Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Čínsky partner VW ukradol plány motora a prevodovky

Čínske firmy kopírujú dizajn západných produktov. V prípade spoločného podniku s VW však prešli o úroveň vyššie: ukradli prevodovku a jeden z najúspešnejších motorov.
2 64 príspevkov 03.08.2012 / Soňa Zverková

To, že Čína si nedostatok skúseností kompenzuje požičiavaním si nápadov od renomovaných automobiliek, je známy fakt. V prípade Volkswagenu však čínsky kopírovací biznis postúpil na vyšší „level”. Podľa informácií denníka Handelsblatt totiž systematicky kradli technológie, ku ktorým sa dostali vďaka spoločnému podniku s First Automotive Worsk (FAW).

Kopírovať - vložiť

Len pred niekoľkými týždňami sa manažment VW v Číne dozvedel, že FAW nazerá cez rameno dodávateľovi prevodoviek. Potvrdilo sa tým podozrenie Nemcov, že čínsky partner chce okopírovať prevodovky a použiť ich vo svojom modeli s pracovným označením Besturn B50. Auto sa má podľa Handelsblattu vyvážať do Ruska, kde má konkurovať VW a Škode.

Ilustračná snímka. Zdroj: VW Ilustračná snímka. Zdroj: VW

Európske automobilky sa doteraz bezmocne prizerali, ako čínske firmy kopírovali ich dizajn. V prípade VW však „inšpirácia” nadobudla nový rozmer. Situácia je závažná aj preto, že nemecký koncern sa už koncom roka 2010 dozvedel o snahe nelegálne okopírovať jeden z najúspešnejších motorov EA 111, ktorý sa montuje do nemenej úspešných modelov Polo a Golf. Napodiv inžinieri FAW prejavili aj akú-takú kreativitu, keď o niekoľko milimetrov zväčšili odstup valcov.

Podľa expertov VW ich čínsky partner doteraz porušil najmenej štyri platné patenty. FAW tvrdí, že údajne ide o individuálnu chybu inžiniera, ktorý „niečo nepochopil” a bol za to „tvrdo kritizovaný”. To ale FAW nezabránilo postaviť továreň, ktorá práve v tomto období začína s výrobou okopírovaného motora. Spolu s prípadom prevodovky sa tak z partnera stáva bezohľadný rival, píše Handelsblatt.

Neľahká pozícia, nulové šance

Zahraničné automobilky nemajú v Číne ľahkú pozíciu. Ak chcú v najľudnatejšej krajine sveta svoje autá predávať, musia ich tam aj vyrábať. Vláda núti spoločnosti uzatvárať partnerstvá s domácimi výrobcami, v ktorých však väčšinové podiely majú práve čínske firmy.

Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác.  Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác. Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW

V prípade spoločného podniku VW a FAW vlastnia Nemci štyridsať percent, zvyšok je v rukách čínskeho partnera. Za FAW však stojí štát a na rozdiel od SAIC, ktorý je ďalším partnerom Volkswagenu v Číne, sa považuje za verného služobníka vlády.

VW neplánuje napadnúť krádež pred súdom. Vie, že nemá šancu. Práve týchpár kreatívnych milimetrov znamená, že motor nie je dokonalo identický. Navyše koncern nechce ohroziť svoju pozíciu v Číne, ktorá patrí medzi najväčšie automobilové trhy sveta.

Západné firmy vedia, že akonáhle prekročia prah Číny, budú sa ich partneri snažiť podviesť. S tým jednoducho musia počítať a urobiť všetko pre to, aby sa ich produkty nedali ľahko skopírovať. Navyše Číňania stále nemajú dostatok skúseností, aby vyrábali automobily porovnateľné so svetovou špičkou. Preto ani skopírovanie motora či prevodovky nemusia reálne znamenať úspech. Šance však určite zvýšia.


Najnovšie články
Hyundai jemne omladí Santa Fe

Karosársky variant Gran Turismo dostal naftové verzie 318d a 320d s vyšším výkonom a nižšou normovanou spotrebou. Na omladenie sa ešte čaká.

BMW 3 GT: Zatiaľ iba silnejšia nafta

Automobilka vypustila do sveta fotky zachytávajúce centrálnu konzolu vozidla. Jeho multimediálny systém podporí technológie Android Auto i Apple CarPlay.

Chevrolet naznačil nový Cruze

Športovo profilované SUV budú vyrábať v Taliansku, kde v súvislosti s ním firma vytvorí 500 nových pracovných miest. V roku 2018 by malo prísť na trh.

Lamborghini Urus dostalo zelenú

Na podujatie CES Asia organizované v Šanghaji prišla autonómna verzia elektrického superšportu s výkonom 462 koní.

Audi R8 e-tron už jazdí aj samo

Český kombík strednej triedy má ešte väčší kufor než doteraz. Jeho objemom môže konkurovať autám z vyšších segmentov.

Exkluzívne: Prvé fotky Škody Superb Combi

Bavori predstavili koncept, ktorým vzdali hold pretekárskemu modelu 3.0 CSL. Kupé má dvojmiestny interiér a šesťvalec s technológiou eBoost.

Ikonické BMW ožilo vo futuristickej forme
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Európa má v ukrajinskej otázke jasno – krízu rozpútali Rusi.

Šéf nemeckej diplomacie: Konflikt na Ukrajine rozpútalo Rusko

Akcie mobilných poskytovateľov majú svoje chytáky a háčiky. Poradíme vám, ako im porozumieť a ušetriť čo najviac.

Paušál od operátora? Ako sa nedať nachytať

Nepochopiteľné správanie, nad ktorým krúti hlavou fanúšikovia po celom Anglicku.

Nad činom tejto pani budete krútiť hlavou!

Koľko ešte potrvá, kým počas prechádzky na vôdzke nebudeme mať psíka, ale takýto stroj?

Štvornohý robot preskakuje prekážky ako závodný kôň
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×