Ak chcú v najľudnatejšej krajine sveta svoje autá predávať, musia ich tam aj vyrábať. Vláda núti spoločnosti uzatvárať partnerstvá s domácimi výrobcami, v ktorých však väčšinové podiely majú práve čínske firmy.

Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác.  Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác. Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW

V prípade spoločného podniku VW a FAW vlastnia Nemci štyridsať percent, zvyšok je v rukách čínskeho partnera. Za FAW však stojí štát a na rozdiel od SAIC, ktorý je ďalším partnerom Volkswagenu v Číne, sa považuje za verného služobníka vlády.

VW neplánuje napadnúť krádež pred súdom. Vie, že nemá šancu. Práve týchpár kreatívnych milimetrov znamená, že motor nie je dokonalo identický. Navyše koncern nechce ohroziť svoju pozíciu v Číne, ktorá patrí medzi najväčšie automobilové trhy sveta.

Západné firmy vedia, že akonáhle prekročia prah Číny, budú sa ich partneri snažiť podviesť. S tým jednoducho musia počítať a urobiť všetko pre to, aby sa ich produkty nedali ľahko skopírovať. Navyše Číňania stále nemajú dostatok skúseností, aby vyrábali automobily porovnateľné so svetovou špičkou. Preto ani skopírovanie motora či prevodovky nemusia reálne znamenať úspech. Šance však určite zvýšia.


Najnovšie články
Ďalšie avízo na nové Camaro

Nový dvojlitrový štvorvalec bude vyhradený len pre Čínu, prišli však aj globálne platné modifikácie.

Lexus ES: Facelift a nový základný motor

Tradičná britská značka zvažuje expanziu za oceán. Dôvodom je pripravovaný crossover.

Aston Martin plánuje expanziu

Suzuki zvoláva takmer dva milióny vozidiel pre technickú chybu zapaľovania, v dôsledku ktorej zo spínacej skrinky uniká dym. Väčšina áut sa zvoláva...

Suzuki zvoláva dva milióny áut

Chevrolet ukázal na autosalóne v Šanghaji s prehľadom najodvážnejší koncept zo všetkých. Pokojne by mohol účinkovať vo filme o ďalekej budúcnosti.

Chevrolet FNR: Sci-fi ako vyšité

Novinka firmy Volvo mení interiér SUV XC90 na luxusný salónik, ponúkajúci majiteľovi auta maximálne pohodlie.

Nový koncept interiéru od firmy Volvo

Honda ukázala v na šanghajskom autosalóne koncept, ktorý má byť predlohou špičkového modelu pre tamojších zákazníkov.

Honda Concept D: Iba pre Čínu
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Slovenskí hokejoví reprezentanti si v záverečnej príprave na májové MS v Prahe a Ostrave zapísali piatu prehru, v piatok v rámci Euro Hockey...

Slovákom príprava nevychádza, prehrali sme aj s Lotyšskom

Čínsky výrobca uviedol svoj nový smartfón, ktorý bol očakávaný. Ide o odľahčenú verziu vlajkovej lode.

Xiaomi Mi4i: Unibody pod dve stovky

Dohodnúť sa na termíne rozhovoru so slovenskou topmodelkou Michaelou Kocianovou (26) nie je vôbec jednoduché.

Kocianová: Ako sa dostala na výslnie?

25.4.1915 začali francúzske a britské jednotky inváziu na turecký polostrov Gallipoli. Nakoniec z toho bol jeden z najväčších neúspechov Dohody 1...

Pred 100 rokmi to na Gallipoli poriadne vrelo
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×