Čínsky partner VW ukradol plány motora a prevodovky

Čínske firmy kopírujú dizajn západných produktov. V prípade spoločného podniku s VW však prešli o úroveň vyššie: ukradli prevodovku a jeden z najúspešnejších motorov.

To, že Čína si nedostatok skúseností kompenzuje požičiavaním si nápadov od renomovaných automobiliek, je známy fakt. V prípade Volkswagenu však čínsky kopírovací biznis postúpil na vyšší „level”. Podľa informácií denníka Handelsblatt totiž systematicky kradli technológie, ku ktorým sa dostali vďaka spoločnému podniku s First Automotive Worsk (FAW).

Kopírovať - vložiť

Len pred niekoľkými týždňami sa manažment VW v Číne dozvedel, že FAW nazerá cez rameno dodávateľovi prevodoviek. Potvrdilo sa tým podozrenie Nemcov, že čínsky partner chce okopírovať prevodovky a použiť ich vo svojom modeli s pracovným označením Besturn B50. Auto sa má podľa Handelsblattu vyvážať do Ruska, kde má konkurovať VW a Škode.

Ilustračná snímka. Zdroj: VW Ilustračná snímka. Zdroj: VW

Európske automobilky sa doteraz bezmocne prizerali, ako čínske firmy kopírovali ich dizajn. V prípade VW však „inšpirácia” nadobudla nový rozmer. Situácia je závažná aj preto, že nemecký koncern sa už koncom roka 2010 dozvedel o snahe nelegálne okopírovať jeden z najúspešnejších motorov EA 111, ktorý sa montuje do nemenej úspešných modelov Polo a Golf. Napodiv inžinieri FAW prejavili aj akú-takú kreativitu, keď o niekoľko milimetrov zväčšili odstup valcov.

Podľa expertov VW ich čínsky partner doteraz porušil najmenej štyri platné patenty. FAW tvrdí, že údajne ide o individuálnu chybu inžiniera, ktorý „niečo nepochopil” a bol za to „tvrdo kritizovaný”. To ale FAW nezabránilo postaviť továreň, ktorá práve v tomto období začína s výrobou okopírovaného motora. Spolu s prípadom prevodovky sa tak z partnera stáva bezohľadný rival, píše Handelsblatt.

Neľahká pozícia, nulové šance

Zahraničné automobilky nemajú v Číne ľahkú pozíciu. Ak chcú v najľudnatejšej krajine sveta svoje autá predávať, musia ich tam aj vyrábať. Vláda núti spoločnosti uzatvárať partnerstvá s domácimi výrobcami, v ktorých však väčšinové podiely majú práve čínske firmy.

Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác.  Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác. Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW

V prípade spoločného podniku VW a FAW vlastnia Nemci štyridsať percent, zvyšok je v rukách čínskeho partnera. Za FAW však stojí štát a na rozdiel od SAIC, ktorý je ďalším partnerom Volkswagenu v Číne, sa považuje za verného služobníka vlády.

VW neplánuje napadnúť krádež pred súdom. Vie, že nemá šancu. Práve týchpár kreatívnych milimetrov znamená, že motor nie je dokonalo identický. Navyše koncern nechce ohroziť svoju pozíciu v Číne, ktorá patrí medzi najväčšie automobilové trhy sveta.

Západné firmy vedia, že akonáhle prekročia prah Číny, budú sa ich partneri snažiť podviesť. S tým jednoducho musia počítať a urobiť všetko pre to, aby sa ich produkty nedali ľahko skopírovať. Navyše Číňania stále nemajú dostatok skúseností, aby vyrábali automobily porovnateľné so svetovou špičkou. Preto ani skopírovanie motora či prevodovky nemusia reálne znamenať úspech. Šance však určite zvýšia.


Najnovšie články
V každom AUTO BILDE lístok na Nitriansky autosalón zadarmo!

Na pôde výstaviska vo francúzskej metropole by sa mohol objaviť prototyp malého SUV s označením QX30.

Infiniti láka na nový koncept

Kalifornská firma vybavila repliku kupé zo šesťdesiatych rokov elektrárňou, vďaka ktorej zrýchli na stovku za 3,4 sekundy.

Renovo Coupe: Cobra na elektrinu

Vedenie automobilky by malo dôverne poznať svoje produkty. To si aspoň myslí šéf AvtoVAZu a povinne naordinoval manažérom VIP verzie modelu Lada Largus.

Lada Largus VIP: Extra výbava pre veterána

Mladá Boleslav zverejnila prvé fotky, na ktorých si môžeme pozrieť dizajn Fabie s poradovým číslom tri. Technické detaily si ešte necháva pre seba.

Nová Škoda Fabia konečne odhalená

Elektrický sedan dostal záručnú lehotu osem rokov bez obmedzenia kilometrov. Platiť bude aj pre aktuálnych majiteľov auta.

Tesla rozširuje záruku na Model S

Nový príplatkový paket obsahuje lepšie brzdy, devätnásťpalcové disky kolies a nadstavce prahov. V prepočte stojí asi 2 500 eur.

Balík Sub8 pripomína rekord Cupry
Aktuality.sk Sport.sk MobilMania.sk Živé.sk

Na Ukrajine to naďalej vrie. Proruskí separatisti včera zostrelili ukrajinské bojové lietadlo.

Ukrajina naďalej na nohách: Separatisti zostrelili ukrajinské bojové lietadlo Su-25

Liverpool FC naďalej pokračuje v pohotovostnom režime a v nádeji na zaplátenie diery po Luisovi Suárezov namieril svoj hľadáčik na obávaného útočníka...

Liverpool má zrejme rád výzvy, 22 mil. eur za Balotelliho

Xiaomi už zvalcovalo čínsky trh, na rade je zvyšok sveta. Jeho novou zbraňou je Mi 4 so špičkovým hardvérom.

Xiaomi Mi 4: Čínsky buldozér

13,3-palcový notebook s QHD+ rozlíšením a výkonnými komponentmi, ktoré sa nezľaknú ani náročných hier.

Notebook aj pre hráčov (test)
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×