Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Čínsky partner VW ukradol plány motora a prevodovky

Čínske firmy kopírujú dizajn západných produktov. V prípade spoločného podniku s VW však prešli o úroveň vyššie: ukradli prevodovku a jeden z najúspešnejších motorov.
2 64 príspevkov 03.08.2012 / Soňa Zverková

To, že Čína si nedostatok skúseností kompenzuje požičiavaním si nápadov od renomovaných automobiliek, je známy fakt. V prípade Volkswagenu však čínsky kopírovací biznis postúpil na vyšší „level”. Podľa informácií denníka Handelsblatt totiž systematicky kradli technológie, ku ktorým sa dostali vďaka spoločnému podniku s First Automotive Worsk (FAW).

Kopírovať - vložiť

Len pred niekoľkými týždňami sa manažment VW v Číne dozvedel, že FAW nazerá cez rameno dodávateľovi prevodoviek. Potvrdilo sa tým podozrenie Nemcov, že čínsky partner chce okopírovať prevodovky a použiť ich vo svojom modeli s pracovným označením Besturn B50. Auto sa má podľa Handelsblattu vyvážať do Ruska, kde má konkurovať VW a Škode.

Ilustračná snímka. Zdroj: VW Ilustračná snímka. Zdroj: VW

Európske automobilky sa doteraz bezmocne prizerali, ako čínske firmy kopírovali ich dizajn. V prípade VW však „inšpirácia” nadobudla nový rozmer. Situácia je závažná aj preto, že nemecký koncern sa už koncom roka 2010 dozvedel o snahe nelegálne okopírovať jeden z najúspešnejších motorov EA 111, ktorý sa montuje do nemenej úspešných modelov Polo a Golf. Napodiv inžinieri FAW prejavili aj akú-takú kreativitu, keď o niekoľko milimetrov zväčšili odstup valcov.

Podľa expertov VW ich čínsky partner doteraz porušil najmenej štyri platné patenty. FAW tvrdí, že údajne ide o individuálnu chybu inžiniera, ktorý „niečo nepochopil” a bol za to „tvrdo kritizovaný”. To ale FAW nezabránilo postaviť továreň, ktorá práve v tomto období začína s výrobou okopírovaného motora. Spolu s prípadom prevodovky sa tak z partnera stáva bezohľadný rival, píše Handelsblatt.

Neľahká pozícia, nulové šance

Zahraničné automobilky nemajú v Číne ľahkú pozíciu. Ak chcú v najľudnatejšej krajine sveta svoje autá predávať, musia ich tam aj vyrábať. Vláda núti spoločnosti uzatvárať partnerstvá s domácimi výrobcami, v ktorých však väčšinové podiely majú práve čínske firmy.

Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác.  Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác. Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW

V prípade spoločného podniku VW a FAW vlastnia Nemci štyridsať percent, zvyšok je v rukách čínskeho partnera. Za FAW však stojí štát a na rozdiel od SAIC, ktorý je ďalším partnerom Volkswagenu v Číne, sa považuje za verného služobníka vlády.

VW neplánuje napadnúť krádež pred súdom. Vie, že nemá šancu. Práve týchpár kreatívnych milimetrov znamená, že motor nie je dokonalo identický. Navyše koncern nechce ohroziť svoju pozíciu v Číne, ktorá patrí medzi najväčšie automobilové trhy sveta.

Západné firmy vedia, že akonáhle prekročia prah Číny, budú sa ich partneri snažiť podviesť. S tým jednoducho musia počítať a urobiť všetko pre to, aby sa ich produkty nedali ľahko skopírovať. Navyše Číňania stále nemajú dostatok skúseností, aby vyrábali automobily porovnateľné so svetovou špičkou. Preto ani skopírovanie motora či prevodovky nemusia reálne znamenať úspech. Šance však určite zvýšia.


Najnovšie články
Superb pre strýka Držgroša

Nové SUV zo Žiliny sa definitívne ukázalo, Kia zverejnila prvé oficiálne obrázky nastupujúcej generácie typu Sportage.

Nová Kia Sportage: Prvé oficiálne obrázky

Tradičný súboj Astra verzus Golf utíchol. VW získal veľký náskok. Teraz však prichádza nová Astra, ktorá má odstup dobehnúť.

Chystá sa ostrý súboj: Astra má dobehnúť Golf

Ruská automobilka AvtoVAZ ukázala na moskovskej výstave koncept modelu Cross: kombi so zvýšenou svetlou výškou.

Lada Vesta dostala chuť na terén

Luxusný kabriolet vychádzajúci z vlajkovej lode značky ponúkne trojcípa hviezda po naozaj dlhom čase: celých 44 rokoch.

Prvá fotka otvorenej triedy S

Verzia Estate absolvuje debut vo Frankfurte. Jej piate dvere skrývajú batožinový priestor so základným objemom 572 litrov.

Renault Talisman prichádza ako kombi

Európska verzia pick-upu uvádza do sveta 2,3-litrový diesel s dvomi turbodúchadlami, ktorý bude ponúkaný v dvoch naladeniach.

Nissan Navara dostal nový motor
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Predvolebná nálada je v plnom prúde. Robert Fico od svojej prehry v prezidentských voľbách súka z rukáva jedno opatrenie za druhým, aby sa zapáčil...

Komentár: Vláda skúša osvedčené metódy

Internetom sa šíri mnoho informácii o údajnom špehovaní používateľov cez nový operačný systém. Ako veľmi je hrozba reálna a ako si ochrániť svoje...

Špehuje Windows 10? Vypnite si funkcie

Známy muzikant Robo Grigorov (50) v ostatnom čase viditeľne schudol. Úbytok kilogramov si na kráľovi zamilovaných balád všimli nielen verní...

Grigorov prelomil mlčanie

Podľa amerických vedcov je nevyhnutné, že sa za sto až dvesto rokov hladina oceánov zdvihne najmenej o meter, čo tvrdo zasiahne osídlenie na pobreží.

Vedci z NASA majú zlú správu pre mestá na pobreží
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×