Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Čínsky partner VW ukradol plány motora a prevodovky

Čínske firmy kopírujú dizajn západných produktov. V prípade spoločného podniku s VW však prešli o úroveň vyššie: ukradli prevodovku a jeden z najúspešnejších motorov.
2 64 príspevkov 03.08.2012 / Soňa Zverková

To, že Čína si nedostatok skúseností kompenzuje požičiavaním si nápadov od renomovaných automobiliek, je známy fakt. V prípade Volkswagenu však čínsky kopírovací biznis postúpil na vyšší „level”. Podľa informácií denníka Handelsblatt totiž systematicky kradli technológie, ku ktorým sa dostali vďaka spoločnému podniku s First Automotive Worsk (FAW).

Kopírovať - vložiť

Len pred niekoľkými týždňami sa manažment VW v Číne dozvedel, že FAW nazerá cez rameno dodávateľovi prevodoviek. Potvrdilo sa tým podozrenie Nemcov, že čínsky partner chce okopírovať prevodovky a použiť ich vo svojom modeli s pracovným označením Besturn B50. Auto sa má podľa Handelsblattu vyvážať do Ruska, kde má konkurovať VW a Škode.

Ilustračná snímka. Zdroj: VW 2 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: VW

Európske automobilky sa doteraz bezmocne prizerali, ako čínske firmy kopírovali ich dizajn. V prípade VW však „inšpirácia” nadobudla nový rozmer. Situácia je závažná aj preto, že nemecký koncern sa už koncom roka 2010 dozvedel o snahe nelegálne okopírovať jeden z najúspešnejších motorov EA 111, ktorý sa montuje do nemenej úspešných modelov Polo a Golf. Napodiv inžinieri FAW prejavili aj akú-takú kreativitu, keď o niekoľko milimetrov zväčšili odstup valcov.

Podľa expertov VW ich čínsky partner doteraz porušil najmenej štyri platné patenty. FAW tvrdí, že údajne ide o individuálnu chybu inžiniera, ktorý „niečo nepochopil” a bol za to „tvrdo kritizovaný”. To ale FAW nezabránilo postaviť továreň, ktorá práve v tomto období začína s výrobou okopírovaného motora. Spolu s prípadom prevodovky sa tak z partnera stáva bezohľadný rival, píše Handelsblatt.

Neľahká pozícia, nulové šance

Zahraničné automobilky nemajú v Číne ľahkú pozíciu. Ak chcú v najľudnatejšej krajine sveta svoje autá predávať, musia ich tam aj vyrábať. Vláda núti spoločnosti uzatvárať partnerstvá s domácimi výrobcami, v ktorých však väčšinové podiely majú práve čínske firmy.

Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác.  Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW 2 fotografií v galérii Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác. Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW

V prípade spoločného podniku VW a FAW vlastnia Nemci štyridsať percent, zvyšok je v rukách čínskeho partnera. Za FAW však stojí štát a na rozdiel od SAIC, ktorý je ďalším partnerom Volkswagenu v Číne, sa považuje za verného služobníka vlády.

VW neplánuje napadnúť krádež pred súdom. Vie, že nemá šancu. Práve týchpár kreatívnych milimetrov znamená, že motor nie je dokonalo identický. Navyše koncern nechce ohroziť svoju pozíciu v Číne, ktorá patrí medzi najväčšie automobilové trhy sveta.

Západné firmy vedia, že akonáhle prekročia prah Číny, budú sa ich partneri snažiť podviesť. S tým jednoducho musia počítať a urobiť všetko pre to, aby sa ich produkty nedali ľahko skopírovať. Navyše Číňania stále nemajú dostatok skúseností, aby vyrábali automobily porovnateľné so svetovou špičkou. Preto ani skopírovanie motora či prevodovky nemusia reálne znamenať úspech. Šance však určite zvýšia.

BANNER300


Najnovšie články
10 jazdených áut, ktoré sa najťažšie predávajú

V prípade dvojice modelov sa nekonalo žiadne sklamanie, s plným počtom hviezdičiek odišiel manažérsky Mercedes i francúzske SUV.

Euro NCAP: Nová trieda E a Peugeot 3008

Vlajková loď mala na rovinkách navrch, vodič limitovanej ef-dvanástky ju však na mnohých miestach dobiehal.

Ferrari F12tdf a LaFerrari na okruhu

Kompaktné SUV líniami evokuje Grand Cherokee, no stojí na predĺženej architektúre typu Renegade. Debut má absolvovať v Los Angeles.

Jeep Compass imituje väčšieho brata

Ekologicky orientovaný model Ioniq dostal slovenské ceny. Dostupný je zatiaľ elektromobil a hybrid. Plug-in hybrid príde v priebehu budúceho roka.

Hyundai Ioniq prichádza: Toto sú slovenské ceny

Výnimočné vozidlo vzniklo ako 31. v poradí. Pred štyrmi rokmi sa začala jeho dlh renovácia, ktorej súčasťou bolo aj zvýšenie výkonu motora.

BMW M1 Procar: Ako z továrne

Americké ministerstvo spravodlivosti plánuje uložiť VW ďalšiu pokutu v rámci trestného stíhania. Pri jej určovaní zvažuje finančnú silu koncernu a jeho ďalší...

Nad budúcnosťou VW sa zmráka
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×