Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Čínsky partner VW ukradol plány motora a prevodovky

Čínske firmy kopírujú dizajn západných produktov. V prípade spoločného podniku s VW však prešli o úroveň vyššie: ukradli prevodovku a jeden z najúspešnejších motorov.

To, že Čína si nedostatok skúseností kompenzuje požičiavaním si nápadov od renomovaných automobiliek, je známy fakt. V prípade Volkswagenu však čínsky kopírovací biznis postúpil na vyšší „level”. Podľa informácií denníka Handelsblatt totiž systematicky kradli technológie, ku ktorým sa dostali vďaka spoločnému podniku s First Automotive Worsk (FAW).

Kopírovať - vložiť

Len pred niekoľkými týždňami sa manažment VW v Číne dozvedel, že FAW nazerá cez rameno dodávateľovi prevodoviek. Potvrdilo sa tým podozrenie Nemcov, že čínsky partner chce okopírovať prevodovky a použiť ich vo svojom modeli s pracovným označením Besturn B50. Auto sa má podľa Handelsblattu vyvážať do Ruska, kde má konkurovať VW a Škode.

Ilustračná snímka. Zdroj: VW Ilustračná snímka. Zdroj: VW

Európske automobilky sa doteraz bezmocne prizerali, ako čínske firmy kopírovali ich dizajn. V prípade VW však „inšpirácia” nadobudla nový rozmer. Situácia je závažná aj preto, že nemecký koncern sa už koncom roka 2010 dozvedel o snahe nelegálne okopírovať jeden z najúspešnejších motorov EA 111, ktorý sa montuje do nemenej úspešných modelov Polo a Golf. Napodiv inžinieri FAW prejavili aj akú-takú kreativitu, keď o niekoľko milimetrov zväčšili odstup valcov.

Podľa expertov VW ich čínsky partner doteraz porušil najmenej štyri platné patenty. FAW tvrdí, že údajne ide o individuálnu chybu inžiniera, ktorý „niečo nepochopil” a bol za to „tvrdo kritizovaný”. To ale FAW nezabránilo postaviť továreň, ktorá práve v tomto období začína s výrobou okopírovaného motora. Spolu s prípadom prevodovky sa tak z partnera stáva bezohľadný rival, píše Handelsblatt.

Neľahká pozícia, nulové šance

Zahraničné automobilky nemajú v Číne ľahkú pozíciu. Ak chcú v najľudnatejšej krajine sveta svoje autá predávať, musia ich tam aj vyrábať. Vláda núti spoločnosti uzatvárať partnerstvá s domácimi výrobcami, v ktorých však väčšinové podiely majú práve čínske firmy.

Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác.  Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW Prezident VW Martin Winterkorn a šéf FAW Su Ťian-ji podpísali dohodu o spoluprác. Vtedy bolo všetko v poriadku. Teraz však dôvera definitívne zmizla. Zdroj: VW

V prípade spoločného podniku VW a FAW vlastnia Nemci štyridsať percent, zvyšok je v rukách čínskeho partnera. Za FAW však stojí štát a na rozdiel od SAIC, ktorý je ďalším partnerom Volkswagenu v Číne, sa považuje za verného služobníka vlády.

VW neplánuje napadnúť krádež pred súdom. Vie, že nemá šancu. Práve týchpár kreatívnych milimetrov znamená, že motor nie je dokonalo identický. Navyše koncern nechce ohroziť svoju pozíciu v Číne, ktorá patrí medzi najväčšie automobilové trhy sveta.

Západné firmy vedia, že akonáhle prekročia prah Číny, budú sa ich partneri snažiť podviesť. S tým jednoducho musia počítať a urobiť všetko pre to, aby sa ich produkty nedali ľahko skopírovať. Navyše Číňania stále nemajú dostatok skúseností, aby vyrábali automobily porovnateľné so svetovou špičkou. Preto ani skopírovanie motora či prevodovky nemusia reálne znamenať úspech. Šance však určite zvýšia.


Najnovšie články
Porsche 918 Spyder je takmer vypredané

INZERCIA   Nové, robustné a zároveň dynamické línie prechádzajú do prepracovanej prednej masky, ktorá je prispôsobená novej dizajnovej línii značky.

Nový Renault Trafic

El Dorado je legendami opradená krajina zlata, rovnomenný Cadillac sa pre svojho výrobcu stal zlatou baňou. V porovnaní so svojimi...

Cadillac Eldorado: Triezva klasika

Japonci ohlásili premiéru modelu Acura ILX po facelifte. Má mať športovejší dizajn, interiér i nový motor.

Prémiový Civic čakajú zmeny

Za prvý rok v obchodoch si luxusnú limuzínu kúpilo už stotisíc zákazníkov. Veľký podiel má na tom čínsky trh.

S-Klasse sa predáva rekordným tempom

KLEBETY TÝŽDŇA   Alfa Romeo pracuje na výkonnejšom kupé 4C, Nissan testuje ďalšiu verziu GT-R a Seat Leon Cupra príde aj ako kombi.

Nový Ford GT a návrat Calibry

Americká firma poodhaľuje finálny variant elektromobilu vychádzajúceho z Lotusu Exige. Má byť výkonnejší než prototyp.

Detroit Electric láka na sériový model SP:01
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Rómovia nie sú príčinou toho, že vo verejných financiách nezostáva dostatok peňazí. Problematika s rómskymi občanmi je skôr sociálnym problémom.

Za problémy s financiami Rómovia nemôžu, dokazuje analýza

Preverili sme možnosti popredných webových prehliadačov pre Windows v porovnávacích testoch. Ako dopadli?

Súboj: Chrome drví konkurenciu

Podľa ministerstva dopravy si novinky v osobnej železničnej doprave vyžiadajú náklady minimálne 13 miliónov eur a počíta sa s nimi v budúcoročnom...

Študenti a dôchodcovia budú cestovať zadarmo

Vznikli pred storočím, zažili aj filmový úspech a dnes sú späť v novej podobe.

Legendárni Gremlinovia sú späť: Spoznajte ich a vyhrajte super ceny!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×