Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Čínsky partner VW ukradol plány motora a prevodovky

Čínske firmy kopírujú dizajn západných produktov. V prípade spoločného podniku s VW však prešli o úroveň vyššie: ukradli prevodovku a jeden z najúspešnejších motorov.
2 64 príspevkov 03.08.2012 / Soňa Zverková

To, že Čína si nedostatok skúseností kompenzuje požičiavaním si nápadov od renomovaných automobiliek, je známy fakt. V prípade Volkswagenu však čínsky kopírovací biznis postúpil na vyšší „level”. Podľa informácií denníka Handelsblatt totiž systematicky kradli technológie, ku ktorým sa dostali vďaka spoločnému podniku s First Automotive Worsk (FAW).

Kopírovať - vložiť

Len pred niekoľkými týždňami sa manažment VW v Číne dozvedel, že FAW nazerá cez rameno dodávateľovi prevodoviek. Potvrdilo sa tým podozrenie Nemcov, že čínsky partner chce okopírovať prevodovky a použiť ich vo svojom modeli s pracovným označením Besturn B50. Auto sa má podľa Handelsblattu vyvážať do Ruska, kde má konkurovať VW a Škode.

Ilustračná snímka. Zdroj: VW Ilustračná snímka. Zdroj: VW

Európske automobilky sa doteraz bezmocne prizerali, ako čínske firmy kopírovali ich dizajn. V prípade VW však „inšpirácia” nadobudla nový rozmer. Situácia je závažná aj preto, že nemecký koncern sa už koncom roka 2010 dozvedel o snahe nelegálne okopírovať jeden z najúspešnejších motorov EA 111, ktorý sa montuje do nemenej úspešných modelov Polo a Golf. Napodiv inžinieri FAW prejavili aj akú-takú kreativitu, keď o niekoľko milimetrov zväčšili odstup valcov.

Podľa expertov VW ich čínsky partner doteraz porušil najmenej štyri platné patenty. FAW tvrdí, že údajne ide o individuálnu chybu inžiniera, ktorý „niečo nepochopil” a bol za to „tvrdo kritizovaný”. To ale FAW nezabránilo postaviť továreň, ktorá práve v tomto období začína s výrobou okopírovaného motora. Spolu s prípadom prevodovky sa tak z partnera stáva bezohľadný rival, píše Handelsblatt.

Neľahká pozícia, nulové šance

Zahraničné automobilky nemajú v Číne ľahkú pozíciu. Ak chcú v najľudnatejšej krajine sveta svoje autá predávať, musia ich tam aj vyrábať. Vláda núti spoločnosti uzatvárať partnerstvá s domácimi výrobcami, v ktorých však väčšinové podiely majú práve čínske firmy.

Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác.  Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác. Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW

V prípade spoločného podniku VW a FAW vlastnia Nemci štyridsať percent, zvyšok je v rukách čínskeho partnera. Za FAW však stojí štát a na rozdiel od SAIC, ktorý je ďalším partnerom Volkswagenu v Číne, sa považuje za verného služobníka vlády.

VW neplánuje napadnúť krádež pred súdom. Vie, že nemá šancu. Práve týchpár kreatívnych milimetrov znamená, že motor nie je dokonalo identický. Navyše koncern nechce ohroziť svoju pozíciu v Číne, ktorá patrí medzi najväčšie automobilové trhy sveta.

Západné firmy vedia, že akonáhle prekročia prah Číny, budú sa ich partneri snažiť podviesť. S tým jednoducho musia počítať a urobiť všetko pre to, aby sa ich produkty nedali ľahko skopírovať. Navyše Číňania stále nemajú dostatok skúseností, aby vyrábali automobily porovnateľné so svetovou špičkou. Preto ani skopírovanie motora či prevodovky nemusia reálne znamenať úspech. Šance však určite zvýšia.


Najnovšie články
Ostrejšie Ferrari F12 cvakli bez kamufláže

SUV s technickým základom v type L200 má kompletne novú karosériu, ktorej dizajnu nemožno uprieť originalitu. Poháňa ho 2,4-litrový naftový štvorvalec.

Mitsubishi odhalilo nové Pajero Sport

INZERCIA  Na Slovensku, ako v jednej z prvých krajín sveta, spustila poisťovňa Generali poistenie áut, ktoré na cestách zachraňuje ľudské životy.

Na Slovensko prichádza poistenie auta, ktoré zachraňuje životy

KLEBETY TÝŽDŇA   Kórejský pick-up má dostať zelenú, Lexus testuje kupé LC a z druhej generácie elektromobilu Leaf má vzniknúť crossover.

Štvorvalcové Porsche a výnimočné Lambo

Dvojlitrový turbobenzín s výkonom 245 koní prichádza po modeloch NX a IS do kupé. Vozidlo s ním na stovku zrýchli za 7,5 sekundy.

Prepĺňaný motor aj pre Lexus RC

Na internete sa objavili obrázky zachytávajúce vozidlo s údajným označením C-BEV, z ktorého sa má stať sériový konkurent pre Tesla Model X.

Je toto elektrický crossover Audi Q6?

Osvetľovacie jednotky nasledujúcej triedy E svoju intenzitu v noci automaticky stlmia a po zaparkovaní znížia jas ešte výraznejšie.

Zadné svetlo nového Éčka prezradené
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Aj keď anglická Premier League štartuje už počas nadchádzajúceho víkendu, kouč londýnskeho Arsenalu Arsene Wenger ešte stále pomýšľa na posily. Už...

Arsene Wenger má pripravený za Karima Benzemu poriadny balík!

Jedna z najbrutálnejších hier minulej konzolovej generácie si prerazila cestu na PlayStation 4.

Krvavá cesta na Olymp (recenzia hry)

Britka Claire (38) žula žuvačky každý deň aj sedem hodín. Dôsledky sú poriadne bolestivé.

Žula mnoho žuvačiek: Bolestivé následky

Na Marse je život, ale ani náhodou nie priateľský. Preto musí nastúpiť vojenský tím a zničiť kreatúry, ktoré sa tam potulujú.

Hra The Red Solstice: Červená planéta je tvrdý oriešok
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×