Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Čínsky partner VW ukradol plány motora a prevodovky

Čínske firmy kopírujú dizajn západných produktov. V prípade spoločného podniku s VW však prešli o úroveň vyššie: ukradli prevodovku a jeden z najúspešnejších motorov.
2 64 príspevkov 03.08.2012 / Soňa Zverková

To, že Čína si nedostatok skúseností kompenzuje požičiavaním si nápadov od renomovaných automobiliek, je známy fakt. V prípade Volkswagenu však čínsky kopírovací biznis postúpil na vyšší „level”. Podľa informácií denníka Handelsblatt totiž systematicky kradli technológie, ku ktorým sa dostali vďaka spoločnému podniku s First Automotive Worsk (FAW).

Kopírovať - vložiť

Len pred niekoľkými týždňami sa manažment VW v Číne dozvedel, že FAW nazerá cez rameno dodávateľovi prevodoviek. Potvrdilo sa tým podozrenie Nemcov, že čínsky partner chce okopírovať prevodovky a použiť ich vo svojom modeli s pracovným označením Besturn B50. Auto sa má podľa Handelsblattu vyvážať do Ruska, kde má konkurovať VW a Škode.

Ilustračná snímka. Zdroj: VW Ilustračná snímka. Zdroj: VW

Európske automobilky sa doteraz bezmocne prizerali, ako čínske firmy kopírovali ich dizajn. V prípade VW však „inšpirácia” nadobudla nový rozmer. Situácia je závažná aj preto, že nemecký koncern sa už koncom roka 2010 dozvedel o snahe nelegálne okopírovať jeden z najúspešnejších motorov EA 111, ktorý sa montuje do nemenej úspešných modelov Polo a Golf. Napodiv inžinieri FAW prejavili aj akú-takú kreativitu, keď o niekoľko milimetrov zväčšili odstup valcov.

Podľa expertov VW ich čínsky partner doteraz porušil najmenej štyri platné patenty. FAW tvrdí, že údajne ide o individuálnu chybu inžiniera, ktorý „niečo nepochopil” a bol za to „tvrdo kritizovaný”. To ale FAW nezabránilo postaviť továreň, ktorá práve v tomto období začína s výrobou okopírovaného motora. Spolu s prípadom prevodovky sa tak z partnera stáva bezohľadný rival, píše Handelsblatt.

Neľahká pozícia, nulové šance

Zahraničné automobilky nemajú v Číne ľahkú pozíciu. Ak chcú v najľudnatejšej krajine sveta svoje autá predávať, musia ich tam aj vyrábať. Vláda núti spoločnosti uzatvárať partnerstvá s domácimi výrobcami, v ktorých však väčšinové podiely majú práve čínske firmy.

Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác.  Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác. Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW

V prípade spoločného podniku VW a FAW vlastnia Nemci štyridsať percent, zvyšok je v rukách čínskeho partnera. Za FAW však stojí štát a na rozdiel od SAIC, ktorý je ďalším partnerom Volkswagenu v Číne, sa považuje za verného služobníka vlády.

VW neplánuje napadnúť krádež pred súdom. Vie, že nemá šancu. Práve týchpár kreatívnych milimetrov znamená, že motor nie je dokonalo identický. Navyše koncern nechce ohroziť svoju pozíciu v Číne, ktorá patrí medzi najväčšie automobilové trhy sveta.

Západné firmy vedia, že akonáhle prekročia prah Číny, budú sa ich partneri snažiť podviesť. S tým jednoducho musia počítať a urobiť všetko pre to, aby sa ich produkty nedali ľahko skopírovať. Navyše Číňania stále nemajú dostatok skúseností, aby vyrábali automobily porovnateľné so svetovou špičkou. Preto ani skopírovanie motora či prevodovky nemusia reálne znamenať úspech. Šance však určite zvýšia.


Najnovšie články
Slovensko bude vyrábať nové auto

Japonská automobilka pripravuje SUV s kombinovaným pohonom a modulárnu architektúru TNGA pre celý svet.

Toyota: RAV4 Hybrid a nová platforma

Prémiové nemecké SUV s trojcípou hviezdou prešlo modernizáciou, v rámci ktorej dostalo nové meno a prednú časť od mladšieho súrodenca.

Mercedes ML: Volajte ma GLE

Kia odhalila prednú časť štvrtej generácie sedanu, ktorého štúdia spôsobila nedávno slušný rozruch.

Prvá fotografia novej Optimy

Dosť bolo talianskych úspechov na poli superšportov. Americká spoločnosť sa rozhodla vytrieť im zrak a navrhla projekt, ktorý sa má stať stíhačkou...

Američania chcú mať najrýchlejšie auto sveta

Pick-up prešiel omladením, v rámci ktorého dostal prednú časť inšpirovanú modelom Everest. Naftový štvorvalec je po facelifte silnejší.

Ford Ranger dostal odlišnú tvár

Anglický superšport zakladajúci líniu Sports Series dostane označenie 570S. Číslo hovorí o tom, že kupé bude mať výkon 570 koní.

McLaren potvrdil meno svojej novinky
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Jarné počasie začalo. V priebehu včerajšieho dňa prvý krát vystúpila teplota na našom území až nad +20°C. Dnes síce bude ešte teplejšie, ale cez...

Teploty prekročili 20 stupňov, cez víkend sa však ochladí a rozfúka

Prerastené smartfóny, známe tiež ako tabletofóny, sa tešia čoraz väčšej obľube. Môžu ale úplne vytlačiť tablety?

Živá diskusia: Mobily kontra tablety

Z dievčatka, ktoré v horore Kruh vyliezalo z televízora a desilo potom divákov v nočných morách, je dnes už dospelá žena.

FOTO: Ako dnes vyzerá dievčatko z Kruhu?

27. marca 1945, vypálili nacistickí vojaci na územie Veľkej Británie poslednú raketu V-2.

Nacisti poslednýkrát bombardovali Britániu pred 70 rokmi
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×